Anoniem_89 schreef:Van Dooijeweerd is zo'n beetje de enige die mij aanspreekt in dit wereldje
Dat is dan ook zo´n beetje de enige die begrijpt hoe de boel in elkaar zit. Ik lees hem graag.
Moderators: henkie, Moderafo's
Anoniem_89 schreef:Van Dooijeweerd is zo'n beetje de enige die mij aanspreekt in dit wereldje
irmo schreef:Dat is dan ook zo´n beetje de enige die begrijpt hoe de boel in elkaar zit. Ik lees hem graag.
Predikanten van alle reformatorische kerkgenootschappen zijn welkom om te preken in de hervormde gemeente van Valburg-Homoet, onderdeel van de Protestantse Kerk.
Nou, ik lees dat v. Dooijeweerd inhoudelijke kritiek heeft op zijn gereformeerde collega's. Geen idee of hij na zijn uitzending naar het buitenland anders is gaan denken, maar inhoudelijk lees ik hier bij hem echt iets anders als bij veel van zijn collega's.Chaya schreef:Nee, dat bestrijd ik. Dit komt omdat deze ds en zijn echtgenote in een ver buitenland voor de zending werkzaam zijn.
ALLE predikanten die dit hebben gedaan, staan nadien heel anders op een Nederlandse kansel.
Ook de predikanten die in een vredig land overzee hebben gediend, veranderen.
Ze krijgen een ruimere blik en weten dat het niet alleen de Nederlandse manier van geloven en kerkgang is.
Dat wil niet zeggen dat hun inhoud verandert, maar ze brengen het anders, liefdevol, gunnend.
Dus dan is het onredelijk van je, op basis van een paar antwoorden te stellen dat dit de enige predikant zou zijn die weet hoe de boel in elkaar zit (al snap ik niet wat je hiermee bedoelt).
Hoeveel GerGem predikanten heb je daadwerkelijk beluisterd?
Nou, ik lees dat v. Dooijeweerd inhoudelijke kritiek heeft op zijn gereformeerde collega's.[/quote]naamloos schreef:
naamloos schreef:Geen idee of hij na zijn uitzending naar het buitenland anders is gaan denken, maar inhoudelijk lees ik hier bij hem echt iets anders als bij veel van zijn collega's.
Anoniem_89 schreef:Van Dooijweerd is zo totaal anders dan z'n "collega's".
Anoniem_89 schreef:Van Dooijweerd is zo totaal anders dan z'n "collega's".
Nou, ik denk dat het juist komt door de dingen die hij niet zegt.Chaya schreef:Noem eens een paar concrete voorbeelden?
Niet iedereen stapt uit zn kerkgenootschap bij verschil van mening.Chaya schreef:De inhoud verschilt niets van hetgeen zijn collega's zeggen, alleen giet hij het in een andere vorm.
Als het werkelijk zo zou verschillen, zou hij toch niet bij dit kerkgenootschap blijven?
naamloos schreef:Nou, ik denk dat het juist komt door de dingen die hij niet zegt.
Chaya schreef:alleen giet hij het in een andere vorm.
Chaya schreef:Ook de predikanten die in een vredig land overzee hebben gediend, veranderen.
Ze krijgen een ruimere blik en weten dat het niet alleen de Nederlandse manier van geloven en kerkgang is.
Dat wil niet zeggen dat hun inhoud verandert, maar ze brengen het anders, liefdevol, gunnend.
naamloos schreef:Niet iedereen stapt uit zn kerkgenootschap bij verschil van mening.
Iedereen die het evangelie verkondigd behoort dat duidelijk en eenvoudig te doen, anders kun je beter iets anders gaan doen. Je moet het evangelie uitpakken, niet inpakken.Chaya schreef:In de zending, en bovendien in een vreemde taal, zul je als predikant duidelijk en eenvoudig de Boodschap van het Evangelie moeten brengen. Die gave heeft hij van de Heere gekregen en daarom is hij ook uitgezonden en mag - samen met zijn vrouw - tot rijke Zegen zijn.
Door te stellen dat hij een gunstige uitzondering in de GerGem zou zijn, geef je te kennen dat je dan ten diepste die Boodschap toch niet helemaal begrijpt, want die verschilt inhoudelijk echt niet.
naamloos schreef:Niet iedereen stapt uit zn kerkgenootschap bij verschil van mening.
Jij spreekt voor iedereen?Chaya schreef:Wel als het werkelijk op inhoud zou verschillen hoor.
Chaya schreef:Hoeveel ken jij er, inhoudelijk?
Anoniem_89 schreef:Hoeveel ken je er zelf, inhoudelijk?
Ga je dan uit van 1 keer een preek die je gehoord hebt?
Ga je dan uit van wat mensen erover zeggen?
Ik denk dat ik eerlijk gezegd niet veel hoef uit te leggen, jou kennende, zul je zoiets altijd verdedigen. Alsof ik je persoonlijk op een zere plek geraakt heb.
Tante Pollewop schreef:Wordt dit een wedstrijdje Wie-kent-de-meeste-GerGem-dominees?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten