Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Rozijn » 19 feb 2015 22:02

Deze refodeelnemer neemt weer eens een lekkere forumpauze, om op een later tijdstip vast weer eens terug te keren.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2018 07:40

Kvinna schreef:Ik kom hier nog niet zo lang. Ik hoopte een reformatorisch forum te vinden, waar je van gedachten kunt wisselen met andere reformatorische mensen. Ik wist wel dat er ook andersdenkenden lid waren, maar dat moet kunnen, lijkt me.
Nu ik een paar maanden mee loop, valt het me allemaal wat tegen. Bij de gezelligheidsonderwerpen is het allemaal wel koek en ei, geloof ik (daar lees ik zelden), maar bij de inhoudelijke onderwerpen komt het reformatorische gehalte van het forum niet goed uit de verf. Vaak worden de gesprekken gedomineerd door on- of anders gelovigen. Of ze lopen anderszins snel dood.
Waar zijn degenen die de doelgroep van dit forum zijn? Wat heeft dit forum eigenlijk voor toekomst?

In juist ook de serieuze topics deponeert men nog weleens de opmerking naar deze topic titel genaamd.
Zowaar een topic over gevonden.
Gelukkig is dit van alle tijden want dit topic stamt uit een tijd dat ik er nog niet was alhier :mrgreen:

Toch is het een te gemakkelijke uiting denk ik.
Als iets je niet zint gelijk maar te zeggen.....het is jou schuld....jij past niet in mijn doelgroep.....dus je past niet in onze doelgroep.....het is jou schuld dat er geen zogenaamde reformatorische forrumers meer posten hier.

Voor mezelf sprekend.....ik heb juist ontzettend veel geleerd de tijd dat ik hier op het forum ben.
Zeker ook door al die verschillende forrummers en achtergronden
Dat heeft me verrijkt.
Ik hou van iedereen hier.
Allemaal broers en zussen
En altijd denk ik in mijn hart.
Wat zou de Heer Jezus hiervan vinden en gezegd hebben?
De Heer Jezus is heel belangrijk voor me en ik lees nog weleens terug dat Hij teveel de boventoon heeft bij mij wat niet zou mogen en kunnen.
Juist dan ben ik blij en dank de Heer
Uw Licht en Uw Waarheid en Uw Liefde schijnen dwars door alles heen en in Uw Licht verdwijnen onze zonden en schuld en de duisternis als we dat bij U belijden en brengen en daar laten.
Op die manier wordt je hart en je zijn in Hem Ge-Re-For-Meerd.
Dat is de definitie van Reformatorisch.
Iedere keer en ieder moment en iedere dag Gereformeerd worden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor hans0166 » 02 nov 2018 10:05

MoesTuin schreef:dat er geen reformatorische forrumers meer posten


zomaar wat woorden als citaat als kapstok...

als je ziet dat reformatorische leden elkaar nog meer naar het leven staan dan bijv Evangelischen /Messiaanse tov reformatorische leden is er de niet reformatorische leden niet zoveel te verwijten....

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 02 nov 2018 11:09

hans0166 schreef:zomaar wat woorden als citaat als kapstok...

als je ziet dat reformatorische leden elkaar nog meer naar het leven staan dan bijv Evangelischen /Messiaanse tov reformatorische leden is er de niet reformatorische leden niet zoveel te verwijten....

Ben je nu niet heel erg aan het generaliseren?
Ik zie op dit forum refo's die heel respectvol met elkaar omgaan, refo's die elkaars bloed wel kunnen drinken.
Ik zie op dit forum atheïsten die respectvol met refo's omgaan, en atheïsten die schofferen tot kunst lijken te hebben verheven.
Ik zie op dit forum evangelisch georiënteerde figuren waar goed mee te praten is, en mensen van de zelfde stroming die het uitdragen van onwetendheid als vergaren van kennis lijken te zien.

Dat de meest militante figuren het meest opvallen zegt niet dat iedereen zo in mekaar steekt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor MoesTuin » 04 nov 2018 21:23

hans0166 schreef:zomaar wat woorden als citaat als kapstok...

als je ziet dat reformatorische leden elkaar nog meer naar het leven staan dan bijv Evangelischen /Messiaanse tov reformatorische leden is er de niet reformatorische leden niet zoveel te verwijten....

maakt mij verder niet uit.
Daarbij....wat zegt de term reformatorisch...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2018 13:04

hans0166 schreef:als je ziet dat reformatorische leden elkaar nog meer naar het leven staan dan bijv Evangelischen /Messiaanse tov reformatorische leden is er de niet reformatorische leden niet zoveel te verwijten....

Ha ha er zitten geen reformatorische leden meer hier die met elkaar in discussie gaan. Was dat maar zo!
Es war einmal...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2018 13:50

Chaya schreef:Ha ha er zitten geen reformatorische leden meer hier die met elkaar in discussie gaan. Was dat maar zo!
Es war einmal...

Afhankelijk van waar je de grens van "reformatorisch" stelt.
Voor de buitenwereld ligt die op een andere plaats dan voor jou.
En dat is weer op een andere plaats dan voor mij.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2018 14:05

StillAwake schreef:Afhankelijk van waar je de grens van "reformatorisch" stelt.
Voor de buitenwereld ligt die op een andere plaats dan voor jou.
En dat is weer op een andere plaats dan voor mij.

Nee hoor, het begrip refo is tamelijk strak omkaderd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2018 15:06

Chaya schreef:Nee hoor, het begrip refo is tamelijk strak omkaderd.

En waar ligt die omkadering dan?
Als ik het "beroepingswerk-topic" horen er genootschappen bij die ik er niet toe reken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2018 15:40

StillAwake schreef:En waar ligt die omkadering dan?

Kerkzoeker verwoordt het zo:

Eigenlijk zijn alle kerken ontstaan uit de Rooms Katholieke Kerk. In de 16e eeuw protesteerde Maarten Luther tegen de gang van zaken in de Rooms Katholieke kerk. Uit deze protesten kwam uiteindelijk de Protestanten voort. Dit proces wordt ook wel aangeduid met de Reformatie. Tussen de 16e eeuw en het jaar 2006 is er heel wat gebeurd in kerkelijk Nederland (zie schema). De kerken die zich nog steeds sterk verbonden weten met alles wat in de tijd van de Reformatie heeft afgespeeld, worden op deze site ondergebracht onder de kop Reformatorisch.

Kortweg gezegd zijn het de meer Orthodoxe kerken binnen het Protestantisme in Nederland.

Men gebruikt er vaak nog alleen de Staten Vertaling en men onderschrijft de drie formulieren van enigheid die rond 1618-1619 ontstaan zijn bij de synode van Dordrecht. De psalmen worden gezongen in de oude berijming van 1773 en in sommige kerken zingt men deze ‘niet ritmisch’ onder begeleiding van het orgel. Dit geldt echter lang niet voor alle kerkgenootschappen die onder de noemer Reformatorisch vallen. Zelfs binnen eenzelfde kerkgenootschap kunnen er enorme verschillen aanwezig zijn.

Centraal bij de reformatorische kerken staan echter de geschriften uit de reformatie ook Drie Formulieren van Enigheid genoemd: De Heidelbergse Catchismus de Nederlandse geloofsbelijdenis en de vijf artikelen tegen de Remonstranten, ook wel Dordtse leerregels genoemd.

Veel mensen uit de kerken die onder deze stroming vallen lezen het Reformatorsich Dagblad of het Nederlands Dagblad. Waar behalve voor het wereldnieuws ook veel kerkelijk nieuws in te lezen valt.

De kinderen gaan meestal naar eigen reformatorische scholen, scholengemeenschappen of hogescholen waarvan de grootste ‘De Driestar’in Gouda is, maar velen gaan ook naar ‘De Christelijke Hogeschool Ede’. Meestal wordt er in deze kring gestemd op de SGP of de Christen Unie. Op internet is de Reformatorische Omroep actief die gezamenlijk met Refoweb een reformatorische informatiesite en internetcommunity hebben opgezet met een 3D plein waarop men elkaar digitaal kan ontmoeten..

Alhoewel er tijdens de kerkdiensten veelal psalmen gezongen worden en meestal ook nog in de oude berijming van 1773 zijn de reformatorische kerken ook sterk in ontwikkeling. Vooral door jongeren op verenigingsavonden, tijdens (gezins)kampen en op scholen worden ook andere liederen gezongen. Lange tijd gebeurde dit door te zingen uit gestencilde bundeltjes met een gele kaft. Op deze manier is de zogenaamde “gele zangbundel ontstaan”, in 2009 zal een uitgeverij deze bundel gaan uitgeven en zal deze waarschijnlijk via de jongeren meer ingang vinden in de verschillende kerken.

Dus binnen dit kader en die mensen zijn hier vrijwel niet meer. Althans, ze gaan de discussie niet meer aan.
StillAwake schreef:Als ik het "beroepingswerk-topic" horen er genootschappen bij die ik er niet toe reken.

Omdat het veel breder is getrokken, ook hier.
Er is geen toelatingsbeleid, iemand mag van alles hier neerzetten totdat een moderator ingrijpt.

Een deelnemer moet de regels in acht nemen en de 3FvE respecteren. Aangezien die regelmatig onderuit worden geschoffeld en er vaak badinerend over wordt gesproken, (het zijn maar toevoegsels, menselijke schrijfsels) is dat dus niet het geval.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2018 16:15

Chaya schreef:Kerkzoeker verwoordt het zo:

Eigenlijk zijn alle kerken ontstaan uit de Rooms Katholieke Kerk. In de 16e eeuw protesteerde Maarten Luther tegen de gang van zaken in de Rooms Katholieke kerk. Uit deze protesten kwam uiteindelijk de Protestanten voort. Dit proces wordt ook wel aangeduid met de Reformatie. Tussen de 16e eeuw en het jaar 2006 is er heel wat gebeurd in kerkelijk Nederland (zie schema). De kerken die zich nog steeds sterk verbonden weten met alles wat in de tijd van de Reformatie heeft afgespeeld, worden op deze site ondergebracht onder de kop Reformatorisch.

Kortweg gezegd zijn het de meer Orthodoxe kerken binnen het Protestantisme in Nederland.

Men gebruikt er vaak nog alleen de Staten Vertaling en men onderschrijft de drie formulieren van enigheid die rond 1618-1619 ontstaan zijn bij de synode van Dordrecht. De psalmen worden gezongen in de oude berijming van 1773 en in sommige kerken zingt men deze ‘niet ritmisch’ onder begeleiding van het orgel. Dit geldt echter lang niet voor alle kerkgenootschappen die onder de noemer Reformatorisch vallen. Zelfs binnen eenzelfde kerkgenootschap kunnen er enorme verschillen aanwezig zijn.

Centraal bij de reformatorische kerken staan echter de geschriften uit de reformatie ook Drie Formulieren van Enigheid genoemd: De Heidelbergse Catchismus de Nederlandse geloofsbelijdenis en de vijf artikelen tegen de Remonstranten, ook wel Dordtse leerregels genoemd.

Veel mensen uit de kerken die onder deze stroming vallen lezen het Reformatorsich Dagblad of het Nederlands Dagblad. Waar behalve voor het wereldnieuws ook veel kerkelijk nieuws in te lezen valt.

De kinderen gaan meestal naar eigen reformatorische scholen, scholengemeenschappen of hogescholen waarvan de grootste ‘De Driestar’in Gouda is, maar velen gaan ook naar ‘De Christelijke Hogeschool Ede’. Meestal wordt er in deze kring gestemd op de SGP of de Christen Unie. Op internet is de Reformatorische Omroep actief die gezamenlijk met Refoweb een reformatorische informatiesite en internetcommunity hebben opgezet met een 3D plein waarop men elkaar digitaal kan ontmoeten..

Alhoewel er tijdens de kerkdiensten veelal psalmen gezongen worden en meestal ook nog in de oude berijming van 1773 zijn de reformatorische kerken ook sterk in ontwikkeling. Vooral door jongeren op verenigingsavonden, tijdens (gezins)kampen en op scholen worden ook andere liederen gezongen. Lange tijd gebeurde dit door te zingen uit gestencilde bundeltjes met een gele kaft. Op deze manier is de zogenaamde “gele zangbundel ontstaan”, in 2009 zal een uitgeverij deze bundel gaan uitgeven en zal deze waarschijnlijk via de jongeren meer ingang vinden in de verschillende kerken.

Dus binnen dit kader en die mensen zijn hier vrijwel niet meer. Althans, ze gaan de discussie niet meer aan.

Omdat het veel breder is getrokken, ook hier.
Er is geen toelatingsbeleid, iemand mag van alles hier neerzetten totdat een moderator ingrijpt.

Een deelnemer moet de regels in acht nemen en de 3FvE respecteren. Aangezien die regelmatig onderuit worden geschoffeld en er vaak badinerend over wordt gesproken, (het zijn maar toevoegsels, menselijke schrijfsels) is dat dus niet het geval.

Zo bezien valt de GKv hier (in elk geval tot 10 jaar geleden) onder, terwijl jij die er niet toe rekent.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor pindas83 » 05 nov 2018 19:46

StillAwake schreef:Zo bezien valt de GKv hier (in elk geval tot 10 jaar geleden) onder, terwijl jij die er niet toe rekent.


Beste SA, ik vrees dat Chaya zelfs haar eigen CGK gemeente niet meer alszijnde reformatorisch beschouwt. En dat meen ik echt.
(Mocht ik faliekant de plank misslaan hoor ik dat graag Chaya!)

Zelf vind ik een gemêleerd clubje een stuk interessanter dan allemaal ja-knikkers bij elkaar en die qua discussie niet verder komen wat voor soort jurk nog wel of niet kan worden gedragen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2018 20:27

StillAwake schreef:Zo bezien valt de GKv hier (in elk geval tot 10 jaar geleden) onder, terwijl jij die er niet toe rekent.

De GKv hoort hier zeker niet meer onder!
pindas83 schreef:Beste SA, ik vrees dat Chaya zelfs haar eigen CGK gemeente niet meer alszijnde reformatorisch beschouwt. En dat meen ik echt.
(Mocht ik faliekant de plank misslaan hoor ik dat graag Chaya!)

Ik zit helaas in een gemeente die hier ooit wel onder viel, maar nu niet meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor pindas83 » 05 nov 2018 22:19

Chaya schreef:
Ik zit helaas in een gemeente die hier ooit wel onder viel, maar nu niet meer.


Wat mis je nu dan in je gemeente wat er vroeger wel was?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor MoesTuin » 05 nov 2018 22:35

Blijft toch de vraag staan wat men heden ten dage verstaat onder reformatorisch.
Ik denk dat dit begrip breder is geworden dan men denkt of niet had durven te denken.

Overigens staat in de Nederlandse Geloofsbelijdenis het volgende:
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe;

Dus één algemene katholieke algemene kerk.
Dit is direct een oproep tot één wording van al de versplinteringen door scheuringen van kerken / gemeentes.
Verder zegt het woord reformatorisch niet zoveel, staat ook niet in de bijbel als zodanig.
Maar wel de oproep van de Heere Jezus, "Opdat zij allen Eén zijn in Mijn Naam"
Dat is de kern, daar gaat het om.

En waar zijn als de reformatorische deelnemers?
Ik denk dat gaande weg de tijd ze aan het nadenken zijn wat reformatorisch nu eigenlijk precies inhoud ten diepste.
Reformatorisch betekend ten diepste geen stilstand, alles bij het oude houden, koste wat het kost.
Welnee, het woord zegt het al, re-for-mer-en = her-vor-men
Al maar door.......geleid door de Heilige Geest ....
Dat brengt je alleen maar verder en op wegen die je niet had aanzien komen want de Geest waait als de wind, je ziet hem niet, maar hoort hem wel en de richting weet je niet.
Afstammelingen van de reformatie, ja allemaal reformatorisch.

Leid mij Heer, o machtig Heiland,
door dit leven aan uw hand.
Ik ben zwak, maar Gij zijt machtig,
wees mijn Gids in ’t barre land.
Gij, mijn sterkte, Gij mijn leider.
vul mij met uw Geest steeds meer.
Vul mij met uw Geest steeds meer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten