Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 10:54

Ik las het meer als: kan ik als homo predikant worden van een behoudende kerk?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2015 10:56

Tante Pollewop schreef:Ik las het meer als: kan ik als homo predikant worden van een behoudende kerk?

Oké, maar waarom dan die nadruk op de relatie. Niet met een man, oké, maar OOK NIET met een vrouw. Alsof relatieloos blijven voor predikanten geen optie is...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 10:57

Ja, dat is ook wel zo.
Misschien moet de jongeman in kwestie even uitleg komen geven. :mrgreen:

Overigens zou ik nooit en te nimmer predikant willen worden in een behoudende kerk en zeker niet als homo. :roll:

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 11:07

Tante Pollewop schreef:Boanerges, ik weet niet hoe goed jij ingevoerd bent in de taal van de gereformeerde gezindte, maar ik denk dat je nu e.e.a. te scherp opvat.

Ik ben zéér goed ingevoerd in de taal van de gereformeerde gezindte. Hoewel de predikanten in deze gezindte extreem worden opgehemeld en als "knecht van God" ver boven elke zonde en verdenking verheven zijn is het ze zeer kwalijk te nemen dat ze zúlke reacties geven. Een reactie vanuit de hoogte. De boodschap die doorklinkt is: Ik sta vér boven jou. Deze wordt verpakt in zalvende geestelijke woorden. Deze houding is niet zoals Christus dat deed. Hij ging door de knieën, ging náást de zondaar zitten en leefde met de zondaar mee. Hij veroordeelde hem zelfs niet!

Wie Christus wél veroordeelde waren de "kerkelijke leiders" van die tijd. Hij noemde hen zelfs witgepleisterde graven. Mag ik u danken zeg!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2015 11:18

Tante Pollewop schreef:Ja, dat is ook wel zo.
Misschien moet de jongeman in kwestie even uitleg komen geven. :mrgreen:

Overigens zou ik nooit en te nimmer predikant willen worden in een behoudende kerk en zeker niet als homo. :roll:

Tja, je zult maar geroepen zijn, dan heb je daar natuurlijk weinig over te zeggen verder...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2015 11:43

Tante Pollewop schreef:Ik zie niet in wat er mild of liefdevol aan is.
Ik zie vooral dat er inderdaad langs elkaar heen gepraat wordt, en dat de jongeman geen antwoord krijgt op zijn eigenlijke vraag.

Opmerkelijk vind ik dat de jongeman geen blijk geeft van een worsteling, hij is zelfs redelijk resoluut over zijn keuze dat hij geen relatie wil, niet met een man en ook niet met een vrouw.
Maar toch moet er blijkbaar geworsteld worden, begrijp ik van ds. Tuinier. Ik heb vaak het idee dat mensen rondom homo's meer moeten worstelen dan de homo zelf, en dat de worsteling dan ook geprojecteerd wordt op de persoon in kwestie.
Ook hierin vind ik dat er langs elkaar heen gepraat wordt.

Ik wil het graag positief zien, ds begint niet meteen over genezing e.d.
En ik denk niet dat je hier één keer mee worstelt en klaar.
In zijn leven zullen de pijnpunten blijven.
Mortlach schreef:Oké, maar waarom dan die nadruk op de relatie. Niet met een man, oké, maar OOK NIET met een vrouw. Alsof relatieloos blijven voor predikanten geen optie is...

Jawel dat is wel een optie hoor, het is absoluut geen must om als dominee een relatie te hebben/
Boanerges schreef:Ik vind het antwoord anders behoorlijk aanmatigend en veroordelend. Niks liefdevols aan. Door de vraag te pareren met een wedervraag komt heel duidelijk aan het licht dat dhr. Tuinier een grote afschuw heeft van de geaardheid van de vraagsteller.

Misschien maakt deze dominee wel een worsteling mee van dichtbij, in zijn gezin of familie.

Ik begrijp heel goed waarom sommige vragen van reactie verstoken moeten blijven. Het is niet normaal hoe ongenuanceerd er soms gereageerd wordt op predikanten.

Het is een geschreven antwoord, dat wil zeggen, de vraagsteller mist een reactie die verzacht kan worden met een oogopslag en een gebaar.
Vraagsteller kan er ook voor kiezen om een afspraak te maken met een predikant, voor een pastoraal gesprek.
Dat lijkt mij ook veel beter. Maar goed, misschien was er een drempel, of schaamte, dat weten we niet.

Ik denk dat sommige forummers niet beseffen dat een predikant vanuit zijn ambt een antwoord moet geven, zo is hij gevraagd als panellid. En niet als vaderfiguur of sociaal raadsman, daar zijn andere panelleden voor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 12:17

Boanerges schreef:Ik ben zéér goed ingevoerd in de taal van de gereformeerde gezindte. Hoewel de predikanten in deze gezindte extreem worden opgehemeld en als "knecht van God" ver boven elke zonde en verdenking verheven zijn is het ze zeer kwalijk te nemen dat ze zúlke reacties geven. Een reactie vanuit de hoogte. De boodschap die doorklinkt is: Ik sta vér boven jou. Deze wordt verpakt in zalvende geestelijke woorden. Deze houding is niet zoals Christus dat deed. Hij ging door de knieën, ging náást de zondaar zitten en leefde met de zondaar mee. Hij veroordeelde hem zelfs niet!

Wie Christus wél veroordeelde waren de "kerkelijke leiders" van die tijd. Hij noemde hen zelfs witgepleisterde graven. Mag ik u danken zeg!

Het is ook mijn kopje thee niet, maar ik probeer uit te gaan van de goede bedoelingen van de deskundige. Dat men vaak de bekende zonde-en-ellende-riedel erbij haalt of niet deskundig blijkt, staat hier dan weer los van.

Ik denk dat de beste man zich niet verheven voelt boven wie dan ook. Meestal zijn deze mensen onnatuurlijk nederig, wat hen dan weer een hoop aanzien oplevert. 8)

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 12:18

Chaya schreef:Misschien maakt deze dominee wel een worsteling mee van dichtbij, in zijn gezin of familie.

Van dat soort aannames word ik niet alleen heel kriegelig maar ook machteloos wanhopig. Waarom zou jij nu een verzachtende omstandigheid voor deze predikant moeten bedenken? Steeds worden ze door jou verdedigd. Waarom?

Chaya schreef:Ik begrijp heel goed waarom sommige vragen van reactie verstoken moeten blijven. Het is niet normaal hoe ongenuanceerd er soms gereageerd wordt op predikanten.

Het is daarbij ook vaak stuitend hoe ongenuanceerd sommige predikanten op een vraag reageren. Hoogdravend en met veel dedain. Predikanten zijn werkelijks niets meer dan jij of ik. Ook zij eten genadebrood en zouden als leiders juist moeten dienen zoals hun Meester.

Chaya schreef:Het is een geschreven antwoord, dat wil zeggen, de vraagsteller mist een reactie die verzacht kan worden met een oogopslag en een gebaar.
Vraagsteller kan er ook voor kiezen om een afspraak te maken met een predikant, voor een pastoraal gesprek.
Dat lijkt mij ook veel beter. Maar goed, misschien was er een drempel, of schaamte, dat weten we niet.

Daar heb je volkomen gelijk in. De beantwoorder van de vraag doet er echter op geen enkele manier moeite voor om een verzachting in zijn reactie te suggereren en hem minder scherp te maken.

Chaya schreef:Ik denk dat sommige forummers niet beseffen dat een predikant vanuit zijn ambt een antwoord moet geven, zo is hij gevraagd als panellid. En niet als vaderfiguur of sociaal raadsman, daar zijn andere panelleden voor.

Hoe kom je daar nu bij beste Chaya? Denk je dat een herder zijn schapen in de kudde steeds met strenge hand herinnert aan de gemaakte afspraken? Nee natuurlijk niet....een herder gaat op zoek naar dat wat verloren is of verloren gaat. Een herder moet juist een vaderfiguur of een sociaal raadsman zijn. Niet boven de kudde maar tussen de kudde. Meelijden met zijn kudde en meevoelen met de moeiten van de schapen. De minste willen zijn in plaats van de beste, hoogste. Net zoals de Meester dat deed.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 12:25

Chaya schreef:Ik wil het graag positief zien, ds begint niet meteen over genezing e.d.
Nee, maar hij gaat er wel van uit dat er geworsteld moet worden en dat de vragensteller in nood verkeert.
Chaya schreef:En ik denk niet dat je hier één keer mee worstelt en klaar.
In zijn leven zullen de pijnpunten blijven.

Mijn ervaring is dat ik veel meer worstel met de worsteling van omgeving en familieleden (en de rare situaties die dat oplevert) dan dat ik zelf problemen heb met hoe ik ben.

Chaya schreef:Ik denk dat sommige forummers niet beseffen dat een predikant vanuit zijn ambt een antwoord moet geven, zo is hij gevraagd als panellid. En niet als vaderfiguur of sociaal raadsman, daar zijn andere panelleden voor.

Predikanten kunnen ook gewoon wijze raadsmannen of vaderfiguur zijn, en hoeven niet altijd maar de platgetreden paadjes te bewandelen. wat ds. Tuinier in mijn ogen dus wel doet.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 12:27

Tante Pollewop schreef:[Het is ook mijn kopje thee niet, maar ik probeer uit te gaan van de goede bedoelingen van de deskundige. Dat men vaak de bekende zonde-en-ellende-riedel erbij haalt of niet deskundig blijkt, staat hier dan weer los van.

Ik denk dat de beste man zich niet verheven voelt boven wie dan ook. Meestal zijn deze mensen onnatuurlijk nederig, wat hen dan weer een hoop aanzien oplevert. 8)

Ik ken de beste man niet. Ik reageer op wat ik lees. Daarmee loop ik natuurlijk het door Chaya aangewezen gevaar dat er geen verzachtende blik of gebaar kan worden waargenomen. Daar ben ik het wel mee eens. Ik wil best uitgaan van de goede bedoelingen van dhr. Tuinier. Ik lees in de reactie echter een betweterige veroordeling. Er is een worsteling gaande bij de vragensteller en het antwoord is dat je wel heeeeeel goed moet weten dat je zondig bent en je jezelf dringend moet bekeren. Dat is geen pastoraat! Dat is bewijzen dat jij het gelijk aan jouw kant hebt. God in jouw kamp trekken en aan jouw mening/visie vastklinken maakt elk gesprek onmogelijk. Wat blijft er dan nog over van de opdracht van de kerk om samen te zoeken naar het plan van onze Heer?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2015 12:36

Chaya schreef:Jawel dat is wel een optie hoor, het is absoluut geen must om als dominee een relatie te hebben

Dat dacht ik dus ook. Dan is de vraag toch gewoon direct beantwoord?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2015 13:04

Tante Pollewop schreef: Nee, maar hij gaat er wel van uit dat er geworsteld moet worden en dat de vragensteller in nood verkeert.

Vragensteller zit met een vraag en/of probleem, toch? Hij is (nog) lid van de GG en dat woordje nog tussen () doet vermoeden dat dit misschien niet lang meer kan duren. Als hij een "verkeerd" antwoord krijgt?
Tante Pollewop schreef:Predikanten kunnen ook gewoon wijze raadsmannen of vaderfiguur zijn,

Dat doet hij ook met zijn antwoord, alleen het antwoord bevalt jou niet (wat ik wel kan begrijpen).
Boanerges schreef:God in jouw kamp trekken en aan jouw mening/visie vastklinken maakt elk gesprek onmogelijk. Wat blijft er dan nog over van de opdracht van de kerk om samen te zoeken naar het plan van onze Heer?

Wat een rare conclusie. Sorry hoor, maar stel dat dominee zou geantwoord hebben:
ach jongen, ik weet het ook allemaal niet hoor, meld je maar aan en we zien het wel.
En in de reformatorische gezindte zoeken we niet naar een plan van onze Heer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2015 13:08

Mortlach schreef:
Dat dacht ik dus ook. Dan is de vraag toch gewoon direct beantwoord?

Zeker. Maar er zijn altijd mensen (blijkbaar) die denken dat je als aankomend dominee persé getrouwd moet zijn.
Er zijn ook predikanten die vroeg weduwnaar zijn geworden en niet meer hertrouwen.
Voor sommige kerkleden is het inderdaad een must, want dominee weet dan meer van de zorgen van een gezin en kinderen e.d.
Maar het kan zijn dat een predikantenechtpaar kinderloos blijft, dus dan gaat dat argument ook de mist in.
Of zijn echtgenote verlaat hem, kan ook gebeuren.
Een predikantengezin is niets anders dan een gewoon gezin, soms met kinderen die afhaken (zijn veel bekende voorbeelden van in Nederland), echtscheidings- en homofilieproblematiek, drugsgebruik, alcoholverslaving.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 13:14

Chaya schreef:Vragensteller zit met een vraag en/of probleem, toch? Hij is (nog) lid van de GG en dat woordje nog tussen () doet vermoeden dat dit misschien niet lang meer kan duren. Als hij een "verkeerd" antwoord krijgt?

Dat doet hij ook met zijn antwoord, alleen het antwoord bevalt jou niet (wat ik wel kan begrijpen).

Nee, het probleem wordt door ds. Tuinier niet besproken. We hadden volgens mij eerder geconstateerd dat hij langs de vragensteller heen praatte.
Ik vind dat meer onhandig dan vaderlijk of wijs.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2015 13:56

Tante Pollewop schreef:Nee, het probleem wordt door ds. Tuinier niet besproken. We hadden volgens mij eerder geconstateerd dat hij langs de vragensteller heen praatte.
Ik vind dat meer onhandig dan vaderlijk of wijs.

Nee, het probleem is dat het over homofiele gevoelens gaat!
In jouw beleving is dat geen zonde, maar in de beleving van de gehele gereformeerde gezindte wel!
En dat is nou een cruciaal verschil.
Daarom zei ik eerder, ik begrijp jouw moeite met het antwoord, maar het is wel degelijk pastoraal bewogen.

Ik ben bang dat jij deze vraag en het antwoord toch met een gekleurde bril leest.
Als de jongeman een andersoortige vraag had gehad, had jij hem dan ook gelezen? Ik zal maar geen voorbeeld noemen, want dan krijg ik misschien het verwijt dat homofiele gevoelens toch echt iets anders zijn dan........ vul maar in.

Terug naar “RefoWeb”