de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2021 18:29

Mortlach schreef:Tja, als je het aspect snelheid bekijkt, zijn jachtluipaarden ook tamelijk uniek en verschillend van dieren? Of het aspect camouflage, dan zijn octopussen verschillend van dieren, of spinrag kunnen maken, dan zijn spinnen verschillend van dieren. Je kunt niet zomaar de unieke eigenschap van een soort pakken en dan zeggen "kijk, dit is uniek, dus hoort het niet bij die andere groep"


Te makkelijk. Want zolang mensen in dierentuin cheetahs (en andere dieren) ter bezichtiging huisvest is het verschil dat ik noem wel wat anders dan een verschil in snelheid, kracht of wat dan ook. De mens staat ondanks dat hij minder snel is dan een cheetah en minder sterk dan een beer enz er in hierarchie toch ver boven. Dat is naast dat het een bijbels uitgangspunt is ook door naar de praktijk te kijken heel goed te zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 20:45

Marnix schreef:Te makkelijk. Want zolang mensen in dierentuin cheetahs (en andere dieren) ter bezichtiging huisvest is het verschil dat ik noem wel wat anders dan een verschil in snelheid, kracht of wat dan ook.


Oei, wat moet je in die context denken van van deze "mensentuinen" tijdens de wereldtentoonstelling van 1958 vol mensen uit Belgisch Congo?

De mens staat ondanks dat hij minder snel is dan een cheetah en minder sterk dan een beer enz er in hierarchie toch ver boven. Dat is naast dat het een bijbels uitgangspunt is ook door naar de praktijk te kijken heel goed te zien.


Als je in het wild een beer tegenkomt, dan mag ik hopen dat je vuurwapens bij je hebt, tenzij je bij de 6% hoort van Amerikanen die denken dat ze het ongewapend van een beer kunnen winnen.

En ook staat volgens die logica is de malariamug boven de mens in de hiërarchie :-)

Maar buiten dat, een soort eventueel kunnen vernietigen, door bijvoorbeeld het leefgebied met bulldozers met de grond gelijk te maken, lijkt me nou niet echt iets om trots op te zijn, of iets dat ons 'verheft' boven de andere dieren.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 18 jun 2021 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 20:51

gravo schreef:Hier scheiden zich de wegen van gelovigen en niet gelovigen. Want de gelovige wil geen halt houden bij de constatering dat deze werkelijkheid "is wat ie is".

Er is, om het menselijk leven betekenisvol te kunnen leven, een verhaal nodig waarin afkomst, zin en doel van onszelf en de ons omringende werkelijkheid wordt verwoord. Het is bij uitstek de unieke eigenschap van mensen om creatief te zijn, om zich voorstellingen te maken van andere werkelijkheden, creatief te zijn en zo troost en zin te scheppen.
Als dat leidt tot de schampere opmerking dat gelovigen van alles verzinnen en zich van alles voorstellen, zal ik dat in de grond van de zaak beamen, maar ik zie dat niet als iets negatiefs. Deze religieuze verhalen hebben eeuwenlang culturen gevormd en in stand gehouden, een voorwaarde om als menselijk ras te kunnen overleven. Verhalen en voorstellingen zijn er vanaf de vroegste menselijke bewustwording geweest. In die zin is religie de kunstvorm die een zin voor het leven schept.


Ik ontken zeker niet dat de mens een speciale positie bekleedt in de natuur, maar dat maakt ons niet minder dier. En ik heb ook wel eens gelezen dat als driehoeken zelfbewust en intelligent waren, hun god ongetwijfeld 3 hoeken en 3 zijden zou hebben :-)

Want hoe meer wij weten, hoe verschrikkelijk het wordt. De menselijke conditie wordt getekend door een fundamentele verlorenheid in tijd en ruimte. Dat is toch de uitkomst van alle kennis die we hebben verzameld.

Alleen verhalen bieden ons troost en laten ons ontsnappen aan deze harde werkelijkheid die de niet gelovige zo manhaftig tegemoet schijnt te kunnen treden.


Voor sommigen is dat idee juist een bevrijding. Geen dreiging met de eeuwigheid; geen zorgen of je wel de juiste god aanbidt en zo ja, dat je die dan ook goed aanbidt; geen sociale druk vermomd als dogma; heerlijk!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2021 21:54

Mortlach schreef:Oei, wat moet je in die context denken van van deze "mensentuinen" tijdens de wereldtentoonstelling van 1958 vol mensen uit Belgisch Congo?


Het gaat om het feit dat mensen dit kunnen doen bij dieren en niet andersom. Dat mensen soms ook “mensen houden” is stom maar niet relevant voor de discussie.

Als je in het wild een beer tegenkomt, dan mag ik hopen dat je vuurwapens bij je hebt, tenzij je bij de 6% hoort van Amerikanen die denken dat ze het ongewapend van een beer kunnen winnen.

En ook staat volgens die logica is de malariamug boven de mens in de hiërarchie :-)

Maar buiten dat, een soort eventueel kunnen vernietigen, door bijvoorbeeld het leefgebied met bulldozers met de grond gelijk te maken, lijkt me nou niet echt iets om trots op te zijn, of iets dat ons 'verheft' boven de andere dieren.


Waar het om gaat is dat mensen op het gebied op slimheid, wat ze hebben ontwikkeld etcetera de dieren ver vooruit is. Een beer is veel sterker maar 6 van de 8 berensoorten zijn ernstig bedreigd en dat komt allemaal door de mens. Dat is totaal niet iets om trots op te zijn maar het geeft wel aan dat ondanks dat je een 1 op 1 gevecht zonder iets bij je nooit wint van een beer, de echte krachtsverhoudingen toch heel anders liggen. Cheetah’s idem dito. Als je zelf geen 120 per uur kan ontwikkel je een auto waarmee je het wel kan… Malariamug? Klamboe, vaccin, medicijnen. Nee die staat niet hoger in de hierarchie. Los van alle kanttekeningen die je erbij kan maken hebben mensen als enige een beschaving.

Dus dan zou je als je nergens in gelooft de mens nog als een zoogdier kunnen zien maar wel als een uitzonderlijk zoogdier dat hierarchisch gezien ver boven alle andere dieren staat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 22:43

Marnix schreef:Het gaat om het feit dat mensen dit kunnen doen bij dieren en niet andersom. Dat mensen soms ook “mensen houden” is stom maar niet relevant voor de discussie.


Ik vind dat best relevant, want je kunt met deze redenatie wel heel gemakkelijk richting de blanke overheersing/kolonisatie gaan - niet dat ik jou daar van verdenk, absoluut niet, maar de redenatie leent zich er wel voor.

Waar het om gaat is dat mensen op het gebied op slimheid, wat ze hebben ontwikkeld etcetera de dieren ver vooruit is. Een beer is veel sterker maar 6 van de 8 berensoorten zijn ernstig bedreigd en dat komt allemaal door de mens. Dat is totaal niet iets om trots op te zijn maar het geeft wel aan dat ondanks dat je een 1 op 1 gevecht zonder iets bij je nooit wint van een beer, de echte krachtsverhoudingen toch heel anders liggen. Cheetah’s idem dito. Als je zelf geen 120 per uur kan ontwikkel je een auto waarmee je het wel kan… Malariamug? Klamboe, vaccin, medicijnen. Nee die staat niet hoger in de hierarchie. Los van alle kanttekeningen die je erbij kan maken hebben mensen als enige een beschaving.


Het hele idee van een hiërarchie is een beetje krom, en zeker als je het organiseert op wie wie op grote schaal het meeste schade kan toebrengen. Het is trouwens wel weer zo dat we zonder bacteriën allemaal binnen een paar uur dood zouden neervallen. Onze lichamen bevatten meer bacteriën dan cellen.

Dus dan zou je als je nergens in gelooft de mens nog als een zoogdier kunnen zien maar wel als een uitzonderlijk zoogdier dat hierarchisch gezien ver boven alle andere dieren staat.


Technologie is zeker iets dat de mens een enorm voordeel geeft over de andere dieren, en waarschijnlijk is het dankzij technologie dat we het uberhaupt al zo lang uithouden. Maar goed, niets aan technologie zorgt er ineens voor dat de mens geen dier zou zijn. We zijn nu eenmaal geen apart biologisch koninkrijk. We zijn geen schimmel, of plant, of bacterie, of archea, en dan houd je echt alleen dier over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor gravo » 18 jun 2021 23:14

Mortlach schreef:(...)
Voor sommigen is dat idee juist een bevrijding. Geen dreiging met de eeuwigheid; geen zorgen of je wel de juiste god aanbidt en zo ja, dat je die dan ook goed aanbidt; geen sociale druk vermomd als dogma; heerlijk!

Je reageert nu teveel vanuit de oppervlakte van een voor jou bekende religie en vergeet bij de terechte veroordeling van de negatieve kanten van die religie de denk-excercitie te maken omtrent de vraag waarom religiositeit al zo'n oud fenomeen is en nog immer springlevend blijkt te zijn. Er zijn ook veel verhalen die op het eerste gezicht niet lijken op de bekende religieuze voorbeelden, maar die ten diepste dezelfde functie vervullen.
Steeds is het een reactie op de bittere werkelijkheid. Of het nu de raadselachtige maar daarom niet minder bedreigende ontberingen van natuurvolken betreft of de huidige schokkende ontdekkingen met betrekking tot de positie en de toekomst van de aarde, met het leven en de mensen, in het heelal.
Kenmerk van de "religieuze" reactie is altijd dat er een nieuw, creatief, scheppend element wordt toegevoegd aan wat men weet en ziet. Dit gaat altijd gepaard met schoonheid, troost en vervoering. Daarom zijn religieuze overblijfselen altijd kunstschatten. Van totempalen tot kathedralen. Daarom zijn er tempels, gewaden, zang, versieringen en kunstvoorwerpen. Daarom is er ook wierook, extase en inwijding. Daarom is er proza en poëzie.

Om iets buiten de deur te houden dat ons constant bedreigt, dat constant loert. Wij zijn in gevaar. Daarom vertellen wij verhalen, hopen wij op beter, geloven wij het onmogelijke en klampen wij ons vol overgave vast aan het enige dat ons kan redden, onze verbeelding.

De kern van elke godsdienst is de mystiek. En de kern van de mystiek is het geheimenis. En het geheimenis zou wellicht mogen zijn dat de werkelijkheid die we in onze verbeelding scheppen op datzelfde moment een schepping blijkt te zijn die niet door ons wordt verricht. In ons roepen roepen wij iets op. Wij ontvangen het zoals een dichter een gedicht kan ontvangen. Waarvandaan?
Een Bijbelschrijver zegt tegen God: "Gij geeft het uw beminden als in de slaap". Het is een droom.

Dichterbij komen we niet. De mysticus spreekt over dat moment (van het samenvallen van het goddelijke met het menselijke) als iets dat je zou kunnen beschrijven als een verblijf in een wolk van niet weten. Dat wil zeggen, in de grond van de zaak is het geen kennis, maar alleen maar een verlangen, een liefde.

Genoeg.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 19 jun 2021 08:58

Chaya schreef:De topictitel vind ik dubieus, op een christelijk forum.
Nergens in de Bijbel wordt gesproken van mensen als zijnde zoogdieren.


Dag Chaya, ik wilde niet choqueren,( mijn excuus) had de titel gewoon overgenomen.
Ik beschouw de mens ook niet als 'n zoogdier.
De mens is de kroon op de schepping, als enige naar Gods beeld geschapen.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 19 jun 2021 09:06

Marnix schreef:Tja de biologische werkelijkheid is ook maar een bepaalde werkelijkheid. Er is maar een wezen in staat om die biologische werkelijkheid vast te stellen, uit te werken en te begrijpen, ze met anderen te delen, er op een ook door mensen gemaakt forum op een door mensen gemaakt device erover te discussieren. Als het het sociaal / sociologisch bekijkt of op bepaalde andere vlakken zijn mensen meer dan zoogdieren en tamelijk uniek, verschillend van dieren.


Precies, en in die context moet je de topictitel lezen .

De mens is de enige in zijn soort die instaat is zichzelf uit te roeien.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Chaya » 19 jun 2021 10:45

Lydia63 schreef:Dag Chaya, ik wilde niet choqueren,( mijn excuus) had de titel gewoon overgenomen.
Ik beschouw de mens ook niet als 'n zoogdier.
De mens is de kroon op de schepping, als enige naar Gods beeld geschapen.

Je choqueert mij niet, maar ik begrijp echt niet dat een christen een mens dan een zoogdier noemt.
Je had ook kunnen zeggen: Is de mens in staat zichzelf uit te roeien?

De dieren werden na de mens geschapen. God heeft daar Zijn bedoeling mee.
"Maar Ik, ziet, Ik richt Mijn verbond op met u, en met uw zaad na u, en met alle levende ziel, die met u is, van het gevogelte, van het vee, en van alle gedierte der aarde met u; van allen, die uit de ark gegaan zijn, tot al het gedierte der aarde toe.” (Genesis 9:9 en 10)

Heb je weleens de term Noachitisch verbond gehoord?
De zorg voor de dieren is geen zaak van beschaving, maar naar het bijbelse gebod.

Vanwege de zondeval van de mens, lijden en zuchten de dieren, ja de hele natuur nu!
In de Bijbel zijn zelfs wetten ingesteld ter bescherming van de dieren. Meestal waren dat de dieren die het werk van de mensen ondersteunden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 19 jun 2021 12:14

Chaya schreef:
Heb je weleens de term Noachitisch verbond gehoord?
De zorg voor de dieren is geen zaak van beschaving, maar naar het bijbelse gebod.

Vanwege de zondeval van de mens, lijden en zuchten de dieren, ja de hele natuur nu!
In de Bijbel zijn zelfs wetten ingesteld ter bescherming van de dieren. Meestal waren dat de dieren die het werk van de mensen ondersteunden.


Ik denk dat we het dan toch best wel met elkaar eens zijn :) en ik ben op de hoogte van de Bijbelse verbonden, en ik weet ook wat er staat in Romeinen 8:18-22
Zelfs dat de dagen van de Eindtijd zullen zijn als de dagen van Noach Mattheüs 24:38,39
Laatst gewijzigd door Lydia63 op 19 jun 2021 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2021 08:33

Mortlach schreef:Ik vind dat best relevant, want je kunt met deze redenatie wel heel gemakkelijk richting de blanke overheersing/kolonisatie gaan - niet dat ik jou daar van verdenk, absoluut niet, maar de redenatie leent zich er wel voor.


De redenatie leent zich er niet voor. Dat ik benadruk dat de mens een uitzonderlijke positie heeft wil niet zeggen dat ze die moet / mag misbruiken.

Het hele idee van een hiërarchie is een beetje krom, en zeker als je het organiseert op wie wie op grote schaal het meeste schade kan toebrengen. Het is trouwens wel weer zo dat we zonder bacteriën allemaal binnen een paar uur dood zouden neervallen. Onze lichamen bevatten meer bacteriën dan cellen.


Ik leg de nadruk juist niet op wie de meeste schade kan brengen.

Technologie is zeker iets dat de mens een enorm voordeel geeft over de andere dieren, en waarschijnlijk is het dankzij technologie dat we het uberhaupt al zo lang uithouden. Maar goed, niets aan technologie zorgt er ineens voor dat de mens geen dier zou zijn. We zijn nu eenmaal geen apart biologisch koninkrijk. We zijn geen schimmel, of plant, of bacterie, of archea, en dan houd je echt alleen dier over.


Als je puur biologisch kijkt, naar hoe ons lichaam is opgebouwd, hoe we ons voortplanten klopt dat misschien maar ik vind het wat kort door de bocht om alleen biologisch naar dit vraagstuk te kijken. En mijn punt was dat de mens dan zo’n aparte positie heeft dat je prima zou kunnen spreken van “mens en dier”
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2021 11:41


Als je puur biologisch kijkt, naar hoe ons lichaam is opgebouwd, hoe we ons voortplanten klopt dat misschien maar ik vind het wat kort door de bocht om alleen biologisch naar dit vraagstuk te kijken. En mijn punt was dat de mens dan zo’n aparte positie heeft dat je prima zou kunnen spreken van “mens en dier”


Ik zal nooit beweren dat de mens geen bijzondere positie inneemt, maar dan wel binnen de groep van de dieren. Er is echt niks dat mij zou doen denken dat we geen dier zijn en alles dat we het wel zijn. Maar goed, voor mij is biologisch kijken aar biologische vraagstukken dan ook voldoende.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 20 jun 2021 17:39

Mortlach schreef:Ik zal nooit beweren dat de mens geen bijzondere positie inneemt, maar dan wel binnen de groep van de dieren


Onjuist er bestaat geen dier ter wereld dat aan Gods aanbidding doet juist dat onderscheid de mens van 'n dier en als jou logica klopt mag je nog verder terug gaan, nl dat 'n mens net zoveel intelligentie heeft als 'n wortel. :D
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2021 18:21

Mortlach schreef:Ik zal nooit beweren dat de mens geen bijzondere positie inneemt, maar dan wel binnen de groep van de dieren. Er is echt niks dat mij zou doen denken dat we geen dier zijn en alles dat we het wel zijn. Maar goed, voor mij is biologisch kijken aar biologische vraagstukken dan ook voldoende.


Logisch want je gelooft niet in God maar in evolutie, dat alles toevallig ontstaan is. En dan blijven er weinig opties over dan dat de mens gewoon een dier is dat op evolutionair gebied we goed gelukt is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2021 19:15

Marnix schreef:Logisch want je gelooft niet in God maar in evolutie, dat alles toevallig ontstaan is. En dan blijven er weinig opties over dan dat de mens gewoon een dier is dat op evolutionair gebied we goed gelukt is.


Goed gelukt is nog maar net de vraag. We bestaan nog niet zo heel lang en we zijn niet bijzonder talrijk, twee eigenschappen die meestal met "evolutionair succesvol" worden gezien:-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron