Mag een christen zich laten reanimeren?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2021 20:10

Wel 'grappig' dat mensen het lichaam zien als tempel van de Heilige Geest waar je bijzonder zorgvuldig mee moet omspringen. Maar als het dak bij wijze van spreken op instorten staat, mag je weer geen stempel onder de draagbalken plaatsen om dit te voorkomen.

En zijdelings: geen tattoeages en dergelijke, alsof tempels destijds allemaal zo steriel waren als de ruïnes nu, nu alle verf eeuwen geleden is afgebladderd. In Egyptische tempels was er vaak geen vierkante centimeter muur vrij, overal versieringen of tekst op de muur! Maar je "lichaamstempel" een beetje opfleuren, nee, dat kan nooit de bedoeling zijn geweest!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 20:13

Mortlach schreef:Wel 'grappig' dat mensen het lichaam zien als tempel van de Heilige Geest waar je bijzonder zorgvuldig mee moet omspringen. Maar als het dak bij wijze van spreken op instorten staat, mag je weer geen stempel onder de draagbalken plaatsen om dit te voorkomen.

En zijdelings: geen tattoeages en dergelijke, alsof tempels destijds allemaal zo steriel waren als de ruïnes nu, nu alle verf eeuwen geleden is afgebladderd. In Egyptische tempels was er vaak geen vierkante centimeter muur vrij, overal versieringen of tekst op de muur! Maar je "lichaamstempel" een beetje opfleuren, nee, dat kan nooit de bedoeling zijn geweest!


Ik snap niet helemaal deze post. Gaat dit over tatoeages?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2021 20:15

Marnix schreef:Als je als kind in het water valt en omstanders doen niets is het ook einde verhaal. Het feit dat je dat door handelen kan voorkomen geeft al aan dat het niet per definitie einde verhaal is. Dus dan is de vraag vooral lerftijd-gerelateerd. En dan kan ik me voorstellen dat als je oud en niet meer vitaal bent dat je zegt: mij hoef je niet meer te reanimeren. En die zijn er ook genoeg onder christenen. Maar ik heb er geen oordeel over als mensen dat niet willen, bijvoorbeeld omdat ze geen afscheid willen nemen van hun geliefden. Dat je weet dat er een betere bestemming komt maakt het sterven en het opgeven niet per definitie makkelijk….


Toen mij pa voor de zoveelste keer aan zijn darmen moest worden geopereerd, heeft hij ook tegen de chirurg gezegd dat als het helemaal fout liep, ze hem maar moesten laten gaan. Let wel, dit was na een jarenlang ziekbed vanwege kanker. Hij had blijkbaar het punt bereikt dat het genoeg was voor hem. Gelukkig ging de operatie goed en was hij nog een tijdje bij ons, net lang genoeg om zijn laatste kleindochter te kunnen ontmoeten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2021 20:17

meribel schreef:Ik snap niet helemaal deze post. Gaat dit over tatoeages?


Excuus, dat was een zijsprongetje omdat ik nu eenmaal aan tempels dacht die destijds bont versierd waren, maar nu de uitspraak "je lichaam is een tempel" vaak betekent dat je er niks aan mag doen.

Het ging me meer om het voorkomen van het instorten van het dak. (de hartaanval). Als men destijds schade aan de tempel opliep, dan zei men ook niet "Ach, die tempel is "overleden", laat hem maar gaan"; nee, dan werd er gewoon een ploeg bouwvakkers opgetrommeld om de schade te herstellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 20:25

Maar ík vind niet dat je je niet mag laten reanimeren hoor

Ik vraag me alleen af of je hier als christen niet anders in zou moeten staan. Er was niemand die ananias en safira (ik gebruik hopelijk de juiste namen) ging reanimeren. Dat leek gewoon Gods wil. Moeten wij nu dan wel gaan reanimeren? Of accepteren dat het Gods wil is als je gaat?
Snap je mijn dilemma niet? Kijk een mooie uitkomst zoals Ericson of Blind dan zeg je; tuurlijk moeten we reanimeren. Maar Nouri die jonge voetballer die is nu nog steeds een kasplantje zo lijkt het en was het dan Gods wil dat we ingrepen door een halfslachtige reanimatie poging te doen?


Tis gewoon mijn eigen ethische dilemma vooral omdat ik nu zie op mijn nieuwe werkplek hoeveel dagen we aan het leven kunnen toevoegen

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Erik1960 » 17 jun 2021 20:27

meribel schreef:Je weet echter van een reanimatie niet van te voren of het zinnig zal zijn

Dat weet je wel wanneer de patiënt daarover helder is.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Erik1960 » 17 jun 2021 20:28

meribel schreef:Tis gewoon mijn eigen ethische dilemma vooral omdat ik nu zie op mijn nieuwe werkplek hoeveel dagen we aan het leven kunnen toevoegen

Daar raak je kern denk ik: we kunnen immers geen leven aan de dagen toevoegen.

Ik wens jou (en zeker ook de mensen die aan jouw zorg worden toevertrouwd) toe dat je ontvankelijk blijft voor dat dilemma, dat zich in allerlei vormen en gradaties in je werk zal aandienen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 20:38

Erik1960 schreef:Dat weet je wel wanneer de patiënt daarover helder is.

Leg uit hoe weet je van te voren of een reanimatie succesvol zal zijn?

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Erik1960 » 17 jun 2021 20:40

meribel schreef:Leg uit hoe weet je van te voren of een reanimatie succesvol zal zijn?

Dat weet je niet, klopt. Maar als ik heb aangegeven dat ik niet gereanimeerd wil worden, is een reanimatie om die reden niet zinnig. En zou daarom achterwege moeten blijven.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 20:45

Erik1960 schreef:Dat weet je niet, klopt. Maar als ik heb aangegeven dat ik niet gereanimeerd wil worden, is een reanimatie om die reden niet zinnig. En zou daarom achterwege moeten blijven.


En heb jij dat? Weet jij of je wel of niet gereanimeerd wil worden en heeft je geloof invloed op die keuze?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2021 20:56

meribel schreef:Je weet echter van een reanimatie niet van te voren of het zinnig zal zijn


Klopt maar is dat in ieder geval als je gezond en vitaal bent, een gezin hebt enz niet juist een reden om het wel te doen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 21:05

Marnix schreef:Klopt maar is dat in ieder geval als je gezond en vitaal bent, een gezin hebt enz niet juist een reden om het wel te doen?

Waarom dan juist wel? Voor een jong gezin juist super belastend als hun voorheen gezonde vader of moeder rest van het leven ernstig invalide is. Voor de overgebleven partner iig wel

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Erik1960 » 17 jun 2021 21:09

meribel schreef:En heb jij dat? Weet jij of je wel of niet gereanimeerd wil worden en heeft je geloof invloed op die keuze?


Mijn vrouw en ik hebben het daar wel met enige regelmaat over. We hebben in levende lijve meegemaakt hoe je bent overgeleverd aan de dames en heren artsen wanneer je daarin niet zelf de regie pakt. Als ik, zoals het voorbeeld deze week tijdens het voetballen, gereanimeerd moet worden als er deskundige hulp direct ter plaatse is hoop ik op een goede afloop van de reanimatie. En als mijn vrouw me thuis in de gang vindt, dan hoop ik dat ze niet direct 1-1-2 belt. Van elkaar weten we hoe we daar in staan.
Mijn geloof is daarop van invloed: ik mag gebruik maken van de mogelijkheden die onze zorg kan bieden, maar ik hoef het leven niet tot het allerlaatste slokje uit de gifbeker leeg te drinken.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 21:17

Erik1960 schreef:Mijn vrouw en ik hebben het daar wel met enige regelmaat over. We hebben in levende lijve meegemaakt hoe je bent overgeleverd aan de dames en heren artsen wanneer je daarin niet zelf de regie pakt. Als ik, zoals het voorbeeld deze week tijdens het voetballen, gereanimeerd moet worden als er deskundige hulp direct ter plaatse is hoop ik op een goede afloop van de reanimatie. En als mijn vrouw me thuis in de gang vindt, dan hoop ik dat ze niet direct 1-1-2 belt. Van elkaar weten we hoe we daar in staan.
Mijn geloof is daarop van invloed: ik mag gebruik maken van de mogelijkheden die onze zorg kan bieden, maar ik hoef het leven niet tot het allerlaatste slokje uit de gifbeker leeg te drinken.


Ok ja man en ik staan er ook zo in. Pragmatisch dus. Ik ben ook helemaal niet anti euthenasie, we hebben juist een mooie regeling in Nederland

Alhoewel we zelf hopen voor dar dilemma nooit te komen maar ik kan mensen er zeker niet op veroordelen(iets wat je nooit moet doen natuurlijk)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor naamloos » 17 jun 2021 22:04

Voor mij heeft christen zijn er totaal niets mee te maken.
Ik ben voor reanimeren, helemaal als iemand nog jong is.
Verder kun je, dacht ik, toch ook vast laten leggen dat het voor jou niet meer hoeft als je, door welke oorzaak dan ook, de rest van je leven als kasplankje moet doorbrengen.

Ik snap het punt van Gods voorzienigheid ook niet.
Als alles tot in de kleinste details gaat zoals God voorziet en besloten heeft, dan kun je daar niet eens in ingrijpen, toch?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten