Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 14:31

Chaya schreef:Dus ik denk dat de gevolgen voortkomend uit bepaalde verlangens, zondig zijn.

Dan ben je het dus niet eens met de dominee. :)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 14:32

Tante Pollewop schreef:Maar homo's zijn dan opeens weer niet geschapen met gevoelens (Dat is wat ik van ds. Tuinier begrijp), of hoe moet ik dat zien?

Die gevoelens zouden dan voortkomen vanwege de zondeval.
Dus Adam had geen homofiele gevoelens, maar heteroseksuele gevoelens.
Mortlach schreef:Echt? Volgens mij is dat niet de refomatorische lijn. De gedachte alleen al is zonde, toch? Als je er dan wat mee doet, is het zonde op zonde stapelen.

Als er iets door je heen flitst en het flitst meteen weer weg, is er in feite weinig aan de hand. Echter, zoals ik zei, slechte gedachten komen voort uit een onrein hart. Dus is het in feite zondig. En als je daar dan weer over nadenkt, is dat best veel op een dag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 14:33

Cicero schreef:Dan ben je het dus niet eens met de dominee. :)

Ja en nee. 8)
Ik zie het anders, die verlangens kunnen er zijn, maar lees mijn vorige postings en dan begrijp je wat ik bedoel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 14:35

Mortlach schreef:
Okee, daar zit wel wat in. Maar dan nog vind ik de aanpak niet bijzonder behulpzaam. Wijzen hoe slecht het onreine hart wel niet is, is stukken minder behulpzaam dan wijzen op hoe je dat reine hart kunt bereiken.

Maar zo zit een dominee nu eenmaal in elkaar. :D
Een dokter doet dat in zekere zin ook. Hij wijst ook eerst aan waar de kwaal zit, hoe die gekomen is en komt dan hopelijk met een oplossing.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:39

Mortlach schreef:Ik vind het na al die tijd nog steeds bizar dat je zou worden gestraft voor iets (je gedachten) waar je geen controle over hebt. Let op, het hebben van een vluchtige gedachte is natuurlijk wel anders dan er bij wijze van spreken eens lekker voor te gaan zitten. Maar die schakeling van "denken = doen", daar kan ik echt helemaal niets mee.

Dat snap ik wel.....dat is echter wel de essentie van de zonde.

Voor hetero's is het natuurlijk makkelijk omdat homoseksualiteit nu eenmaal een 'zonde' is waar ze zich zelf nooit aan zullen bevallen.

Dat lijkt op het eerste oog zo. De werkelijkheid is echter dat een begeerlijke blik al de overtreding van het gebod inhoud. Voor hetero's is er dus niks makkelijkers aan.

Dus jouw vrouw zou van jou mogen scheiden omdat je wel eens (vluchtig) aan een andere vrouw hebt gedacht?

Ja, daar zit nu precies het punt. Dat zou ze zeker mogen wanneer ze mij volgens Gods wet zou oordelen. Gelukkig doet ze dat niet omdat ze net als ik weet dat dat nu eenmaal mijn zondige aard is. Ze veroordeelt mij daar niet om. Het wordt natuurlijk een ander verhaal; wanneer ik aan die gedachten ook invulling zou gaan geven.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 14:40

Chaya schreef:Die gevoelens zouden dan voortkomen vanwege de zondeval.
Dus Adam had geen homofiele gevoelens, maar heteroseksuele gevoelens.

Dus wij zijn met ons allen niet geschapen, alleen Adam is geschapen?

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:42

Chaya schreef:Verliefdheid kan je overkomen, ondanks dat je getrouwd bent, maar wat doe je er verder mee?
Volg je dat verlangen of zie je het als een gevoel, het overkomt je als het ware?
En voorts, wat zijn de gevolgen van die verliefdheid?

Verliefd worden wanneer je een relatie hebt is overigens wel een zonde. Ondanks dat het je overkomt en je er naar de mens gesproken niets aan kunt doen. Het doet namelijk afbreuk aan de relatie die je volgens God hebt met je wederhelft.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 14:43

Chaya schreef:Ja en nee. 8)
Ik zie het anders, die verlangens kunnen er zijn, maar lees mijn vorige postings en dan begrijp je wat ik bedoel.

Volgens mij spreek je jezelf tegen.

Enerzijds zeg je dat alleen de gevolgen van verlangens zondig zijn, anderzijds de verlangens zelf ook omdat ze voortkomen uit een zondig hart. Waar het op neer komt is dat als puntje bij paaltje komt, verlangens naar zonde ook zonde zijn. (Ik los de tegenspraak even op voor je.)

Om op je tweede bewering in te gaan (verlangens zijn zondig omdat ze voortkomen uit een zondig hart): dit betekent dan ook dat verlangens van huwelijkspartners naar elkaar zondig zijn. Die komen immers ook voort uit een zondig hart. En ook het verlangen naar hagelslag op mijn brood. Want dat verlangen komt voort uit een zondig hart.

En als ik het goed begrijp onderschrijf je dus ook de stelling dat heteroseksuele gevoelens als je niet getrouwd bent zondig zijn.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:45

Chaya schreef:Die gedachten komen voort uit een onrein hart Mortlach, DAT is het probleem. Als wij een rein hart zouden hebben, zouden wij geen slechte gedachten en verlangens kunnen hebben.

Dat gaat je echter nooit lukken Chaya, hoe hard je er ook je best voor doet. Strijden tegen de zonden wil niet zeggen dat je moet overwinnen. Dan doe je het ten diepste tóch zelf. Een praktiserende homoseksueel is net zo "slecht" als iemand die hoogmoedig is of iemand die roddelt. Beiden hebben een strijd te voeren en zullen vaak in herhaling vallen. Het een is echter niet zondiger dan het andere. Voor beiden is vergeving nodig én mogelijk!

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:49

Mortlach schreef:Okee, daar zit wel wat in. Maar dan nog vind ik de aanpak niet bijzonder behulpzaam. Wijzen hoe slecht het onreine hart wel niet is, is stukken minder behulpzaam dan wijzen op hoe je dat reine hart kunt bereiken.

Daar zit'm de kneep! Hoe goed je ook je best doet die reinheid kun je nooit zelf bereiken. Daar heb je altijd genade voor nodig. Wanneer we dát nu eens zouden beseffen dan blijven we zonder oordeel over de ander en worden we niet hoogmoedig. Hij die zich stelt onder de wet wordt door de wet geoordeeld.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 14:49

Boanerges schreef: Het wordt natuurlijk een ander verhaal; wanneer ik aan die gedachten ook invulling zou gaan geven.

Waarom is dat een ander verhaal. Jezus zegt toch zelf dat er geen verschil is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:50

Tante Pollewop schreef:O, ik dacht dat jij het zondig vond dat mensen verliefd op elkaar werden, en dat daar een oplossing voor was.

haha....nee joh! Verliefd zijn is toch heerlijk?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 14:51

Als ik dit allemaal zo lees, ben ik blij dat ik Boeddhist ben :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:52

Chaya schreef:Als er iets door je heen flitst en het flitst meteen weer weg, is er in feite weinig aan de hand.

nee hoor, er bestaat geen verschil tussen grote of kleine zonden. De flitsende gedachte is gewoon zonde.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 14:52

Boanerges schreef:haha....nee joh! Verliefd zijn is toch heerlijk?

Behalve dus als je refo bent en homo. 8-[

Ik kreeg net letterlijk de rillingen van wat hier geschreven wordt. Ik ben toch echt blij dat ik los ben van dergelijke ideeën.

Terug naar “RefoWeb”