Suïcide

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dogar

Re: Suïcide

Berichtdoor Dogar » 11 aug 2020 12:07

Je zou dan ook kunnen aanvoeren dat hij dan tevens beslist of een poging succesvol zal zijn. MAW zou het zo kunnen zijn dat hij soms suicide verkiest als methode om iemand tot zich te roepen en een eind aan eventueel lijden te maken ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Suïcide

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 12:31

elburger schreef:@Marnix
Als reactie op jouw reactie van
11 aug 09.21 uur.

Die onderbouwing staat in mijn inleidend stuk.
God beslist over leven en dood.


Daaruit kan ik inderdaad wel opmaken dat het zonde is. Maar waar komt de classificatie als "hoofdzonde" vandaan? Je geeft zelf in je eerste bericht al aan: Het gaat in tegen de geboden. En daarin verwijs je naar de wet. Daar kan ik me wel in vinden. Maar waarom is het dan een hoofdzonde? Alles wat tegen de geboden ingaat is zonde maar je lijkt hiermee zonden te kwalificeren in gradaties en dit onder de ergste zonden te scharen. Waarom en op basis waarvan? Wat zorgt voor die gradatie? En wat is de impact? Als een christen suicide pleegt, is er dan vergeving voor die persoon? Ik weet dat de oudvaders daar heel verschillend over dachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Suïcide

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2020 13:06

Marnix schreef:Klopt. Maar dan is het toch juist goed dat ik naar de Bijbelse onderbouwing vraag?

Beetje vragen naar de bekende weg allicht, maar Gij zult niet doodslaan!

Verder: "De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel (=leven) zal Hij bewaren.De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren van nu aan tot in der eeuwigheid." Psalm 121

In een ziekenhuis in Rotterdam hangt een bord in de hal: "Mijn tijden zijn in Uwe hand." , Psalm 31.

En zowel Stefanus als Jezus bevelen hun geest aan de Heere.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Suïcide

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 14:34

Chaya schreef:Beetje vragen naar de bekende weg allicht, maar Gij zult niet doodslaan!

Verder: "De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel (=leven) zal Hij bewaren.De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren van nu aan tot in der eeuwigheid." Psalm 121

In een ziekenhuis in Rotterdam hangt een bord in de hal: "Mijn tijden zijn in Uwe hand." , Psalm 31.

En zowel Stefanus als Jezus bevelen hun geest aan de Heere.


Mee eens, het ging mij meer over de classificatie als "hoofdzonde". Dat het zonde is geloof ik ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Suïcide

Berichtdoor MarijnV » 14 aug 2020 09:32

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Suïcide

Berichtdoor K80 » 14 aug 2020 21:50

MarijnV schreef:Suicide is een wanhoopsdaad, heel vaak voortkomend uit psychische ziekte. Dat je het een hoofdzonde noemt verraadt dat je nooit te maken hebt gehad met psychische ziekte in de eerste plaats en meer specifiek met suicidale gedachten of suicide in je omgeving.

Onlangs las ik op de site van een kerk in het midden des lands dat depressie zonde is, omdat het voortkomt uit een gebrek aan vertrouwen op God. Geloven en vertrouwen zou depressie genezen.

Mijn depressie is momenteel onder controle, maar dat komt door de pillen die ik slik en zeker niet doordat mensen het zwarte gat waarin ik zat zonde noemden. Geloven en vertrouwen wordt dan heel lastig.



Ben het met je eens. Goed dat je het zo verteld. Heb het ook in de familie mee gemaakt, meer dan één keer. Ga je er wel wat anders tegen aankijken. Het is inderdaad gerelateerd aan ziekte.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Suïcide

Berichtdoor Bessensap » 15 aug 2020 08:25

Dogar schreef:Je zou dan ook kunnen aanvoeren dat hij dan tevens beslist of een poging succesvol zal zijn. MAW zou het zo kunnen zijn dat hij soms suicide verkiest als methode om iemand tot zich te roepen en een eind aan eventueel lijden te maken ?



Zie deze vraag nu pas.
Weet niet voor wie hij bedoeld was...
Ik denk dat dit in het geval van psychische ziekten zo is ja.

En nogmaals, dat is natuurlijk geen vrijbrief is om jezelf bewust en met je gezonde verstand van het leven te beroven of in gevaar te brengen.

Nina

Re: Suïcide

Berichtdoor Nina » 15 aug 2020 11:58

MarijnV schreef:Suicide is een wanhoopsdaad, heel vaak voortkomend uit psychische ziekte. Dat je het een hoofdzonde noemt verraadt dat je nooit te maken hebt gehad met psychische ziekte in de eerste plaats en meer specifiek met suicidale gedachten of suicide in je omgeving.

Onlangs las ik op de site van een kerk in het midden des lands dat depressie zonde is, omdat het voortkomt uit een gebrek aan vertrouwen op God. Geloven en vertrouwen zou depressie genezen.

Mijn depressie is momenteel onder controle, maar dat komt door de pillen die ik slik en zeker niet doordat mensen het zwarte gat waarin ik zat zonde noemden. Geloven en vertrouwen wordt dan heel lastig.


Dapper dat je dat hier deelt, Marijn. We hebben zo vaak onze mening klaar, zonder dat we het helemaal overzien. Vaak stellen we die bij, als we zo'n situatie van dichtbij meemaken, of er zelf doorheen moeten.
Depressie is iets vreselijks. Mensen kunnen zo diep zakken, dat ze niet meer weten hoe ze verder moeten, en denken dat het voor anderen ook beter is als ze er niet meer zijn.

Ook ik heb me er wel schuldig aan gemaakt dat ik een oordeel klaar had liggen, maar er later achter kwam dat zaken veel genuanceerder liggen dan ik aanvankelijk dacht. Ik hoop dat ik die les heb geleerd.

Gelukkig kent God ons door en door, en is Hij vaak zoveel ieder dan wij zijn. Ik hoop voor jou Marijn, dat de depressie weg zal blijven.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Suïcide

Berichtdoor elbert » 17 aug 2020 14:36

In mijn directe en minder directe omgeving heb ik te maken gehad met gevallen van suicide en ben het met MarijnV eens dat zelfmoord bijna altijd een wanhoopsdaad is, die vaak voortkomt uit een psychische ziekte.
In de gereformeerde wereld was dit onderwerp lange tijd taboe. Men ging er vaak van uit dat mensen die een eind aan hun leven maakten mensen waren waarvoor geen vergeving mogelijk was. Vaak werd er ook nog bij gezegd: "Gods volk wordt daarvoor behoed", met andere woorden: wie zelfmoord pleegt, gaat rechtstreeks naar de hel. Ik zeg het maar heel bot, maar zo werd er wel over gedacht. De nabestaanden hadden het daar maar mee te doen. De laatste jaren zie ik daarin gelukkig een omslag.

Mensen die uit het leven stappen, doen dat bijna altijd omdat ze dusdanig in een depressie verzand raken dat ze volkomen de weg kwijt zijn, radeloos zijn en geen andere uitweg meer zien. Soms doen ze het ook tijdens een psychose, zoals een collega van me, geheel onverwachts voor zowel zijn vrouw, gezin, familie en ook voor collega's als ik.
Dit (en andere gevallen) hebben me ervan overtuigd dat het hier om een ziekte gaat, net zoals kanker een ziekte is, waaraan mensen kunnen overlijden.
Het is heel tragisch en bovendien des te schrijnender, omdat je als nabestaanden hier altijd met een waaromvraag blijft zitten en vaak ook met boosheid, onbegrip, schuldgevoel enzovoorts. Het is een traumatische schok voor nabestaanden en velen blijven er hun leven lang mee worstelen.
Bij kanker kun je er meestal nog enigszins in berusten, maar bij zelfmoord/zelfdoding/suicide (ieder noemt het anders) blijven er altijd vragen.

Bij gevallen als deze zou ik tegen mensen die hier niet direct mee te maken hebben gekregen willen zeggen: wees buitengewoon voorzichtig met oordelen. En bovendien: oordeel helemaal maar niet over iemands eeuwige bestemming, dat is alleen aan God. Dit gaat ons boven de pet. Wees in plaats daarvan er voor degenen die een geliefde hebben verloren en geef hen een luisterend oor.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Suïcide

Berichtdoor K80 » 17 aug 2020 15:10

Mooi gezegd.
Vandaag is het gisteren van morgen.

NorahLinde
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2016 19:12

Re: Suïcide

Berichtdoor NorahLinde » 19 sep 2020 20:56

Ik ben een stille meelezer op het forum, en hoewel de laatste reactie in dit topic alweer even geleden is, wil ook ik nog even reageren.
Ik herken namelijk helaas de harde veroordelende woorden over hen die door ernstige psychische moeiten zelf een einde aan hun leven maakten.
Het is al jaren geleden dat ik het moest meemaken dat er voor een vriend met wie ik een paar uur daarvoor nog de maaltijd had gebruikt politie kwam met het verschrikkelijke nieuws van zijn zelfgekozen einde. Ja depressief wassie, maar dít... jaren later overleed een andere vriendin na jaren van strijd, aanvechtingen, ook door suïcide. Toen ik in de week tussen de dood en begrafenis van desbetreffende vriend op de koffie was bij iemand uit de gemeente vertelde ik er wat over, het zat me uiteraard hoog. De reactie die ik kreeg was 'wat verschrikkelijk voor die ouders, hun zoon kwijt en dan ook nog aan de hel'... Ik heb diegene niet meer durven vertellen dat ik -overtuigd van vergeving van zonde door het bloed van Jezus Christus alleen- óók wel eens een suïcide poging had gedaan. En dat ik daar soms nóg wel eens over dacht. Ik klapte helemaal dicht en wilde zo snel mogelijk naar huis... oordelen is niet aan ons... en laten we vooral ook geen cliché reacties geven naar hen die hiermee worstelen als 'Jezus weet wat lijden is, Hij heeft nog dieper geleden dan jij'. Luister, sta klaar, oordeel niet...

Deze vragen over zonde/hemel/hel/te veel om te dragen kunnen mij echter nog stééds bezig houden, gaf God mij op die momenten tóch te veel om te dragen? Menselijkerwijs gesproken was ik er niet meer geweest... Een ding weet ik wel, dat psychisch lijden voort komt uit zonde, net zo goed als fysiek lijden. En dat de laatste daad in iemands leven NIKS zegt over iemands bestemming. Dat wéét ik, en tóch blijft het iets wat me regelmatig bezig kan houden. Dan probeer ik het maar aan de voeten van de Heere Jezus te brengen, het aan Hem over te geven. Of Hij me wil bewaren in de diepste dalen. En zolang ik leef zingt mijn hart 'Gij hebt mijn ziel beveiligd voor de dood, Gij richt mijn voet dat Hij zich nimmer stoot, Gij zijt voor mij een schild in alle nood'!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Suïcide

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2020 07:35

NorahLinde schreef:Ik ben een stille meelezer op het forum, en hoewel de laatste reactie in dit topic alweer even geleden is, wil ook ik nog even reageren.
Ik herken namelijk helaas de harde veroordelende woorden over hen die door ernstige psychische moeiten zelf een einde aan hun leven maakten.
Het is al jaren geleden dat ik het moest meemaken dat er voor een vriend met wie ik een paar uur daarvoor nog de maaltijd had gebruikt politie kwam met het verschrikkelijke nieuws van zijn zelfgekozen einde. Ja depressief wassie, maar dít... jaren later overleed een andere vriendin na jaren van strijd, aanvechtingen, ook door suïcide. Toen ik in de week tussen de dood en begrafenis van desbetreffende vriend op de koffie was bij iemand uit de gemeente vertelde ik er wat over, het zat me uiteraard hoog. De reactie die ik kreeg was 'wat verschrikkelijk voor die ouders, hun zoon kwijt en dan ook nog aan de hel'... Ik heb diegene niet meer durven vertellen dat ik -overtuigd van vergeving van zonde door het bloed van Jezus Christus alleen- óók wel eens een suïcide poging had gedaan. En dat ik daar soms nóg wel eens over dacht. Ik klapte helemaal dicht en wilde zo snel mogelijk naar huis... oordelen is niet aan ons... en laten we vooral ook geen cliché reacties geven naar hen die hiermee worstelen als 'Jezus weet wat lijden is, Hij heeft nog dieper geleden dan jij'. Luister, sta klaar, oordeel niet...

Deze vragen over zonde/hemel/hel/te veel om te dragen kunnen mij echter nog stééds bezig houden, gaf God mij op die momenten tóch te veel om te dragen? Menselijkerwijs gesproken was ik er niet meer geweest... Een ding weet ik wel, dat psychisch lijden voort komt uit zonde, net zo goed als fysiek lijden. En dat de laatste daad in iemands leven NIKS zegt over iemands bestemming. Dat wéét ik, en tóch blijft het iets wat me regelmatig bezig kan houden. Dan probeer ik het maar aan de voeten van de Heere Jezus te brengen, het aan Hem over te geven. Of Hij me wil bewaren in de diepste dalen. En zolang ik leef zingt mijn hart 'Gij hebt mijn ziel beveiligd voor de dood, Gij richt mijn voet dat Hij zich nimmer stoot, Gij zijt voor mij een schild in alle nood'!


Fijn dat je reageert met dit getuigenis! Veel zegen voor je!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

NorahLinde
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2016 19:12

Re: Suïcide

Berichtdoor NorahLinde » 21 sep 2020 20:01

Marnix schreef:Fijn dat je reageert met dit getuigenis! Veel zegen voor je!


Dankjewel Marnix, dat doet goed.

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Suïcide

Berichtdoor LordJava » 14 dec 2020 12:09

elburger schreef:Afgelopen weekend kwam het bericht naar buiten dat een ( naar ik meen ) Marrokaanse schrijfster uit het leven is gestapt. Zij heeft zelfmoord gepleegd. Zelfmoord komt meer voor als menigeen denkt, denk ik. Een 8 maanden geleden heeft een broertje van een oude klasgenoot zichzelf van het leven beroofd. Ophanging. Ik weet nog dat ruim 1 jaar geleden een landbouwer zichzelf van het leven heeft beroofd door zich een een draaiende kettingzaag te storten. Vroeger heb ik enige tijd gewerkt om een fiets- en wandelpad aan te leggen langs de spoorlijn Zwolle - Amersfoort ter hoogte van Ermelo. Regematig werd daar het treinverkeer stilgelegd omdat iemand zichzelf voor een trein had gegooid. Vreselijk allemaal en veel leed voor de nabestaanden en vaak ook veel onbeantwoorde vragen.
Euthanasie, is dat ook zelfmoord? Ik vind van wel. Velen zullen hier een andere mening over hebben, vermoed ik, maar dat hoor ik dan graag.

Echter, zelfmoord is een hoofdzonde!
Het 6e gebod leert ons: Gij zult niet doodslaan!
God heeft de mens ten leven geschapen, door de zonde is de dood in de wereld gekomen; maar God wil zelf de uitvoerder van het vonnis zijn en verbiedt het daarom alle mensen, zeggende: Gij zult niet doodslaan.
Hierop zijn vier uitzonderingen,

1. Het doden van doodslagers door de overheid.

2. Het doden van de vijand in wettige oorlogen.

3. Het per ongeluk doden van iemand.

4. Het doden van iemand uit lijfsbescherming.

Genoeg discussie materiaal, zou ik zeggen.



Behalve met die vier punten ben ik het met je bericht eens. Zelfmoord - sorry ik ga het geen suïcide noemen want voor mij is het wel degelijk zelfmoord - noem ik dan wel geen zonde maar een kosmische misdaad, wat ongeveer op hetzelfde neerkomt maar alleen meer van de inhoud weergeeft. Iemand die dat doet grijpt in op alle levens van de mensen met wie hij omgang of bloedverwantschap had.

Zelf heb ik van zeer nabij een zelfmoord meegemaakt. Dat heeft een ronduit verwoestende uitwerking gehad op mijn leven. En pas op het moment dat iemand, een christen, mij ervan bewust maakte dat het een hoofdzonde is, kon ik boos worden en die boosheid had een helende werking, waarvan ik geloof dat dat postuum ook goed is voor de gestorven zelfmoordenaar.

Dus laat ieder het noemen zoals het hem goeddunkt, in plaats van op alle slakken zout te leggen samen kijken naar de diepere implicaties erachter. Suicide is een anglicisme voor zelfmoord. We zeggen ook moord en niet homicide.

Voor nabestaanden is het ook niet goed om het hele verdere leven in een soort slachtofferrol te zitten en het alleen maar zielig te vinden. Boosheid kan zeer helend en bevrijdend zijn en je de kracht teruggeven die je bent kwijtgeraakt door teveel empathie, teveel medeleven. Is mijn ervaring. Ik ben de christen die mij er anders naar leerde kijken bijzonder dankbaar.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Zelfmoord

Berichtdoor LordJava » 14 dec 2020 12:29

Mortlach schreef:Sowieso zijn het woord zelfmoord en het gekoppelde werkwoord "plegen" ook niet neutraal. Misdaden pleeg je en de link is dus direct duidelijk.


Dat ben ik niet met je eens. “Iets” “pleeg je” te doen. Zo zeggen wij thuis ook “even een plasje plegen”. Maar het feit blijft dat het ook een misdaad is. Als uitvloeisel van een ziekte, maar het blijft een misdaad. Mijn ervaring is in ieder geval dat pas toen ik dat ging inzien, de wond geslagen door iemand die zelfmoord heeft gepleegd, in mij ging genezen. De uiteindelijke verantwoordelijkheid terugleggen waar hij thuishoort, bij degene die het zelf heeft gedaan. Hoe moeilijk dat in het begin ook is. Dan nog en misschien juist dan - omdat er een alles doordringende wond wordt geheeld - kan er met mededogen ipv medelijden naar diegene gekeken worden. En pas dan vindt naar mijn ondervinding échte vergeving plaats. Het speelt sinds een aantal jaren geen rol meer in mijn leven. Het heeft wel vijftien jaar van mijn leven gekost kwa invloed. Gelukkig kwam ik toen die christen tegen die precies de dingen zei waardoor mijn visie veranderen kon. Hij was niet bang het als een misdaad te bestempelen.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron