Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Gtn » 30 nov 2020 12:57

Tja. Jouw probleem. Je bent met een vrouw getrouwd die niet meer wil dat je een sukkel bent. Geef haar eens ongelijk. Nu moet je wat gaan doen. Echte mannen doen dat niet. Die doen nooit wat. Dus heb je nu echt een zwaar probleem.

Groet van een ex-sukkel.

PS mij is het gelukt mét hulpverlening.
Maar doe dat vooral niet want dan ben je geen echte vent meer. Liever een echte vent én een sukkel toch? Succes maat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Chaya » 30 nov 2020 13:58

Mortlach schreef:Dit is dus precies wat ik bedoel met 'toxic masculinity'; ben je te lang emotioneel, dan ben je dus 'een zacht ei'. Het is toch eigenlijk te bizar voor woorden dat de ruimte om emotioneel te zijn is beperkt tot de twee(!) belangrijkste gebeurtenissen in je leven, én voetbal.

Dat vind ik dus ook.
Toen de relatie verbrak van de beste vriend van mijn zoon, zat hij ook even een potje te janken. En ik eveneens.
Twee dagen ervoor zat hij hier op haar te wachten, heel verliefd en uitkijkend naar haar.
En de dag erna gaf ze hem plots de bons.
Mongolicboyy schreef:Ik heb sinds heugenis niet gehuild oid. Dat vond ik niet horen als jongen.

Gewoon eens toelaten.
Desnoods als je in je eentje zit.
Emoties vrijuit laten moet je ook leren nl en kennelijk is dat bij jou in je kinderjaren nagelaten. Maar je bent nooit te oud! :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2020 20:44

Chaya schreef:Dat vind ik dus ook.
Toen de relatie verbrak van de beste vriend van mijn zoon, zat hij ook even een potje te janken. En ik eveneens.
Twee dagen ervoor zat hij hier op haar te wachten, heel verliefd en uitkijkend naar haar.
En de dag erna gaf ze hem plots de bons.

Gewoon eens toelaten.
Desnoods als je in je eentje zit.
Emoties vrijuit laten moet je ook leren nl en kennelijk is dat bij jou in je kinderjaren nagelaten. Maar je bent nooit te oud! :D


Tja, het zijn de bekende karikaturen he.... echte mannen huilen niet, zijn stoer en tonen geen emoties. Je moet sterk zijn. Maar het is onzin dat je zo als man gemaakt bent en zou moeten zijn. Ik denk vooral dat het een verzinsel is van mannen zelf, zodat ze hun emoties kunnen opkroppen. Want als je het eng vindt om die te uiten verzin je gewoon redenen waarom je dat niet hoeft toch... en aangezien mannen het doorgaans voor het zeggen hadden was dat lang makkelijk in stand te houden. Gelukkig veranderen dit soort rare denkbeelden een beetje met dat de tijd verandert. En dat is voor sommige mannen misschien eng, maar enge dingen zijn soms beter voor je dan veilige dingen... Daar kom je niet verder mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2020 21:18

Marnix schreef:Tja, het zijn de bekende karikaturen he.... echte mannen huilen niet, zijn stoer en tonen geen emoties. Je moet sterk zijn. Maar het is onzin dat je zo als man gemaakt bent en zou moeten zijn. Ik denk vooral dat het een verzinsel is van mannen zelf, zodat ze hun emoties kunnen opkroppen.


Ik zie het eerder als maatschappelijke trend, niet zozeer een individuele. Want jezelf zo afsnijden van je gevoel doe je echt niet zomaar even, dat kost tijd en moet er als het ware worden ingeramd door je ouders, school, vrienden en de media. Daarom is het antwoord ook niet zo simpel als "gewoon emotie toelaten," want op een gegeven moment is dat gewoon niet meer mogelijk, niet zonder professionele en deskundige hulp.

Gelukkig veranderen dit soort rare denkbeelden een beetje met dat de tijd verandert. En dat is voor sommige mannen misschien eng, maar enge dingen zijn soms beter voor je dan veilige dingen... Daar kom je niet verder mee.


Je moet eens zien hoeveel mensen, zowel mannen als vrouwen, klagen dat mannen worden gefeminiseerd en dat ze zo snakken naar die stoere kerels van vroeger. Totdat je een relatie hebt met zo'n 'stoere kerel en blijkt dat ze volledig emotioneel zijn afgestompt.

Ik ben ook blij dat dit aan het veranderen is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2020 23:06

Mortlach schreef:Ik zie het eerder als maatschappelijke trend, niet zozeer een individuele. Want jezelf zo afsnijden van je gevoel doe je echt niet zomaar even, dat kost tijd en moet er als het ware worden ingeramd door je ouders, school, vrienden en de media. Daarom is het antwoord ook niet zo simpel als "gewoon emotie toelaten," want op een gegeven moment is dat gewoon niet meer mogelijk, niet zonder professionele en deskundige hulp.


Klopt. Daarom moedig ik de topicstarter ook aan om naar de psycholoog te gaan en weerleg ik excuses om niet te hoeven gaan.



Je moet eens zien hoeveel mensen, zowel mannen als vrouwen, klagen dat mannen worden gefeminiseerd en dat ze zo snakken naar die stoere kerels van vroeger. Totdat je een relatie hebt met zo'n 'stoere kerel en blijkt dat ze volledig emotioneel zijn afgestompt.


Of na een paar honderd keer:
"hoe was het op je werk schat?"
"Hmm ja wel ok"
"Wat is er aan de hand?"
"Ni-hiks"

Terwijl er overduidelijk wel wat aan de hand is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2020 23:15

Marnix schreef:Klopt. Daarom moedig ik de topicstarter ook aan om naar de psycholoog te gaan en weerleg ik excuses om niet te hoeven gaan.


Dat was niet waarom ik reageerde, het was meer de suggestie dat het aan de mannen zélf ligt, alsof die ervoor kiezen. Sowieso gebeurt dit allemaal al op vrij jonge leeftijd en daarom is het ook zo lastig om het terug te draaien. Ik denk dat dit proces zich halverwege de middelbare school al grotendeels heeft voltrokken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Prisma23 » 30 nov 2020 23:16

Er is een christelijke stoere-mannen-klub https://de4emusketier.nl/

Paar keer mannen van ontmoet, beetje een sneue-sukkels club in mijn ogen, maar wellicht heeft iemand hier wat aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2020 09:46

Prisma23 schreef:Er is een christelijke stoere-mannen-klub https://de4emusketier.nl/

Paar keer mannen van ontmoet, beetje een sneue-sukkels club in mijn ogen, maar wellicht heeft iemand hier wat aan.


Haha nou zo erg is dat nou ook weer niet volgens mij. Het is wel grappig dat die een beetje een combinatie zoeken van beide aspecten. Stoere man zijn, kamperen in de natuur, fysieke dingen doen.... en tegelijkertijd open en eerlijk zijn, diepere dingen in je met elkaar delen. Ik ben alleen niet zo van het concept dat je blijkbaar vooral als mannen onderling een veilige omgeving hebt om open en eerlijk te kunnen zijn. Het idee van "mannenproblemen bespreek je met mannen en vrouwenproblemen bepreek je met vrouwen". Zoiets. Maar goed, ik ben er nooit geweest en misschien ben ik bevooroordeeld en ik voel me sowieso niet prettiger in een groep met alleen maar mannen dan in een groep met vrouwen... allicht zijn er mannen die daar wel behoefte daaraan hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Mongolicboyy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2020 15:39

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Mongolicboyy » 21 dec 2020 10:02

Ik ben toch gegaan via beeldbellen dan, met mijn vriendin naast me, die heeft heel nauwkeurig uitgelegd aan die vrouw wat er allemaal mis is met mij. Het was een hele waslijst.
De vrouw heeft het niet over toxic masculinity gehad, maar zei vooral dat ik eerst les kreeg over wat emoties nou eigenlijk zijn en wat je ermee moet doen.
Ik zal de lessen maar gaan volgen en zien wat ze nog meer te zeggen heeft over wat ik aan m'n karakter moet veranderen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Jesaja40 » 21 dec 2020 11:12

@Mongolicboyy

Wow, u heeft een vriendin om trots op te zijn.
Ik vind u heel dapper dat u deze stap gezet hebt.
Mijn wens is dat het uw relatie met uw vriendin versterkt wordt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2020 11:58

Mongolicboyy schreef:Ik ben toch gegaan via beeldbellen dan, met mijn vriendin naast me, die heeft heel nauwkeurig uitgelegd aan die vrouw wat er allemaal mis is met mij. Het was een hele waslijst.
De vrouw heeft het niet over toxic masculinity gehad, maar zei vooral dat ik eerst les kreeg over wat emoties nou eigenlijk zijn en wat je ermee moet doen.
Ik zal de lessen maar gaan volgen en zien wat ze nog meer te zeggen heeft over wat ik aan m'n karakter moet veranderen.


Mooi om te lezen. Zie het als een leerproces waar je beter van wordt, niet omdat je van nature niet goed genoeg bent of zo, want je vriendin vindt je het waard om in je ontwikkeling te investeren. Je wordt er zelf beter van, je relatie met anderen (en dus ook met je vriendin) wordt er beter van. En het is niet iets waar je je voor hoeft te schamen of zo. Iedereen heeft zo zijn gebreken en kan lessen gebruiken om te groeien op bepaalde vlakken. Ik hoop dat je hierdoor leert op een betere manier met je emoties om te gaan en denk dat je daar achteraf ook zeker geen spijt van zal hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2020 20:47

Mongolicboyy schreef:Ik ben toch gegaan via beeldbellen dan, met mijn vriendin naast me, die heeft heel nauwkeurig uitgelegd aan die vrouw wat er allemaal mis is met mij. Het was een hele waslijst.
De vrouw heeft het niet over toxic masculinity gehad, maar zei vooral dat ik eerst les kreeg over wat emoties nou eigenlijk zijn en wat je ermee moet doen.
Ik zal de lessen maar gaan volgen en zien wat ze nog meer te zeggen heeft over wat ik aan m'n karakter moet veranderen.


Goed dat je bent gegaan, en nee, ik had ook niet verwacht dat ze op dag één over toxic masculinity zou beginnen; dat is ook eerder iets voor sociologen dan voor psychologen. Hopelijk heb je wat aan die lessen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Gtn » 22 dec 2020 20:06

Goed bezig. Op naar een toekomst als ex-sukkel :wink:
Mijn reacties leken misschien niet aardig maar ik wilde je prikkelen tot nadenken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2020 10:12

Precies. Sowieso ben je geen sukkel als je investeert in je ontwikkeling. En vind zijn vriendin dat ook niet want wie gaat er nou een relatie aan met een sukkel? Hopelijk groet, als je leert wat opener met je emoties om te gaan, het zelfbeeld ook. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat als je dat voelt en dat uit durft te spreken tegen je vriendin, je daar een ontkennend antwoord op krijgt. Dat is ook een mooi iets aan je emoties durven delen. Als je je dan dom voelt of wat dan ook kunnen anderen daar tegenin gaan, want je gevoel kan je ook wel misleiden. Dat je jezelf ene sukkel vindt maar mensen om je heen dat totaal anders blijken te zien. Dat is dan goed om te horen en bijdragen aan de ontdekking dat je er mag zijn. Op voorhand is dat soms het tegenovergestelde van wat mensen verwachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vernederend om als man naar psycholoog te gaan

Berichtdoor Lalage » 24 dec 2020 14:04

Wat ontzettend stoer dat jullie dit eerste gesprek hebben gehad! Ik hoop heel erg dat deze psych goed kan helpen, dat jullie een soort klik hebben, want elk mens is anders en het moet maar net werken voor je. Maar het klinkt alsof ze wel wat met je kan beginnen. Het zal vast niet makkelijk worden, maar ik wens je toe dat het je goed zal doen. Dat je ervoor openstaat is al heel tof, ook een mooi gebaar naar je vriendin dat je haar serieus neemt.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten