Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2016 14:23

Chaya schreef:En ik begaf mijn hart om met wijsheid te onderzoeken, en na te speuren al wat er geschiedt onder den hemel. Deze moeilijke bezigheid heeft God den kinderen der mensen gegeven, om zich daarin te bekommeren.
Ik zag al de werken aan, die onder de zon geschieden; en ziet, het was al ijdelheid en kwelling des geestes.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden; en hetgeen ontbreekt, kan niet geteld worden.
Ik sprak met mijn hart, zeggende: Zie, ik heb wijsheid vergroot en vermeerderd, boven allen, die voor mij te Jeruzalem geweest zijn; en mijn hart heeft veel wijsheid en wetenschap gezien.
En ik begaf mijn hart om wijsheid en wetenschap te weten, onzinnigheden en dwaasheid; ik ben gewaar geworden, dat ook dit een kwelling des geestes is.
Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart.

Is het woord 'wetenschap' hier in het origineel niet 'gnosis', een vrij specifieke verwijzing naar allerlei Griekse filosofische tradities? Als algemene uitspraak heeft het niet zo veel waarde - hoewel we allemaal wel eens het idee hebben beter af te zijn geweest als we iets niet wisten - maar ik denk dat de wetenschap van moderne medicijnen over het algemeen meer leed voorkomt/geneest dan veroorzaakt.

Maar nogmaals, het ging mij er puur om dat het panellid het standpunt waar hij het mee oneens is, onjuist weergeeft. Dat is uiteraard niet juist en zal enkel tot verwarring leiden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2016 15:04

Mortlach schreef:Maar nogmaals, het ging mij er puur om dat het panellid het standpunt waar hij het mee oneens is, onjuist weergeeft. Dat is uiteraard niet juist en zal enkel tot verwarring leiden.

Is dit dus niet waar?
quote - De aanhangers van de evolutietheorie ontkennen dat ook niet. Want ook zij kunnen niet verklaren waar de oerknal vandaan komt die het evolutieproces op gang heeft gebracht. Uiteindelijk is het dus ook in de evolutietheorie zo dat iets uit niets is ontstaan. Dat is wat zij dan noemen de oerknal. - unquote

En wat vind je hiervan?
quote - Bijbelteksten zijn woorden van God. Die overstijgen alle menselijke wetenschap. Dat wil echter niet zeggen dat je de Bijbel niet op een wetenschappelijke manier kunt bestuderen. En ook wat God zegt en wie Hij is kun je op wetenschappelijke wijze onderzoeken. Dat noemen we de theologie.- unquote
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2016 15:45

Chaya schreef:Is dit dus niet waar?
quote - De aanhangers van de evolutietheorie ontkennen dat ook niet. Want ook zij kunnen niet verklaren waar de oerknal vandaan komt die het evolutieproces op gang heeft gebracht. Uiteindelijk is het dus ook in de evolutietheorie zo dat iets uit niets is ontstaan. Dat is wat zij dan noemen de oerknal. - unquote

Dit is inderdaad niet waar. Op t=0 (t staat voor tijd), dus aan het begin van de tijd, in den beginne, als je wil, was er een punt zonder dimensies maar met eindeloze dichtheid. De vraag "Wat was er voor de Big Bang?" is natuurkundig onzinnig. Dus kun je zeggen dat alles er al-tijd al is geweest.

Daarnaast heb ik ook wel eens een leuke gelezen: waarom kan iets niet in de natuurkunde? Omdat er een natuurwet is die het verbiedt. Dat is letterlijk de reden. Iets kan niet uit niets ontstaan omdat er een wet is die dat verbiedt. Maar nu is er niets, dus ook geen natuurwetten. Er is dan dus niet wat wat dan ook verbiedt, dus kan het. Ik zeg niet dat dit het standpunt van de wetenschap is (sowieso werken die alleen met wiskunde), maar het is een leuke om over na te denken.

En wat vind je hiervan?
quote - Bijbelteksten zijn woorden van God. Die overstijgen alle menselijke wetenschap. Dat wil echter niet zeggen dat je de Bijbel niet op een wetenschappelijke manier kunt bestuderen. En ook wat God zegt en wie Hij is kun je op wetenschappelijke wijze onderzoeken. Dat noemen we de theologie.- unquote

Tja, dat eerste gedeelte accepteer ik uiteraard niet, maar zelfs als je het wel accepteert, dan schiet je er niet echt veel mee op. Er staat namelijk zo ontzettend veel niet in de Bijbel. Covalente verbindingen in de scheikunde, halfwaardetijden in de natuurkunde, kwantummechanica, relativiteit, allemaal zaken waar de Bijbel (en dus God) over zwijgt. En als er geen uitspraak wordt gedaan, kan het de menselijke uitspraak erover niet overstijgen, uiteraard.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 jul 2016 13:00

Mortlach schreef:Tja, dat eerste gedeelte accepteer ik uiteraard niet, maar zelfs als je het wel accepteert, dan schiet je er niet echt veel mee op. Er staat namelijk zo ontzettend veel niet in de Bijbel. Covalente verbindingen in de scheikunde, halfwaardetijden in de natuurkunde, kwantummechanica, relativiteit, allemaal zaken waar de Bijbel (en dus God) over zwijgt. En als er geen uitspraak wordt gedaan, kan het de menselijke uitspraak erover niet overstijgen, uiteraard.

God heeft de mens rentmeester gemaakt over de aarde en daartoe heeft hij de mens verstand en intelligentie gegeven, om dingen te onderzoeken, uit te vinden.
Daar kun je de goede kant mee uit, alles wat nuttig en goed is voor mens, dier en natuur.
Of de foute kant, vernietigingswapens, verdelging, spullen die de genotzucht verhogen.
Al die dingen die jij hier noemt, staan niet in de Bijbel nee. Het heeft geen eeuwigheidswaarde nl.
Wel wordt in de Bijbel soms gesproken over geleerden, die waren er toen ook al.
De mensen die de eerste trein zagen rijden, hadden geen flauw benul dat hun kindskinderen nog eens naar de maan zou kunnen vliegen.
Maar het gaat zover als God het toestaat Mortlach.
Er is een grens aan onze mogelijkheden en kennis.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2016 13:36

Chaya schreef:God heeft de mens rentmeester gemaakt over de aarde en daartoe heeft hij de mens verstand en intelligentie gegeven, om dingen te onderzoeken, uit te vinden.
Daar kun je de goede kant mee uit, alles wat nuttig en goed is voor mens, dier en natuur.
Of de foute kant, vernietigingswapens, verdelging, spullen die de genotzucht verhogen.

Uiteraard, maar kennis is kennis en dat is neutraal. Relativiteitstheorie staat zowel aan de wieg van GPS (positief) als atoomwapens (negatief).

Al die dingen die jij hier noemt, staan niet in de Bijbel nee. Het heeft geen eeuwigheidswaarde nl.

Kijk, mij lijkt het eerder omdat de mensen het destijds niet wisten.

Wel wordt in de Bijbel soms gesproken over geleerden, die waren er toen ook al.
De mensen die de eerste trein zagen rijden, hadden geen flauw benul dat hun kindskinderen nog eens naar de maan zou kunnen vliegen.

Ik hoop dat we beide nog de eerste marskolonie mogen meemaken :-)

Maar het gaat zover als God het toestaat Mortlach.
Er is een grens aan onze mogelijkheden en kennis.

God staat dan blijkbaar toe dat we de Big Bang kunnen bestuderen :-)

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 16:02

Chaya schreef:
En wat vind je hiervan?
quote - Bijbelteksten zijn woorden van God. Die overstijgen alle menselijke wetenschap. Dat wil echter niet zeggen dat je de Bijbel niet op een wetenschappelijke manier kunt bestuderen. En ook wat God zegt en wie Hij is kun je op wetenschappelijke wijze onderzoeken. Dat noemen we de theologie.-

Maar als theologie ook menselijke wetenschap is, waarom zou dat dan boven andere wetenschap staan? Het probleem dat ik hiermee heb is dat het menselijk intellect ridiculiseert. Terwijl ik nu juist denk dat het geen toeval is dat we de natuur kunnen analyseren en begrijpen. De bijbel geeft ook zelf aan dat we God door zijn schepping kunnen kennen, maar toch bagatelliseren veel christenen ons vermogen om de natuur te bestuderen. Beetje inconsequent wat mij betreft.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 17 jul 2016 11:21

Chaya schreef:
Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart.

het woord wijsheid in het eerste deel is "doth" onder andere in de Psalmen en Eshter verwijzend als zijnde de wet ...
het woord wetenschap hier is "chkme", wijsheid, vaardigheid, wijs, gevat.
Dit bijbelgedeelte gaat dus over kennis van de wet. Niet over wetenschap.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 18 jul 2016 20:48

Chaya schreef:Ach meis, natuurlijk begrijp ik die pijn. En vooral van het onterechte venijn wat je soms over je uitgestort krijgt.
Maar dat die buurvrouw zo achterlijk uit haar stekker springt, is niet vanwege deze site of andere info, buuf heeft te losse handjes en een te grote bemoeizucht. Je laat dit toch niet zomaar passeren hoop ik?
Een kind kan er nooit iets aan doen welke opvoeding het geniet.

Nee,ik heb aangifte gedaan. Al heb ik niet de illusie dat er veel mee gedaan wordt.

En het ligt wel degelijk aan de jouw zo geliefde kerk.Voor een deel dan. Ik ben weer in Nederland en ik ging zondag dan ook naar de kerk. Ik zat voor de verandering eens voorin, en dominee en ik konden elkaar aankijken. Meestal zit ik achterin. Dominee en ik liggen mekaar niet zo, maar ik ga toch graag naar de kerk. na het gebed stond hij op de preekstoel om zn preek te beginnen, en toen zei die: Er zijn veel zondaars in de kerk! En de duivel is er ook zie ik. Hij keek dr ook zo venijnig bij, dat mensen zich omdraaiden om te zien wat hij bedoelde en mij dus zagen. de rest an de dienst werd meer naar mij gekeken dan naar hem, en mensen fluisterden en wezen en lachten. Leuk he, naar de kerk gaan? Ik ga zondag dus niet,ik hoef niet nog zon vernedering. Snappen die mensen nou echt niet dat dat pijn doet? Of boeit dat ze gewoon niks.

Nu kijken de meeste die er waren me na en wijzen. En de buurvrouw ging dr stekker uit ja, maar daar was echt wel een aanleiding voor. Bang gemaakt door de kerk. Wat dat betreft kan ik gewoon echt niet positief zijn, en zeker over de predikant niet. Hij had beter moeten weten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 jul 2016 08:53

irmo schreef:En het ligt wel degelijk aan de jouw zo geliefde kerk.Voor een deel dan. Ik ben weer in Nederland en ik ging zondag dan ook naar de kerk. Ik zat voor de verandering eens voorin, en dominee en ik konden elkaar aankijken. Meestal zit ik achterin. Dominee en ik liggen mekaar niet zo, maar ik ga toch graag naar de kerk. na het gebed stond hij op de preekstoel om zn preek te beginnen, en toen zei die: Er zijn veel zondaars in de kerk! En de duivel is er ook zie ik.

De Kerk (met een hoofdletter!) is mij lief, maar sommige mensen in die kerk, niet echt.
Allereerst, dominee heeft gelijk. Er zijn veel zondaars in de kerk, waaronder ik. De satan is er ook. Vóórdat de dienst begint bidt de dominee dan ook vaak: bewaar ons voor afleiding door de boze, of de duivel. Hij weet nl zo goed hoe hij ons af kan leiden van het luisteren.
Waar God Zijn kerk bouwt, bouwt satan er een kapelletje naast. Vergeet dat niet.
irmo schreef:Hij keek dr ook zo venijnig bij, dat mensen zich omdraaiden om te zien wat hij bedoelde en mij dus zagen. de rest an de dienst werd meer naar mij gekeken dan naar hem, en mensen fluisterden en wezen en lachten

Het is satan nog goed gelukt ook. Jij vond dat de dominee venijnig keek (misschien was dat ook wel zo) mensen hadden iets anders te doen dan te luisteren naar het Woord en zich te verootmoedigen. Nee, ze waren met iemand anders bezig, met jou. Dat is heel ernstig, een kerk vol farizeëers dus.
irmo schreef:Leuk he, naar de kerk gaan?

Leuk is het niet en moet het ook niet zijn, maar ik snap dat dit sarcasme is.
irmo schreef:Ik ga zondag dus niet,ik hoef niet nog zon vernedering. Snappen die mensen nou echt niet dat dat pijn doet? Of boeit dat ze gewoon niks.

De duivel heeft nu precies waar hij je hebben wilt, je gaat niet meer naar de kerk. Lieve meid, ga naar een andere, waar ze jou niet kennen.
De Heere werkt middellijk, door Zijn Woord. En in de gemeenschap der Heiligen.

Wat jij of ik ook gedaan zouden hebben, je mag nooit buiten gesloten worden, want dat doet God ook niet. En al helemaal niet vuil aangekeken worden.

Harmonica2 schreef:Maar als theologie ook menselijke wetenschap is, waarom zou dat dan boven andere wetenschap staan? Het probleem dat ik hiermee heb is dat het menselijk intellect ridiculiseert. Terwijl ik nu juist denk dat het geen toeval is dat we de natuur kunnen analyseren en begrijpen. De bijbel geeft ook zelf aan dat we God door zijn schepping kunnen kennen, maar toch bagatelliseren veel christenen ons vermogen om de natuur te bestuderen. Beetje inconsequent wat mij betreft.

Nee hoor, dat is niet inconsequent. Een ieder heeft van God gaven en talenten gekregen, dus ook intelligentie.
Ken je het boek "De dingen hebben hun geheim?"
ECHTE WETENSCHAP EN GELOOF BIJTEN ELKAAR NIET

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 19 jul 2016 10:47

@ Chaya, wat je eerst zei was dat de bijbel menselijke wetenschap overtijgt. Als je dat verandert in er is geen conflict tussen wetenschap en geloof dan ben ik het met je eens want dat was nu net wat ik beweerde. Maar dat was niet wat je aanvankelijk suggereerde.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 19 jul 2016 20:31

Chaya schreef:
De Kerk (met een hoofdletter!) is mij lief, maar sommige mensen in die kerk, niet echt.

Heel eerlijk.
Toch had de Heere Jezus mensen lief, voordat ze zondigden en geboren waren, toen ze nog vijanden waren, voordat ze Hem kruisigden.
Zo zou het dan met ons ook moeten zijn. Een onmogelijke opgave vanuit onszelf.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 jul 2016 15:04

Had DEZE VRAAG niet beter beantwoord kunnen worden door iemand met een juridische achtergrond?
Ik zag dat die er wel zijn nl.
Het advies van de predikant is op zich wel wijs (ga met de mensen in gesprek) maar ik heb het gevoel dat vraagsteller onzeker is over zijn rechten als kamerhuurder.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 jul 2016 19:35

Zou dit een serieuze vraag zijn? http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/240 ... vertaling/

Zo ja, dan is het misschien tijd voor een GBS in hersteld verband?

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 26 jul 2016 20:59

Cicero schreef:Zou dit een serieuze vraag zijn? http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/240 ... vertaling/

Zo ja, dan is het misschien tijd voor een GBS in hersteld verband?

tja... veel mensen verwarren nog altijd het boek met het Woord

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 jul 2016 11:32

Aangezien de ontzettend zielige crew mij schijnbaar niet meer laat reageren op de frontpage mijn bijdrage voor dit bericht;

"Werksfeer voor christen niet prettig"

Ga erover in overleg met je leidinggevende. Dreigen met andere baan zoeken zou te makkelijk zijn voor de werkgever. Indien er niets aan gedaan wordt ga je naar de bedrijfsarts en ben je een maandje ziek. Pak daarna het werk weer op en is het nog niet opgehouden dan meld je je wederom bij de bedrijfsarts en blijf je deze keer 2 maandjes lekker thuis.

Reken maar dat de manager dan heel erg geneigd is om een passende oplossing te vinden. Dit gaat ze namelijk veel geld kosten.

Terug naar “RefoWeb”