Chaya schreef:Dit bedoelde ik nu met negatief. Oudvaders en dus ook Brakel niet, worden niet als paus gezien.
Die regel: ik lees alleen de Bijbel, of ga daar vanuit, is in feite onzinnig, want als je iedere week in de kerk zit, wordt die Bijbel ook uitgelegd door een predikant.
De oudvaders zijn waardevolle geschriften naast de Bijbel. Zij leggen in meer of mindere eenvoudige taal uit hoe de gangen en wegen zijn die God met Zijn volk houdt.
Dat moet heel normaal zijn voor posters op RW, anders hoor je hier in feite niet thuis. Dan kun je beter uitwijken naar een geloofsforum of een GKv forum of iets dergelijk. Vind je zelf wel dat je hier thuis bent, respecteer dan eens hoe de bevindelijke kerkganger denkt en leeft en gelooft.
Het is heel verdrietig om steeds weer te moeten lezen dat men de formulieren en oudvaders terzijde schuift en niet erkent.
Terwijl dit wel gevraagd wordt bij lidmaatschap, althans, op het gesloten religieforum.
Jammer dat je dat als negatief ziet.
De regel "ik lees alleen in de Bijbel" propageer ik dan ook niet. Ik denk dat het zelf in praktische zin onmogelijk is.
Degene die deze bewuste vraag beantwoordt lijkt "De redelijke Godsdienst" (die overigens ook in mijn boekenkast prijkt) als het eind van alle tegenspraak te zien (dat is althans mijn interpretatie).
En aangezien bij één van de eerste diensten die ik in de kerk van mijn schoonouders bezocht werd verteld dat de Paus de antichrist was omdat hij zich vader liet noemen is mij dat heel sterk bijgebleven.
Als dan een oud'vader' deze titel ook krijgt is dat (in mijn interpretatie) strijdig met wat mij verteld is.
Ik heb mij een paar jaar geleden op dit forum aangemeld om meer begrip te krijgen voor de achtergrond van mijn vrouw, om meer inzicht te krijgen in wat men gelooft, en om iets beter te kunnen uitleggen waar mijn eigen kerk (die voor mijn gevoel behoorlijk rechts bivakkeert) nou precies voor staat, zonder in het argumentloze "ja maar dat geloof ik nu eenmaal" of "dat zegt de dominee" te vervallen.
Ik heb veel aan dit forum gehad, maar blijkbaar zien sommige mensen mij liever gaan dan komen.
Dat vind ik jammer, maar als het stellen van een gemeend kritische vraag al niet eens meer mag vraag ik me toch af of ik onderhand niet aan vast voedsel toe ben.
Bovendien zeg jij dat ik de oudvaders niet terzijde mag schuiven op dit forum. In de eerste plaats wil ik je erop wijzen dat ik dat niet doe, ik dicht ze alleen niet hetzelfde gezag toe als sommigen hier menen te moeten doen.
bij het aanmelden is mij alleen gevraagd de drie formulieren te erkennen. Afgezien van een stukje over de "paapsche mis" onderschrijf ik deze formulieren volledig. Sterker nog, ik heb toen ik gedoopt werd belijdenis afgelegd, ook van deze formulieren.
Nergens is echter gevraagd het gezag van de oudvaders te erkennen. Ik zie het als leerzame boeken (vaak redelijk moeilijk leesbaar), maar zie het wel als de mening van de schrijver, en niet als geopenbaard werk.
Daarnaast claim jij dat ik de bevindelijke kerkganger niet respecteer.
Je moest eens weten, als ik iemand niet respecteer voel ik ook niet de behoefte om het gedachtengoed van diegene te begrijpen en me (deels) eigen te maken.
Ik heb alleen het idee dat ik op jou (en wellicht op meerdere mensen hier) overkom als iemand die ze belachelijk wil maken.
Blijkbaar denk ik te kritisch, en heb je op veel kritische vragen geen goed onderbouwd antwoord?