Mag een christen zich laten reanimeren?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2021 22:34

meribel schreef:Waarom dan juist wel? Voor een jong gezin juist super belastend als hun voorheen gezonde vader of moeder rest van het leven ernstig invalide is. Voor de overgebleven partner iig wel


Omdat de kans dat dat gebeurt klein is en de kans dat je op kwalititatief goed niveau nog lang verder kan leven groot is.

Misverstand 2: Na een reanimatie word je een kasplantje
90% van de slachtoffers die een reanimatie overleeft, maakt het na de reanimatie goed. Een vegetatieve staat (ook wel ‘kasplantje’ genoemd), is zeldzaam. Veel mensen kunnen na verloop van tijd hun werk weer hervatten. Maar een klein deel leeft met ernstige gevolgen van een hartstilstand.

Waar komt dit vandaan?
Vroeger was de kans om een hartstilstand te overleven veel kleiner en ook de kwaliteit van leven na een hartstilstand veel lager. Dit is verbeterd door directe reanimatie door omstanders, snel en succesvol inzetten van AED’s, uitgebreide behandelmogelijkheden door ambulancezorgverleners en betere behandeling in het ziekenhuis.

Bron: https://www.hartstichting.nl/reanimatie ... reanimeren

Kijk als het andersom was geweest en de kans was heel groot dat je geen kwalitatief goed leven zou hebben zou ik je punt snappen maar het tegenovergestelde is het geval. En met die kansen kan je het partner / kinderen vragen en die zullen allemaa dezelfde keuze maken. En of je dan bij die 90% of 10% hoort weet je dan pas achteraf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2021 22:59

Marnix schreef:Omdat de kans dat dat gebeurt klein is en de kans dat je op kwalititatief goed niveau nog lang verder kan leven groot is.

Misverstand 2: Na een reanimatie word je een kasplantje
90% van de slachtoffers die een reanimatie overleeft, maakt het na de reanimatie goed. Een vegetatieve staat (ook wel ‘kasplantje’ genoemd), is zeldzaam. Veel mensen kunnen na verloop van tijd hun werk weer hervatten. Maar een klein deel leeft met ernstige gevolgen van een hartstilstand.

Waar komt dit vandaan?
Vroeger was de kans om een hartstilstand te overleven veel kleiner en ook de kwaliteit van leven na een hartstilstand veel lager. Dit is verbeterd door directe reanimatie door omstanders, snel en succesvol inzetten van AED’s, uitgebreide behandelmogelijkheden door ambulancezorgverleners en betere behandeling in het ziekenhuis.

Bron: https://www.hartstichting.nl/reanimatie ... reanimeren

Kijk als het andersom was geweest en de kans was heel groot dat je geen kwalitatief goed leven zou hebben zou ik je punt snappen maar het tegenovergestelde is het geval. En met die kansen kan je het partner / kinderen vragen en die zullen allemaa dezelfde keuze maken. En of je dan bij die 90% of 10% hoort weet je dan pas achteraf.


Plus dat je die keuze niet voor een ander kan gaan maken. Niet reanimeren omdat de partner het anders misschien wel zwaar krijgt? Dat zou je eens aan die partner moeten proberen uit te leggen....
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor lammetje » 18 jun 2021 01:33

In dit geval, jong persoon in verpleeghuis, partner en kinderen thuis (misschien hebben we het over dezelfde) vraag ik me ook af wat beter was geweest en waarom het op deze manier moest aflopen. Tegelijkertijd denk ik, moeten we wijzer willen zijn dan onze Schepper? Hij heeft hier ook een bedoeling mee, ook al begrijpen wij dit niet.

Bij ons int dorp is een jonge dame gereanimeerd. Heel erg lang, bijzonder dat ze er zo zonder restverschijnselen vanaf is gekomen. En het duurt bij ons echt wel even voor de ambulance er is. Gelukkig wel snel buurt hulpverlening met aed aanwezig.

En op mijn werk een dame die een niet reanimatie verklaring had. Op straat in elkaar gezakt. Zij is gereanimeerd want ze konden zo snel niet zien wat haar wil was.... Ook zij is er goed uit gekomen en heeft de verklaring teniet gemaakt en wil voortaan wel gereanimeerd worden. Zo kan het dus ook.

Maar ik begrijp je punt meribel, je ziet eigenlijk teveel op dit gebied en ik heb soms ook het gevoel dat we voor god willen spelen. Maar dan denk ik altijd maar weer, er staat er echt nog Eén boven, die regeert.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor lammetje » 18 jun 2021 01:37

meribel schreef:Je weet echter van een reanimatie niet van te voren of het zinnig zal zijn


Dat weet je ook niet als je je kind uit het water vist.... Laat je het dan toch liggen? (Om even het voorbeeld van Marnix aan te halen, vind dat inderdaad wel een goed vergelijk)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 01:55

lammetje schreef:In dit geval, jong persoon in verpleeghuis, partner en kinderen thuis (misschien hebben we het over dezelfde) vraag ik me ook af wat beter was geweest en waarom het op deze manier moest aflopen. Tegelijkertijd denk ik, moeten we wijzer willen zijn dan onze Schepper? Hij heeft hier ook een bedoeling mee, ook al begrijpen wij dit niet.


Maar dat is dan toch met alles zo? Met elke medische interventie? Met elk leven dat je al dan niet kunt redden? Wil je dat gebroken been wel zetten? Dat verdrinkende kind aan de kant trekken? Daar heeft Hij ook een bedoeling mee dan?

Bij ons int dorp is een jonge dame gereanimeerd. Heel erg lang, bijzonder dat ze er zo zonder restverschijnselen vanaf is gekomen. En het duurt bij ons echt wel even voor de ambulance er is. Gelukkig wel snel buurt hulpverlening met aed aanwezig.


Gelukkig, inderdaad.

En op mijn werk een dame die een niet reanimatie verklaring had. Op straat in elkaar gezakt. Zij is gereanimeerd want ze konden zo snel niet zien wat haar wil was.... Ook zij is er goed uit gekomen en heeft de verklaring teniet gemaakt en wil voortaan wel gereanimeerd worden. Zo kan het dus ook.

Maar ik begrijp je punt meribel, je ziet eigenlijk teveel op dit gebied en ik heb soms ook het gevoel dat we voor god willen spelen. Maar dan denk ik altijd maar weer, er staat er echt nog Eén boven, die regeert.


Als God regeert, kun je dus sowieso niets doen dat tegen Zijn plan ingaat, toch? Dan zou je immers machtiger zijn dan God. En dat plan, dat is een stoplap van jewelste, want als iets goed gaat, was het zijn plan dat het goed zou gaan, en zo niet, dan niet. Wat er ook gebeurt, dit werkt altijd.

De betekenis van "zonde doen" is "je doel missen", toch? Dat heb ik ooit eens gelezen. Ik kan er werkelijk waar niet bij dat een verdrinkend kind proberen te redden je doel missen zou zijn, omdat God's plan zou zijn dat dat kind verdrinkt. Het kan toch niet "voor God willen spelen" zijn als je mensen probeert te helpen? Door een gebroken been te zetten als je arts bent, of een drenkeling aan wal te trekken of te weten waar de AED zich bevindt op je werkplek?

Bij "teveel op dit gebied" kan ik eigenlijk alleen maar denken aan de zaak van Terry Chivago (geloof ik), de vrouw die jarenlang in vegetatieve staat in leven is gehouden door de ouders terwijl ze bij leven had aangegeven dit niet te willen, en de partner aangaf dit niet te willen. Maar omdat de ouders haar niet konden loslaten (begrijpelijk) werd daar jarenlang een rechtszaak over gevoerd. Terwijl de ouders hoopten op een wonder gaven de artsen aan dat de hersenen dusdanig waren aangetast dat Terry echt nooit meer zou kunnen terugkeren. (met hersenscans en al). De rechter heeft uiteindelijk besloten dat ze van de beademing mocht worden gehaald.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2021 08:10

lammetje schreef:Dat weet je ook niet als je je kind uit het water vist.... Laat je het dan toch liggen? (Om even het voorbeeld van Marnix aan te halen, vind dat inderdaad wel een goed vergelijk)


Dank je. God regeert. En wat Zijn wil is weet je pas nadat je alles hebt gedaan wat je kon doen. Ook wanneer iemand wel als “kasplantje” zoals de wereld zou zeggen, uit de reanimatie komt. En dat iemand gereanimeerd wordt en een hartstilstand overleeft kan net zo goed Gods wil zijn dan wanneer dat niet het geval is. En het is aan ons om gewoon te doen wat we kunnen doen om iemand te helpen. We hoeven niet klein van God te denken door te doen alsof Zijn wil zo snel bedreigd wordt door ons handelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Chaya » 18 jun 2021 12:25

meribel schreef:Eigenlijk is de titel mijn vraag,

is het wel legitiem je als christen te laten reanimeren? Je valt dood neer, je bent dood, en dan ga je als mens iemand weer tot leven wekken. Met vaak overigens best belabberd lange termijn resultaat.

Je zou toch verwachten dat christenen allemaal een niet-reanimeren verklaring bij zich dragen?

Mag een christen? Wil een christen?
In het verpleeghuis (reformatorisch) is een non reanimatiebeleid, ongeacht leeftijd.

Aan ouderen wordt bij opname op de SEH van een ziekenhuis gevraagd "wilt u gereanimeerd worden i.g.v. een hartstilstand?"
Dan worden eerlijk de eventuele gevolgen besproken.
En dan zeggen vrijwel de meeste ouderen, nee.

Maar als een jonge sterke voetballer neervalt, zoals deze week weer eens gebeurde, is de kans groot dat bij onmiddellijke en adequate hulpverlening, de gevolgen goed zijn. In dit geval verwacht men zelfs dat hij na een implantaat weer op topniveau zal functioneren. (laten we het afwachten, denk ik dan)
Maar ik dacht ook aan Nouri. Hoe aangrijpend dat was. En nog steeds is voor die familie. Ze leggen het in de handen van Allah.

We kunnen steeds meer. Ik moet dan denken aan de woorden van Prediker: Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart..
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 18 jun 2021 16:16

Chaya schreef:
We kunnen steeds meer. Ik moet dan denken aan de woorden van Prediker: Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart..

Dit raakt me!! Ja dat is zo waar!! Amen!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2021 18:35

Raakt dat je vooral ook omdat je daar in je werk mee wordt geconfronteerd? Want dat begrijp ik, maar bedenk dan ook, misschien is het soms iets minder zichtbaar voor je, Lammetje noemde al wat voorbeelden, door de wetenschap is er ook heel wat smart voorkomen. Ik denk meer dan er bijgekomen is. Want hoeveel vreugde levert het op als iemand dankzij een AED of kennis over reanimeren om ontwikkelingen in de zorg vele jaren langer bij zijn / haar gezin kan zijn, kan werken, er voor anderen kan zijn enz? Als 90% na een hartstilstand / aanval weer behoorlijk hoed herstelt en 10% niet, levert reanimeren dan meer smart op of meer vreugde?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 18 jun 2021 20:21

Marnix schreef:Raakt dat je vooral ook omdat je daar in je werk mee wordt geconfronteerd? Want dat begrijp ik, maar bedenk dan ook, misschien is het soms iets minder zichtbaar voor je, Lammetje noemde al wat voorbeelden, door de wetenschap is er ook heel wat smart voorkomen. Ik denk meer dan er bijgekomen is. Want hoeveel vreugde levert het op als iemand dankzij een AED of kennis over reanimeren om ontwikkelingen in de zorg vele jaren langer bij zijn / haar gezin kan zijn, kan werken, er voor anderen kan zijn enz? Als 90% na een hartstilstand / aanval weer behoorlijk hoed herstelt en 10% niet, levert reanimeren dan meer smart op of meer vreugde?


Het raakt me omdat het zo waar is.
Zeker door wetenschap lijkt veel smart voorkomen. We sterven niet meer op 60 aan een longontsteking maar op 90 na lange brakke jaren.


Ben helemaal niet tegen medische vooruitgang want heel dankbaar ervoor maar Prediker heeft wel helemaal gelijk

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor lammetje » 18 jun 2021 20:37

Het is inderdaad waar. Je weet meer, maar het is niet altijd goed om dat ook allemaal uit te voeren.

Ga je iemand van 80 plus nog vocht toedienen in het laatste stadium van zijn leven? Ik zeg nee, de arts ook. Het lichaam verdraagt het niet meer. Maar familie zegt soms ja. En dat geeft heel soms zelfs flinke discussies tot onbegrip toe (wat jullie doen is passieve euthanasie,zeggen ze dan)
En tot hoe ver ga je met voeding. Moet iemand van 80 plus perse 3 volledige maaltijden eten? Eiwitten, aanvullingen... Soms bakken poeder door de pap om iemand wat sterker te maken. En dan kom ik snachts langs en zeggen ze duidelijk dat ze hopen niet lang meer te hoeven leven... Omdat het zo zwaar is allemaal, pijn, moeite... Is dan wetenschap alleen maar positief?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 21:24

Chaya schreef:We kunnen steeds meer. Ik moet dan denken aan de woorden van Prediker: Want in veel wijsheid is veel verdriet; en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart..


Ik moet direct denken aan wat Marnix zegt: de zegeningen die de wetenschap ons heeft gebracht, zijn eindeloos. Denk alleen al eens aan drinkwaterzuivering...

Maar goed, als tweede moet ik denken aan wat "wetenschap" hier PRECIES betekent in het origineel. Wetenschap zoals we haar nu kennen, bestond destijds nog helemaal niet, dus je kunt dat daarom alleen al niet zomaar overzetten. Misschien is het 'kennis', misschien wel heel wat anders. Misschien kan iemand met kennis (ironie!) van de grondtaal hier wat meer over zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 21:27

lammetje schreef:Het is inderdaad waar. Je weet meer, maar het is niet altijd goed om dat ook allemaal uit te voeren.

Ga je iemand van 80 plus nog vocht toedienen in het laatste stadium van zijn leven? Ik zeg nee, de arts ook. Het lichaam verdraagt het niet meer. Maar familie zegt soms ja. En dat geeft heel soms zelfs flinke discussies tot onbegrip toe (wat jullie doen is passieve euthanasie,zeggen ze dan)
En tot hoe ver ga je met voeding. Moet iemand van 80 plus perse 3 volledige maaltijden eten? Eiwitten, aanvullingen... Soms bakken poeder door de pap om iemand wat sterker te maken. En dan kom ik snachts langs en zeggen ze duidelijk dat ze hopen niet lang meer te hoeven leven... Omdat het zo zwaar is allemaal, pijn, moeite... Is dan wetenschap alleen maar positief?


Dat is dan toch niet de schuld van de wetenschap? De wetenschap geeft alleen maar opties. Of mensen daar gebruik van maken is hun eigen keuze. (of die van de familie, maar in dit geval helpt het als je niet in wonderen gelooft, dat voorkomt dat je het langer 'rekt' dan verantwoord is.) Maar goed, ik heb dan ook geen probleem met passieve euthanasie, of zelfs actieve. Als je dat wel hebt, dan is het inderdaad een ander verhaal (maar nog steeds niet de schuld van de wetenschap).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2021 22:18

meribel schreef:Het raakt me omdat het zo waar is.
Zeker door wetenschap lijkt veel smart voorkomen. We sterven niet meer op 60 aan een longontsteking maar op 90 na lange brakke jaren.

Ben helemaal niet tegen medische vooruitgang want heel dankbaar ervoor maar Prediker heeft wel helemaal gelijk


Hm ja als in naar mijn moeder of mijn schoonouders kijk ben ik blij dat mensen vaak niet op hun 60e aan een longontsteking meer overlijden. Allemaal begin 70 en megavitaal. En als ik aan mijn opa en oma denk, half 80 geworden en mooie laatste jaren gehad. Ik ken er zoveel die niet wegkwijnen in slepende moeizame jaren waarbij ze maar een beetje in leven worden gehouden. Die jaren na de 60 zijn echt niet altijd maar brak, getob enz. En ze kunnen denk ik zelf wel aangeven wat ze willen en het wordt ook steeds meer iets waar men eerder al over na gaat denken en dingen vastlegt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 19 jun 2021 07:28

Mortlach schreef:Ik moet direct denken aan wat Marnix zegt: de zegeningen die de wetenschap ons heeft gebracht, zijn eindeloos. Denk alleen al eens aan drinkwaterzuivering...

Maar goed, als tweede moet ik denken aan wat "wetenschap" hier PRECIES betekent in het origineel. Wetenschap zoals we haar nu kennen, bestond destijds nog helemaal niet, dus je kunt dat daarom alleen al niet zomaar overzetten. Misschien is het 'kennis', misschien wel heel wat anders. Misschien kan iemand met kennis (ironie!) van de grondtaal hier wat meer over zeggen.

Natuurlijk de zegeningen zijn eindeloos, van vaccinaties waardoor kinderen niet meer verlamd raken van polio tot uitvinding van het cochlear implantaat waardoor we een dove kunnen laten horen. Ik bestrijd niet dat ik liever nu leef dan in de middeleeuwen hoor!

Maar Prediker moet je nooit letterlijk nemen maar het is een filosofisch boek. Net als jij naar je kind kijkt en zegt; ach wat gaat de tijd snel. Tijd gaat niet sneller dan vroeger maar het is een cliche wat zo waar is zonder dat het een natuurkundige wet is

Wie kennis vermeerderd, vermeerderd smart. Het kan ook slaan op dat als je ouder wordt, je steeds meer weet hoe de wereld in elkaar steekt. Toen ik 10 was wist ik iets van ‘ honger in afrika’ maar nu weer ik de afgrijselijke misstanden in de wereld. Lees ik de krant en lees ik over een verschikkelijk wereldwijd pedofielennetwerk bijvoorbeeld, dat is ook een voorbeeld van ‘ wie kennis vermeerderd, vermeerderd smart’

Maar op mijn werk vind ik dat Prediker ook slaat. Ach we kunnen zoveel tegenwoordig om een mens in leven te houden maar het leven is er niet beter van (toevallig gister weer iemand die maanden bij ons op de covid ic heeft gelegen langzaam stap voor stap van de beademing af wat een martelweg is eindelijk naar de afdeling en zelf ademend en na een week alsnog overleden)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten