Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 13:12

mona schreef:Volkomen mee eens.
Dit topic ontaard ondertussen alleen maar uit op gezeur en gedram.
Bah, afschuwelijk, ga dan gewoon ergens anders heen als het je hier zo irriteert.

Wat mij betreft mag er een slotje op.
Niet omdat er niets ter discussie gesteld mag worden, maar wel omdat er zo veel antwoorden uit de vragenrubriek worden aangegrepen
om weer eens lekker van leer te trekken hoe verkeerd de refo's denken.

Jammer dat je mijn oprechte vraag en uiting van onbegrip als gezeur en gedram ziet.
Ik ga hier heen omdat ik dingen wil leren begrijpen.
Nergens stel ik dat de mening van mensen mij irriteert, slechts het feit dat oprechte vragen weg gemodereerd worden als zijnde niet ter zake doend kwetst mij.

Overigens geldt hetzelfde voor jou, als jij je aan dit topic ergert, lees het dan niet.

Ik geef volledig toe dat ik wel eens van leer heb getrokken (mijns inziens terecht) tegen één bepaalde predikant die hier vragen beantwoord, maar ik heb nergens van leer getrokken tegen de volledige zuil, tegen het geloof, tegen hoe refo's denken en leven of tegen mensen persoonlijk (anders dan de bewuste predikant).
Verder heb ik ooit kritiek geleverd op een antwoord dat vervolgens is ingetrokken, en heb ik me éénmaal afgevraagd waarom een vraag moest worden beantwoord door iemand die zélf in zijn eerste zin al meld de situatie niet te kennen.

Ik ben van atheïst (al besef ik nu dat het agnosticisme was) getrouwd met een meisje uit de meest behoudende kerk die er in Nederland is, en we hebben ons samen bij een wat minder behoudende kerk aangesloten, voornamelijk vanwege het feit dat het taalgebruik voor mij als relatieve buitenstaander in haar oude kerkgenootschap onnavolgbaar was (en nu, zo'n 14 jaar later nog steeds is).
Als ik dan moeite doe om de beweegredenen van mensen te leren begrijpen en ik word afgeserveerd als iemand die alleen maar wil schoppen doet dat best een beetje pijn.

Neem van mij aan dat ik, ook in geloofszin, met heel veel vragen worstel.
Heel veel waarom's met me meedraag.
En dat ik, door recente gebeurtenissen in mijn privéleven wat harder uit de hoek kan komen en wat cynischer van ondertoon ben geworden dan een maand of vier terug.
Als dat verkeerd overkomt: ik kan er niks aan doen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 13:21

StillAwake schreef:
Ik ben van atheïst (al besef ik nu dat het agnosticisme was) getrouwd met een meisje uit de meest behoudende kerk die er in Nederland is, en we hebben ons samen bij een wat minder behoudende kerk aangesloten, voornamelijk vanwege het feit dat het taalgebruik voor mij als relatieve buitenstaander in haar oude kerkgenootschap onnavolgbaar was (en nu, zo'n 14 jaar later nog steeds is).
Als ik dan moeite doe om de beweegredenen van mensen te leren begrijpen en ik word afgeserveerd als iemand die alleen maar wil schoppen doet dat best een beetje pijn.

Was dat meisje uit de OGGinNed dan? :D
Nee je hoeft niet weg, je mag ook jezelf blijven.
Maar je hebt vaak een negatieve toonzetting jegens een bepaalde groepering.
Je ergerde aan het Psalmen zingen, zeg je elders.
Je hebt het over boeken en formulieren die jij niet erkent als gezaghebbend en noemt oudvaders een soort paus. Tenminste, dat etiket plak je er dan op.
Zo kom je niet over als iemand die echt probeert te begrijpen hoe een refo leeft en denkt, en waaruit deze leeft en denkt.
Nee, volgens jou lopen er velen met een zuur gezicht. Die ken ik ook, maar laat dat verder zo dan.
Ik zie er zo niet uit, Mona ook niet en vele anderen (hier) evenmin.
StillAwake schreef:Blijkbaar denk ik te kritisch, en heb je op veel kritische vragen geen goed onderbouwd antwoord?

Om in jouw jargon te blijven: probeer niet roomser dan de paus zelf te worden. :wink:
M.a.w. een bepaalde mate van kritische blik is prima, maar ga niet tot het gaatje bij iedereen, dat dient nergens toe.
Er komen wel onderbouwde antwoorden, maar misschien vind jij ze niet onderbouwd genoeg.
Zo moet je ook niet gaan zitten, noch hier, noch in de kerk.
StillAwake schreef:Nergens is echter gevraagd het gezag van de oudvaders te erkennen. Ik zie het als leerzame boeken (vaak redelijk moeilijk leesbaar), maar zie het wel als de mening van de schrijver, en niet als geopenbaard werk.

En daar ga je dus de mist in.
Als je bij jezelf al denkt, ach, die formulieren zitten nu eenmaal achter in mn Bijbeltje en ik zie ze wel als EEN waarheid, waarom niet.
Maar zo is het niet!
Je dient daadwerkelijk te accepteren en te geloven dat deze formulieren in een bijzondere tijd zijn geschreven en door mensen die Licht van Boven hebben gekregen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 sep 2015 13:34

StillAwake schreef:Overigens geldt hetzelfde voor jou, als jij je aan dit topic ergert, lees het dan niet.

:D Daar heb je gelijk in!

StillAwake schreef:Als ik dan moeite doe om de beweegredenen van mensen te leren begrijpen en ik word afgeserveerd als iemand die alleen maar wil schoppen doet dat best een beetje pijn.

Je doet nu alsof ik het specifiek tegen jou heb, maar dat is absoluut niet zo.
Ik waardeer het dat je je wilt verdiepen in de beweegredenen van mensen,
maar ik vind dit topic echt een vervelend topic worden, omdat alles alleen maar negatief is.

Een aantal blz geleden heb ik al gevraagd of er ook niet eens een positieve waardering over een vraag
uitgesproken kon worden.
Maar ik merk na 38 pagina's dat dat erg lastig is.

StillAwake schreef:Ik heb veel aan dit forum gehad, maar blijkbaar zien sommige mensen mij liever gaan dan komen.

Kijk, dat is nu een opmerking die ik erg flauw vind.
Je zet jezelf in de slachtofferrol, maar er is niemand die zegt dat je hier ongewenst bent.
Maar je geeft de indruk dat het hier niet echt geweldig is met al die afwijkende antwoorden, uit de rubriek.
Dan denk ik: wel, er zijn ook andere fora, die niet zo oubollig zijn,
als je daar naar toe gaat, dan hoef je ook niet steeds een negatieve reactie te geven. :wink:

StillAwake schreef:als het stellen van een gemeend kritische vraag al niet eens meer mag vraag ik me toch af of ik onderhand niet aan vast voedsel toe ben

Meen je dit nu, of is dit een reactie uit frustratie?
Als je het meent vind ik dat echt een akelige, nare steek onder water!!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 13:38

Chaya schreef:Was dat meisje uit de OGGinNed dan? :D
zonder dat inNed. Het kan dus nog rechtser?
Chaya schreef:Nee je hoeft niet weg, je mag ook jezelf blijven.
Maar je hebt vaak een negatieve toonzetting jegens een bepaalde groepering.
Je ergerde aan het Psalmen zingen, zeg je elders.
Je hebt het over boeken en formulieren die jij niet erkent als gezaghebbend en noemt oudvaders een soort paus. Tenminste, dat etiket plak je er dan op.
Zo kom je niet over als iemand die echt probeert te begrijpen hoe een refo leeft en denkt, en waaruit deze leeft en denkt.
Nee, volgens jou lopen er velen met een zuur gezicht. Die ken ik ook, maar laat dat verder zo dan.
Ik zie er zo niet uit, Mona ook niet en vele anderen (hier) evenmin.

Ik heb me nooit aan de Psalmen geërgerd, maar vind het wel vervelend als het op hele noten en met een orgel (maar da's een kwestie van smaak) gezongen word.
Dat onze ex-achterburen op zondagavond met alle ramen open bij hun harmonium van 21u tot 23u30 loeihard Psalmen zingen had ik net zo erg gevonden als het opwekkingsliederen of de verzamelde hits van Frans Bauer waren.
De formulieren erken is, en zie ze als gezaghebbend waar ze de Bijbel naspreken.
Oud'vaders' zie ik als zinnige lectuur, maar niet als gezaghebbend.
StillAwake schreef:Blijkbaar denk ik te kritisch, en heb je op veel kritische vragen geen goed onderbouwd antwoord?

Om in jouw jargon te blijven: probeer niet roomser dan de paus zelf te worden. :wink:
M.a.w. een bepaalde mate van kritische blik is prima, maar ga niet tot het gaatje bij iedereen, dat dient nergens toe.
Er komen wel onderbouwde antwoorden, maar misschien vind jij ze niet onderbouwd genoeg.
Zo moet je ook niet gaan zitten, noch hier, noch in de kerk.[/quote]Helaas zit het in mijn karakter om altijd het naadje van de kous te willen weten. En dat is best wel eens lastig...
StillAwake schreef:Nergens is echter gevraagd het gezag van de oudvaders te erkennen. Ik zie het als leerzame boeken (vaak redelijk moeilijk leesbaar), maar zie het wel als de mening van de schrijver, en niet als geopenbaard werk.

En daar ga je dus de mist in.
Als je bij jezelf al denkt, ach, die formulieren zitten nu eenmaal achter in mn Bijbeltje en ik zie ze wel als EEN waarheid, waarom niet.
Maar zo is het niet!
Je dient daadwerkelijk te accepteren en te geloven dat deze formulieren in een bijzondere tijd zijn geschreven en door mensen die Licht van Boven hebben gekregen.[/quote]
Zoals ik al eerder gemeld heb: Oudvaders en de formulieren veeg ik niet op één hoop.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 13:44

mona schreef:Je doet nu alsof ik het specifiek tegen jou heb, maar dat is absoluut niet zo.
Ik waardeer het dat je je wilt verdiepen in de beweegredenen van mensen,
maar ik vind dit topic echt een vervelend topic worden, omdat alles alleen maar negatief is.

Een aantal blz geleden heb ik al gevraagd of er ook niet eens een positieve waardering over een vraag
uitgesproken kon worden.
Maar ik merk na 38 pagina's dat dat erg lastig is.

het kwam op mij over als een opmerking in mijn richting omdat jij iemand gelijk gaf die op mij reageerde.
mona schreef:Kijk, dat is nu een opmerking die ik erg flauw vind.
Je zet jezelf in de slachtofferrol, maar er is niemand die zegt dat je hier ongewenst bent.
Dat had ik inderdaad niet tegen jou persoonlijk moeten zeggen, want jij bent niet één van die personen die mij dat gevoel geeft.
mona schreef:Maar je geeft de indruk dat het hier niet echt geweldig is met al die afwijkende antwoorden, uit de rubriek.
Dan denk ik: wel, er zijn ook andere fora, die niet zo oubollig zijn,
als je daar naar toe gaat, dan hoef je ook niet steeds een negatieve reactie te geven. :wink:
Het meerdendeel van mijn reacties is niet negatief van aard hoor...
StillAwake schreef:als het stellen van een gemeend kritische vraag al niet eens meer mag vraag ik me toch af of ik onderhand niet aan vast voedsel toe ben

mona schreef:Meen je dit nu, of is dit een reactie uit frustratie?
Als je het meent vind ik dat echt een akelige, nare steek onder water!!

Een smiley erachter was wellicht duidelijker geweest?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 13:49

StillAwake schreef:zonder dat inNed. Het kan dus nog rechtser?

Dat is net zo rechts.
StillAwake schreef:k heb me nooit aan de Psalmen geërgerd, maar vind het wel vervelend als het op hele noten en met een orgel (maar da's een kwestie van smaak) gezongen word.

Nee dat is geen kwestie van smaak, dat is de gewoonte in die kerken. Er is niks mis mee, mits er maar eerbiedig gezongen wordt.
StillAwake schreef:Dat onze ex-achterburen op zondagavond met alle ramen open bij hun harmonium van 21u tot 23u30 loeihard Psalmen zingen had ik net zo erg gevonden als het opwekkingsliederen of de verzamelde hits van Frans Bauer waren.

Kijk, nu nuanceer je het wel.
Ik mocht willen dat mijn rastaliefhebbende overbuurman eens Psalmen zou draaien. Desnoods in de Jamaicaanse taal.
StillAwake schreef:Helaas zit het in mijn karakter om altijd het naadje van de kous te willen weten. En dat is best wel eens lastig...

Zo hebben we allemaal te strijden tegen onze karaktertrekken.
Geloven doe je met je hart S.A., grotendeels.
En niemand weet alles, geen enkele dominee. Er zullen altijd waaroms en andere vragen blijven, omdat de Bijbel ons niet alles openbaart.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 13:53

Chaya schreef:En niemand weet alles, geen enkele dominee. Er zullen altijd waaroms en andere vragen blijven, omdat de Bijbel ons niet alles openbaart.

Dat weet ik. De man is gisteren bij ons geweest om te kijken of wij ons leven na de ellende van de afgelopen maanden weer konden oppakken.
Hij gaf ook volmondig toe dat er vragen zijn waar op deze aardbol nooit een antwoord op komt.
Dat zijn echter wel vragen uit een andere categorie als de vragen waar in dit topic op gereageerd wordt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 13:55

Chaya schreef:Nee dat is geen kwestie van smaak, dat is de gewoonte in die kerken. Er is niks mis mee, mits er maar eerbiedig gezongen wordt.
Het is wél een kwestie van smaak dat ik dat niet mooi vind, en me aan de wijze van uitvoeren kan ergeren.
Op mij komt het niet eerbiedig over, hoewel ik er niet aan twijfel dat het wél zo bedoeld is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 13:59

StillAwake schreef:Dat onze ex-achterburen op zondagavond met alle ramen open bij hun harmonium van 21u tot 23u30 loeihard Psalmen zingen had ik net zo erg gevonden als het opwekkingsliederen of de verzamelde hits van Frans Bauer waren.

Chaya schreef:Kijk, nu nuanceer je het wel.

Ik heb in een topic waar over burenoverlast geklaagd werd dit voorbeeld gebruikt (het heeft mij er uiteindelijk toe aangezet te verhuizen, zo erg was het dus).
Ik had daar ook aan kunnen toevoegen dat het over muziek in het algemeen zou gaan, maar dat was het in dit specifieke geval niet.
Als je er naartoe ging om te vragen of het zachter kon (ik moest maandagochtend om 3u00 op Schiphol staan voor een nieuwe werkweek) kreeg je te horen dat het goed was dat de hele buurt het kon horen, omdat ze dat als evangelieverkondiging meden te moeten zien.
Groter anti-reclame kan ik me nauwelijks voorstellen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 14:00

StillAwake schreef:Dat weet ik. De man is gisteren bij ons geweest om te kijken of wij ons leven na de ellende van de afgelopen maanden weer konden oppakken.
Hij gaf ook volmondig toe dat er vragen zijn waar op deze aardbol nooit een antwoord op komt.
Dat zijn echter wel vragen uit een andere categorie als de vragen waar in dit topic op gereageerd wordt.

Ik denk dat je het vreemder had gevonden als hij wel een zogenaamd pasklaar antwoord had gehad.
Wel fijn als er kerkelijk meegeleefd wordt.
StillAwake schreef:Het is wél een kwestie van smaak dat ik dat niet mooi vind, en me aan de wijze van uitvoeren kan ergeren.

Sorry, ik begrijp dat echt niet.
Ik zit ook wel eens in een kerk waarin op een tempo gezongen wordt alsof men de trein nog moet halen, maar dat is dan maar zo.
In onze eigen kerk zit een man (vaak vlak voor me) die zogenaamd 2e stem of bovenstem zingt, het klinkt voor geen meter. Hoge tonen haalt hij niet, net als de lage, dus hij switcht van octaaf naar octaaf.
Maar ach, de man zingt uit zijn hart en God let niet op vals of te hard zingen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 14:04

StillAwake schreef:Ik heb in een topic waar over burenoverlast geklaagd werd dit voorbeeld gebruikt (het heeft mij er uiteindelijk toe aangezet te verhuizen, zo erg was het dus).
Ik had daar ook aan kunnen toevoegen dat het over muziek in het algemeen zou gaan, maar dat was het in dit specifieke geval niet.
Als je er naartoe ging om te vragen of het zachter kon (ik moest maandagochtend om 3u00 op Schiphol staan voor een nieuwe werkweek) kreeg je te horen dat het goed was dat de hele buurt het kon horen, omdat ze dat als evangelieverkondiging meden te moeten zien.

Maar hoe heb je het gevraagd, stond je daar aan de deur, plompverloren?
Wij zongen op zaterdag- en/of zondagavond ook rondom het orgel. Pa speelde, moeder zong het hardste en gaf het tempo aan.
In de zomer stonden ook de ramen en tuindeuren dan open. Onze buren links en rechts deden nergens aan.
Maar ze hebben nooit geklaagd, nooit. Links waren het zelfs vloekers, maar als wij zongen bleef het stil.
We weten niet of het bij iemand inslaat. Soms kan een zin uit een Psalm iemand recht in het hart raken.

Misschien dat jij moeite hebt om in slaap te vallen bij zingen, dat kan. Maar het zou ook kunnen dat je het op het verkeerde moment en op de verkeerde wijze hebt gevraagd, dat weet ik niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 14:09

StillAwake schreef:Dat weet ik. De man is gisteren bij ons geweest om te kijken of wij ons leven na de ellende van de afgelopen maanden weer konden oppakken.
Chaya schreef:Ik denk dat je het vreemder had gevonden als hij wel een zogenaamd pasklaar antwoord had gehad.
Wel fijn als er kerkelijk meegeleefd wordt.
Je moest eens weten. ongelofelijk hoe onze kerk om ons heen heeft gestaan. En blijft staan.
StillAwake schreef:Het is wél een kwestie van smaak dat ik dat niet mooi vind, en me aan de wijze van uitvoeren kan ergeren.

Chaya schreef:Sorry, ik begrijp dat echt niet.
Ik zit ook wel eens in een kerk waarin op een tempo gezongen wordt alsof men de trein nog moet halen, maar dat is dan maar zo.
In onze eigen kerk zit een man (vaak vlak voor me) die zogenaamd 2e stem of bovenstem zingt, het klinkt voor geen meter. Hoge tonen haalt hij niet, net als de lage, dus hij switcht van octaaf naar octaaf.
Maar ach, de man zingt uit zijn hart en God let niet op vals of te hard zingen.

Grappig, ik meen me te herinneren dat jij op dit forum juist je afschuw over bepaalde muziekstijlen hebt geventileerd en ze als ongeschikt benoemde om God mee te eren.
Als iemand anders dat dan doet bij stijlen die jij wél kunt waarderen is dat toch precies hetzelfde?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 14:13

StillAwake schreef:Ik heb in een topic waar over burenoverlast geklaagd werd dit voorbeeld gebruikt (het heeft mij er uiteindelijk toe aangezet te verhuizen, zo erg was het dus).
Chaya schreef:[
Maar hoe heb je het gevraagd, stond je daar aan de deur, plompverloren?
Wij zongen op zaterdag- en/of zondagavond ook rondom het orgel. Pa speelde, moeder zong het hardste en gaf het tempo aan.
In de zomer stonden ook de ramen en tuindeuren dan open. Onze buren links en rechts deden nergens aan.
Maar ze hebben nooit geklaagd, nooit. Links waren het zelfs vloekers, maar als wij zongen bleef het stil.
We weten niet of het bij iemand inslaat. Soms kan een zin uit een Psalm iemand recht in het hart raken.

Misschien dat jij moeite hebt om in slaap te vallen bij zingen, dat kan. Maar het zou ook kunnen dat je het op het verkeerde moment en op de verkeerde wijze hebt gevraagd, dat weet ik niet.

Ik ben er (ik wilde uit respect hun viering niet verstoren) uiteindelijk pas een keer op dinsdag naartoe gestapt.
En ik was bepaald niet de enige die er moeite mee had en geklaagd heeft.
De politie is er (niet op mijn aangeven) zelfs een keer langs geweest.
En neem van mij aan dat de overlast vrij extreem moet zijn om een huis wat onder water stond ervoor te willen verkopen!
In slaap vallen bij herrie (dat was het) kan ik inderdaad niet (of het moet het regelmatige geluid van een scheepsmotor zijn).

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 sep 2015 10:22

Wat me opvalt in deze discussie is dat de klager in dit geval meteen in het verdachtenbankje gezet wordt.

Bijvoorbeeld dit:
Chaya schreef:Maar hoe heb je het gevraagd, stond je daar aan de deur, plompverloren?
Chaya schreef:Maar het zou ook kunnen dat je het op het verkeerde moment en op de verkeerde wijze hebt gevraagd

Terwijl mensen die overlast veroorzaken in de buurt gewoon aangesproken moeten worden op hun gedrag.
Dit werkt niet evangeliserend, dit wekt ergernis op.

Ik vind het een kwalijke zaak dat het probleem dan bij SA wordt gelegd. :-({|=

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2015 10:26

Tante Pollewop schreef:Ik vind het een kwalijke zaak dat het probleem dan bij SA wordt gelegd. :-({|=

Ik kan er niet zo mee zitten, maar goed dat je het voor me opneemt.
Het lijkt wel alsof in de optiek van sommige personen het zo is dat je meer mag en meer rechten hebt of dient te hebben naarmate je kerkelijke achtergrond zich rechts van het midden bevindt....

Terug naar “RefoWeb”