Mag een christen zich laten reanimeren?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 14:30

Eigenlijk is de titel mijn vraag,

is het wel legitiem je als christen te laten reanimeren? Je valt dood neer, je bent dood, en dan ga je als mens iemand weer tot leven wekken. Met vaak overigens best belabberd lange termijn resultaat.

Je zou toch verwachten dat christenen allemaal een niet-reanimeren verklaring bij zich dragen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2021 15:00

meribel schreef:Eigenlijk is de titel mijn vraag,

is het wel legitiem je als christen te laten reanimeren? Je valt dood neer, je bent dood, en dan ga je als mens iemand weer tot leven wekken. Met vaak overigens best belabberd lange termijn resultaat.

Je zou toch verwachten dat christenen allemaal een niet-reanimeren verklaring bij zich dragen?


Kan je dat wat meer toelichten? Waarom zou dat zo zijn? Omdat we dan proberen te interfereren met Gods voorzienigheid? Of omdat we een beter vooruitzicht hebben? Het eerste lijkt me vrij eenvoudig te weerleggen, ook reanimatie is gewoon voorzien. Het tweede is ook niet zo lastig. Waarom wekte Jezus Lazarus op? Je kan zeggen: Om Zijn grootheid te tonen. Maar Lazarus lijkt niet heel teleurgesteld dat hij toch weer op aarde is. Sterker nog, het is sterk de vraag of hij tussendoor in de hemel is geweest. Maar hij had hier nog een taak. En als jij gereanimeerd wordt heeft God voor jou ook nog dingen te doen hier. Dat we een beter vooruitzicht hebben wil niet zeggen dat we die taak hier moeten verzaken toch?

Ik kan me voorstellen (en dat zie je ook vaak) dat dat anders wordt als je oud bent en je kwaliteit van leven gaat achteruit. Dan willen mensen dat wel eens hebben. Maar als je vitaal bent lijkt het me niet in lijn met Gods wil om een niet-reanimeren-verklaring bij je hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 15:07

ja omdat je dan ingrijpt in Gods voorzienigheid, daarom inderdaad.

als je jong bent kan je natuurlijk een succesvolle reanimatie hebben, maar net zo goed een onsuccesvolle ( bijv die jonge voetballer; nouri )

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 15:07

Marnix schreef:Kan je dat wat meer toelichten? Waarom zou dat zo zijn? Omdat we dan proberen te interfereren met Gods voorzienigheid? Of omdat we een beter vooruitzicht hebben? Het eerste lijkt me vrij eenvoudig te weerleggen, ook reanimatie is gewoon voorzien. Het tweede is ook niet zo lastig. Waarom wekte Jezus Lazarus op? Je kan zeggen: Om Zijn grootheid te tonen. Maar Lazarus lijkt niet heel teleurgesteld dat hij toch weer op aarde is. Sterker nog, het is sterk de vraag of hij tussendoor in de hemel is geweest. Maar hij had hier nog een taak. En als jij gereanimeerd wordt heeft God voor jou ook nog dingen te doen hier. Dat we een beter vooruitzicht hebben wil niet zeggen dat we die taak hier moeten verzaken toch?

Ik kan me voorstellen (en dat zie je ook vaak) dat dat anders wordt als je oud bent en je kwaliteit van leven gaat achteruit. Dan willen mensen dat wel eens hebben. Maar als je vitaal bent lijkt het me niet in lijn met Gods wil om een niet-reanimeren-verklaring bij je hebt.


waarom heb je in eerste instantie dan die hartstilstand gekregen?

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor lammetje » 17 jun 2021 15:30

Om je wakker te schudden, stil te zetten..?

Ik vind het wel een mooie vraag. Maar geldt dat dan ook niet voor behandeling bij kanker bijvoorbeeld. Tja God heeft de kanker niet tegen gehouden dus nu moet je je maar niet laten behandelen? En voor orgaan transplantatie...? En uiteindelijk ook een paracetamol voor hoofdpijn.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 15:39

lammetje schreef:Om je wakker te schudden, stil te zetten..?

Ik vind het wel een mooie vraag. Maar geldt dat dan ook niet voor behandeling bij kanker bijvoorbeeld. Tja God heeft de kanker niet tegen gehouden dus nu moet je je maar niet laten behandelen? En voor orgaan transplantatie...? En uiteindelijk ook een paracetamol voor hoofdpijn.


Ja maar kanker of een andere ziekte, dan ben je nog niet dood en niks doen betekent niet dat je morgen sterft . Bij een hartstilstand dan ben je dat wel en niks doen is gewoon einde verhaal

En welke leeftijd zeg je, doe maar geen reanimatie meer en welke leeftijd wil je het nog wel? En in hoeverre speelt je geloof een rol bij die afweging?
Waarom als je 30 bent zeggen; kans op goede uitkomst is groot dus reanimeer me maae
Maar als je 80 bent; als God wil dat ik sterf dan is dat zo (want uitkomst is toch waarschijnlijk slecht)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor lammetje » 17 jun 2021 15:51

Ja dat is een goede vraag. Ik ken een jong persoon die gereanimeerd is en niet goed eruit is gekomen. De persoon die gereanimeerd heeft vroeg en vraagt zich af of ze wel goed gehandeld heeft. Want als kasplantje in het verpleeghuis is best heftig.

Maar ben je echt dood als je een hartstilstand hebt en een reanimatie je leven redt :-k

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor StillAwake » 17 jun 2021 16:06

lammetje schreef:Ja dat is een goede vraag. Ik ken een jong persoon die gereanimeerd is en niet goed eruit is gekomen. De persoon die gereanimeerd heeft vroeg en vraagt zich af of ze wel goed gehandeld heeft. Want als kasplantje in het verpleeghuis is best heftig.

Maar ben je echt dood als je een hartstilstand hebt en een reanimatie je leven redt :-k

Na het incident met die Deense voetballer is dit een vraag die voor veel mensen actueel is.
Het lijkt erop dat hij er goed uitgekomen is, het gaat dus ook wel eens wél goed. Het scheelt wellicht dat het bij hem voor het oog van de camera was, met een medische staf die binnen 2 minuten met kennis en materialen ter plaatse was, maar het is te kort door de bocht om te stellen dat reanimatie per definitie resulteert in kasplantjes.
Ook een collega die aan boord door de medic gereanimeerd werd na een elektrische schok is er goed uitgekomen. Maar ook daar was de hulp, met defibrilator, binnen een minuut bezig met hartmassage.

Of je daadwerkelijk dood bent als je gereanimeerd wordt: ik vermeod dat daar zelfs een eensluidend antwoord op is vanuit medische hoek.
Volgens mij niet (maar ik ken de medische definitie niet).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2021 16:14

StillAwake schreef:Na het incident met die Deense voetballer is dit een vraag die voor veel mensen actueel is.
Het lijkt erop dat hij er goed uitgekomen is, het gaat dus ook wel eens wél goed. Het scheelt wellicht dat het bij hem voor het oog van de camera was, met een medische staf die binnen 2 minuten met kennis en materialen ter plaatse was, maar het is te kort door de bocht om te stellen dat reanimatie per definitie resulteert in kasplantjes.
Ook een collega die aan boord door de medic gereanimeerd werd na een elektrische schok is er goed uitgekomen. Maar ook daar was de hulp, met defibrilator, binnen een minuut bezig met hartmassage.

Of je daadwerkelijk dood bent als je gereanimeerd wordt: ik vermeod dat daar zelfs een eensluidend antwoord op is vanuit medische hoek.
Volgens mij niet (maar ik ken de medische definitie niet).


Het hangt er maar net van af wat je met precies 'Daadwerkelijk dood' bedoelt. Voor zover ik het begrepen heb, is hersendood de 'echte' dood; als je hersenen geen signalen meer genereren, is dat niet meer opnieuw op te starten. In de volksmond is de hartslag veel gebruikelijker als graadmeter. Gelukkig is je hart inderdaad nog wel opnieuw op te starten, hoewel als je er niet heel snel bij bent, die hersendood spoedig volgt.

Maar het was wat geweest zeg, als je een speler op het EK ziet instorten en iedereen reageert met "Ach, het was vast zijn tijd, daar hoeft de medische staf dus niet voor te rennen."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor lammetje » 17 jun 2021 17:16

Er is natuurlijk ook verschil als je een aed aansluit. Soms dient hij wel een schok toe, soms niet. Als hij geen activiteit meet, geeft hij ook geen schok. In dat geval mislukt de reanimatie bijna altijd. En in dat geval ben je denk ik wel al overleden.
Als de aed wel activiteit meet denk ik ook niet dat de persoon in kwestie al is overleden.

Maar ook dan kan het nog fout gaan.

Wij hebben op de weg ooit een motorrijder gereanimeerd. Dat is niet gelukt. Eerlijk gezegd was dat ook niet mijn verwachting, hij is op de motor onwel geworden, gevallen. Eer je stil staat, uit de auto bent en veilig aan de overkant van de weg... Kost veel tijd. Geen aed aanwezig. Ik kan dan achteraf wel zeggen, het was zijn tijd. Maar we hebben wel alles geprobeerd om zijn leven te redden. God besliste anders. In mijn ogen is dat toch eigenlijk niet veel anders dan een behandeling starten bij ziekte. Dat kan ook fout lopen en tot de dood leiden.

Al geef ik toe, als ik iemand overleden aantref tijdens mijn dienst en ze hebben een wel-reanimatie verklaring, dat ik daar niet heel hard voor loop. Is het zinvol iemand van 80 plus met onderliggend lijden te reanimeren? Je start meestal ook geen uitgebreide behandelmethoden bij ernstige ziektes....

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Erik1960 » 17 jun 2021 17:52

meribel schreef:Ja maar kanker of een andere ziekte, dan ben je nog niet dood en niks doen betekent niet dat je morgen sterft . Bij een hartstilstand dan ben je dat wel en niks doen is gewoon einde verhaal

En welke leeftijd zeg je, doe maar geen reanimatie meer en welke leeftijd wil je het nog wel? En in hoeverre speelt je geloof een rol bij die afweging?
Waarom als je 30 bent zeggen; kans op goede uitkomst is groot dus reanimeer me maae
Maar als je 80 bent; als God wil dat ik sterf dan is dat zo (want uitkomst is toch waarschijnlijk slecht)


Dus als God je snel laat gaan mag je je niet laten reanimeren, maar als hij er rustig de tijd voor neemt mag je zijn plan wel dwarsbomen?
Ik heb overigens helemaal niets met het beeld dat God een boekhouding bijhoudt met wie welke aandoening (niet) moet krijgen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 19:18

Ik werk sinds kort op de ic en zie nu veel mensen waarvan ik denk; is dit nou wel menselijk?
In hoeverre moeten we willen ingrijpen?
Bijv mens van boven de 80 en gereanimeerd en met veel toeters en bellen weer ‘teruggebracht’ maar kwaliteit van leven is nihil in mijn ogen. Ik zeg ‘ in mijn ogen’ hoor want je kan het voor een ander niet invullen

En net zoals lammetje ken ik ook een jong iemand die gereanimeerd is en nu als kasplantje in een verpleeghuis zit. Ik ben nog jong maar io weet eigenlijk niet of ik gereanimeerd wil worden
En hoe sta je daar als christen in. Heeft je levensovertuiging daar nog invloed op?

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Erik1960 » 17 jun 2021 19:33

meribel schreef:En hoe sta je daar als christen in. Heeft je levensovertuiging daar nog invloed op?

Ik heb veel aan de benadering van de Vlaamse emeritus hoogleraar Manu Keirse. Hij spreekt in dit verband over ‘zinnige behandelingen’. En ja, wat zinnig is dat laat zich niet in een (al dan niet op levensovertuiging gebaseerd) malletje gieten. Wat ik wel zeker weet, is dat een ziekenhuis de slechts denkbare plaats is om dit gesprek te voeren.
Kijk anders deze uitzending van De Monitor nog eens terug: https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/437414/De_Monitor.html
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2021 20:03

meribel schreef:Ja maar kanker of een andere ziekte, dan ben je nog niet dood en niks doen betekent niet dat je morgen sterft . Bij een hartstilstand dan ben je dat wel en niks doen is gewoon einde verhaal

En welke leeftijd zeg je, doe maar geen reanimatie meer en welke leeftijd wil je het nog wel? En in hoeverre speelt je geloof een rol bij die afweging?
Waarom als je 30 bent zeggen; kans op goede uitkomst is groot dus reanimeer me maae
Maar als je 80 bent; als God wil dat ik sterf dan is dat zo (want uitkomst is toch waarschijnlijk slecht)


Als je als kind in het water valt en omstanders doen niets is het ook einde verhaal. Het feit dat je dat door handelen kan voorkomen geeft al aan dat het niet per definitie einde verhaal is. Dus dan is de vraag vooral lerftijd-gerelateerd. En dan kan ik me voorstellen dat als je oud en niet meer vitaal bent dat je zegt: mij hoef je niet meer te reanimeren. En die zijn er ook genoeg onder christenen. Maar ik heb er geen oordeel over als mensen dat niet willen, bijvoorbeeld omdat ze geen afscheid willen nemen van hun geliefden. Dat je weet dat er een betere bestemming komt maakt het sterven en het opgeven niet per definitie makkelijk….
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een christen zich laten reanimeren?

Berichtdoor meribel » 17 jun 2021 20:04

Je weet echter van een reanimatie niet van te voren of het zinnig zal zijn


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten