Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor Gtn » 29 sep 2020 19:02

Doe gewoon zoals je onderschrift luidt: come as you are. Als je het niet ziet zitten om te stoppen met wiet, of je wilt wel stoppen maar het lukt je niet, vertel dat gewoon aan God en vraag Hem om hulp en kracht. Hij wil dat echt doen :!:

Ik ben zelf niet bekend met wiet dus ik weet niet wat het werkelijk inhoud om daarmee te stoppen, maar ik weet wel dat God je van een verslaving af kan helpen. 14 jaar geleden vertelde iemand mij dat ik alleen met hulp van God van mijn seksverslaving kon afkomen. Had ik maar geluisterd... Nu weet ik dat hij gelijk heeft. Ik ben 25 jaar (heel erg diep) verslaafd geweest, en God heeft me ervan af geholpen. Sterker nog: God deed meer dan dat. Hij zorgde er ook voor dat de mensen om mij heen me niet als een baksteen lieten vallen, waar ik wel bang voor was. Ik moet nog veel leren en vooral afleren voordat ik niet meer de giga egoïst ben die ik altijd geweest ben, maar met Gods hulp heb ik er vertrouwen in dat het goed komt. Dit komt mede door een preek die ik hoorde over Nathanael. Jezus zegt tegen nathanael: je gelooft nu omdat Ik jou al zag onder de vijgenboom, maar je zult grotere dingen zien dan dit! God is zo machtig!

Ik zou zeggen: als je echt wilt, zorg voor mensen om je heen die je kunnen steunen, en sluit je aan bij een kerk om Gods woorden voor jou te horen. Dáár zit pas echte zekerheid in, want God kan niet liegen! Satan wel, die liegt alles bij elkaar, maar die hoef je niet te geloven want God is machtiger en heeft satan overwonnen. En het mooie is, die overwinning wil Hij delen met ons!

Laat je even weten hoe het met je gaat?
Een hartelijke groet, al ken ik je verder niet.

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor BroerKobijn » 06 okt 2020 19:15

Dank je.

Seksverslaving weet ik op mijn beurt weer weinig van, maar fijn dat je er bovenop hebt kunnen komen.

Misschien stelt het in de moderne wereld niet veel voor, maar:
Ik heb van een lid van de kerk een bijbel gekregen. Ik had gemeld dat ik naar één op zoek was, ik wist alleen niet waar te beginnen. Ik kreeg wel advies, maar binnen een luttele maand kreeg ik een bijbel in moderne vertaling. Hier hecht ik waarde aan, alle beetjes bouwen op.
Ik ben (op advies) begonnen aan het nieuwe testament, alleen ben ik nog niet heel erg ver.
Zo'n bijbel heeft een unieke schrijfwijze, best wel op een eigen manier herkenbaar.

Ik weet wat een bijbel is, ik ben er mee opgevoed, toen ik zo jong was leerde ik (toen nog wel) alles van mijn vader en nam het als zoete koek. Daardoor herken ik sommige teksten.
Ik weet nu niet of er veel verschil is tussen een protestante bijbel of een katholieke. Teksten zullen wel overeen komen.

Ook heb ik een beetje geleerd van wat protestants kan zijn:
Ik heb in andere jonge jaren in Doesburg gewoond, en ging in het kader van de 'samen op weg' -kerken naar de Grote- of Martinikerk. Kathedraal van een gebouw voor zo'n klein stadje. Ik heb begrepen dat het gebouwd is door de katholieke kerk, maar vrijwel meteen na oplevering was er opstand in de lage landen. Met beeldenstorm. Toen is er veel van het interieur gesneuveld, afbeeldingen verwijderd en werd het door de protestante gemeente in gebruik genomen. Dat wist ik eerder niet, maar sinds het tot mij doordrong, vond en vind ik het best indrukwekkend, ook al is er geen beeld of afbeelding te zien...
Verder weet ik best goed van de 95 stellingen (ik ken ze niet uit mijn hoofd, maar ja). Ik volg soms wel wat de Paus doet, maar ik leef die weg niet. Ik vind het overbodig om Rome te volgen om later te horen dat het om niet Rome maar Jeruzalem gaat. En nog meer dingen in de zoektocht naar de ware leer van Jezus.

Maar om terug te komen op verslaving:
Ik rook alleen nog de wiet op vrijdag, mijn laatste verzetje. Nauwelijks meer een verslaving, alhoewel de drang om te roken nog verslaafd is... Ik zoek, en zoek nog verder, ik ben nog niet klaar met alles.

Groeten,
BroerKobijn.
Come as you are

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor Gtn » 07 okt 2020 20:22

Hey broerKobijn,

Fijn dat het steeds beter met je gaat. Dat je een Bijbel hebt en daarin leest is erg mooi. Je kunt daardoor inderdaad meer leren over Jezus. En wat Hij voor jou kan én wil doen.

De tekst in een protestantse en een katholieke Bijbel zal waarschijnlijk gelijk zijn, de uitleg verschilt wel wat maar dat zou ik voor nu maar zo laten. Het leren kennen van Jezus is belangrijker!

Heb je ook iemand waar je terecht kunt met je vragen? Wellicht degene waar je de Bijbel van gekregen hebt?

'n hartelijke groet!

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor Gtn » 15 mar 2021 23:43

Broer Kobijn, hoe gaat het nu met je?
Heb je Jezus al gevonden?

RoelBroer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2021 12:52

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor RoelBroer » 28 mar 2021 13:23

Moderators: Ik heb wat problemen ondervonden met inloggen, na een tijdje afwezig te zijn, en heb een nieuw account daarom moeten aanmaken.
Ik hoop dat dit toegestaan is.
Ik gebruik een andere naam bij mijn account: RoelBroer.
Het is een samentrekking van mijn eigen (echte) naam, met de toevoeging Broer.

Gtn schreef:Broer Kobijn, hoe gaat het nu met je?


Het gaat goed, dank je. Nog steeds vrijdag als mijn dag dat ik van mezelf mag blowen. Helaas is het soms dat door de week ook al aantrekkelijk is. Maar het beheerst niet echt mijn leven.

Gtn schreef:Heb je Jezus al gevonden?

Haha, dat kan ruim beantwoord worden met ja en nee.

Nee: Ik heb zijn wederkomst nog niet gezien, ook geen trappen waarin hij uit de hemelen afdaalt, geflankeerd door engelen. Niet deze grootte.
Ja: Tussen alle ongeloof van de artiesten uit de Heavy Metal en andere heidense toestanden ben ik er toe gekomen dat eigenlijk één van de dingen uit de boodschap van Jezus is dat er maar één God is (net zoals Mozes tegenover de farao uitkwam).

Heavy Metal, Black Metal en Death Metal: Er is een punt dat de rock 'n roll niet alle dagelijkse dingen wil doen tijdens het uitgaan, concertbezoek. Er is geen bezoek aan Metallica omdat dat religie zou zijn, ook ga je er niet naar toe voor een werkinstructie. Slayer is geen religie, en ga zo maar door met talloze bandnamen uit de wereld van Metal. Men gaat er naar toe om wat anders te doen dan dagelijkse dingen. Begrijpelijk, maar onbegrijpelijk dat ze mensen die wel een geloof aanhangen lijken uit te dagen.

En die bijbel die ik heb, dat is een bijbel+, waarin iedere keer een toelichting vermeld staat.

Soms voel ik me zoals Zacheüs, die geïnteresseerd in de boom toekeek en luisterde naar Jezus, en daar vandaan geplukt werd, voor een persoonlijk gesprek.
Ikzelf heb niet een persoonlijk gesprek ondervonden, maar wel begrepen dat ik op mijn eigen beurt geroepen zou kunnen worden.
Zo verloopt het ongeveer, ik ben eigenlijk niet echt actief bezig met geloof, maar het vormt maar een beetje.

Groeten,
RoelBroer.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor Gtn » 30 mar 2021 19:25

Dag Roel,

Ik heb Jezus ook niet letterlijk gezien hoor :wink:

Doet me trouwens denken aan een lied van Martin Brand:

https://youtu.be/gIpwRgvw-FU


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten