StillAwake schreef:Na het incident met die Deense voetballer is dit een vraag die voor veel mensen actueel is.
Het lijkt erop dat hij er goed uitgekomen is, het gaat dus ook wel eens wél goed. Het scheelt wellicht dat het bij hem voor het oog van de camera was, met een medische staf die binnen 2 minuten met kennis en materialen ter plaatse was, maar het is te kort door de bocht om te stellen dat reanimatie per definitie resulteert in kasplantjes.
Ook een collega die aan boord door de medic gereanimeerd werd na een elektrische schok is er goed uitgekomen. Maar ook daar was de hulp, met defibrilator, binnen een minuut bezig met hartmassage.
Of je daadwerkelijk dood bent als je gereanimeerd wordt: ik vermeod dat daar zelfs een eensluidend antwoord op is vanuit medische hoek.
Volgens mij niet (maar ik ken de medische definitie niet).
Het hangt er maar net van af wat je met precies 'Daadwerkelijk dood' bedoelt. Voor zover ik het begrepen heb, is hersendood de 'echte' dood; als je hersenen geen signalen meer genereren, is dat niet meer opnieuw op te starten. In de volksmond is de hartslag veel gebruikelijker als graadmeter. Gelukkig is je hart inderdaad nog wel opnieuw op te starten, hoewel als je er niet heel snel bij bent, die hersendood spoedig volgt.
Maar het was wat geweest zeg, als je een speler op het EK ziet instorten en iedereen reageert met "Ach, het was vast zijn tijd, daar hoeft de medische staf dus niet voor te rennen."