Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2023 14:59

StillAwake schreef:Dat ben ik met je eens, maar ik zag om me heen vaak studenten (ik begeleidde een aantal afstudeerders en promovendi) die een mogelijk huis lieten schieten omdat er veel kluswerk aan zat.
Klagend dat ze geen huis konden kopen reden ze rond in een auto van 3 jaar oud, gingen ze twee tot drie keer per week uit eten, en 4 keer per jaar op vakantie (veelal buiten Europa).

Ik zeg niet dat iedereen er zo instaat, maar de meerderheid van de jongeren waart ik contact mee had leefden alsof ze 160.000 bruto per jaar verdienden, maar klaagden dat ze vervolgens geen huis konden kopen (waarbij ze hun eisenpakket aan hun leefstijl hadden aangepast).

En ik snap jou, en hoe jij er in stond met je echtgenote, maar ik vermoed dat ook jij niet op je eerste werkdag een huis gekocht hebt.
En dat is een wens die ik wel bij veel studenten hoorde.


Ik spreek vooral al jonge werkende mensen die al even werken maar nog steeds geen huis kunnen kopen. Geen talloze reisjes en dure auto.

De groep die jij beschrijft, daar zie ik er ook wel wat van hoor, dat zijn de mensen die vrij goed verdienen maar desondanks toch geen huis kunnen kopen en daarom hun geld maar aan andere dingen uitgeven. Wat ik voor een deel begrijp maar een beetje kortzichtig is dat wel, je kan dan beter ook wat sparen. Maar als je er zo'n standaard op kan nahouden is het ook wel weer raar dat een huisje kopen niet of nauwelijks mogelijk is.

Wat het klussen betreft, tegenwoordig groeien heel veel mensen zo op. Steeds minder mensen werken met hun handen maar ook steeds minder mensen leren daardoor klussen. Ik zou ook geen huis kopen waar enorm veel aan geklust moet worden want ik ben geen klusser, heb ook geen familie met handige klussers dus dan zou ik alles moeten laten doen en dan wordt het opeens ontzettend duur. Wat jij als handige Harry misschien vergeet ik dat geen klusheid willen vaak geen keuze uit luiheid is maar een financiële keuze.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 25 okt 2023 15:29

Marnix schreef:Ik spreek vooral al jonge werkende mensen die al even werken maar nog steeds geen huis kunnen kopen. Geen talloze reisjes en dure auto.

De groep die jij beschrijft, daar zie ik er ook wel wat van hoor, dat zijn de mensen die vrij goed verdienen maar desondanks toch geen huis kunnen kopen en daarom hun geld maar aan andere dingen uitgeven. Wat ik voor een deel begrijp maar een beetje kortzichtig is dat wel, je kan dan beter ook wat sparen. Maar als je er zo'n standaard op kan nahouden is het ook wel weer raar dat een huisje kopen niet of nauwelijks mogelijk is.

Wat het klussen betreft, tegenwoordig groeien heel veel mensen zo op. Steeds minder mensen werken met hun handen maar ook steeds minder mensen leren daardoor klussen. Ik zou ook geen huis kopen waar enorm veel aan geklust moet worden want ik ben geen klusser, heb ook geen familie met handige klussers dus dan zou ik alles moeten laten doen en dan wordt het opeens ontzettend duur. Wat jij als handige Harry misschien vergeet ik dat geen klusheid willen vaak geen keuze uit luiheid is maar een financiële keuze.

Handigheid is iets wat je ook kunt leren.

Overigens wordt een dergelijk persoon in Noorwegen "Henry" genoemd. High Income, Not Rich Yet. En dat is inderdaad de categorie waar veel van mijn sociaal netwerk zich in bevindt.
En geen huis kunnen kopen: ze kunnen het weil, maar willen ook hun levensstijl niet terugschroeven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Lalage » 25 okt 2023 16:09

Wij konden samen een huis kopen toen we 25 waren, dat hoeven jonge mensen van nu echt niet meer te proberen. Ons huis is in 15 jaar verdubbeld in waarde, terwijl de starterslonen niet zijn verdubbeld (even opgezocht: cao-lonen zijn tussen 2010 en 2023 32-35% toegenomen https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/ontwikkeling-cao-lonen)

Ik denk dat er onder jonge mensen erg veel variatie is, net als onder ouderen. Sommige mensen hebben een gat in hun hand en anderen zouden zichzelf weleens wat meer mogen gunnen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 25 okt 2023 21:00

StillAwake schreef:Handigheid is iets wat je ook kunt leren.

Overigens wordt een dergelijk persoon in Noorwegen "Henry" genoemd. High Income, Not Rich Yet. En dat is inderdaad de categorie waar veel van mijn sociaal netwerk zich in bevindt.
En geen huis kunnen kopen: ze kunnen het weil, maar willen ook hun levensstijl niet terugschroeven.


Deze mensen bevinden zich ook veel in mijn omgeving. Veel klagen over te dure huizen, maar niet bereid zijn om iets in te leveren van luxe. Deze week nog een gesprek met een collega gehad die ook klaagde over de pech generatie en te dure huizen. Dit jaar is zij 2 keer 3 weken naar Afrika en Costa Rica geweest, tussendoor nog een weekje Rome en weekendje Gent, vele festivals en heb ik haar sinds mei nog nooit 2x in dezelfde kleding gezien. Zij draagt elke dag wat nieuws.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2023 22:57

ajl schreef:Deze mensen bevinden zich ook veel in mijn omgeving. Veel klagen over te dure huizen, maar niet bereid zijn om iets in te leveren van luxe. Deze week nog een gesprek met een collega gehad die ook klaagde over de pech generatie en te dure huizen. Dit jaar is zij 2 keer 3 weken naar Afrika en Costa Rica geweest, tussendoor nog een weekje Rome en weekendje Gent, vele festivals en heb ik haar sinds mei nog nooit 2x in dezelfde kleding gezien. Zij draagt elke dag wat nieuws.


Ja die groep heb je ook. Maar je hebt ook een grote groep die vrij normaal leeft en toch geen huis kunnen kopen. Dat is een algemeen bekend probleem dus daar mag ook wel wat aandacht voor zijn.

Wat niet kunnen klussen betreft, je kan je wel wat dingen aanleren maar als je niet handig bent ga je vervolgens echt niet allerlei complexe dingen in je huis doen met electra, leidingen, fundering, nieuwe kozijnen, ramen, je dak enzovoorts. Een enorm klushuis kopen onder het mom “klussen kan je best even leren en vervolgens doen naast je fulltime baan” is vaak niet heel realistisch en ook niet zo handig als je daar geen aanleg voor hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2023 07:39

Marnix schreef:Ja die groep heb je ook. Maar je hebt ook een grote groep die vrij normaal leeft en toch geen huis kunnen kopen. Dat is een algemeen bekend probleem dus daar mag ook wel wat aandacht voor zijn.

Wat niet kunnen klussen betreft, je kan je wel wat dingen aanleren maar als je niet handig bent ga je vervolgens echt niet allerlei complexe dingen in je huis doen met electra, leidingen, fundering, nieuwe kozijnen, ramen, je dak enzovoorts. Een enorm klushuis kopen onder het mom “klussen kan je best even leren en vervolgens doen naast je fulltime baan” is vaak niet heel realistisch en ook niet zo handig als je daar geen aanleg voor hebt.

Daar heb je vast gelijk in, een klushuis waarbij je een nieuwe fundering, nieuwe kozijnen of een nieuw dak meot leggen is voor veel mensen te hoog gegrepen.

Maar ik hoor(de) om me heen ook best veel mensen die een huis wat een likje verf nodig had, waarin een binnenwandje verzet moest worden, of een andere vloer gelegd moest worden al omschrijven als "klushuis".
En dan hoor je letterlijk commentaren als: "dit huis wordt het niet, daar moet je zoveel aan doen..." als er (letterlijk voorbeeld) bouwpeertjes aan het plafond hingen, de muren in een contrasterende kleur gesausd waren, het toilet nog geen inbouwtoilet was en de ketel vervangen moest worden...

De groep die jij omschrijft bestaat ongetwijfeld ook, maar de grap is dat ik alleen voorbeelden ken uit de categorie die de lat dermate hoog heeft gelegd dat ze voornamelijk zélf de reden zijn dat een koophuis er niet in zit...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2023 07:47

ajl schreef:Deze mensen bevinden zich ook veel in mijn omgeving. Veel klagen over te dure huizen, maar niet bereid zijn om iets in te leveren van luxe. Deze week nog een gesprek met een collega gehad die ook klaagde over de pech generatie en te dure huizen. Dit jaar is zij 2 keer 3 weken naar Afrika en Costa Rica geweest, tussendoor nog een weekje Rome en weekendje Gent, vele festivals en heb ik haar sinds mei nog nooit 2x in dezelfde kleding gezien. Zij draagt elke dag wat nieuws.

Ik hou niet in de gaten wat mensen dragen, maar de rest van dit verhaal herken ik wel.
Een levensstijl alsof je al 10 jaar werkervaring hebt en 160.000 bruto per jaar mee naar huis neemt, terwijl je op een starterssalaris zit.
Je ziet het vaak. En inderdaad, als je een huis koopt kan dat hedonistische leven even op zijn kop staan. Wat ik bij veel studenten (het grootste deel van de jongeren die ik ontmoet zit in deze categorie: hoop opgeleid, een hoog inkomen in het vooruitzicht) zie doet me erg aan Queen denken. "I want it all, I want it all, I want it all and I want it now".
Een huis moet minimaal in de binnenstad liggen, moet van alle gemakken voorzien zijn, en (op het ophangen van je favoriete schilderij na) volledig klaar zijn om erin te trekken, een tuintje hebben, en geen r**t kosten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2023 11:18

StillAwake schreef:Daar heb je vast gelijk in, een klushuis waarbij je een nieuwe fundering, nieuwe kozijnen of een nieuw dak meot leggen is voor veel mensen te hoog gegrepen.

Maar ik hoor(de) om me heen ook best veel mensen die een huis wat een likje verf nodig had, waarin een binnenwandje verzet moest worden, of een andere vloer gelegd moest worden al omschrijven als "klushuis".
En dan hoor je letterlijk commentaren als: "dit huis wordt het niet, daar moet je zoveel aan doen..." als er (letterlijk voorbeeld) bouwpeertjes aan het plafond hingen, de muren in een contrasterende kleur gesausd waren, het toilet nog geen inbouwtoilet was en de ketel vervangen moest worden...

De groep die jij omschrijft bestaat ongetwijfeld ook, maar de grap is dat ik alleen voorbeelden ken uit de categorie die de lat dermate hoog heeft gelegd dat ze voornamelijk zélf de reden zijn dat een koophuis er niet in zit...


Grappig, ik ken vooral die andere groep die met heel veel tevreden zou zijn maar voor wie het gewoon niet haalbaar is momenteel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2023 14:17

Marnix schreef:Grappig, ik ken vooral die andere groep die met heel veel tevreden zou zijn maar voor wie het gewoon niet haalbaar is momenteel.

Heeft er wellicht mee te maken dat ik met veel studenten in de eindfase van hun studie te maken heb, jongens (en meisjes) die vervolgens een halfjaar offshore gaan, en daarna leven alsof alles te koop is. En laat dat offshore gaan inderdaad heel erg veel geld opleveren: bij een hypotheekadviseur is het weinig waard.
Dan heb je het over mensen die in hun eerste jaar zo'n 80k per jaar verdienen, maar slechts op 35k per jaar een hypotheek kunnen krijgen (buitenlandvergoedingen, offshore vergoedingen en gevarengeld worden niet meegenomen in de berekening van de bank).
Maar van die 45k bruto extra wordt geleefd, en niet gespaard.

En juist die categorie leeft alsof het geld niet op kan, leeft alsof alles te koop is, en is alleen nog tevreden met het allerbeste.
En ik besef verstandelijk dat dat een heel kleine groep is, maar het is wél het sociale netwerk waarin vrijwel al mijn jongere contacten zitten.

En, afgezien van het offshore deel van dit verhaal: ik hoor het sowieso vaak terug: jongeren willen meteen een huis kopen (wat niet kan, maar wat 20 jaar geleden ook niet kon), en hebben behoorlijke waslijsten aan wensen.
En inderdaad: ik geloof onmiddelijk dat er ook een heel grote categorie is die met minder tevreden is. Die inderdaad wél in een klein flatje in een slechte wijk willen gaan zitten. Over die mensen durf ik niks te zeggen, ik ken ze namelijk niet.

Overigens: de TopicStarter is ook alweer verdwenen geloof ik...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 28 okt 2023 21:28

StillAwake schreef:Heeft er wellicht mee te maken dat ik met veel studenten in de eindfase van hun studie te maken heb, jongens (en meisjes) die vervolgens een halfjaar offshore gaan, en daarna leven alsof alles te koop is. En laat dat offshore gaan inderdaad heel erg veel geld opleveren: bij een hypotheekadviseur is het weinig waard.
Dan heb je het over mensen die in hun eerste jaar zo'n 80k per jaar verdienen, maar slechts op 35k per jaar een hypotheek kunnen krijgen (buitenlandvergoedingen, offshore vergoedingen en gevarengeld worden niet meegenomen in de berekening van de bank).
Maar van die 45k bruto extra wordt geleefd, en niet gespaard.

En juist die categorie leeft alsof het geld niet op kan, leeft alsof alles te koop is, en is alleen nog tevreden met het allerbeste.
En ik besef verstandelijk dat dat een heel kleine groep is, maar het is wél het sociale netwerk waarin vrijwel al mijn jongere contacten zitten.

En, afgezien van het offshore deel van dit verhaal: ik hoor het sowieso vaak terug: jongeren willen meteen een huis kopen (wat niet kan, maar wat 20 jaar geleden ook niet kon), en hebben behoorlijke waslijsten aan wensen.
En inderdaad: ik geloof onmiddelijk dat er ook een heel grote categorie is die met minder tevreden is. Die inderdaad wél in een klein flatje in een slechte wijk willen gaan zitten. Over die mensen durf ik niks te zeggen, ik ken ze namelijk niet.

Overigens: de TopicStarter is ook alweer verdwenen geloof ik...


Dat denk ik ook.

En ik ken geen mensen die in eerste jaar 80k verdienen. Ik ken er weinig die dat na 10 of 20 jaar verdienen. Dus dat verklaart vast wat. Overigens wel raar dat je met zo’n inkomen geen redelijke hypotheek kan krijgen. Natuurlijk kan je het dan beter op een slimme manier beleggen en dan na een paar jaar een huis kopen en gelijk een flink deel afbetalen. Maar ik snap wel een beetje dat als je opeens zoveel geld hebt en je het niet nuttig kan besteden, men eerder geneigd is om het aan minder nuttige pleziertjes op de kortere termijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2023 15:54

Marnix schreef:Dat denk ik ook.

En ik ken geen mensen die in eerste jaar 80k verdienen. Ik ken er weinig die dat na 10 of 20 jaar verdienen. Dus dat verklaart vast wat. Overigens wel raar dat je met zo’n inkomen geen redelijke hypotheek kan krijgen. Natuurlijk kan je het dan beter op een slimme manier beleggen en dan na een paar jaar een huis kopen en gelijk een flink deel afbetalen. Maar ik snap wel een beetje dat als je opeens zoveel geld hebt en je het niet nuttig kan besteden, men eerder geneigd is om het aan minder nuttige pleziertjes op de kortere termijn.

Tja, de regels zijn nu eenmaal dat je te toeslagen niet mee kunt nemen in je hypotheekaanvraag.
En aangezien veel jonge starters in de offshore-industrie belachelijk veel tijd op zee zitten (tegen exorbitante salarissen), maar een laag basissalaris hebben is een hypotheek afsluiten lastig. Dan kun je bij wijze van spreken een vermogen verdienen, de bank accepteert alleen het basissalaris als vast inkomen.

Ik weet niet hoe die regels nu zijn, maar toen ik mijn eerste huis kocht kon ik "slechts" 4.5x mijn basisjaarsalaris lenen. En dat voelde toch wat vreemd, omdat dat indertijd ongeveer een derde deel van mijn inkomen was.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2023 16:24

StillAwake schreef:Tja, de regels zijn nu eenmaal dat je te toeslagen niet mee kunt nemen in je hypotheekaanvraag.
En aangezien veel jonge starters in de offshore-industrie belachelijk veel tijd op zee zitten (tegen exorbitante salarissen), maar een laag basissalaris hebben is een hypotheek afsluiten lastig. Dan kun je bij wijze van spreken een vermogen verdienen, de bank accepteert alleen het basissalaris als vast inkomen.

Ik weet niet hoe die regels nu zijn, maar toen ik mijn eerste huis kocht kon ik "slechts" 4.5x mijn basisjaarsalaris lenen. En dat voelde toch wat vreemd, omdat dat indertijd ongeveer een derde deel van mijn inkomen was.


En op zich is dat logisch want een bank wil ook een zekere mate van inkomenszekerheid zien. Maar ja, veel mensen met een andere opleiding verdienen sowieso voorlopig niet meer dan 35k dus die kunnen nog jaren alleen dromen van een eigen huis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Lalage » 30 okt 2023 18:11

StillAwake schreef:Tja, de regels zijn nu eenmaal dat je te toeslagen niet mee kunt nemen in je hypotheekaanvraag.
En aangezien veel jonge starters in de offshore-industrie belachelijk veel tijd op zee zitten (tegen exorbitante salarissen), maar een laag basissalaris hebben is een hypotheek afsluiten lastig. Dan kun je bij wijze van spreken een vermogen verdienen, de bank accepteert alleen het basissalaris als vast inkomen.

Ik weet niet hoe die regels nu zijn, maar toen ik mijn eerste huis kocht kon ik "slechts" 4.5x mijn basisjaarsalaris lenen. En dat voelde toch wat vreemd, omdat dat indertijd ongeveer een derde deel van mijn inkomen was.

Als je dan een paar jaar flink spaart, kom je toch een heel eind... maar blijkbaar lukt dat niet iedereen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2023 20:59

Lalage schreef:Als je dan een paar jaar flink spaart, kom je toch een heel eind... maar blijkbaar lukt dat niet iedereen.


Toen ik jong was en net werkte was ik ook niet zo goed in sparen hoor :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2023 09:29

Marnix schreef:Toen ik jong was en net werkte was ik ook niet zo goed in sparen hoor :-)

Hier nog 1.
Ik kocht binnen een jaar na mijn afstuderen (en nadat mijn werkgever had aangeboden mijn studieschuld af te lossen) een Porsche.
Dan vraag je je achteraf ook af of dat nu zo'n heel verstandige aankoop was (al heb ik hem 18 jaar later met winst kunnen verkopen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten