Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2023 11:44

Marnix schreef:Of werk. Zeker als zelfstandige die zijn werk leuk vindt. Bij een baas werk je doorgaans max een uur of 40 en dan mag / moet je weer naar huis, als je teveel overuren maakt trekt hij op een gegeven moment aan de bel (want dan kan je opeens maanden vrijnemen) maar meestal doe je dat zelf want als je ze moet laten uitbetalen is dat niet gunstig. Maar als je je eigen baas bent gaat niemand dat voor je doen. Maar kan je tegen bepaalde dingen geen nee zeggen als je genoeg geld hebt? Je woont in een prachtige regio in een schitterend land, waarom zou je zoveel werken als dat helemaal niet nodig is? De keuze om minder te werken en meer te genieten is uiteindelijk toch aan jezelf.

Toch is het mooiste moment van iedere uitzending het moment dat je weer thuis komt.
Reizen om het thuiskomen, eigenlijk best paradoxaal...

Ik ben van plan om dit nog een jaar of 5 te blijven doen (mijn certificering nog 1 keer te verlengen), en dan 2 dagen in de week bij een adviesbureautje te gaan werken. Helemaal niks meer doen voelt op deze leeftijd ook nog wat raar...
Bovendien geeft de huidige constructie mij de ruimte om elke schoolvakantie vrij te zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor meribel » 03 nov 2023 12:12

StillAwake schreef:Ik snap wat je bedoelt. Maar in diezelfde Bijbel staat ook dat het wijs is om, voordat je een toren gaat bouwen, te kijken of je het kunt betalen.
Natuurlijk moet je in dankbaarheid bij de dag leven, maar dat ontslaat je niet van de plicht om toch ook aan de toekomst te denken.

En daar zit voor mij best een spanningsveld tussen.
Qua weggeven: het voelt ook niet goed om soms maanden van huis te zijn, en de opbrengst grotendeels weg te geven.
Ik geef wel (veel?) weg, maar als ik aan het werk ben motiveert het mij meer dat ik er geld mee verdien voor mijzelf, dan dat ik voor anderen aan het werk ben.
Gelukkig is dit forum anoniem ;-)


Voordat je een toren gaat bouwen, of een auto gaat kopen dan natuurlijk bekijk je of je dat kan betalen. Dat is iets heel anders dan werken werken werken en sparen sparen sparen voor over 20 jaar en dan denken nu ga ik genieten, maar dan ga je dood. Ik denk dat die gelijkenis is om je te realiseren dat je leven zomaar voorbij kan zijn. Je mag/moet genieten van elke dag die God je geeft.





Verder geld is de grootste afgod die er is. Dat is duidelijk. Veel geld is een vloek, te weinig geld ook. Precies genoeg geld is een zegen

Duschka1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:20

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Duschka1 » 03 nov 2023 12:35

meribel schreef:Verder geld is de grootste afgod die er is. Dat is duidelijk. Veel geld is een vloek, te weinig geld ook. Precies genoeg geld is een zegen


Maar die definitie is ook voor iedereen verschillend.

Ik weet dat velen ons gezinsinkomen laag vinden. Te laag wellicht.
En ik zal niet ontkennen dat we soms voor uitdagingen geplaatst worden, vooral omdat er wat diëten en andere noden zijn die voor extra uitgaven zorgen.
Niettemin, we kunnen onze kinderen gezonde voeding geven, ze hebben ontspanning, hun zwemdiploma, kleding en schoenen. We sparen en kunnen tegenvallers opvangen.
Maar daarvoor laten we veel, wonen we goedkoop, gaan we niet uitgebreid met vakantie en hebben man en ikzelf weinig betaalde ontspanning of budget voor kleding.
Toch voelen we ons rijk en gezegend

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 03 nov 2023 13:04

meribel schreef:Voordat je een toren gaat bouwen, of een auto gaat kopen dan natuurlijk bekijk je of je dat kan betalen. Dat is iets heel anders dan werken werken werken en sparen sparen sparen voor over 20 jaar en dan denken nu ga ik genieten, maar dan ga je dood. Ik denk dat die gelijkenis is om je te realiseren dat je leven zomaar voorbij kan zijn. Je mag/moet genieten van elke dag die God je geeft.





Verder geld is de grootste afgod die er is. Dat is duidelijk. Veel geld is een vloek, te weinig geld ook. Precies genoeg geld is een zegen


Klopt, we bidden niet voor niets ' geef ons heden ons dagelijks brood'

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor meribel » 03 nov 2023 13:31

@Duschka. Klinkt alsof jullie gewoon precies genoeg hebben. En dat is een zegen. Echt


Spreuken 30:7-9 BB

Ik vraag maar twee dingen van U. Geef mij die alstublieft, voordat ik sterf: Help me om nooit oneerlijk te zijn en nooit te liegen. Maak mij niet arm en ook niet rijk. Geef me gewoon alle dagen genoeg te eten. Want als ik veel heb, zou ik misschien gaan denken dat ik U niet nodig heb. Ik zou misschien gaan zeggen: "De Heer, wie is dat?" En als ik arm zou zijn, zou ik misschien gaan stelen. Dan zou ik mijn God te schande maken.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 03 nov 2023 13:35

StillAwake schreef:Het gekke is dat we bij alle stappen die we gezet hebben eigenlijk alle keren een stap omhoog hebben gezet.
En dat maakt dat ik neit zo goed weet of ik een stap terug makkelijk zou kunnen hebben.

En het klinkt heel luxe om financieel onafhankelijk te zijn, ik merk dat ik het wel lastig vindt om daarin mijn kinderen de juiste dingen mee te geven.
Wat dat betreft vindt ik het bepalen van de hoogte van een zakgeldtarief erg lastig.


Wij hebben dat niet gehad. Op dat moment niet fijn, maar achteraf hebben we ook in die momenten gekregen wat we nodig hadden. Ik denk eerlijk gezegd dat het goed, zo niet beter is voor kinderen om ook te leren met minder te kunnen. In mijn omgeving zijn de kinderen die dat niet geleerd hebben niet de leukste volwassenen geworden.
Je zou voor zak- en kleedgeld kunnen kijken naar hetgeen Nibud adviseert.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2023 14:04

ajl schreef:Wij hebben dat niet gehad. Op dat moment niet fijn, maar achteraf hebben we ook in die momenten gekregen wat we nodig hadden. Ik denk eerlijk gezegd dat het goed, zo niet beter is voor kinderen om ook te leren met minder te kunnen. In mijn omgeving zijn de kinderen die dat niet geleerd hebben niet de leukste volwassenen geworden.
Je zou voor zak- en kleedgeld kunnen kijken naar hetgeen Nibud adviseert.

Het vervelende is alleen dat het Nibud op de NL'se ssituatie is toegelegd.
Een noors equivalent heb ik nog niet ontdekt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2023 14:12

Duschka1 schreef:Maar die definitie is ook voor iedereen verschillend.

Ik weet dat velen ons gezinsinkomen laag vinden. Te laag wellicht.
En ik zal niet ontkennen dat we soms voor uitdagingen geplaatst worden, vooral omdat er wat diëten en andere noden zijn die voor extra uitgaven zorgen.
Niettemin, we kunnen onze kinderen gezonde voeding geven, ze hebben ontspanning, hun zwemdiploma, kleding en schoenen. We sparen en kunnen tegenvallers opvangen.
Maar daarvoor laten we veel, wonen we goedkoop, gaan we niet uitgebreid met vakantie en hebben man en ikzelf weinig betaalde ontspanning of budget voor kleding.
Toch voelen we ons rijk en gezegend

Als je je rijk en gezegend voelt ben je dat ook!
Maar krap bij kas zitten lijkt me toch af en toe best stressvol. Zeker als je een gezin te onderhouden hebt.

Ik weet nog uit mijn studietijd dat ik soms hele weken alleen op macaroni met tomatenketchup leefde, en soms moest fietsen naar het kantoor omdat ik de bus niet kon betalen. En dat ik soms niet naar feestjes kon omdat ik geen vervoer had. Ik vond het een eenzame tijd, waarin het hebben van iets meer budget wel wat meer lucht had gegeven. Ik heb in het jaar dat ik afstudeerde mijn ouders niet eens gezien omdat ik onvoldoende budget had om naar huis te kunnen.
Dat is geen tijd waar ik met plezier naar terugkijk. Aan de andere kant: wél goed om meegemaakt te hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2023 14:15

meribel schreef:@Duschka. Klinkt alsof jullie gewoon precies genoeg hebben. En dat is een zegen. Echt


Spreuken 30:7-9 BB

Ik vraag maar twee dingen van U. Geef mij die alstublieft, voordat ik sterf: Help me om nooit oneerlijk te zijn en nooit te liegen. Maak mij niet arm en ook niet rijk. Geef me gewoon alle dagen genoeg te eten. Want als ik veel heb, zou ik misschien gaan denken dat ik U niet nodig heb. Ik zou misschien gaan zeggen: "De Heer, wie is dat?" En als ik arm zou zijn, zou ik misschien gaan stelen. Dan zou ik mijn God te schande maken.

Wijze woorden.
Al denk ik dat het hebben van een ruim inkomen niet automatisch een stuk onafhankelijkheid van God inhoudt.
Wat dat betreft blijft ook voor een rijk persoon de gezondheid van jezelf en je gezinsleden niet te koop.
Geld is handig, maar geluk en gezondheid zijn niet te koop.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Gruezi » 03 nov 2023 16:04

Lalage schreef:Klopt allemaal. Toch denk ik dat een stapje terug makkelijker te maken is als je in je jeugd hebt geleerd om beheerst met geld om te gaan.

Helemaal herkenbaar.

Het enige wat ik denk ik echt niet zou trekken is weer in Nederland te moeten wonen. Wat is het druk overal en gebieden die ik nog als weiland herinnerde staan nu vol met zielloze huizen die er allemaal hetzelfde uitzien :shock:
Maar goed, ook daarvoor geldt: mocht dat ooit gebeuren, dan wen je er ook weer aan natuurlijk.


Uiteindelijk, wat StillAwake zeer terecht zegt: geld is handig, maar geluk en gezondheid zijn niet te koop.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2023 16:40

StillAwake schreef:Toch is het mooiste moment van iedere uitzending het moment dat je weer thuis komt.
Reizen om het thuiskomen, eigenlijk best paradoxaal...


Valt wel mee. Als iemand anders, bijvoorbeeld een gezinslid, misschien je partner weg is geweest is het ook extra leuk om die weer te zien toch? Als je een poos een hobby niet hebt gedaan is het extra leuk om het eindelijk weer te kunnen doen. En als je een poos niet thuis bent geweest is het extra leuk om er weer te zijn. Je weet pas wat je mist, als het er niet is ;-)

Ik ben van plan om dit nog een jaar of 5 te blijven doen (mijn certificering nog 1 keer te verlengen), en dan 2 dagen in de week bij een adviesbureautje te gaan werken. Helemaal niks meer doen voelt op deze leeftijd ook nog wat raar...
Bovendien geeft de huidige constructie mij de ruimte om elke schoolvakantie vrij te zijn.


Ja kan als zelfstandige niet bepalen hoeveel je werkt? Ik snap dat als je weg moet, dat voor langere tijd is maar je kn niet bepalen hoe vaak je weg gaat?

En naast je en adviesbureau zijn er natuurlijk ook allerlei mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen wat vaak heel nuttig en leuk kan zijn. Mensen meehelpen, rondleidingen geven, er zijn zoveel plekken waar dat kan!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Lalage » 03 nov 2023 16:49

Gruezi schreef:Uiteindelijk, wat StillAwake zeer terecht zegt: geld is handig, maar geluk en gezondheid zijn niet te koop.

Precies, daarom houd ik er altijd rekening mee dat we op een gegeven moment minder kunnen werken, omdat de gezondheid het niet meer toelaat. Ik zeg weleens grappend dat ik voor een zorgrobot spaar.
Maar als je amper kunt rondkomen, dan heb je die keus helemaal niet.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Lalage » 04 nov 2023 10:14

Net een stuk gelezen in Trouw over middeninkomens die steeds vaker moeite hebben om rond te komen. De voorbeelden gaan over mensen die net gescheiden zijn of hun baan verliezen.

ik denk dat het achter een betaalmuur zit, maar hier de link:
https://www.trouw.nl/politiek/uitgaves-matchen-met-hun-inkomen-het-lukt-middeninkomens-steeds-minder~b7a7c325/


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten