Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor benefietdiner » 12 mei 2023 08:01

Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Wat is er aan de hand dat ouderling van de Gereformeerde Gemeente J.P. van den Brink Refoweb verlaat?

Hij schrijft het zelf in de nieuws rubriek https://www.refoweb.nl/nieuws/1712/hoe- ... enrubriek/

Als ik het samenvat gaat het over de als maar durende (al meer dan 400 jaar) meningsverschillen over de reeds in 1600 opgestelde Dordtse leerregels.

Het boek wat ds. G.A. van der Brink geschreven heeft ‘Dordt zoals je Dordt niet kende’ is één van de reden (er zijn er meer) dat de ouderling van de GG J.P. van den Brink Refoweb verlaat.

Persoonlijk kan ik mij goed vinden en sta ik achter G.A. (Gert) van der Brink zowel in de vragen rubriek van Refoweb en het boek wat hij geschreven heeft. Daar tegenover kan ik mij minder goed vinden in de elle langen antwoorden van J.P. van den Brink die hij gegeven heeft in de vragen rubriek van Refoweb wat veelal een karakter draagt van ‘ach en wee’ antwoorden (sorry J.P. van den Brink voor de uitdrukking).

Toch vind ik het jammer dat J.P. van den Brink vertrokken is want door hem hoorde je juist het verschil tussen de twee kanten van de Dordtse leerregels. J.P. van den Brink aan de ene kant G.A. (Gert) van der Brink aan de andere kant. Dordt is een medaille die twee kanten heeft en ze horen bij elkaar.

Wat vinden jullie?

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Haaibaai » 12 mei 2023 08:39

Het is altijd jammer als een forumlid of een medewerker van dit forum het voor gezien houd,maar denk dan wat is dat toch altijd bij protestanten altijd gedoe altijd in de min neur altijd dat belerende en de vreugde van het Geloof missende.

Maar goed panellid gaat weg nooit leuk,laat men ook hier uit gaan van de goede bedoelingen die het nu weggaande panellid had en heeft.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Erik1960 » 12 mei 2023 11:58

Haaibaai schreef:Het is altijd jammer als een forumlid of een medewerker van dit forum het voor gezien houd,maar denk dan wat is dat toch altijd bij protestanten altijd gedoe altijd in de min neur altijd dat belerende en de vreugde van het Geloof missende.

Maar goed panellid gaat weg nooit leuk,laat men ook hier uit gaan van de goede bedoelingen die het nu weggaande panellid had en heeft.

Dat komt omdat Protestanten hun kerken niet top-down hebben georganiseerd maar juist andersom. Waar in de RK de Paus het voor het zeggen heeft, is dat bij de Protestanten de plaatselijke gemeente. Dat brengt met zich dat er veel meer ruimte is voor verschillen. Het heeft verder weinig met de vreugde van het geloof te maken. Maar dat kleine steekje is je van harte gegund.
En waar de RK-kerk een meester is in het wegstrijken van plooien (en dat gaat ook een stuk makkelijker als je gewoon bevelen kunt geven) is het in (diverse, niet alle) Protestantse kringen vaker de reflex om verschillen onder het vergrootglas te leggen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Prisma23 » 12 mei 2023 12:32

Erik1960 schreef:Dat komt omdat Protestanten hun kerken niet top-down hebben georganiseerd maar juist andersom. Waar in de RK de Paus het voor het zeggen heeft, is dat bij de Protestanten de plaatselijke gemeente. Dat brengt met zich dat er veel meer ruimte is voor verschillen. Het heeft verder weinig met de vreugde van het geloof te maken. Maar dat kleine steekje is je van harte gegund.
En waar de RK-kerk een meester is in het wegstrijken van plooien (en dat gaat ook een stuk makkelijker als je gewoon bevelen kunt geven) is het in (diverse, niet alle) Protestantse kringen vaker de reflex om verschillen onder het vergrootglas te leggen.


Helemaal met je eens, Erik1960. Maar de vraag is of deze protestantse lijn ook op de GerGem van toepassing is. In die zin is het aardig om te lezen dat de synode van de GerGem dit jaar heeft uitgesproken om meer aandacht te gaan geven aan eenheid binnen het eigen kerkgenootschap een het inperken van toenemende liggingsverschillen. Het vertrek van dr. van den Brink past in dit plaatje, net als het verdwijnen (aftreden) van mevrouw M. A. Heikoop-Gorter als presidente van de Vrouwenbond Gereformeerde Gemeenten (VBGG). Blijkbaar is men in de GerGem de teugels aan het aantrekken.
Daar kan je als kerkgenootschap uiteraard voor kiezen, maar ik zie hier in steeds meer overeenkomsten tussen de RK en de GerGem.

Wie weet verdwijnen er wel meer panelleden vanuit de GerGem van Refoweb. De enige die ik niet zie gaan is J.W.N. van Dooijeweert, die stelt zich al jaren onafhankelijk op.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7911
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor StillAwake » 12 mei 2023 14:44

Enerzijds jammer dat JP van den Brink het niet meer ziet zitten om aan refoweb verbonden te blijven, omdat het altijd jammer is als je je niet meer kunt vereenzelvigen met iets waar je veel tijd in hebt zitten.

Wel moet ik zeggen dat ik van alle "deskundigen" hier op dit forum de bijdragen van JP van den Brink zeker niet de hoogwaardigste vond.
Jammer dat de man deze afstand voelt, maar iemand die het altijd beter weet zonder daarin daadwerkelijke kennis te etaleren voegt aan de andere kant ook niet heel veel toe.

Ik vond zijn bijdragen vaak een hoog "kijk mij eens" gehalte hebben...
Ook weer in zijn afscheidsbrief: waarom het feit dat hij ooit een promotieonderzoek gedaan heeft weer moet worden opgerakeld is me een raadsel.
In die zin is het vertrek van Van den Brink zeker geen kaalslag te noemen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Haaibaai » 12 mei 2023 16:32

Erik1960 schreef:Dat komt omdat Protestanten hun kerken niet top-down hebben georganiseerd maar juist andersom. Waar in de RK de Paus het voor het zeggen heeft, is dat bij de Protestanten de plaatselijke gemeente. Dat brengt met zich dat er veel meer ruimte is voor verschillen. Het heeft verder weinig met de vreugde van het geloof te maken. Maar dat kleine steekje is je van harte gegund.
En waar de RK-kerk een meester is in het wegstrijken van plooien (en dat gaat ook een stuk makkelijker als je gewoon bevelen kunt geven) is het in (diverse, niet alle) Protestantse kringen vaker de reflex om verschillen onder het vergrootglas te leggen.


Wat nu de RK te maken heeft met het weg gaan van en panellid van dit forum is een raadsel maar goed zie het maar als een haat uiting tegen Katholieke broeders en zusters.

Voorts de Gem Gem heeft behoorlijk Katholieke trekken .leergezag eenheid van Liturgie zo ver ze die hebben,kledingstijl van hun ambtsdragers. enz enz.Kan dat alleen maar toejuichen.

Maar goed terug maar naar het onderwerp ,hoe dan ook het is en blijf jammer als er een forumlid of een
panellid vertrekt.

De meesten kerken worden die ook van de Reformatie episcopaal geregeerd,De Moederkerk RK doet dat op grond van de Heilige Schrift zo ook de andere kerken veel van die kerken staan in de Reformatie.
Het is de beste kerkregering en zo weinig mogelijk gedoe. Want daar heb je niets aan totaal niet.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Erik1960 » 12 mei 2023 18:31

Haaibaai schreef:Wat nu de RK te maken heeft met het weg gaan van en panellid van dit forum is een raadsel maar goed zie het maar als een haat uiting tegen Katholieke broeders en zusters.

Voorts de Gem Gem heeft behoorlijk Katholieke trekken .leergezag eenheid van Liturgie zo ver ze die hebben,kledingstijl van hun ambtsdragers. enz enz.Kan dat alleen maar toejuichen.

Maar goed terug maar naar het onderwerp ,hoe dan ook het is en blijf jammer als er een forumlid of een
panellid vertrekt.

De meesten kerken worden die ook van de Reformatie episcopaal geregeerd,De Moederkerk RK doet dat op grond van de Heilige Schrift zo ook de andere kerken veel van die kerken staan in de Reformatie.
Het is de beste kerkregering en zo weinig mogelijk gedoe. Want daar heb je niets aan totaal niet.

Ik ben minstens zo verheugd dat er bij jullie geen spoortje onwelgevallige gevoelens over protestanten te bespeuren zijn. En net als jullie zie ik ook geen enkel gedoe in de Moederkerk. Zo, nu doe ik mijn blindengeleidehond weer aan de lijn en ga een eindje wandelen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Haaibaai » 12 mei 2023 18:48

Erik1960 schreef:Ik ben minstens zo verheugd dat er bij jullie geen spoortje onwelgevallige gevoelens over protestanten te bespeuren zijn. En net als jullie zie ik ook geen enkel gedoe in de Moederkerk. Zo, nu doe ik mijn blindengeleidehond weer aan de lijn en ga een eindje wandelen.


Nog spotten ook niet zo kies tja.................
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Erik1960 » 12 mei 2023 18:52

Haaibaai schreef:Nog spotten ook niet zo kies tja.................

Het is niet voor elke sterveling weggelegd jullie graad van wellevendheid te bereiken.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Haaibaai » 12 mei 2023 18:56

Erik1960 schreef:Het is niet voor elke sterveling weggelegd jullie graad van wellevendheid te bereiken.


Zo is het maar net :|
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2023 21:41

Erik1960 schreef:Ik ben minstens zo verheugd dat er bij jullie geen spoortje onwelgevallige gevoelens over protestanten te bespeuren zijn. En net als jullie zie ik ook geen enkel gedoe in de Moederkerk. Zo, nu doe ik mijn blindengeleidehond weer aan de lijn en ga een eindje wandelen.


Ach er zijn (en dat weet jij als geen ander) gelukkig een heleboel katholieken die aardig zijn er waar je een goed gesprek mee kan voeren en daarna een lekkere trappist mee kan drinken. Het zijn niet allemaal narcisten die niets fout doen, protestanten alleen maar de les willen lezen, zich beter voelen dan de ander en dan gaan klagen als ze een keer tegengesproken worden ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Gtn » 13 mei 2023 07:13

Ik ben afkomstig uit (rechts) GG en ik moet zeggen, voor een GG-er vond ik JP van de Brink wel iemand die wat breder keek. Soms had ik echt wel wat aan zijn regelmatig nuchtere antwoorden. Ik waardeer het wel dat hij niet zo veroordelend is als ik gewend ben van de GG en dat hij zelf ook echt wel aanvoelt dat er dingen mis gaan in de GG.
Hij bleef ondanks dat van harte verbonden aan de GG, en dat mag. Ik ben er daarom weggegaan, en dat mag ook.

De GG schuift wel steeds meer op naar rechts en voor het midden en linkse geluid lijkt steeds minder ruimte te zijn. Persoonlijk vind ik dat bijzonder jammer, maar goed ik voel me dan ook links. Als het zo doorgaat wordt de GG steeds meer eenheidsworst en verdwijnt de veelkleurigheid die God zelf gegeven heeft. Hét grote gevaar (en bovendien met schadelijke gevolgen!) in de GG is dat alles volgens hetzelfde schema moet gaan, anders deugt het niet. Het elkaar over kerkmuren heen verstaan wordt daarmee steeds moeilijker. Alleen daarom al is het jammer dat iemand als JP van de Brink ermee stopt, want hij was naar mijn idee wel iemand die openbaar het geluid van midden GG nog liet horen.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Erik1960 » 13 mei 2023 17:41

Marnix schreef:Ach er zijn (en dat weet jij als geen ander) gelukkig een heleboel katholieken die aardig zijn er waar je een goed gesprek mee kan voeren en daarna een lekkere trappist mee kan drinken.

Tja, ik kom er nog wel eens wat tegen. Inderdaad, over het algemeen goed volk.

Marnix schreef:Het zijn niet allemaal narcisten die niets fout doen, protestanten alleen maar de les willen lezen, zich beter voelen dan de ander en dan gaan klagen als ze een keer tegengesproken worden ;-)
Hier heb ik even op zitten kauwen, maar ik kwam echt niet verder dan één :mrgreen:
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Konijntje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2023 15:11

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Konijntje » 17 mei 2023 16:24

benefietdiner schreef:Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Wat is er aan de hand dat ouderling van de Gereformeerde Gemeente J.P. van den Brink Refoweb verlaat?

Hij schrijft het zelf in de nieuws rubriek https://www.refoweb.nl/nieuws/1712/hoe- ... enrubriek/

Als ik het samenvat gaat het over de als maar durende (al meer dan 400 jaar) meningsverschillen over de reeds in 1600 opgestelde Dordtse leerregels.

Het boek wat ds. G.A. van der Brink geschreven heeft ‘Dordt zoals je Dordt niet kende’ is één van de reden (er zijn er meer) dat de ouderling van de GG J.P. van den Brink Refoweb verlaat.

Persoonlijk kan ik mij goed vinden en sta ik achter G.A. (Gert) van der Brink zowel in de vragen rubriek van Refoweb en het boek wat hij geschreven heeft. Daar tegenover kan ik mij minder goed vinden in de elle langen antwoorden van J.P. van den Brink die hij gegeven heeft in de vragen rubriek van Refoweb wat veelal een karakter draagt van ‘ach en wee’ antwoorden (sorry J.P. van den Brink voor de uitdrukking).

Toch vind ik het jammer dat J.P. van den Brink vertrokken is want door hem hoorde je juist het verschil tussen de twee kanten van de Dordtse leerregels. J.P. van den Brink aan de ene kant G.A. (Gert) van der Brink aan de andere kant. Dordt is een medaille die twee kanten heeft en ze horen bij elkaar.

Wat vinden jullie?


Ik vind het jammer dat hij vertrekt. Ik begrijp zijn beweegredenen. Ik denk dat je zijn punt niet goed hebt begrepen. Ik haal uit zijn betoog vooral dat de toonzetting hem dwars zit. Je mag met elkaar van mening verschillen en standpunten uitwisselen, maar met respect. Dat respect is in mijn ogen soms ver te zoeken geweest. Met name de "Dwars-column" is in mijn ogen niet een klein beetje over de schreef, maar er geheel over.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 958
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jul 2023 13:33

Benefietdiner citeert:

Panellid (deskundige) verlaat Refoweb

Wat is er aan de hand dat ouderling van de Gereformeerde Gemeente J.P. van den Brink Refoweb verlaat?


Het is altijd jammer dat een panellid zich terugtrekt. Wat mij opvalt is dat de reacties vaak zijn uitgesloten. Het is dus een eenzijdige reactie van de deskundige. Blijkbaar vindt de deskundige zijn/haar antwoord afdoende. Op het forum kan/mag er een reactie volgen die buiten de deskundige omgaat.

Aan de andere kant is kan het antwoord voor de deskundige aangevuld worden. Ook bij Gert van der Brink ontbreekt nagenoeg de mogelijkheid om te reageren. Ik begrijp dat deskundigen moeite hebben van commentaar en aanvullingen. Persoonlijk vind ik dat de deskundige vanuit een ivoren toren zijn deskundigheid naar voren brengt en commentatoren buiten spel zet.

Daarbij gaat het niet om een welles/nietes houding. Zoveel hoofden zoveel zinnen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron