JohannesHermanus schreef:U heeft een wat vreemde definitie van het begrip agressie. Agressie is niet een verlies van zelfbeheersing, al kan het er wel mee gepaard gaan.
Onder agressie wordt meestal verstaan het gewelddadig handelen met het doel schade toe te brengen aan iemand of aan goederen. Dus de martial artist doet per definitie agressief...
Dan heb jij echt nog nooit een grootmeester Aikido bezig gezien.
Om maar bij uw voorbeeld te blijven over de martial artist: als men Bruce Lee zijn tegenstanders het ziekenhuis in ziet slaan, dan zou men dus het doel (uitschakelen tegenstand) kunnen bereiken door iemand het ziekenhuis in te slaan (promoten geweld).
Goed, en nu mijn minder handige voorbeeldje van de Hulk die de Noorse god Loki door een muur duwt. Alhoewel, de stunts die Bruce Lee uitvoert - of een wat modernere variant - behoren net zo goed tot het fantastische.
Als men A Clockwork Orange kijkt, dan zou men ervoor kunnen kiezen om autoriteit uit te schakelen, opportunisme uit te buiten en behoeftes bevredigd te krijgen dmv gebruiken van geweld. En zodoende zelf een autoriteit te worden. Pragmatisme ten top, als u het mij vraagt. Net zo als een emotioneel drama tranen kan trekken, kan een gewelddadige film agressie opwekken.
Van dat laatste geloof ik toch echt helemaal niks. Maar goed, de meeste mensen kunnen gewoon onderscheid maken tussen fictie en werkelijkheid. Die kunnen een geweldadige film a la Clockwork Orange of het gehele oeuvre van Quinten Tarantino bekijken en zich nog steeds beseffen dat in de werkelijkheid agressie ongewenst en ongepast is.
Bent u nu werkelijk zo een braaf jochie geweest in uw jonge jaren, dat u nooit scenes uit bv een cowboyfilm hebt nagedaan, of oorlogje spelen adhv een film met geweren?
Spelen, ja. Er is voor zover ik weet nog nooit iemand doodgegaan doordat iemand anders naar hem/haar wees en riep 'Pief paf poef'. Het lijkt maar niet door te dringen dat er mensen zijn die fictie en werkelijkheid uit elkaar weten te houden.
Zeg me eens, als jij een middagje Formule1 hebt gekeken, kopieer je dat gedrag dan ook naar je eigen rijstijl? Zo nee, waarom niet?
Nederlands Dagblad schreef:
Kinderen die in een harmonieus gezin opgroeien, worden niet agressiever van videogames of films met veel geweld.
Zoals u kunt lezen staat hier niet dat ze niet agressief worden, maar dat ze niet agressiever worden... Niet agressiever dan dat men in de meeste gevallen al is dus.
Ja, en welk punt probeer je hiermee te maken? De agressie wordt dus niet opgewekt/aangewakkerd door de films of de spelletjes. Het kan natuurlijk dat een kind al agressief is vanwege andere omstandigheden, maar dan helpt het afpakken van spelletjes dus ook niets. De gezinssituatie is gewoon vele malen meer bepalend voor gedrag.
Ik heb zelf het geluk gehad uit zo'n 'harmonieus gezin' te komen en luisterde op mijn 3de/4de al naar de meest gruwelijke sprookjesverhalen. Die nam mijn vader op van de radio - ik wou ik dat ik die programma's kon terugvinden - op zo'n grote spoelenrecorder en zodra ik oud genoeg was om die spoelen zelf te monteren, luisterde ik er elke dag naar.
Nu ik zelf volwassen ben en voor een kind mag zorgen, zorgen we hier ook voor een harmonieus gezin waarin respect voor elkaar centraal staat. En dus kan het kind spellen als Skyrim spelen - ze bepaalt zelf of ze het bloed in- of uitschakelt in de opties en ziet ze mij ook spellen spelen waarin ik heerlijk gniffel als mijn sluipschutter weer eens iemand door de oogkas schiet.