Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 15:23

kinpruik schreef:Je kunt het blijven herhalen maar het is gewoon niet waar. Niet elke geaardheid wordt hetzelfde behandeld in orthodox-religieuze kringen en het zou je sieren op te houden doen alsof dat wel zo is. Je weet zelf donders goed dat homoseksualiteit als minder dan heteroseksualiteit wordt gezien.

U blijft maar veronderstellen dat ik lid zou zijn van een of andere kerkelijke gemeenschap. Dat is dus niet het geval. Ik zie mensen met homoseksuele geaardheid niet als minderwaardig. Iedereen heeft zijn zondige aard. Hou dus gewoon op met zaken in een door uw gewenst (vaak negatief) daglicht te zetten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2016 15:24

Nina schreef:Wat is de reden dat in wit trouwen niet zou mogen?

De Bruid uit het Hooglied is in het wit, maar zij is rein van hart.
Een aardse bruid is niet rein en dat is o.m. de reden dat zij niet in het wit gekleed mag gaan.
Nina schreef:Als een kerkenraad zoiets meent te kunnen op leggen aan een ander, moet je toch op z'n minst een goede Bijbelse onderbouwing kunnen geven. Ik lees aan wijzingen in de Bijbel over kleding, mar een verbod op witte kleding kom ik nergens tegen.

Het is geen verzinsel van een kerkenraad, het is een kerkordelijke regel, waar de k.r. op moet toezien.
En zij zien er dus wel degelijk een Bijbelse onderbouwing voor.
Overigens, de gemeenteleden zijn hiervan geheel op de hoogte. Een aanstaande bruid weet dus dat zij niet in het wit mag trouwen.
En zij hoeft echt niet in flessengroen of diep paars. Een pasteltint is wel toegestaan en de jurk mag geen lichaamsdelen onbedekt houden.
Dus geen diep decolleté, (maar dat zal in elke kerk van toepassing zijn) geen blote rug en spaghettibandjes.
Het hoofd moet bedekt zijn met een hoed of een sluier.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 15:37

Chaya schreef:Het is geen verzinsel van een kerkenraad, het is een kerkordelijke regel, waar de k.r. op moet toezien.
En zij zien er dus wel degelijk een Bijbelse onderbouwing voor.
Overigens, de gemeenteleden zijn hiervan geheel op de hoogte. Een aanstaande bruid weet dus dat zij niet in het wit mag trouwen.
En zij hoeft echt niet in flessengroen of diep paars. Een pasteltint is wel toegestaan en de jurk mag geen lichaamsdelen onbedekt houden.
Dus geen diep decolleté, (maar dat zal in elke kerk van toepassing zijn) geen blote rug en spaghettibandjes.
Het hoofd moet bedekt zijn met een hoed of een sluier.

Vreemd dat er dan toch kerken in dit genootschap zijn waar wel in het wit getrouwd mag worden.
wellicht staat het niet zo duidelijk in de kerkorde?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2016 15:40

StillAwake schreef:Vreemd dat er dan toch kerken in dit genootschap zijn waar wel in het wit getrouwd mag worden.
wellicht staat het niet zo duidelijk in de kerkorde?

In geen enkele OGG(inNed) mag een vrouw in het wit trouwen.
Nina schreef foutief GGiN en dat is een ander kerkgenootschap. Misschien dat je bedoelt dat het daar wel in enkele kerken is toegestaan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 15:43

Chaya schreef:In geen enkele OGG(inNed) mag een vrouw in het wit trouwen.
Nina schreef foutief GGiN en dat is een ander kerkgenootschap. Misschien dat je bedoelt dat het daar wel in enkele kerken is toegestaan?

Ik woon vlak bij een OGGiN, en ik heb het toch wel eens gezien.
Mijn vrouw (die van die regel op de hoogte was) wees mij erop.
Mijzelf zou het nooit zijn opgevallen, ik kijk niet naar bruiden (hoogstens naar de trouwauto ;-)) en kende de bewuste regel niet.
Wellicht heet het dan officieel gebroken wit en mag het ineens wel?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2016 15:50

StillAwake schreef:Ik woon vlak bij een OGGiN, en ik heb het toch wel eens gezien.
Mijn vrouw (die van die regel op de hoogte was) wees mij erop.
Mijzelf zou het nooit zijn opgevallen, ik kijk niet naar bruiden (hoogstens naar de trouwauto ;-)) en kende de bewuste regel niet.
Wellicht heet het dan officieel gebroken wit en mag het ineens wel?

Tja, wat moet ik daar nu over zeggen. Volgens mijn inside info mag gebroken wit (ivoorkleur, parelwit) ook niet.
Namen ze de bloemen mee de kerk in, en bleven de corsages op?
Want dat is ook een regel, in de auto achterlaten.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 mar 2016 15:51

Nina schreef:Wat is de reden dat in wit trouwen niet zou mogen?

Als je het standpunt inneemt dat de bruid niet in het wit mag trouwen, mag dan de bruidegom die dag wel een witte blouse dragen?
Mag een kindje wel in een witte jurk gedoopt worden?

Mijn collega moest een stukje stof van de trouwjurk meebrengen bij het trouwgesprek.

ik kan er niets aan doen, maar van deze vragen in de rubriek, voel ik me enigszins verdrietig worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 15:54

Chaya schreef:Tja, wat moet ik daar nu over zeggen. Volgens mijn inside info mag gebroken wit (ivoorkleur, parelwit) ook niet.
Namen ze de bloemen mee de kerk in, en bleven de corsages op?
Want dat is ook een regel, in de auto achterlaten.

Ik heb geen bloemen gezien eigenlijk.
Maar het blijft een rare regel...
Als de kleur van je jurk belangrijk voor je is omdat het je visie op het huwelijk uitstraalt, moet je je wel afvragen of je dan thuis bent in een kerkgenootschap waar een andere visie op het huwelijk geldt...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 15:55

mona schreef:Mijn collega moest een stukje stof van de trouwjurk meebrengen bij het trouwgesprek.

Dat meen je niet...
Bizar!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2016 15:58

mona schreef:Mag een kindje wel in een witte jurk gedoopt worden?

Dat mag wel, een meisje moet een mutsje op.
mona schreef:mag dan de bruidegom die dag wel een witte blouse dragen?

Dat heet een overhemd Mona. :mrgreen:
Die zit voor het grootste gedeelte onder het jasje. Witte zakdoek mag evenzeer.
mona schreef:Mijn collega moest een stukje stof van de trouwjurk meebrengen bij het trouwgesprek.

Dat wordt stilaan minder weet ik.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 01 mar 2016 16:02

JohannesHermanus schreef:U blijft maar veronderstellen dat ik lid zou zijn van een of andere kerkelijke gemeenschap. Dat is dus niet het geval. Ik zie mensen met homoseksuele geaardheid niet als minderwaardig. Iedereen heeft zijn zondige aard. Hou dus gewoon op met zaken in een door uw gewenst (vaak negatief) daglicht te zetten.

Ik veronderstel nergens dat je lid bent van een kerkelijke gemeenschap. Door je op dit forum te begeven en je actief uit te spreken tegen homoseksuele christenen begeef je je echter wel in die kringen. En nee, je ziet ze misschien niet als minderwaardig, je ontkent echt wel hun identiteit door te stellen dat ze geen christen en homo kunnen zijn. En nee, dat is niet hetzelfde als die veronderstelde 'zondige aard', want die zondige aard heeft geen praktische gevolgen voor de liefdebeleving van een hetero.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2016 16:04

StillAwake schreef:Ik heb geen bloemen gezien eigenlijk.
Maar het blijft een rare regel...
Als de kleur van je jurk belangrijk voor je is omdat het je visie op het huwelijk uitstraalt, moet je je wel afvragen of je dan thuis bent in een kerkgenootschap waar een andere visie op het huwelijk geldt...

Ik lees dat niet terug in de vraag. Het kan zijn dat deze vraag van een mevrouw komt die in wil trouwen in dit kerkgenootschap en misschien niet kan geloven dat het zo streng is.
Als je in die kerk bent opgegroeid, weet je het. En is de vraag overbodig.

Overigens, ruim de helft van de bruiden kiest voor wit (ong. 65%) dus er trouwen ook heel wat niet OGG (en buitenkerkelijke) bruidjes in een andere kleur.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 16:32

kinpruik schreef:Door je op dit forum te begeven en je actief uit te spreken tegen homoseksuele christenen begeef je je echter wel in die kringen.

Het is veel mensen eigen om anderen in hokjes te plaatsen. Dit geeft een gevoel van veiligheid en overzichtelijkheid. U bent een van die velen. Ik vind het echter een vrij bekrompen aangelegenheid.

kinpruik schreef:En nee, je ziet ze misschien niet als minderwaardig, je ontkent echt wel hun identiteit door te stellen dat ze geen christen en homo kunnen zijn.

Ik erken de zondige geaardheid van de mens en dus ook die van de homo. Geen mens zal worden geoordeeld op geaardheid, maar wel op de manier waarop men deze geaardheid in de praktijk brengt. En als volhardend praktiserend homo, kun je je wel de naam Christen aanmeten, maar dat betekent niet dat je dat ook bent.

kinpruik schreef:En nee, dat is niet hetzelfde als die veronderstelde 'zondige aard', want die zondige aard heeft geen praktische gevolgen voor de liefdebeleving van een hetero.

Omdat er consensus is tussen twee volwassen mensen. Maar die volwassen mensen bepalen niet wat God wel en niet goed vind. Liefde is in de eerste plaats God gehoorzamen...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 17:06

Chaya schreef:Overigens, ruim de helft van de bruiden kiest voor wit (ong. 65%) dus er trouwen ook heel wat niet OGG (en buitenkerkelijke) bruidjes in een andere kleur.

Maar ik vind dat wat anders als de dam in kwestie daar zelf voor kiest.
Als het kerkgenootschap dat gaat opleggen begin ik het eng te vinden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 mar 2016 17:13

StillAwake schreef:Als het kerkgenootschap dat gaat opleggen begin ik het eng te vinden.

Welnee.
Ik heb in mijn leven ook regels opgelegd gekregen waar ik soms de betekenis niet eens van doorgrond.
Daar word je echt niet minder van.
Bovendien, als lid weet je dat en dan moet je niet zeuren. Of naar elders vertrekken.
Jij schijnt je er drukker over te maken dan de bruidjes en gommen in kwestie. :mrgreen:
Ik heb diverse bruiloften meegemaakt in deze gezindte en de bruidjes zagen er zonder uitzondering prachtig uit.

Terug naar “RefoWeb”