Suïcide

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: kwetsend

Berichtdoor Prisma23 » 10 aug 2020 20:36

De start van dit onderwerp vind ik zeer ongevoelig, veroordelend en kwetsend. Zowel betrokkenen als nabestaande worden hier keihard op hun ziel getrapt. Ik verzoek de moderatoren dit onderwerp te verwijderen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zelfmoord

Berichtdoor elburger » 10 aug 2020 21:16

Het is NOOIT mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Ik wil hier met dit onderwerp een moeilijk bespreekbaar punt bespreekbaar/ discussiebaar maken. Wij mogen niet weglopen voor moeilijke onderwerpen. Ik blijf achter mijn standpunt staan dat zelfmoord een hoofdzonde is.
Wie daar anders overdenkt, prima, dat respecteer ik ook. Ik ga uit van mijn gedachten hoe zulks in de Bijbel wordt verwoord.( zie 1e stuk)

Als echter een moderator de titel wil veranderen in bijv. suicidaal is dat voor mij oke.
Insteek en vraag is echter ook of euthenasie een zonde is.
Een hekel punt voor veel christenen. Ook politiek.
Of men het nu met mijn schrijven eens is of niet, men weet dat ik scherp kan schrijven, in Elburg noemt men zoiets ook wel bot, maar Elburgers heten dan ook niet voor niets " botbekken".

Velen hebben dit misschien in hun omgeving wel eens meegemaakt. Het verdriet, de vragen e.d. zijn er altijd, maar onze kop ervoor in het zandsteken is ook ( on) menselijk. Een andere invalshoek qua reacties is dat wij dan hulp moeten bieden,. Prima suggestie.

U hoeft het niet eens te zijn met mij, daar is discussie voor. Misschien komen er wel punten nasr voren waar ik over na ga denken. Misschien ook niet.

Maar nogmasls, als ik iemand heb gekwest spijt mij dat zeer en ik bied hierbij dan mijn welgemeende excusses aan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2020 21:38

elburger schreef:Het is NOOIT mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Ik wil hier met dit onderwerp een moeilijk bespreekbaar punt bespreekbaar/ discussiebaar maken. Wij mogen niet weglopen voor moeilijke onderwerpen. Ik blijf achter mijn standpunt staan dat zelfmoord een hoofdzonde is.
Wie daar anders overdenkt, prima, dat respecteer ik ook. Ik ga uit van mijn gedachten hoe zulks in de Bijbel wordt verwoord.( zie 1e stuk)


Probeer het dan wel over zelfdoding te hebben i.p.v. zelfmoord, dat scheelt al een hoop.

Als echter een moderator de titel wil veranderen in bijv. suicidaal is dat voor mij oke.
Insteek en vraag is echter ook of euthenasie een zonde is.
Een hekel punt voor veel christenen. Ook politiek.


Tja, ik ben dan weer veel te liberaal om dat echt te begrijpen. Wil je geen euthanasie op jezelf laten toepassen, doe dat dan vooral niet! Sterker nog, als je het niet wilt, is het gewoon verboden en zou het moord zijn. Maar waarom toch die drang om het ook anderen onmogelijk te maken? Nou ja, net als met abortus gebeurt het toch wel, of je het nu verbiedt of niet; het enige verschil is hoe veilig het gebeurt en hoe veel toezicht je erop houdt.

Maar nogmaals, als ik iemand heb gekwetst spijt mij dat zeer en ik bied hierbij dan mijn welgemeende excusses aan.


Dat is fideel. Het is een teer onderwerp omdat veel mensen het toch in de nabije omgeving hebben meegemaakt en het verlies zo zinloos is.

Ik weet dat er langs kanalen in Ierland om de zoveel afstand bordjes staan met een telefoonnummer voor een crisislijn die mensen kunnen bellen als ze het helemaal niet meer zien zitten. Een luisterend oor is kan zo'n geval een leven redden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dogar

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Dogar » 10 aug 2020 22:02

elburger schreef:Het is NOOIT mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Ik wil hier met dit onderwerp een moeilijk bespreekbaar punt bespreekbaar/ discussiebaar maken. Wij mogen niet weglopen voor moeilijke onderwerpen. Ik blijf achter mijn standpunt staan dat zelfmoord een hoofdzonde is.
Wie daar anders overdenkt, prima, dat respecteer ik ook. Ik ga uit van mijn gedachten hoe zulks in de Bijbel wordt verwoord.( zie 1e stuk)

Als echter een moderator de titel wil veranderen in bijv. suicidaal is dat voor mij oke.
Insteek en vraag is echter ook of euthenasie een zonde is.
Een hekel punt voor veel christenen. Ook politiek.
Of men het nu met mijn schrijven eens is of niet, men weet dat ik scherp kan schrijven, in Elburg noemt men zoiets ook wel bot, maar Elburgers heten dan ook niet voor niets " botbekken".

Velen hebben dit misschien in hun omgeving wel eens meegemaakt. Het verdriet, de vragen e.d. zijn er altijd, maar onze kop ervoor in het zandsteken is ook ( on) menselijk. Een andere invalshoek qua reacties is dat wij dan hulp moeten bieden,. Prima suggestie.

U hoeft het niet eens te zijn met mij, daar is discussie voor. Misschien komen er wel punten nasr voren waar ik over na ga denken. Misschien ook niet.

Maar nogmasls, als ik iemand heb gekwest spijt mij dat zeer en ik bied hierbij dan mijn welgemeende excusses aan.


Voor anderen kan ik en wil ik niet spreken maar deze nabestaande iig voelt zich niet gekwetst. Het zal mijn inslag en vorming zijn wellicht maar ik ben niet zo teerbesnaart. Bot ? vind ik wel redelijk ijdel eigenlijk in mijn ogen bent u het niet iig dus wat mij betreft mag u uzelf daar ook niet van beschuldigen.

Natuurlijk brengt elk onderwerp zo haar vragen mee. Wat ik mij bv afvraag of onze Heer het daadwerkelijk iemand kwalijk kan nemen die bv zoals ik gekent heb ruim 40 jaar leed en streed maar ten lange leste dat niet meer kon bolwerken ? Hij neemt het naar ik aanneem ook niet iemand kwalijk die de strijd tegen eender een andere ziekte verliest ? Hoe dan ook bidden wij (mijn vrouw en ik) regelmatig samen om genade voor hen die niet sterk genoeg bleken.

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Bessensap » 10 aug 2020 22:33

elburger schreef:Het is NOOIT mijn bedoeling om iemand te kwetsen.

Dat is oprecht fijn om te horen!

elburger schreef:Insteek en vraag is echter ook of euthenasie een zonde is.
Een hekel punt voor veel christenen. Ook politiek.


Eerlijk gezegd denk ik dat je suïcide en euthanasie niet zomaar met elkaar kunt vergelijken.

Bij euthanasie kiezen mensen er welbewust voor om erger lijden te voorkomen. Ze willen grip houden op hun leven/ erger lijden voorkomen/ het leven "maakbaar" maken. Ik ben het van harte met je eens dat dit niet de bedoeling kan zijn. God beslist over leven en dood. Daaraan gekoppeld zou je ook de discussie kunnen aangaan over embryoselectie etc. Iets waar ik, om dezelfde reden niet achter kan staan. Zou dan overigens ook een apart topic moeten worden :wink:

Zoals eerder gezegd denk ik dat je w.b. suïcide altijd naar de aanleiding van de suïcide moet kijken. Wat maakt dat iemand op deze manier aan zijn of haar einde komt.

Ontstaat dit vanuit een ziektebeeld? Dan kan je m.i. niet zomaar zeggen dat het zonde is. Het is ook geen zonde als iemand sterft als gevolg van een lichamelijke ziekte.
Ziekte is een gevolg van de zonde en niet andersom.

Grijpt me echt ontzettend aan dat mensen suïcide, veroorzaakt door een ziektebeeld, als "zonde" zien. Je KIEST niet voor een psychische- of lichamelijke kwetsbaarheid of ziekte. Je krijgt/ ontvangt dit uit Gods hand. Zoals verwoord in o.a. zondag 1 & zondag 10. En diezelfde hand van God houdt ons leven in Zijn hand. Hij is Degene die onze tijd bepaald (zie o.a. psalm 31), dus óók wanneer je overlijd als gevolg van een psychische ziekte.

En uiteraard bedoel ik hiermee niet dat we ons leven moedwillig in gevaar moeten brengen of beëindigen omdat alles na de dood beter zou zijn.


elburger schreef:Of men het nu met mijn schrijven eens is of niet, men weet dat ik scherp kan schrijven, in Elburg noemt men zoiets ook wel bot, maar Elburgers heten dan ook niet voor niets " botbekken".


Eerlijk gezegd vind ik je helemaal niet bot of scherp. Je hebt een duidelijke mening die in mijn beleving wat ongenuanceerd is. Dat mag. Toch?
Laatst gewijzigd door Bessensap op 11 aug 2020 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Suïcide

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2020 23:20

elburger schreef:Het is NOOIT mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Ik wil hier met dit onderwerp een moeilijk bespreekbaar punt bespreekbaar/ discussiebaar maken. Wij mogen niet weglopen voor moeilijke onderwerpen. Ik blijf achter mijn standpunt staan dat zelfmoord een hoofdzonde is.
Wie daar anders overdenkt, prima, dat respecteer ik ook. Ik ga uit van mijn gedachten hoe zulks in de Bijbel wordt verwoord.( zie 1e stuk)

Als echter een moderator de titel wil veranderen in bijv. suicidaal is dat voor mij oke.
Insteek en vraag is echter ook of euthenasie een zonde is.
Een hekel punt voor veel christenen. Ook politiek.
Of men het nu met mijn schrijven eens is of niet, men weet dat ik scherp kan schrijven, in Elburg noemt men zoiets ook wel bot, maar Elburgers heten dan ook niet voor niets " botbekken".

Velen hebben dit misschien in hun omgeving wel eens meegemaakt. Het verdriet, de vragen e.d. zijn er altijd, maar onze kop ervoor in het zandsteken is ook ( on) menselijk. Een andere invalshoek qua reacties is dat wij dan hulp moeten bieden,. Prima suggestie.

U hoeft het niet eens te zijn met mij, daar is discussie voor. Misschien komen er wel punten nasr voren waar ik over na ga denken. Misschien ook niet.

Maar nogmasls, als ik iemand heb gekwest spijt mij dat zeer en ik bied hierbij dan mijn welgemeende excusses aan.


Oke. Maar wel twee vragen:

1. waarom gebruik je de term “hoofdzonde”? Dit is een katholieke term. In de protestantse kringen hoor je dit zelden. In de Bijbel ook niet. En zelfs in de katholieke leer hoort zelfmoord niet bij de zeven hoofdzonden. Waarom gebruik je dan die term? Wat heeft het voor zin? Voor de overledene niets en voor de naasten is het alleen maar zout in de wonden.

2. Waarom stel je dat je dit topic opent om iets lastigs bespreekbaar te maken maar doe je het zo met een veroordelende vinger en zonder veel empathie in je reactie? Volgens mij wordt het daardoor juist minder bespreekbaar. Nogmaals, suïcide is verschrikkelijk en ik kan me voorstellen dat je het als verkeerd bestempeld. Maar mensen zijn vaak totaal wanhopig, zien geen enkele uitweg, hebben vaak psychisch allerlei problemen op een manier die je totaal niet kan voorstellen. Het is doorgaans geen bewuste keuze, mensen zijn vaak zichzelf niet meer. Ben je daar wel voldoende van doordrongen? Hoe verschrikkelijk die laatste tijd van die mensen is geweest dat ze tot die daad konden komen?

Ik hoop dat je in het bespreekbaar maken van dit onderwerp dat ervan wil meenemen. Wat meer ontferming en bewogenheid. En dan word je vanzelf ook wel iets milder als je hier over praat. Waarmee je zelfdoding dus niet opeens prima moet gaan vinden want dat is het niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Suïcide

Berichtdoor elburger » 11 aug 2020 06:34

Allereerst mijn dank aan de moderator die de naam van deze topic heeft veranderd.

Dan wil ik nog even ingaan op 2 vragen van Marnix.

Marnix schreef

Oke. Maar wel twee vragen:

1. waarom gebruik je de term “hoofdzonde”? Dit is een katholieke term. In de protestantse kringen hoor je dit zelden. In de Bijbel ook niet. En zelfs in de katholieke leer hoort zelfmoord niet bij de zeven hoofdzonden. Waarom gebruik je dan die term? Wat heeft het voor zin? Voor de overledene niets en voor de naasten is het alleen maar zout in de wonden.

2. Waarom stel je dat je dit topic opent om iets lastigs bespreekbaar te maken maar doe je het zo met een veroordelende vinger en zonder veel empathie in je reactie? Volgens mij wordt het daardoor juist minder bespreekbaar. Nogmaals, suïcide is verschrikkelijk en ik kan me voorstellen dat je het als verkeerd bestempeld. Maar mensen zijn vaak totaal wanhopig, zien geen enkele uitweg, hebben vaak psychisch allerlei problemen op een manier die je totaal niet kan voorstellen. Het is doorgaans geen bewuste keuze, mensen zijn vaak zichzelf niet meer. Ben je daar wel voldoende van doordrongen? Hoe verschrikkelijk die laatste tijd van die mensen is geweest dat ze tot die daad konden komen?

Ik hoop dat je in het bespreekbaar maken van dit onderwerp dat ervan wil meenemen. Wat meer ontferming en bewogenheid. En dan word je vanzelf ook wel iets milder als je hier over praat. Waarmee je zelfdoding dus niet opeens prima moet gaan vinden want dat is het niet.



1. En enkele maal komt in oud gereformeerden de naam "hoofdzonde" nog wel voor.
Als men oudvaders leest is dat ook regelmatig.

2Waarom mag ik iets niet bespreekbaar stellen? Omdat het een moeilijk liggend onderwerp is?
Veroordeel ik persoonlijk iemand?
Het is zoals ik het gevoel, en ik heb al gezegd dat indien ik iemand heb gekwetst mijn oprechte excuses aanbied.
Of ik ontferming heb of niet, bewogenheid of niet is niet aan jou om mij daarop te (be)oordelen,.
Persoonlijk heb ik met u hier nooit over gesproken,en woorden lezen anders als woorden gesproken.
Emotie, begrijpt u?

Dan wil ik nog even terugkomen op de naam waarmee ik deze topic ben begonnen.
Zelfmoord.
Oke, nu is het suïcide, het had ook zelfdoding kunnen zijn.
Maar eerlijk mensen, als u met iemand spreekt of wordt aangesproken is het in 99% van de gevallen, die en die heeft zelfmoord gepleegd.
Als ik hiermee ook fout zit, bied ik hiervoor ook mijn welgemeende excuses aan. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt

Reden voor het uit het leven stappen zijn inderdaad vaak van psychische problemen.
Ook ernstig zieken kunnen daardoor deze dramatische stap zetten.

En dan heb ik hieraan in deze topic het woord, euthanasie aangekoppeld.

elburger schreef


Euthanasie, is dat ook zelfmoord? Ik vind van wel. Velen zullen hier een andere mening over hebben, vermoed ik, maar dat hoor ik dan graag.


Is dat kwalijk?
Ik ken mensen die het op deze wijze hebben gedaan.
Een vredig en liefdevol afscheid voordat men gaat sterven op afspraak.( misschien mag ik dat woord afspraak ook wel niet gebruiken).
Maar ik wil(de) een discussie opstarten hier.
Als men 10 mensen bij elkaar zet in een praatgroep zijn er misschien wel 7 verschillende meningen.
Kan een ieder er iets van opsteken?
Vast wel.
Dan nog even dit.
Een onderwerp wat moeilijk ligt. Klopt.
Zo zijn er wel meer onderwerpen die moeilijk liggen.
Reden om daar geen topic over te beginnen?
Volgens mij mag men alles toch bespreekbaar maken hier?!

Ik lees het wel weer. Fijne dag allen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Suïcide

Berichtdoor hans0166 » 11 aug 2020 09:16

Marnix schreef:waarom gebruik je de term “hoofdzonde”? Dit is een katholieke term.


ik denk dat je de begrippen hoofdzonde en doodzonde door elkaar haalt. Deze zijn niet hetzelfde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Doodzonde

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdzonde

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Suïcide

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 09:21

elburger schreef:Allereerst mijn dank aan de moderator die de naam van deze topic heeft veranderd.

Dan wil ik nog even ingaan op 2 vragen van Marnix.




1. En enkele maal komt in oud gereformeerden de naam "hoofdzonde" nog wel voor.
Als men oudvaders leest is dat ook regelmatig.


Dan zijn mijn volgende logische vragen:

1. Waar in de Bijbel lees je over hoofdzonden?
2. Welke zonden worden er dan genoemd en staat suicide daarbij?


2Waarom mag ik iets niet bespreekbaar stellen? Omdat het een moeilijk liggend onderwerp is?
Veroordeel ik persoonlijk iemand?
Het is zoals ik het gevoel, en ik heb al gezegd dat indien ik iemand heb gekwetst mijn oprechte excuses aanbied.
Of ik ontferming heb of niet, bewogenheid of niet is niet aan jou om mij daarop te (be)oordelen,.
Persoonlijk heb ik met u hier nooit over gesproken,en woorden lezen anders als woorden gesproken.
Emotie, begrijpt u?


Je mag alles hier bespreekbaar maken. Er is alleen wat kritiek op de manier hoe je dat doet. Je kan puur alleen de theorie bespreken maar daarachter gaat een enorm scala aan menselijk leed schuil. Laat je dat weg, dan komt het al snel wat ongevoelig over. Net als met relaties tussen het zelfde geslacht / de Nashville-verklaring bijvoorbeeld. Als er geen oog is voor de worsteling wordt het al snel ongenuanceerd. Suïcide is zonde maar je moet wel heel ver heen zijn als je zo'n stap neemt.

Dan wil ik nog even terugkomen op de naam waarmee ik deze topic ben begonnen.
Zelfmoord.
Oke, nu is het suïcide, het had ook zelfdoding kunnen zijn.
Maar eerlijk mensen, als u met iemand spreekt of wordt aangesproken is het in 99% van de gevallen, die en die heeft zelfmoord gepleegd.
Als ik hiermee ook fout zit, bied ik hiervoor ook mijn welgemeende excuses aan. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt

Reden voor het uit het leven stappen zijn inderdaad vaak van psychische problemen.
Ook ernstig zieken kunnen daardoor deze dramatische stap zetten.

En dan heb ik hieraan in deze topic het woord, euthanasie aangekoppeld.


Zelfdoding wordt steeds meer gebruikt en zelfmoord steeds minder. Dat lijkt me wel terecht.



Is dat kwalijk?
Ik ken mensen die het op deze wijze hebben gedaan.
Een vredig en liefdevol afscheid voordat men gaat sterven op afspraak.( misschien mag ik dat woord afspraak ook wel niet gebruiken).
Maar ik wil(de) een discussie opstarten hier.
Als men 10 mensen bij elkaar zet in een praatgroep zijn er misschien wel 7 verschillende meningen.
Kan een ieder er iets van opsteken?
Vast wel.
Dan nog even dit.
Een onderwerp wat moeilijk ligt. Klopt.
Zo zijn er wel meer onderwerpen die moeilijk liggen.
Reden om daar geen topic over te beginnen?
Volgens mij mag men alles toch bespreekbaar maken hier?!

Ik lees het wel weer. Fijne dag allen.


Zeker wel. Maar wees wat voorzichtig met je oordeel. En ik ben benieuwd naar je onderbouwing waarom je het zo nadrukellijk een hoofdzonde noemt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Suïcide

Berichtdoor gravo » 11 aug 2020 09:22

Suïcide is een probleem van de gemeenschap. Als je al een schuldige zoekt, zoek die dan bij de onmacht of de onwil van een moderne samenleving. Die legt alle verantwoordelijkheid bij het individu. Het herkennen, erkennen van je eigen probleem en het zoeken en vinden van een oplossing voor dat probleem.
Maar mensen zijn ingesteld op een gemeenschappelijk leven. Zij kunnen alleen goed functioneren in voortdurend contact, gesprek en samenwerking met anderen waarmee zij samenleven, op basis van vertrouwen. Eenzaamheid is dodelijk. Als daar ook nog psychische klachten bijkomen is het afhaken van de gemeenschap vaak de druppel die leidt tot zelfdoding.
In christelijke taal zou je de vraag kunnen stellen: wie is de naaste van de man/vrouw die (psychisch) halfdood langs de kant van de weg ligt.
Als we alleen maar verwijzen naar de psychiater die slechts een individuele aanpak vertegenwoordigt (en een rommelig niet toegankelijk epd moet raadplegen volgens Trouw artikel van vandaag), terwijl wij als gemeenschap dan denken dat de zorg geregeld is, hebben we het mis.

Om maar net zo provocerend te eindigen als Elburger begon: wij, die een gemeenschap horen te vormen voor iedereen, zijn schuldig wanneer iemand uit ons midden de weg van zelfdoding in eenzaamheid is gegaan.
Wie was de naaste van hem of haar? Waar hebben we iemand alleen en eenzaam achtergelaten? Hoe is het gesteld met onze herbergzaamheid?
Hoe herstellen wij de gaten die wij deze moderne wereld hebben laten slaan in onze gemeenschappen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Suïcide

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 09:23

hans0166 schreef:ik denk dat je de begrippen hoofdzonde en doodzonde door elkaar haalt. Deze zijn niet hetzelfde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Doodzonde

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdzonde


Nee ik bedoelde hoofdzonde (wat Elburger ook gebruikt) op de manier zoals het in je link wordt uitgelegd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Suïcide

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2020 10:35

elburger schreef:1. En enkele maal komt in oud gereformeerden de naam "hoofdzonde" nog wel voor.
Als men oudvaders leest is dat ook regelmatig.

Elburger, termen uit de oudvaders of uit de bevindelijke hoek, worden niet begrepen, omdat ze niet meer gelezen worden.
En men in kerken komt waar er niet meer uit geciteerd wordt.

Dus probeer die te vermijden. :wink:
Als ik hier de preek zou uitschrijven die ik zondag heb beluisterd, zou het forum uit elkaar spatten van ergernis.
Ik ben ermee opgegroeid. Heb enkele boeken uit mijn vader's boekenkast geërfd, jarenlang ongelezen gelaten omdat ik ze toch te moeilijk vond.
Maar als je er eenmaal in begint, kun je niet meer stoppen he?
Marnix schreef:Suïcide is zonde maar je moet wel heel ver heen zijn als je zo'n stap neemt.

Dat is niet altijd het geval Marnix en dat weet jij ook wel.
Er zijn ook lieden die het leven gewoon zat zijn.
Of onder invloed van die verschrikkelijke drugs zijn, en dat gebruik is op zich al zonde he!
Dan kun je helemaal geen weerstand meer bieden aan de satan, die lokt.


Waarom kan dit nooit besproken hier op het forum? Want dat is de oorzaak.
Nogmaals, het gaat niet over de mensen die een ernstige psychische aandoening hebben.
Maar als je even te ver gaat in je lusten en het gaat mis (wurgen) dan is dat toch wel een grote zonde hoor.

Dus laten we alsjeblieft die verschillen in het oog houden, want die zijn wel cruciaal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Suïcide

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2020 10:55

gravo schreef:Suïcide is een probleem van de gemeenschap. Als je al een schuldige zoekt, zoek die dan bij de onmacht of de onwil van een moderne samenleving. Die legt alle verantwoordelijkheid bij het individu. Het herkennen, erkennen van je eigen probleem en het zoeken en vinden van een oplossing voor dat probleem.
Maar mensen zijn ingesteld op een gemeenschappelijk leven. Zij kunnen alleen goed functioneren in voortdurend contact, gesprek en samenwerking met anderen waarmee zij samenleven, op basis van vertrouwen. Eenzaamheid is dodelijk. Als daar ook nog psychische klachten bijkomen is het afhaken van de gemeenschap vaak de druppel die leidt tot zelfdoding.
In christelijke taal zou je de vraag kunnen stellen: wie is de naaste van de man/vrouw die (psychisch) halfdood langs de kant van de weg ligt.
Als we alleen maar verwijzen naar de psychiater die slechts een individuele aanpak vertegenwoordigt (en een rommelig niet toegankelijk epd moet raadplegen volgens Trouw artikel van vandaag), terwijl wij als gemeenschap dan denken dat de zorg geregeld is, hebben we het mis.

Om maar net zo provocerend te eindigen als Elburger begon: wij, die een gemeenschap horen te vormen voor iedereen, zijn schuldig wanneer iemand uit ons midden de weg van zelfdoding in eenzaamheid is gegaan.
Wie was de naaste van hem of haar? Waar hebben we iemand alleen en eenzaam achtergelaten? Hoe is het gesteld met onze herbergzaamheid?
Hoe herstellen wij de gaten die wij deze moderne wereld hebben laten slaan in onze gemeenschappen?

gravo


Wat jij schrijft gravo is voluit bijbels! 1 Korinthe 12:26 En als één lid lijdt, lijden alle leden mee. Als één lid eer ontvangt, verblijden alle leden zich mee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Suïcide

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 11:04

Chaya schreef:Elburger, termen uit de oudvaders of uit de bevindelijke hoek, worden niet begrepen, omdat ze niet meer gelezen worden.
En men in kerken komt waar er niet meer uit geciteerd wordt.

Dus probeer die te vermijden. :wink:
Als ik hier de preek zou uitschrijven die ik zondag heb beluisterd, zou het forum uit elkaar spatten van ergernis.
Ik ben ermee opgegroeid. Heb enkele boeken uit mijn vader's boekenkast geërfd, jarenlang ongelezen gelaten omdat ik ze toch te moeilijk vond.
Maar als je er eenmaal in begint, kun je niet meer stoppen he?


Klopt. Maar dan is het toch juist goed dat ik naar de Bijbelse onderbouwing vraag?

Dat is niet altijd het geval Marnix en dat weet jij ook wel.
Er zijn ook lieden die het leven gewoon zat zijn.
Of onder invloed van die verschrikkelijke drugs zijn, en dat gebruik is op zich al zonde he!
Dan kun je helemaal geen weerstand meer bieden aan de satan, die lokt.


Waarom kan dit nooit besproken hier op het forum? Want dat is de oorzaak.
Nogmaals, het gaat niet over de mensen die een ernstige psychische aandoening hebben.
Maar als je even te ver gaat in je lusten en het gaat mis (wurgen) dan is dat toch wel een grote zonde hoor.

Dus laten we alsjeblieft die verschillen in het oog houden, want die zijn wel cruciaal.


Dit kan wel besproken worden op dit forum. Het is dan alleen wel handig om dat op een open en genuanceerde manier te doen. Zelfdoding is niet iets wat men zomaar doet. Je doet dat echt niet zomaar, zelfs als je geen psychische problemen zou hebben. Mensen doen dat nooit zomaar. En hoe kijken we dan? Veroordelend, met de vinger wijzend? Of zijn we bewogen omdat we schapen zien die geen herder hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Suïcide

Berichtdoor elburger » 11 aug 2020 11:34

@Marnix
Als reactie op jouw reactie van
11 aug 09.21 uur.

Die onderbouwing staat in mijn inleidend stuk.
God beslist over leven en dood.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten