Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

kinpruik

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor kinpruik » 23 jan 2016 01:03

_Sjors_ schreef:Tja, maar de gemiddelde geneticus geloofd dan ook weer niet in God...

Ze zijn er volgens mij wel hoor. Volgens mij valt het Christelijk geloof ook wel te combineren met wetenschap. Ik las laatst ergens een prachtige uitleg over de zondeval, en wat er eigenlijk symbolisch gebeurd is. Ik zal die eens opzoeken en hier posten, voor de geinteresseerden.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 jan 2016 12:44

Afbeelding
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 23 jan 2016 12:58

_Sjors_ schreef:Afbeelding

Dat plaatje klopt natuurlijk niet helemaal. Atheisten gaan niet van deur tot deur, dat is voorbehouden aan religieuzen. Zo zijn wel meer dingen voorbehouden aan religieuzen, voornamelijk immorele kwaadaardige dingen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 23 jan 2016 13:06

Lol. Immorele kwade dingen kan je ook prima overlaten aan atheïsten hoor. Het is niet voor niets dat atheïstische regiems de meest destructieve zijn van de gehele menselijke geschiedenis.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 23 jan 2016 13:13

Yoshi schreef:Lol. Immorele kwade dingen kan je ook prima overlaten aan atheïsten hoor. Het is niet voor niets dat atheïstische regiems de meest destructieve zijn van de gehele menselijke geschiedenis.

Het was meer een antwoord aan Sjors dan een algemeen statement. :P Desondanks wil ik het wel voor mijn rekening nemen. Communisme was een vorm van dogmatische staatsaanbidding. Het Derde Rijk had enorm veel paganistische elementen en het fascisme vindt z'n roots in de Rooms-Katholieke Kerk. Keizer Hirohito werd niet als mens maar als God beschouwd. Vrijwel al die regimes hadden een vorm van religieus dogmatisme, sommigen wel atheistisch maar absoluut niet seculier. Bovendien werden bepaalde misdaden niet gedaan UIT NAAM van het atheisme.

[EDIT: misschien onderwerp voor een ander topic.]

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 jan 2016 13:15

kinpruik schreef:Dat plaatje klopt natuurlijk niet helemaal. Atheisten gaan niet van deur tot deur, dat is voorbehouden aan religieuzen. Zo zijn wel meer dingen voorbehouden aan religieuzen, voornamelijk immorele kwaadaardige dingen.

Dat snap ik, is ook Horatiaans bedoeld. Het betreft een hypothetische situatie en daar blijft het dan ook bij. Meer dan Stultitiaanse wijsheden komen er immers toch niet uit.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 23 jan 2016 13:20

kinpruik schreef:Het was meer een antwoord aan Sjors dan een algemeen statement. :P

Prima. Pas wel op, deze figuur claimt militant te zijn. Voor je het weet kop je een kogel van zo'n haatdragende, agressieve en onhebbelijke extremist.
Desondanks wil ik het wel voor mijn rekening nemen. Communisme was een vorm van dogmatische staatsaanbidding.

En tot op het bot atheïstisch.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 23 jan 2016 13:24

_Sjors_ schreef:
Dat snap ik, is ook Horatiaans bedoeld. Het betreft een hypothetische situatie en daar blijft het dan ook bij. Meer dan Stultitiaanse wijsheden komen er immers toch niet uit.

Sjors.

Geen flauw idee wat je hiermee bedoelt.

Yoshi schreef:Prima. Pas wel op, deze figuur claimt militant te zijn. Voor je het weet kop je een kogel van zo'n haatdragende, agressieve en onhebbelijke extremist.

Hahaha. Volgens mij valt dat wel mee en is Sjors eigenlijk heel lief, je moet er alleen even doorheen prikken. Ik heb wel het idee dat Sjors nog maar pas bekeerd is. Je ziet vaak dat late bekeerlingen eerst ietwat doorschieten in hun geloof.

Yoshi schreef:En tot op het bot atheïstisch.

Zeker, alleen werden volgens mij de misdaden niet gerechtvaardigt met dat atheisme. Daarnaast bedoel ik ook niet een 'atheistische moraal' tegenover een 'theistische moraal' te zetten. Atheisme is hetzelfde als kaal zijn, je kunt het combineren met alles, zowel goeie als slechte dingen. Waar ik meer voorstander van ben is een seculiere moraal.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 jan 2016 13:31

Yoshi schreef:Prima. Pas wel op, deze figuur claimt militant te zijn. Voor je het weet kop je een kogel van zo'n haatdragende, agressieve en onhebbelijke extremist.

Je hebt een wel heel eng idee van het begrip militant hoor. Deze definitie kent een bredere context dan jij waarschijnlijk voor ogen hebt. Ik raad je aan wat minder te focussen op die paranoia zaaierij van IS en wat meer nuchter te blijven. Zoek anders het begrip eens op, je houd toch immers zo van wikiwijsheid.

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 23 jan 2016 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 jan 2016 13:34

off topique-smile

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 25 jan 2016 08:56

kinpruik schreef:Ja, dat was het wel. Je kunt het ontkennen tot je een ons weegt, maar daar verandert de definitie niet mee.

"Incest of bloedschande is strikt genomen en van oudsher geslachtsgemeenschap tussen naaste bloedverwanten. Het woord komt van het Latijnse incastus, hetgeen "onkuis" betekent."

Incest is geslachtsgemeenschap tussen naaste bloedverwanten. Incest wordt normaal als onkuis beschouwd, dat incest in die tijd niet als onkuis beschouwd werd veranderd niks aan de definitie van incest: geslachtsgemeenschap tussen naaste bloedverwanten. Waarom hier zo krampachtig over gedaan wordt begrijp ik niet.

Destijds was het geen bloedschande.
Destijds was het niet onkuis.

Met de ogen van nu is het incest.
Met de ogen van toen was het heel normaal en dus geen bloedschande en niet onkuis en dus geen incest.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 11:43

Dat mijn reactie verwijderd werd kan ik nog enigszins begrijpen, die was wellicht wat te vrolijk voor dit forum.

Maar de reactie van Kathleen was gewoon on topic en ik begrijp niet waarom die reactie moest verdwijnen. Of kwam het niet zo uit wat er gezegd werd? :-oo

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 25 jan 2016 14:15

janneke7337 schreef:Destijds was het geen bloedschande.
Destijds was het niet onkuis.

Met de ogen van nu is het incest.
Met de ogen van toen was het heel normaal en dus geen bloedschande en niet onkuis en dus geen incest.

Defnitie van incest: geslachtsgemeenschap met leden van de naaste familie.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 25 jan 2016 14:43

kinpruik schreef:
Defnitie van incest: geslachtsgemeenschap met leden van de naaste familie.

Sinds wanneer bestaat die definitie?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 25 jan 2016 16:25

Speedy schreef:Sinds wanneer bestaat die definitie?

Dat maakt natuurlijk niet uit. Of was Pinksteren ook geen Pinksteren omdat het toen nog geen Pinksteren hete?

Terug naar “RefoWeb”