Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2015 07:36

Allereerst vind ik het frappant dat de vraagstelster moeilijk doet over het feit dat anderen zich kleden volgens normen die zij niet wenselijk vindt. Het gaat er niet om of zijzelf een bikini mag dragen, het gaat erom of haar vriend ergens heen mag waar bikini's de dresscode bepalen.
Zijzelf staat toch wel ver boven mensen die wél in een bikini rondlopen, dat proef je in alles uit deze vraag. Hoewel ze het zelf in haar vraag tegenspreekt deed het mij nogal denken aan de farizeeër die God bedankt geen tollenaar te zijn.
In die zin ben ik het eens met het antwoord: zo snel mogelijk kappen met deze relatie. Als je de ander dergelijke regels gaat opleggen en daar de reacties van speciaal uitgekozen deskundigen panelleden nodig hebt vraag ik me af hoe de chantage verder zal toenemen als een dergelijke relatie stand houdt.
De aard van hem zal niet veranderen, maar de hare wellicht ook niet.
mona schreef:Dan is mijn wereldbeeld blijkbaar ook aardig scheef.
Scheef is misschien niet het juiste woord, maar neem van mij aan dat ik (ik ben een heteroseksuele man) bij het zien van een vrouw in bikini geen seksuele gedachten krijg (overigens kom ik zelden of nooit bij zwembaden of op het strand, in die zin géén ervaringsdeskundige...).
Wél heb ik door de jaren heen moeten ontdekken dat juist in de reformatorische hoek mensen (zowel mannen als vrouwen) veel seksueler georiënteerd zijn in wat ze ergens achter zoeken. Over jouw persoonlijke geest kan ik niet oordelen (en ik heb niet het idee dat jouw geest heel scheef in elkaar steekt), wél over de oriëntatie van veel refo's die ik in het dagelijks leven tegenkom. En daar zit nogal eens een scheef en gefrustreerd beeld van seksualiteit bij...
mona schreef:Want net als Paulus, ben ik er van overtuigt dat het dragen van kleding eerbaar/netjes/niet aanstootgevend moet zijn.
Eens. Dat houdt in dat je in de werkplaats andere dingen draagt dan in de kerk.
mona schreef:Een bikini bedekt evenveel als een bh en onderbroek.
Klopt. Dus is het eerbaar (even uitgaand van de "standaard" bikini, ik besef dat er ook heel erg uitdagende setjes bestaan)
mona schreef:Wat zou je er van vinden als je vrouw zo de boodschappen ging doen?
Ik zou haar aanraden even een rokje of een broekje aan te trekken, omdat er nue eenmaal gelegenheden izjn waar je andere kledingeisen bij stlet als bij andere.
Zoals ik al zei, ik ga niet in mijn zondagse kleren in de fabriek lopen, niet in overall naar het zwembad, niet in badkleding naar de kerk, niet in versleten spijkerbroek naar een begrafenis en niet in pak naar voetbal.
mona schreef:Want als het puur gaat om het feit of de bikini mag of niet (ongeacht de plaats waar deze gedragen wordt, dat is even een andere vraag)
en je vindt dat het mag, dan kan je dat ook gewoon dragen in de supermarkt, of op straat.
daar ben ik het dus niet mee eens. Een bikini (of een badpak) moet kunnen, op de plaats waar je daadwerkelijk zwemt (en dat gebeurd in een thermaal bad (waar de vraag over ging)).
mona schreef:Zeg je nee, het mag alleen op het strand, waarom mag het dan daar wel, en op straat niet?
ik denk dat ik deze vraag al beantwoord heb
mona schreef:Het zevende gebod waarschuwt tegen het opwekken van begeerte.
In die zin heeft het dragen van een bikini alles te maken met het zevende gebod.
Er is maar weinig wat bedekt wordt, als je een bikini draagt.
Het hangt er nogal van af hoe je e.e.a. draagt.
mona schreef:Men zou mij aanstootgevend vinden als ik in bh en onderbroek naar de bakker ging.
Als ik mij bij de bakker zo niet kan vertonen, kan ik mij ook zo niet op het strand vertonen.
Als ik in de kerk niet in overall "mag" lopen, dan kan ik het in de fabriek dus ook niet.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 jul 2015 13:02

mona schreef:Een bikini bedekt evenveel als een bh en onderbroek.

StillAwake schreef:Klopt. Dus is het eerbaar (even uitgaand van de "standaard" bikini, ik besef dat er ook heel erg uitdagende setjes bestaan)

Ik vind het niet eerbaar, althans niet buiten de slaapkamer, of voor anderen buiten mijn man om.
Ondergoed is niet bestemd om aan derden te laten zien.
Als ik in een bikini door de tuin zou lopen, dan weet mijn buurman ook hoe ik er uitzie in bh en onderbroek.
En dat wil ik niet. Dat privilege is voor mijn man.
Als het echt eerbaar zou zijn, zoals je zegt, zou ik het (bij wijze van spreken) ook naar de kerk aan kunnen.
Voor mij gaat het er om dat het eerbaar is wat je aan hebt, waar je ook bent, waar anderen bij zijn.
Dus ook op het strand.

StillAwake schreef:k zou haar aanraden even een rokje of een broekje aan te trekken, omdat er nue eenmaal gelegenheden izjn waar je andere kledingeisen bij stlet als bij andere.
Kledingeisen hebben te maken met de gelegenheid, maar in alle situatie's waar anderen bij zijn geldt: dat het eerbaar is.
Wij zijn al helemaal gewend aan al het bloot, zo ongemerkt is dat door onze samenleving heen gesijpeld. Het is overal te zien, en daardoor worden we er 'blind' voor gemaakt.
Maar is het werkelijk zo gewoon?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 jul 2015 13:39

In sommige kringen is bloot zo buiten elke proportie teruggedrongen dat men al opgewonden wordt van een ontblote kuit. (m/v)
Dat lijkt mij nou niet wenselijk.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2015 14:27

mona schreef:Ik vind het niet eerbaar, althans niet buiten de slaapkamer, of voor anderen buiten mijn man om.
Ondergoed is niet bestemd om aan derden te laten zien.
Als ik in een bikini door de tuin zou lopen, dan weet mijn buurman ook hoe ik er uitzie in bh en onderbroek.
En dat wil ik niet. Dat privilege is voor mijn man.
Als het echt eerbaar zou zijn, zoals je zegt, zou ik het (bij wijze van spreken) ook naar de kerk aan kunnen.
Voor mij gaat het er om dat het eerbaar is wat je aan hebt, waar je ook bent, waar anderen bij zijn.
Dus ook op het strand.

Nogmaals: ik draag op mijn werk (als ik aan boord ben of op de werf) een overall. Op zondag zal ik dat niet aan de kerk aan doen.
maakt dat mijn overall oneerbaar?
En hoe erg is het als jouw buurman je zien in badkleding? Je gelooft toch zelf niet dat die man zich vervolgens gaat afvragen wat voor kleur onderbroek en wat voor model BH je in het dagelijks leven draagt?
Prima als je je ondergoed niet aan anderen wilt laten zien, maar dit klinkt een beetje als valse schaamte.
Je mag ook gewoon trots op je lichaam zijn. En dat laatste is in refo-kringen een beetje in de taboesfeer getrokken.

mona schreef:Kledingeisen hebben te maken met de gelegenheid, maar in alle situatie's waar anderen bij zijn geldt: dat het eerbaar is.
Wij zijn al helemaal gewend aan al het bloot, zo ongemerkt is dat door onze samenleving heen gesijpeld. Het is overal te zien, en daardoor worden we er 'blind' voor gemaakt.
Maar is het werkelijk zo gewoon?

Het gaat me erom dat Heikamp (naast dat hij alvast invult hoe een ander zijn standpunten zal zien) niet het besef op kan brengen dat niet alle mannen als seksbeluste wezens naar elke vrouw kijken die een deel van hun lichaam ontbloot laten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2015 14:29

Tante Pollewop schreef:In sommige kringen is bloot zo buiten elke proportie teruggedrongen dat men al opgewonden wordt van een ontblote kuit. (m/v)
Dat lijkt mij nou niet wenselijk.

en da's zacht uitgedrukt...

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2015 14:35

haha....weet je wat ik altijd zo bijzonder vind?
Alle gevolgen van de zondeval zijn om te janken behalve...........Naaktheid. Dat is opeens een zegen! :lol: :lol: :lol:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 jul 2015 14:37

StillAwake schreef:Het gaat me erom dat Heikamp (naast dat hij alvast invult hoe een ander zijn standpunten zal zien) niet het besef op kan brengen dat niet alle mannen als seksbeluste wezens naar elke vrouw kijken die een deel van hun lichaam ontbloot laten.

Dat is bezijden de waarheid, want vraagstelster zegt zelf dat haar aanstaande nogal geobsedeerd is.
Hij beziet als predikant het vanuit het Bijbels licht, nl. dat alle onkuisheid door God vervloekt is.
En 80% (ik noem maar een percentage) van de mannen kan zich inhouden, maar een ander percentage niet.
In het kader van naastenliefde en zorg hebben voor elkaars zwakheden, mag je de ander ook niet in verleiding brengen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2015 14:43

Chaya schreef:Dat is bezijden de waarheid, want vraagstelster zegt zelf dat haar aanstaande nogal geobsedeerd is.
Hij beziet als predikant het vanuit het Bijbels licht, nl. dat alle onkuisheid door God vervloekt is.
En 80% (ik noem maar een percentage) van de mannen kan zich inhouden, maar een ander percentage niet.
In het kader van naastenliefde en zorg hebben voor elkaars zwakheden, mag je de ander ook niet in verleiding brengen.

De vraagstelster vult inderdaad het geobsedeerd zijn van haar aanstaande (laten we hopen voor deze jongen dat het een aanstaande ex is) vooraf nogal in.
Heikamp gaat er echter meteen maar voetstoots vanuit dat dit volledig klopt, en gaat aan de theoretische mogelijkheid van overdreven preutsheid van de vraagstelster (waar, gezien haar vraagstelling voldoende aanwijzing voor is) voorbij.
Als hij dan ook nog eens van tevoren gaat invullen dat de aanstaande (ex) van deze dame meent dat onkuisheid NIET vervloekt is (geen idee waaruit Heikamp dat destilleert) heb ik niet het idee dat het een antwoord vanuit een Bijbels licht is, maar vanuit een bepaalde vooringenomenheid.
En laat de vraagstelster nou net op een vooringenomen antwoord zitten te wachten om haar aanstaande ex mee om de oren te slaan.

Als ik de vraag zo lees heeft wellicht de vriend van de vraagstelster een obsessie voor seks, maar heeft de vraagstelster zelf een obsessie die vele malen groter is...

Wel ben ik met je eens dat het goed is om in je kledingstijl een bepaalde ingetogenheid te hanteren, om mensen die niet sterk in hun schoenen staan het leven niet al te zuur te maken (de 20 procent die overblijft bij de getallen waar jij naar linkt).
Om vervolgens het hele bezoeken van een badgelegenheid maar als vervloekt weg te zetten gaat veel te ver.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 jul 2015 14:46

StillAwake schreef:Het gaat me erom dat Heikamp (naast dat hij alvast invult hoe een ander zijn standpunten zal zien) niet het besef op kan brengen dat niet alle mannen als seksbeluste wezens naar elke vrouw kijken die een deel van hun lichaam ontbloot laten.

Wij zitten momenteel bij een zwemgelegenheid, waar veel vrouwen, waaronder mijn echtgenote, in bikini rondlopen. De wellust blijft verre van mij bij het aanschouwen van al die vrouwen en geen begeertes stijgen in mij op. Sterker nog, ik zou sommige vrouwen willen adviseren zich meer te bedekken.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 jul 2015 14:47

StillAwake schreef:En laat de vraagstelster nou net op een vooringenomen antwoord zitten te wachten om haar aanstaande ex mee om de oren te slaan.

Als ik de vraag zo lees heeft wellicht de vriend van de vraagstelster een obsessie voor seks, maar heeft de vraagstelster zelf een obsessie die vele malen groter is...

Je zit nu al bladzijden lang op ds H. in te hakken, maar welk antwoord had je dan zelf gegeven?
De helft van de vragen (minstens) zou wat mij betreft zo in de prullenbak gegooid kunnen worden, want er staan wat deuren open daar.
Ik heb juist veel bewondering voor ALLE panelleden, hoe ze steeds vol geduld al die vragen beantwoorden.
Allemaal op vrijwillige basis. Ze hoeven het niet te doen he!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 jul 2015 14:48

Sabra schreef: Sterker nog, ik zou sommige vrouwen willen adviseren zich meer te bedekken.

:lol:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2015 14:54

Chaya schreef:Je zit nu al bladzijden lang op ds H. in te hakken, maar welk antwoord had je dan zelf gegeven?

Mijn antwoord?
Ik heb niet het idee dat vraagstelster daarin geïnteresseerd is, maar toch....
Een poging:

Beste vraagstelster.
Mag je een sauna bezoeken? Ja, dat mag. Of je een openbare sauna mag bezoeken ligt al iets lastiger.
Uit je vraag maak ik op dat het gaat om een saunagelegenheid waar je in badkleding gebruik van maakt. Dan is er weinig verschil met een normaal zwembad.
In dit geval zou ik dus ook zeggen dat dat mag.
Voor een naaktsauna voel ik dezelfde terughoudendheid die jij in je vraag etaleert.

Een deel van de vraag gaat echter over de obsessie van je vriend met seks.
Is hij echt zo geobsedeerd, of ben jijzelf geobsedeerd en dicht je hem daarom een obsessie toe?
Ik wens je wijsheid in het beantwoorden van vooral die laatste vraag.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2015 14:56

Sabra schreef: Sterker nog, ik zou sommige vrouwen willen adviseren zich meer te bedekken.

herkenbaar...
Ik stond er gistermiddag ook niet op te wachten om geconfronteerd te worden met 230kg zonnend spek...

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2015 15:08

StillAwake schreef: Wij zitten momenteel bij een zwemgelegenheid, waar veel vrouwen, waaronder mijn echtgenote, in bikini rondlopen. De wellust blijft verre van mij bij het aanschouwen van al die vrouwen en geen begeertes stijgen in mij op. Sterker nog, ik zou sommige vrouwen willen adviseren zich meer te bedekken.

Hé vriend......als jij dan bij een zwembad zit wat zit je hier dan op het forum te doen! Ik mag toch hopen dat je dáár niet wellustig van wordt. =P~ :-oo Geef eens een beetje aandacht en vrouw en kinderen. Koop een ijsje ofzo (het mag want het is gelukkig geen zondag....haha) Het is trouwens maar goed dat mijn vrouw de jouwe niet is......mijn telefoon had zeker zwemles gekregen..... :lol:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 jul 2015 15:21

Boanerges schreef:
Hé vriend......als jij dan bij een zwembad zit wat zit je hier dan op het forum te doen! Ik mag toch hopen dat je dáár niet wellustig van wordt. =P~ :-oo Geef eens een beetje aandacht en vrouw en kinderen. Koop een ijsje ofzo (het mag want het is gelukkig geen zondag....haha) Het is trouwens maar goed dat mijn vrouw de jouwe niet is......mijn telefoon had zeker zwemles gekregen..... :lol:

Ik was het en niet StillAwake. Ik superviseer, bewaak onze spullen en kijk mensen samen met mijn vrouw, die zo nu en dan naar het water loopt.

Terug naar “RefoWeb”