Suïcide

Moderators: Memmem, Moderafo's

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Suïcide

Berichtdoor Erik1960 » 03 jan 2021 12:20

LordJava schreef:Behalve met die vier punten ben ik het met je bericht eens. Zelfmoord - sorry ik ga het geen suïcide noemen want voor mij is het wel degelijk zelfmoord - noem ik dan wel geen zonde maar een kosmische misdaad, wat ongeveer op hetzelfde neerkomt maar alleen meer van de inhoud weergeeft. Iemand die dat doet grijpt in op alle levens van de mensen met wie hij omgang of bloedverwantschap had.

Zelf heb ik van zeer nabij een zelfmoord meegemaakt. Dat heeft een ronduit verwoestende uitwerking gehad op mijn leven. En pas op het moment dat iemand, een christen, mij ervan bewust maakte dat het een hoofdzonde is, kon ik boos worden en die boosheid had een helende werking, waarvan ik geloof dat dat postuum ook goed is voor de gestorven zelfmoordenaar.

Dus laat ieder het noemen zoals het hem goeddunkt, in plaats van op alle slakken zout te leggen samen kijken naar de diepere implicaties erachter. Suicide is een anglicisme voor zelfmoord. We zeggen ook moord en niet homicide.

Voor nabestaanden is het ook niet goed om het hele verdere leven in een soort slachtofferrol te zitten en het alleen maar zielig te vinden. Boosheid kan zeer helend en bevrijdend zijn en je de kracht teruggeven die je bent kwijtgeraakt door teveel empathie, teveel medeleven. Is mijn ervaring. Ik ben de christen die mij er anders naar leerde kijken bijzonder dankbaar.


Om van moord te kunnen spreken, is ‘kalm beraad’ nodig. Om kalm beraad te kunnen voeren in jezelf, moet je daar mentaal toe in staat zijn. Zoals ook in voorgaande reacties te lezen is, is er vaak sprake van ernstig psychisch lijden dat aan kalm beraad in de weg staat.

Dan schrijf je over de verwoestende uitwerking die een zelfdoding op jouw leven had. Je verklaart jezelf daarmee slachtoffer van de nood van een ander mens. Val die ander niet lastig met het ontbreken van coping-mechanismes in jouw ontwikkeling. Het feit dat jij niet geleerd hebt om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen moet je niet bij anderen op het bordje leggen. Over slachtofferrol gesproken...
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Suïcide

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2021 13:06

Erik1960 schreef:Om van moord te kunnen spreken, is ‘kalm beraad’ nodig. Om kalm beraad te kunnen voeren in jezelf, moet je daar mentaal toe in staat zijn. Zoals ook in voorgaande reacties te lezen is, is er vaak sprake van ernstig psychisch lijden dat aan kalm beraad in de weg staat.

Dan schrijf je over de verwoestende uitwerking die een zelfdoding op jouw leven had. Je verklaart jezelf daarmee slachtoffer van de nood van een ander mens. Val die ander niet lastig met het ontbreken van coping-mechanismes in jouw ontwikkeling. Het feit dat jij niet geleerd hebt om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen moet je niet bij anderen op het bordje leggen. Over slachtofferrol gesproken...


=D>
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Suïcide

Berichtdoor Prisma23 » 03 jan 2021 13:12

Erik1960 schreef:Om van moord te kunnen spreken, is ‘kalm beraad’ nodig. Om kalm beraad te kunnen voeren in jezelf, moet je daar mentaal toe in staat zijn. Zoals ook in voorgaande reacties te lezen is, is er vaak sprake van ernstig psychisch lijden dat aan kalm beraad in de weg staat.

Dan schrijf je over de verwoestende uitwerking die een zelfdoding op jouw leven had. Je verklaart jezelf daarmee slachtoffer van de nood van een ander mens. Val die ander niet lastig met het ontbreken van coping-mechanismes in jouw ontwikkeling. Het feit dat jij niet geleerd hebt om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen moet je niet bij anderen op het bordje leggen. Over slachtofferrol gesproken...


=D> =D>

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Suïcide

Berichtdoor Bessensap » 03 jan 2021 14:59

Erik1960 schreef:Om van moord te kunnen spreken, is ‘kalm beraad’ nodig. Om kalm beraad te kunnen voeren in jezelf, moet je daar mentaal toe in staat zijn. Zoals ook in voorgaande reacties te lezen is, is er vaak sprake van ernstig psychisch lijden dat aan kalm beraad in de weg staat.

Dan schrijf je over de verwoestende uitwerking die een zelfdoding op jouw leven had. Je verklaart jezelf daarmee slachtoffer van de nood van een ander mens. Val die ander niet lastig met het ontbreken van coping-mechanismes in jouw ontwikkeling. Het feit dat jij niet geleerd hebt om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen moet je niet bij anderen op het bordje leggen. Over slachtofferrol gesproken...


Goed verwoord..
Van harte mee eens!


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten