Suïcide

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Suïcide

Berichtdoor elburger » 10 aug 2020 11:57

Afgelopen weekend kwam het bericht naar buiten dat een ( naar ik meen ) Marrokaanse schrijfster uit het leven is gestapt. Zij heeft zelfmoord gepleegd. Zelfmoord komt meer voor als menigeen denkt, denk ik. Een 8 maanden geleden heeft een broertje van een oude klasgenoot zichzelf van het leven beroofd. Ophanging. Ik weet nog dat ruim 1 jaar geleden een landbouwer zichzelf van het leven heeft beroofd door zich een een draaiende kettingzaag te storten. Vroeger heb ik enige tijd gewerkt om een fiets- en wandelpad aan te leggen langs de spoorlijn Zwolle - Amersfoort ter hoogte van Ermelo. Regematig werd daar het treinverkeer stilgelegd omdat iemand zichzelf voor een trein had gegooid. Vreselijk allemaal en veel leed voor de nabestaanden en vaak ook veel onbeantwoorde vragen.
Euthanasie, is dat ook zelfmoord? Ik vind van wel. Velen zullen hier een andere mening over hebben, vermoed ik, maar dat hoor ik dan graag.

Echter, zelfmoord is een hoofdzonde!
Het 6e gebod leert ons: Gij zult niet doodslaan!
God heeft de mens ten leven geschapen, door de zonde is de dood in de wereld gekomen; maar God wil zelf de uitvoerder van het vonnis zijn en verbiedt het daarom alle mensen, zeggende: Gij zult niet doodslaan.
Hierop zijn vier uitzonderingen,

1. Het doden van doodslagers door de overheid.

2. Het doden van de vijand in wettige oorlogen.

3. Het per ongeluk doden van iemand.

4. Het doden van iemand uit lijfsbescherming.

Genoeg discussie materiaal, zou ik zeggen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zelfmoord

Berichtdoor K80 » 10 aug 2020 12:19

Ik heb het in mijn familie ook mee gemaakt. Het is vooral echt verschrikkelijk voor de ouders die achter blijven. Vooral het waarom. Zekers als er geen afscheid brief is achter gelaten.
Degene die het doen zijn zo ziek in het hoofd, als ze het van plan zijn, krijg je ze er bijna niet vanaf. Ik denk dat het voor hun als een bevrijding voeld.
Vind het vooral heel erg als er buitenstaanders voor worden gebruikt, zoals voor de trein of vrachtwagen springen.
Het komt echt heel vaak voor. In alle lagen van de samenleving.

Euthanasie zie Ik niet als zelfmoord, maar als levensbeëindiging.
Vandaag is het gisteren van morgen.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Zelfmoord

Berichtdoor tulp » 10 aug 2020 12:20

elburger schreef:
Echter, zelfmoord is een hoofdzonde!


Een onbarmhartige uitspraak vind ik dat, waar je nabestaanden niet mee helpt.

In het kader van voortschrijdend inzicht: mensen kunnen lichamelijk ziek zijn en ook psychisch ziek.
Aan een lichamelijke ziekte kun je overlijden (hoeveel mensen overlijden bijvoorbeeld niet aan borstkanker) en aan een psychische ziekte kun je ook overlijden (zelfdoding).

In mijn beleving stamt 'zelfmoord is een hoofdzonde' uit de tijd dat men nog dacht dat aderlating dé oplossing was om koorts naar beneden te krijgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Chaya » 10 aug 2020 12:42

Een teer onderwerp.
Jeremia, Job en Jona, worstelden ook met deze gedachte.
Job vervloekte zelfs de dag waarop hij geboren was!
Ik denk dat de satan iemand zo ver kan brengen, dat diegene het leven niet meer aankan.
Maar ik geloof ook dat God bij machte is om het te verhinderen.

Echter, Simson maakte ook zelf een einde aan zijn leven door de tempel te laten instorten.
Toch staat hij in de lijst van de heiligen.
Vroeger begroef men zo iemand apart. Ook durfde men vaak niet te spreken van het behouden zijn.
Persoonlijk denk ik daar genuanceerder over.

Ik zou niet durven zeggen dat iemand die de hand aan zichzelf slaat, onder invloed van een zware depressie of aandoening, verloren gaat.
Iets anders is het als iemand zegt: ik vind het wel genoeg zo, ik stap er uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Dogar » 10 aug 2020 13:31

Wettige oorlogen ? Wettig volgens wiens wetten dan ? De onze ? De hele term wettige oorlog vind ik al stinken van kilometers afstand eigenlijk.

Doodstraf uitgevoerd door de overheid ? Daar is helemaal geen noodzaak voor. Een doodstraf uitvoeren leid er onherroepelijk toe dat we mensen gaan doden die niet schuldig zijn of waarvan we het niet kunnen aantonen. (dat kunnen we overigens NOOIT helemaal). We verlagen oms er zonder noodzaak mee tot hetzelfde niveau, het is niet nodig dat er iemand of wij als collectief dat bloed aan onze handen hebben. Het schend ernstig de principes achter bestraffing. Het is namelijk definitief en er is geen kans tot rehabilitatie en een correctie van het gedrag de overheid , wij als collectief dus, kan het nooit meer corrigeren mocht dat nodig blijken etc.

Hoewel evengoed wreed en mijns insziens inhumaan is vasthouden tot een natuurlijk overlijden meer wenselijk. God kan zijn eigen boontjes doppen en met de ziel van de moordenaar aanvangen wat hij noodzaak acht. Daar hoeven wij ons helemaal niet mee te bemoeien.

Ongelukken zijn helaas niet uit te sluiten.

Het is wel aan ons om ze zoveel uit we kunnen uit te sluiten. Als ik nieuwe machines koop ben ik het aan onze mensen en aan de Heer verplicht in mijn ogen erop te letten dat ze aan de laatste inzichten TOV veilig gebruik voldoen. We volgen trainingen daartoe maken daar beleid voor etc. Aan God aan onze mensen en aan hun geliefden voelen we ons als werkegever verplicht alles in het werk te stellen wat we redelijker wijs kunnen om ervoor te zorgen dat iedereen avonds weer levend en wel naar huis terug kan keren. Ik hoor ondernemers geregeld klagen over regels oa tav veiligheid. Die zouden zich diep moeten schamen wat mij betreft moet je je eigen eisen zelfs hoger leggen dan die van overheidswege. Breder gezien maken we verkeersregels richtlijnen voor producten etc etc.

Het is geen zonde is natuurlijk geen excuus om niet ons best ervoor te doen zal ik maar zeggen.

Suicide, ik heb er slachtoffers van gekend, ik heb er slachtoffers van gevonden. Ik heb een vrouw die er een vriendin aan verloor Een vried die ik al meermaals heb op kunnen rapen omdat iemand ZIJN trein uitkoos. Ik heb een situatie meegemaakt waar ¨evangelisten¨ de hellevuur en zonde invalshoek gebruikten tegen een zoon en zijn moeder die uren daarvoor hun aan suicide verloren zus en dochter hadden begraven....

Ik vind het best een moeilijk vraagstuk. Zoals ik er nu insta ben ik van mening dat we mensen die er slachtoffer van dreigen te worden Hulp moeten bieden, warmte en liefde moeten tonen ook of eigenlijk juist als dat niet heeft mogen baten. Een mens moet toch behoorlijk desperaat zijn EN dapper om zo het onbekende tegemoet te treden. Het oordeel erover is gelukkig niet aan ons dat is God zijn taak en hoofdpijn. Maar ik ben er vrij zeker van dat dat ook een van de maten zal zijn aan welke we gemeten zullen weten. De Heer zal ons allemaal de maat nemen. Zal hij blij zijn met hen die het wisten dat iemand die strijd streed en toch hem of haar de rug toekeerde of zich er met een gebedje vanaf maakte ? Tot zover in dit leven kruiste er 2 maal iemand mijn pad die mij deelgenoot maakte van zijn strijd daarmee. Ik ben aan veel schuldig maar ik weet dat wanneer mijn beurt komt de hoogste mij DAT iig niet zal kunnen verwijten.

Natuurlijk zullen wij met achterblijvers hetzelfde omgaan als met andere rouwenden Die vader en moeder hebben hoe dan ook nog steeds hun kind weggedragen. De broer heeft nog steed zijn zusje verloren of omgekeerd. De vrienden en vriedinnen moeten het zonder rooien en de grootouders lijden echt niet minder dan wanneer ze op een andere wijze een kleinkind moeten missen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2020 13:54

elburger schreef:Afgelopen weekend kwam het bericht naar buiten dat een ( naar ik meen ) Marrokaanse schrijfster uit het leven is gestapt. Zij heeft zelfmoord gepleegd. Zelfmoord komt meer voor als menigeen denkt, denk ik. Een 8 maanden geleden heeft een broertje van een oude klasgenoot zichzelf van het leven beroofd. Ophanging. Ik weet nog dat ruim 1 jaar geleden een landbouwer zichzelf van het leven heeft beroofd door zich een een draaiende kettingzaag te storten. Vroeger heb ik enige tijd gewerkt om een fiets- en wandelpad aan te leggen langs de spoorlijn Zwolle - Amersfoort ter hoogte van Ermelo. Regematig werd daar het treinverkeer stilgelegd omdat iemand zichzelf voor een trein had gegooid. Vreselijk allemaal en veel leed voor de nabestaanden en vaak ook veel onbeantwoorde vragen.
Euthanasie, is dat ook zelfmoord? Ik vind van wel. Velen zullen hier een andere mening over hebben, vermoed ik, maar dat hoor ik dan graag.

Echter, zelfmoord is een hoofdzonde!
Het 6e gebod leert ons: Gij zult niet doodslaan!
God heeft de mens ten leven geschapen, door de zonde is de dood in de wereld gekomen; maar God wil zelf de uitvoerder van het vonnis zijn en verbiedt het daarom alle mensen, zeggende: Gij zult niet doodslaan.
Hierop zijn vier uitzonderingen,

1. Het doden van doodslagers door de overheid.

2. Het doden van de vijand in wettige oorlogen.

3. Het per ongeluk doden van iemand.

4. Het doden van iemand uit lijfsbescherming.

Genoeg discussie materiaal, zou ik zeggen.


Zelfmoord is niet goed. Tegelijkertijd nemen mensen niet zomaar zo'n beslissing. Dat doe je alleen als je totaal geen uitweg meer ziet. Dat is allereerst triest. Het heeft dan ook weinig zin om dan te zeggen: Zelfmoord is fout. Beter kan je je dan afvragen: Hoe heeft het zover kunnen komen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zelfmoord

Berichtdoor lekkerbek » 10 aug 2020 16:07

Persoonlijk vind ik het erg naar als er uit de doeken gedaan wordt hoe iemand zelfmoord gepleegd heeft. Als er verteld wordt dat iemand zelfmoord gepleegd heeft is vaak de eerste vraag: hoe?
Net of dat dit er toe doet. Ik vind het vooral ook naar de familie toe respectloos.

Verder komt ons het oordeel niet toe! Er staat maar van één zonde in de Bijbel dat deze onvergeeflijk is, dus laten we daar vanaf blijven! Er zijn families, misschien ook wel onder ons, die dit mee moesten maken in hun familie of vriendenkring. Er zijn er die hartelijk mogen geloven dat hun dierbare de strijd te boven is en voor eeuwig God mogen groot maken.
We kunnen beter bidden voor hen die geen uitkomst meer zien en voor hun naasten.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Speedy » 10 aug 2020 16:12

elburger schreef:Afgelopen weekend kwam het bericht naar buiten dat een ( naar ik meen ) Marrokaanse schrijfster uit het leven is gestapt. Zij heeft zelfmoord gepleegd. Zelfmoord komt meer voor als menigeen denkt, denk ik. Een 8 maanden geleden heeft een broertje van een oude klasgenoot zichzelf van het leven beroofd. Ophanging. Ik weet nog dat ruim 1 jaar geleden een landbouwer zichzelf van het leven heeft beroofd door zich een een draaiende kettingzaag te storten. Vroeger heb ik enige tijd gewerkt om een fiets- en wandelpad aan te leggen langs de spoorlijn Zwolle - Amersfoort ter hoogte van Ermelo. Regematig werd daar het treinverkeer stilgelegd omdat iemand zichzelf voor een trein had gegooid. Vreselijk allemaal en veel leed voor de nabestaanden en vaak ook veel onbeantwoorde vragen.
Euthanasie, is dat ook zelfmoord? Ik vind van wel. Velen zullen hier een andere mening over hebben, vermoed ik, maar dat hoor ik dan graag.

Echter, zelfmoord is een hoofdzonde!
Het 6e gebod leert ons: Gij zult niet doodslaan!
God heeft de mens ten leven geschapen, door de zonde is de dood in de wereld gekomen; maar God wil zelf de uitvoerder van het vonnis zijn en verbiedt het daarom alle mensen, zeggende: Gij zult niet doodslaan.
Hierop zijn vier uitzonderingen,

1. Het doden van doodslagers door de overheid.

2. Het doden van de vijand in wettige oorlogen.

3. Het per ongeluk doden van iemand.

4. Het doden van iemand uit lijfsbescherming.

Genoeg discussie materiaal, zou ik zeggen.


Door de omstandigheden kan ik niet uitgebreid reageren. Maar ik verzoek je deze zin te verwijderen: Echter, zelfmoord is een hoofdzonde.

Dit kan je niet zeggen en is erg kwetsend naar degenen die hier direct mee te maken hebben. Juist vanwege de geestelijke nood en ziekten die hier een grote rol in kunnen spelen. Aantal jaren terug heeft iemand uit de gg hierover een scriptie geschreven en het is uitgegeven als boek. Zeer genuanceerd geschreven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2020 16:20

tulp schreef:Een onbarmhartige uitspraak vind ik dat, waar je nabestaanden niet mee helpt.

In het kader van voortschrijdend inzicht: mensen kunnen lichamelijk ziek zijn en ook psychisch ziek.
Aan een lichamelijke ziekte kun je overlijden (hoeveel mensen overlijden bijvoorbeeld niet aan borstkanker) en aan een psychische ziekte kun je ook overlijden (zelfdoding).

In mijn beleving stamt 'zelfmoord is een hoofdzonde' uit de tijd dat men nog dacht dat aderlating dé oplossing was om koorts naar beneden te krijgen.


Sowieso zijn het woord zelfmoord en het gekoppelde werkwoord "plegen" ook niet neutraal. Misdaden pleeg je en de link is dus direct duidelijk. Niet "iemand was zo wanhopig dat hij/zij geen uitweg meer wist en is door zelfdoding omgekomen", maar "Iemand heeft zelfmoord gepleegd en is dus een misdadiger"

Mijn vader was machinist dus die heeft ook wel een aantal mensen gehad die zijn trein gebruikte om zichzelf te doden. Hij wist dat gelukkig van zich af te zetten - maar hij had ook collega's die na de eerste keer nooit meer in een trein zijn gestapt. Mijn vader heeft trouwens ook wel eens iemand gered en teruggebracht naar de instelling die naast het spoor lag waar hij langs reed.

Euthanasie staat hier wat mij betreft helemaal los van en ik ben trots op ons land dat we mensen waar we echt niets meer voor kunnen doen, en die zelf ook niet meer willen, niet eindeloos laten lijden. Niemand heeft immers een levensplicht. Natuurlijk wel met alle zorg en toezicht omringt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Speedy » 10 aug 2020 16:36

Het verzoek om topictitel aan te passen. Zelfmoord is een verkeerde benaming: suïcide is gangbaar
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Dogar

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Dogar » 10 aug 2020 16:52

lekkerbek schreef:Persoonlijk vind ik het erg naar als er uit de doeken gedaan wordt hoe iemand zelfmoord gepleegd heeft. Als er verteld wordt dat iemand zelfmoord gepleegd heeft is vaak de eerste vraag: hoe?
Net of dat dit er toe doet. Ik vind het vooral ook naar de familie toe respectloos.

Verder komt ons het oordeel niet toe! Er staat maar van één zonde in de Bijbel dat deze onvergeeflijk is, dus laten we daar vanaf blijven! Er zijn families, misschien ook wel onder ons, die dit mee moesten maken in hun familie of vriendenkring. Er zijn er die hartelijk mogen geloven dat hun dierbare de strijd te boven is en voor eeuwig God mogen groot maken.
We kunnen beter bidden voor hen die geen uitkomst meer zien en voor hun naasten.


In mijn ervaring is dat zo goed als nooit respectloos bedoeld.

Ja het doet er vaak wel iets toe. Naar wat ik zelf heb gezien ,details ga ik hier niet delen nu, maar methoden die als menswaardiger gezien worden en/of minder rommel geven laten toch wel net wat minder lidtekens achter op de zielen van nabestaanden.

Zoals ik eerder al zij. oordelen is God zijn taak en hoofdpijn. In mijn ogen zou het ons mensen sieren daar ver van te blijven.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zelfmoord

Berichtdoor lekkerbek » 10 aug 2020 17:09

Dogar, het doet er voor betrokkenen wel toe maar niet voor iedereen die het bericht doorvertelt.
In mijn directe omgeving heb ik een aantal keer een poging tot meegemaakt, gelukkig leeft ze nog steeds en gaat het op dit moment beter. Maar de keren dat het niet lukte was ze zodanig psychisch in de war dat ze de gevolgen voor anderen totaal niet heeft ingezien. Op t moment dat men dat nog wel inzien is het vaak nog niet zo erg dat ze suïcidaal zijn.
Ik heb een aantal jaar geleden gehoord dat een intens lieve vrouw/moeder stierf, ze was psychisch heel erg ziek. De familie wilde niet dat er naar buiten kwam hoe ze dit heeft gedaan. Maar er werd zoveel gespeculeerd, echt vreselijk. En dat bedoelde ik te zeggen: wat doet het er voor ons, die aan de zijlijn staan toe hoe het gebeurd is? Laten we biddend om de familie staan!

Elburger, ik vind dit een zeer kwetsbaar onderwerp, zeer gewaagd om er een topic aan te wijden.
Laten we echt zeer voorzichtig zijn wat we hier posten!

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Bessensap » 10 aug 2020 17:27

elburger schreef:
Echter, zelfmoord is een hoofdzonde!


Eens, met de meeste van voorgaande reacties.

Vind het niet oké dat je noemt dat zelfmoord een hoofdzonde noemt.
Het is niet aan ons om te oordelen of iets wel of niet een hoofdzonde is.

Daarbij vind ik het woord "Zelfmoord" nogal kwetsend.
Echt, mensen "kiezen" doorgaans niet voor suïcide.
Velen van hen zijn ernstig psychisch ziek en zien geen uitweg meer.
Het is zeker niet altijd een welbewuste en voorbereidde daad.
Daarnaast kunnen zij ook vanuit hun ziektebeeld komen tot zelfdoding. (bijv. een ernstige depressie of psychose)
In dat geval sterven ze dus aan een ernstige ziekte ipv aan "zelfmoord".

Overigens spreek ik regelmatig mensen die met deze gedachte spelen.
Vaak is het niet zo dat mensen willen sterven, maar zien ze geen uitweg meer in hun persoonlijke situatie.

Ooit een indrukwekkende lezing gehoord op een bezinningsavond over Spreuken 24: 11 (Red degene die ter dode toe gegrepen zijn)
Betreffende spreker trok dit door naar mensen die psychisch lijden. (Geen idee meer wie het was)

Het is niet onze taak is niet om met de vinger te wijzen dat het om een "hoofdzonde" gaat. (met daarbij regelmatig de opmerking dat het "egoïstisch" zou zijn en mensen verloren zijn)

In mijn beleving is het onze taak om mensen die psychisch lijden even goed, en misschien nog wel veel vaker en dringender, bij Gods genadetroon neer te leggen dan degene die kanker of een andere lichamelijke- of zichtbare ziekte hebben. Mede omdat het lijden bij psychiatrische/ psychische ziekten voor buitenstaanders doorgaans onzichtbaar is en als zwaarder wordt ervaren. Er wordt niet over gesproken uit schaamte en angst voor afwijzing en oordelen. Er is, ondanks alles, nog steeds een heel groot stigma als het gaat om psychische/ psychiatrische ziektebeelden. Daarnaast is het meeleven vanuit de omgeving om allerlei redenen vele malen minder.

Ik zou het zeer waarderen als de topictitel aangepast word...

Dogar

Re: Zelfmoord

Berichtdoor Dogar » 10 aug 2020 17:39

lekkerbek schreef:Dogar, het doet er voor betrokkenen wel toe maar niet voor iedereen die het bericht doorvertelt.
In mijn directe omgeving heb ik een aantal keer een poging tot meegemaakt, gelukkig leeft ze nog steeds en gaat het op dit moment beter. Maar de keren dat het niet lukte was ze zodanig psychisch in de war dat ze de gevolgen voor anderen totaal niet heeft ingezien. Op t moment dat men dat nog wel inzien is het vaak nog niet zo erg dat ze suïcidaal zijn.
Ik heb een aantal jaar geleden gehoord dat een intens lieve vrouw/moeder stierf, ze was psychisch heel erg ziek. De familie wilde niet dat er naar buiten kwam hoe ze dit heeft gedaan. Maar er werd zoveel gespeculeerd, echt vreselijk. En dat bedoelde ik te zeggen: wat doet het er voor ons, die aan de zijlijn staan toe hoe het gebeurd is? Laten we biddend om de familie staan!

Elburger, ik vind dit een zeer kwetsbaar onderwerp, zeer gewaagd om er een topic aan te wijden.
Laten we echt zeer voorzichtig zijn wat we hier posten!


Aha, Het is lastig exact aan te geven waar die lijn ligt natuurlijk maar grotendeels onderstreep ik uw zienswijze wel. Echter, laten we ook niet uit het oog verliezen dat ook zij die aan de zijlijn staan toch ook hun behoeften in zoiets hebben en toch ook vaak wel een soort, hoewel vaak minder intesief, verwerkingsproces doorlopen.

Zoals je al aangeeft indd het is een delicaat onderwerp.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Zelfmoord

Berichtdoor irmo » 10 aug 2020 17:58

elburger schreef:Afgelopen weekend kwam het bericht naar buiten dat een ( naar ik meen ) Marrokaanse schrijfster uit het leven is gestapt. Zij heeft zelfmoord gepleegd. Zelfmoord komt meer voor als menigeen denkt, denk ik. Een 8 maanden geleden heeft een broertje van een oude klasgenoot zichzelf van het leven beroofd. Ophanging. Ik weet nog dat ruim 1 jaar geleden een landbouwer zichzelf van het leven heeft beroofd door zich een een draaiende kettingzaag te storten. Vroeger heb ik enige tijd gewerkt om een fiets- en wandelpad aan te leggen langs de spoorlijn Zwolle - Amersfoort ter hoogte van Ermelo. Regematig werd daar het treinverkeer stilgelegd omdat iemand zichzelf voor een trein had gegooid. Vreselijk allemaal en veel leed voor de nabestaanden en vaak ook veel onbeantwoorde vragen.
Euthanasie, is dat ook zelfmoord? Ik vind van wel. Velen zullen hier een andere mening over hebben, vermoed ik, maar dat hoor ik dan graag.

Echter, zelfmoord is een hoofdzonde!
Het 6e gebod leert ons: Gij zult niet doodslaan!
God heeft de mens ten leven geschapen, door de zonde is de dood in de wereld gekomen; maar God wil zelf de uitvoerder van het vonnis zijn en verbiedt het daarom alle mensen, zeggende: Gij zult niet doodslaan.
Hierop zijn vier uitzonderingen,

1. Het doden van doodslagers door de overheid.

2. Het doden van de vijand in wettige oorlogen.

3. Het per ongeluk doden van iemand.

4. Het doden van iemand uit lijfsbescherming.

Genoeg discussie materiaal, zou ik zeggen.



Als je niet begrijpt wat je zegt, elburger, kun je beter je mond houden.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron