Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor MoesTuin » 09 feb 2016 11:52

mona schreef:
Ja, al jaren is hier onverdraagzaamheid aan de hand.
En dan mag iedereen zijn/haar hand in eigen boezem steken.


Inderdaad dat we nimmer en nooit vergeten dat we allen broeders en zusters zijn in Christus
Daaraan zal je herkend worden.

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor Arco » 09 feb 2016 12:08

mona schreef:Zo mag je er over denken. Blijft altijd nog het feit van beschaving staan.
Je kunt ook normaal praten, niet schelden, niet spotten, geen steken onder de gordel, geen druipend sarcasme.
Dan heb ik het nog alleen maar over gewone omgangsregels.
En nog niet eens over de christelijke omgangsregel: Zie, hoe lief ze elkaar hebben.....


Eens.

Er zijn toch forumregels, moderators, etc. Waar maak je je druk over?
Ik druk op de "report"-knop als er op de persoon wordt gespeeld, onkuise woorden worden gebezigd en de discussie tot vete wordt. Werkt prima, want de moderatoren handelen daarnaar.

Over de forumregels gesproken "Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden. " Kan de uitdijende promotie van de evolutietheorie ingeperkt worden? Wat mij betreft mag er over dit sprookje zeker gesproken worden, maar er is nu een wildgroei van topics hierover en promotors van dit sprookje voeren vaak op oneigenlijke wijze de discussie.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2016 12:20

Arco schreef:Er zijn toch forumregels, moderators, etc. Waar maak je je druk over?
Ik druk op de "report"-knop als er op de persoon wordt gespeeld, onkuise woorden worden gebezigd en de discussie tot vete wordt. Werkt prima, want de moderatoren handelen daarnaar.

Zoals je het zegt, leg je alle verantwoordelijkheid bij de moderators. Bovendien, gezegd is gezegd en soms blijft het best nog lang staan.
Ook zonder dat er gebruik gemaakt wordt van scheldwoorden kan er gekwetst worden.
Dan valt het ogenschijnlijk niet op, alleen degene die het aangaat.
Ik denk niet dat "de wereld" hier vaak meeleest.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor kinpruik » 09 feb 2016 12:30

Arco schreef:Over de forumregels gesproken "Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden. " Kan de uitdijende promotie van de evolutietheorie ingeperkt worden? Wat mij betreft mag er over dit sprookje zeker gesproken worden, maar er is nu een wildgroei van topics hierover en promotors van dit sprookje voeren vaak op oneigenlijke wijze de discussie.


Dat is nogal een beschuldiging die je uit. Wat is er precies oneigenlijk aan de discussie? En als je de evolutietheorie een sprookje vindt mag je dat aantonen in het betreffende topic. Ik ben benieuwd naar je argumenten.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor Arco » 09 feb 2016 13:43

Chaya schreef:Zoals je het zegt, leg je alle verantwoordelijkheid bij de moderators. Bovendien, gezegd is gezegd en soms blijft het best nog lang staan.
Ook zonder dat er gebruik gemaakt wordt van scheldwoorden kan er gekwetst worden.
Dan valt het ogenschijnlijk niet op, alleen degene die het aangaat.
Ik denk niet dat "de wereld" hier vaak meeleest.


Je heb mijn eerste woord in de geciteerde reactie niet meegenomen. Daaruit blijkt dat is niet alle verantwoordelijkheid bij de moderators leg, maar dat je hun kunt helpen door zelf zaken te reporten (mooi Nederlands...).

En als je aangesproken voelt door een reactie, reageer daarop. Of, als je dat niet wilt, bidt voor die persoon en leg het bij Hem. Op die manier hoef je er niet mee rond te lopen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor Mortlach » 09 feb 2016 13:55

Arco schreef:Over de forumregels gesproken "Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden. " Kan de uitdijende promotie van de evolutietheorie ingeperkt worden? Wat mij betreft mag er over dit sprookje zeker gesproken worden, maar er is nu een wildgroei van topics hierover en promotors van dit sprookje voeren vaak op oneigenlijke wijze de discussie.


Zie je zelf ook het probleem met aan de ene kant ET een sprookje noemen en aan de andere kant klagen dat de discussie op oneigelijke manier wordt gevoerd?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2016 14:09

Mortlach schreef:Zie je zelf ook het probleem met aan de ene kant ET een sprookje noemen en aan de andere kant klagen dat de discussie op oneigelijke manier wordt gevoerd?

toch snap ik zijn punt wel.
Als je de Bijbel (en daarin dus het scheppingsverhaal) leest is er weinig ruimte voor evolutie.
Als je vervolgens uitgaat van de waarheid van de Bijbel KAN de ET slechts een sprookje zijn.
Als mensen geloven dat de ET een sprookje is Mogen ze dat, binnen de op dit forum geldende regels, melden.
Andersom mag het, binnen diezelfde regels, niet. Een atheist mag niet reopen dat de Bijbel een sprookje is.

Logisch gevolg van de regels, logisch gezien de oorspronkelijke doelgroep.

Echter geen aanzet tot een discussie waarin je de ander van de waarheid van jouw overtuiging doordringt, domweg omdat het wederzijds respect dan ver te zoeken is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

kinpruik

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor kinpruik » 09 feb 2016 14:28

StillAwake schreef:toch snap ik zijn punt wel.
Als je de Bijbel (en daarin dus het scheppingsverhaal) leest is er weinig ruimte voor evolutie.
Als je vervolgens uitgaat van de waarheid van de Bijbel KAN de ET slechts een sprookje zijn.
Als mensen geloven dat de ET een sprookje is Mogen ze dat, binnen de op dit forum geldende regels, melden.
Andersom mag het, binnen diezelfde regels, niet. Een atheist mag niet reopen dat de Bijbel een sprookje is.

Logisch gevolg van de regels, logisch gezien de oorspronkelijke doelgroep.

Echter geen aanzet tot een discussie waarin je de ander van de waarheid van jouw overtuiging doordringt, domweg omdat het wederzijds respect dan ver te zoeken is.


Tuurlijk mag je zeggen dat de evolutietheorie een sprookje is. Het is alleen nogal kinderachtig om te zeggen dat het een sprookje is, omdat het en sprookje is. Je mag van volwassen mensen verwachten dat ze hun mening iets beter onderbouwen dan op kleuterschoolniveau te roepen dat de ander het fout heeft omdat hij het fout heeft. Met de vrije toegang tot informatie en de kwaliteit van het onderwijs in Nederland mag je gewoon een bepaald discussieniveau verwachten.

Bovendien zijn er hele legioenen christenen die het niet met je eens zijn, waaronder de huidige paus. Die heeft, net als paus Pius in 1950, verklaard dat de evolutietheorie helemaal niet in strijd is met het Christendom.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2016 14:33

kinpruik schreef:Bovendien zijn er hele legioenen christenen die het niet met je eens zijn, waaronder de huidige paus. Die heeft, net als paus Pius in 1950, verklaard dat de evolutietheorie helemaal niet in strijd is met het Christendom.

Je lijkt te denken dat ik evolutie als een sprookje zie.
Da's niet waar. Ik trachtte alleen te doorgronden waarom de discussie op een in mijn ogen kinderlijke wijze gevoerd werd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

kinpruik

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor kinpruik » 09 feb 2016 14:36

StillAwake schreef:Je lijkt te denken dat ik evolutie als een sprookje zie.
Da's niet waar. Ik trachtte alleen te doorgronden waarom de discussie op een in mijn ogen kinderlijke wijze gevoerd werd.


Excuus, dat dacht ik inderdaad. Hoewel dat ook wel logisch te concluderen valt uit je bericht. Bedankt dat je me even corrigeert.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2016 14:43

kinpruik schreef:
Excuus, dat dacht ik inderdaad. Hoewel dat ook wel logisch te concluderen valt uit je bericht. Bedankt dat je me even corrigeert.

Met je eens dat je het zo kunt lezen.
Het was alleen een verklaring voor de asymetrie in de discussie
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor Arco » 09 feb 2016 17:13

Het blijk maar weer dat men selectief leest, want ik haalde de forumregels aan: "Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden."
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2016 17:19

Arco schreef:Het blijk maar weer dat men selectief leest, want ik haalde de forumregels aan: "Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden."

Maar of de evolutietheorie niet-bijbels is is niet geheel aantoonbaar.
De meningen daarover zijn nogal verdeeld...
En als je stelt dat het niet bbijbels is omdat het in de Bijbel niet voorkomt kunnen we heel veel topics sluiten.
Vakantietopic
Biertopic
Refowebkids
Whiskytopic
enz.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor JohannesHermanus » 09 feb 2016 17:25

M.a.w. het is de wereld in het klein hier. Kunt u mij een niet Bijbelse leer aanduiden die dan wel verboden zou worden?

kinpruik

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor kinpruik » 09 feb 2016 18:01

JohannesHermanus schreef:M.a.w. het is de wereld in het klein hier. Kunt u mij een niet Bijbelse leer aanduiden die dan wel verboden zou worden?


Ik denk dat als je hier mensen probeert te overtuigen van de Islam dat je dan gebant wordt. Daarnaast denk ik wel dat je het over de Islam mag hebben en bepaalde punten mag afwegen. (Islam is een random voorbeeld in dit geval) Ik denk dat de regels vooral slaan op het niet-voeren van de discussie en ondertussen anderen proberen te overtuigen. Dat lijkt me ook een redelijke regel verder.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten