Mijn vrouw en ik waren nogal ineens een paar dagen weg, dus nu pas reactie.
Ik zal hier nog even mijn reactie plakken die ik ook in de vragen deel gezet had waar een reactie verwijderd was:
Daar zit wel wat in.
Vandaar dat nu meer de naam ASS AutismeSpectrum S(toornis)
Het spectrum geeft inderdaad wel aan dat het een containerbegrip is.
Alleen dat stoornis vind ik storend.
Uit dat punt wordt in, ik noem het maar even ASSkringen ik weet er zo geen toepasselijke naam voor, wordt gesproken over NeuroTypisch en NeuroDivers.
Waarbij ipv ASS dan dus ND genomen wordt.
Dat maakt het op zich breder, maar een echte 2 deling is het natuurlijk ook niet.
Al geeft wel aan dat hier in Nederland de NT groep groter is dan de ND groep.
Waarbij de NT groep wel de mond vol heeft over diversiteit, maar dat er voor de lastige levensstijl die dat oplevert voor de ND groep.
En behorend bij de ND groep is het erg lastig om door te dringen in de NT groep, omdat je geacht wordt mee te doen met de NT en maar "normaal" moet doen . Waarbij dan "normaal" de visie is van de NT groep.
In mijn jeugd was de term autisme en dus ASS en NT/ND totaal niet in beeld. Je had gewoon wat rare mensen....
De therapie daarbij was leren hoe die rare snuiter "gewoon" moest doen....
Die instelling van "normaal leren doen" betekende dat je als ND zoveel mogelijk met een soort masker op en goed opletten wat anderen deden om dat te imiteren.
Dat kost uiteindelijk zoveel energie dat het uiteindelijk klapt.
Daar begint nu meer zicht op te komen gelukkig. Maar er is nog een lange weg te gaan.
Bovendien gaat dat imiteren veelvuldig fout waardoor je steeds meer maar terugtrekt en totaal niet snapt wat je nu weer verkeerd deed/gezegd had.
Het lijkt op het verhaal van iemand die een examen moest met alleen Ja en Nee antwoorden.
Een goed vriend ging hem helpen, want hij was geslaagd voor dat examen.
Samen de een hele lijst gemaakt met de ja en de nee op de goede volgorde.
Helaas deed de examinator de vragen in een andere volgorde....
Dus helemaal gedesillusioneerd nadat hij gezakt was. Het lijstje was toch goed?
Dus puur tekstueel gezien is autisme een containerbegrip? Dar zeg ik gelijk JA op.
Al geeft dan de zin "niet geloven in autisme" mij wel een onbehaaglijk gevoel...
De ander reacties geven dat eigenlijk ook aan.
Zo zie je maar weer dat tekst voor iedereen anders over komt....
Wat kan ik er over zeggen, tja kan een lang verhaal worden. Dus maar stapsgewijs denk ik als daar behoefte aan is.
Dat ik kriebels krijg van de titel komt bij mij doordat ik voor mijn diagnose ook bij verschillende instanties en personen geweest ben die er zo over dachten. En daar zeer radicaal mee omgingen. Op het autisme forum waar ik regelmatig kom staan ook verhalen van mensen die als kind bij therapeuten terecht kwamen die dat autisme er wel eens met harde hand uit zouden krijgen. Leren om maar "gewoon" te doen.
Die gaan zover zoals ook bij bv homo's gebeurde, we zullen je wel eens genezen van die onzin.
Mensen die dat meegemaakt hebben als kind, zijn nu zeer bezeerd en en hebben het vertrouwen in de medemens compleet verloren.
Dus zo'n zin ligt heel gevoelig....
De term "autisme" is natuurlijk makkelijk te vervangen door iets anders, maar helpt dat?
Ik kan gerust overal NeuroDivers neerzetten. Maar de media kan daar kennelijk nog niets mee al zie je het wel meer.
Dan zijn we gelijk van de zeer negatieve toon van autisme af, maar dat zal nog wel wat tijd in beslag nemen.
Ik heb de filmpjes van Kees Momma niet gezien, dus weet niet uit eerste hand of het herkenbaar is. Maar op het forum wel al veel over gelezen, en daar is veel herkenning. Ik heb de aflevering van @Doc gezien die Aut there heet. Dat is een vrouw die met haar moeder praat over haar autisme. Wat daar naar voren komt is voor mij zeker herkenbaar.
Bijvoorbeeld dat de moeder bij haar altijd aandrong om vriendinnen te hebben. Maar zij had daar helemaal geen behoefte voor. Omgaan met vriendinnen was altijd erg lastig.
Mijn vrouw is om het maar zo te noemen NeuroTypisch.
In onze communicatie komt best wel voor dat ik iets zeg en puur bedoel zoals ik het zeg.
Maar dat zij dan zegt "Dus je bedoelt dat...." eeh nee, ik bedoel gewoon wat de woorden in het Nederlands betekenen...
Je schrijft:
Autisme is naar mijn idee ook een containerbegrip waar allerlei symptomen ingestopt worden die niet gewenst zijn
De woorden "niet gewenst" springen er bij mij dan uit.
Hoezo niet gewenst?
De symptomen die er bij horen, staan niet als verboden in het wetboek of bijbel.
Waarom dan niet gewenst?
Is het symptoom dat ik op een vraag niet binnen 1 seconde een antwoord kan geven niet gewenst gedrag?
Als ik de reacties die wel binnen 1 seconde gegeven worden bekijk, zou ik zeggen denk ook even na....
Een leuke voor de vrouw/man relatie:
Man vraagt mag ik even naar café? Vrouw zegt ja ga maar.
Man moet dan snappen dat het nee is.
Dat is kennelijk wel gewenst gedrag, maar ik snap die niet. Ik zie namelijk niet dat er een "donderwolk" boven het antwoord hangt wat kennelijk uit de lichaamstaal moet blijken.
Die lichaamstaal is bijzonder lastig, soms zie ik wel wat aan het gezicht van mijn vrouw maar kan die niet plaatsen.
Vrouwen zijn daar veel beter in dan mannen, maar ik kan het helemaal niet.
Ook niet als mannen onderling zoiets hebben. Dat was op mijn werk ook best weleens een probleem.
Niet direct symptomen, maar waar ik nu wel meer beeld bij heb.
Als ik op maandag op kantoor kwam, bleken de collega's die zaterdag gezellig met z'n "allen" iets zijn wezen doen.
Ik wist van niets, dus ja "allen"?
Dat is dus wel gewenst gedrag?
Wordt te lang, wellicht later verder als er nog behoefte aan is...