Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 04 okt 2016 22:36

Ja, die grap heeft de gemeente waar mijn vrouw destijds lid was ook geprobeerd toen ze van haar mishandelende man wilde scheiden. Het was "Of terug naar die zak hooi, of voor de rest van je leven alleen blijven, want dat is dan Gods wil." Gelukkig zag mijn vrouw ook een derde optie en zette ze die gemeente en uiteindelijk ook het geloof zelf gewoon bij het huisvuil.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2016 10:49

Mortlach schreef:Gelukkig zag mijn vrouw ook een derde optie en zette ze die gemeente en uiteindelijk ook het geloof zelf gewoon bij het huisvuil.

Het dikgemaakte, hoe kan dat? Als je geloof oprecht is, kun je dat toch niet bij het huisvuil zetten omdat een predikant of kerkenraadslid iets onhandigs of doms zegt?
Veel mensen maken dit mee.
Tijdens het laatste huisbezoek heeft 1 van de ambtsbroeders iets kwetsends gezegd tegen mij. Op dat moment klonk dat niet zo, maar ik ervaarde dat. Ik heb hem na een paar dagen opgebeld. Ik heb gezegd wat mij kwetste en hij was zich dat niet bewust geweest.
Het speet hem oprecht en nu is de kwestie uit de weg. punt.
Ook al zou de hele k.r. over mij heen rollen (niet letterlijk uiteraard :mrgreen: ) dan nog zou ik mijn geloof niet kunnen kwijtraken. Juist niet!
Vest op prinsen geen betrouwen, waar men nimmer heil bij vindt, zegt de Psalmist.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 05 okt 2016 10:59

Mortlach schreef:Gelukkig zag mijn vrouw ook een derde optie en zette ze die gemeente en uiteindelijk ook het geloof zelf gewoon bij het huisvuil.

Zo gelukkig is dat niet.
Waarom je geloof ook bij het huisvuil zetten?
In wie geloofde ze dan? In de gemeente waar ze bij hoorden, of in Christus?
Op het moment zelf zal het misschien als bevrijdend ervaren worden, maar er is werkelijk meer in Christus te vinden.
Waarmee ik niet zeg dat je je moet laten slaan en mishandelen, begrijp me goed!! (ik zeg dit er specifiek bij!)

Juist een gemeente zou je moeten opvangen en beschermen. Dat daar fouten gemaakt worden is heel erg en diep triest! Ik kan me de teleurstelling goed indenken!
Maar het geloof in Jezus Christus bij het huisvuil zetten, is nog weer een stap verder.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 05 okt 2016 11:43

mona schreef:Waarom je geloof ook bij het huisvuil zetten?


een kerkverband met "twisted" regeltjes verlaten is je geloof bij het huisvuil zetten?
Dacht het eventjes niet.... een kerk (met kleine k) die het wezenlijke geluk van een mens in de weg staat zou zich eventjes achter de oren moeten krabben of hun beslissingen wel zo bijbels zijn als ze denken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2016 12:11

hans0166 schreef:een kerkverband met "twisted" regeltjes verlaten is je geloof bij het huisvuil zetten?

Goed lezen hans0166, Mortlach zei:
Mortlach schreef:zette ze die gemeente en uiteindelijk ook het geloof zelf gewoon bij het huisvuil.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2016 13:29

Chaya schreef:Het dikgemaakte, hoe kan dat? Als je geloof oprecht is, kun je dat toch niet bij het huisvuil zetten omdat een predikant of kerkenraadslid iets onhandigs of doms zegt?


Het was natuurlijk geen spontane stap zonder aanleiding. Daar ging echt wel een aantal jaar overheen. En 'iets doms' is wel een beetje een understatement, natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 okt 2016 14:19

De reacties van Chaya en Mona geven ook weer aan waar het probleem ligt in veel kerken.
De eerste reactie die wordt gegeven is vragen stellen over de keuze van degene die vertrekt. Vervolgens wordt er dan als je geluk hebt nog wel bij gezegd dat de kerk ook fouten maakt.

Wat is er mis met naast iemand gaan staan en eens aan diegene vragen hoe hij of zij het ervaart en wat de gevolgen daarvan zijn voor zijn/haar (geloofs)leven, in plaats van meteen keuzes in twijfel trekken en in de verdediging schieten?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 05 okt 2016 14:57

Tante Pollewop schreef:De reacties van Chaya en Mona geven ook weer aan waar het probleem ligt in veel kerken.

Ja ja.
Zucht.

Tante Pollewop schreef:de eerste reactie die wordt gegeven is vragen stellen over de keuze van degene die vertrekt.

Wat is daar mis mee? Als je deze uitspraak op een christelijk forum zet kan je er op wachten dat je een vraag krijgt.
Is dat raar?

Tante Pollewop schreef:Vervolgens wordt er dan als je geluk hebt nog wel bij gezegd dat de kerk ook fouten maakt.

Jakkes TP, wat ben je zuur aan het doen. Onterecht ook, ik wil je vragen beter te lezen:
mona schreef:Juist een gemeente zou je moeten opvangen en beschermen. Dat daar fouten gemaakt worden is heel erg en diep triest! Ik kan me de teleurstelling goed indenken!
Maar het geloof in Jezus Christus bij het huisvuil zetten, is nog weer een stap verder.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 05 okt 2016 15:18

Kijk, het probleem is natuurlijk dat bepaalde vormen van geloof niet het geluk van mensen voor heeft. Alleen de eeuwigheid telt immers, dus dan tijdens het aardse leven maar ongelukkig en alleen, of ongelukkig in een mishandelhuwelijk - met alle invloed die dat op de kinderen heeft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 okt 2016 15:22

@ mona: Ik heb gelezen wat je schreef. Maar dan heb je ook niet helemaal begrepen wat ik bedoelde.
Van mij hoef je helemaal niet te erkennen dat de kerk / de kerkenraad / de gemeente fouten heeft gemaakt.

Het gaat mij erom dat je in plaats van aanwijzen wie fouten maakt, eerst eens luistert naar wat diegene nodig heeft.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2016 15:24

Mortlach schreef:Kijk, het probleem is natuurlijk dat bepaalde vormen van geloof niet het geluk van mensen voor heeft. Alleen de eeuwigheid telt immers, dus dan tijdens het aardse leven maar ongelukkig en alleen, of ongelukkig in een mishandelhuwelijk - met alle invloed die dat op de kinderen heeft.

Nee dat is niet waar. God gebiedt niet aan een vrouw om in een huwelijk te blijven als ze stelselmatig afgeranseld wordt.
Hij stelt geen bovenmenselijke eisen aan ons.
Het ging in de vraag uit de rubriek hier ook niet om. Maar jij stelde dat je vrouw teleurgesteld geraakt was in bepaalde personen in de kerk en daarom het geloof heeft losgelaten. Daarna vroeg ik je dit:
Chaya schreef:Als je geloof oprecht is, kun je dat toch niet bij het huisvuil zetten omdat een predikant of kerkenraadslid iets onhandigs of doms zegt?

Ik lees en hoor het vaker van mensen. Ze verlaten het kerkverband en geloven dan nog wel dat er "iets" of een god bestaat, maar dat is het dan.
Aan het einde van hun leven zie je toch vaak weer dat ze behoefte hebben aan het Woord en de gezangen zelfs nog kennen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2016 11:36

Chaya schreef:Ik lees en hoor het vaker van mensen. Ze verlaten het kerkverband en geloven dan nog wel dat er "iets" of een god bestaat, maar dat is het dan.
Aan het einde van hun leven zie je toch vaak weer dat ze behoefte hebben aan het Woord en de gezangen zelfs nog kennen.

Hierin lees je de grote genade van de Heere God en de bijzondere wegen die God en Gods Heilige Geest met mensen gaat (dwars door wat sommige kerkelijke mensen als een gruwel zien als iemand de kerk verlaat of zich niet houdt aan een norm die zo gesteld is in een gemeente) maar Gods Geest werkt onverminderd verder in mensen levens (ook als wij dat als simpel mensje (vaak) niet eens zien.
Geef het over aan Hem!
Zoals ik de mensen die in de kerken zitten(of niet), maar de Heere Jezus Christus niet kennen persoonlijk in hun leven breng bij de Heere dat hun ogen geopend mogen worden en dat ze inzien dat ze als ze wel in de kerk zitten maar Hem niet kennen persoonlijk zo dicht bij Hem zijn, maar toch ook weer zo ver weg. Wat een verdriet als de Heere zegt, "Ga weg van Mij, Ik ken u niet"
God wil geen religie maar relatie. Religie heeft namelijk niet te maken met het kennen van de Here Jezus. Relatie wel. Laten we groeien in het kennen van onze Heer, en dan de vrucht dragen die daarbij hoort.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Arco » 06 okt 2016 13:14

Kijk hier wordt ik nu blij van:

De reactie van Omega onder deze vraag:
Omega schreef:Het probleem lost zich op als je de Hebreeuwse grondtekst er bij pakt. Het Hebreeuwse "pwe'owph" (gevogelte volgens de SV) kan ook vertaald worden met insecten cq gevleugelde insecten. Een sprinkhaan loopt op vier poten en springt met twee (en mag dus gegeten worden). Kevers mogen niet gegeten worden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Sabra » 11 okt 2016 19:51

Waar komen toch al die enge mensen vandaan die voor het slaan van kinderen zijn?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 11 okt 2016 19:56

Sabra schreef:Waar komen toch al die enge mensen vandaan die voor het slaan van kinderen zijn?


*sarcasme* Geen idee, maar als je het biddend doet...*sarcasme
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten