Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 16:56

Gtn schreef:Ik wil dit toch enigszins relativeren. Iedereen praat nu al over haat en vervolging. Ik moet zeggen dat ik de houding van de refo's in dezen over het algemeen wel iets té rechthebbend vind. Daarmee laat je weinig naastenliefde zien. En dan is het niet zo heel vreemd dat er negatieve reacties komen. Voor een deel aan ons eigen gedrag te wijten.

Hier sluit ik me volledig bij aan.
En als je rechten kwijt wilt raken: Als je als gemeenschap in deze tijd laat zien niet met bepaalde rechten om te kunnen gaan moet je straks niet heel raar kijken als deze rechten je worden afgenomen.
En daar solliciteren een aantal gemeenten (en echt niet alleen Staphorst) wel naar.
En dan zul je ze horen over haat en vervolging, zonder ooit zelf het boetekleed aan te trekken.

En ik besef dat dit gegeneraliseerd is, want ook in de gemeenten waar het om gaat is niet iedereen dezelfde mening toegedaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 okt 2020 21:18

MoesTuin schreef:Je geplaatste "cip linkje" :wink:
na dat gelezen te hebben en wat reacties eronder daar.... :-({|=

Dus ik plaats een link en jij doet een reactie op de reacties? Hm.. helder.
Het artikel noem ik niet 'in de slachtofferrol' kruipen, maar gewoon een transparante weergave van ongewenste, oneerlijke en negatieve gevolgen voor mensen na diverse onvolledige, selectieve berichtgevingen.

StillAwake schreef:Die doodsbedreigingen zijn werkelijk te gek voor woorden. Laat ik daar volledig duidelijk in zijn. Wat betreft het kleineren, afgewezen worden en zelfs het uitgescholden worden: dat is iets wat beide kanten op werkt en gebeurt.

Dat is geen reden om het 'normaal' te gaan vinden, of er genoegen mee te nemen.
Hoezo een kronkel? kun je dat uitleggen?
Een werkgever probeert de veiligheid van zijn eigen werknemers zo groot mogelijk te krijgen. En als hij hoort dat iemand op een feest is geweest mag diegene in thuisisolatie, of met een mondkapje aan de slag.
Als de werkgever hoort dat iemand in het Feyenoordstadion heeft staan juichen mag diegene in thuisisolatie of met een mondkapje aan de slag.
En als de werkgever hoort dat iemand met 600 man in een kerk heeft gezongen mag diegene ook thuis in isolatie, of eventueel aan de slag met een mondkapje.
Gelijke monniken gelijke mondkapjes..

Zo werkt dan niet in real life. Dan kun je alle mensen wel gaan weren uit je bedrijf, instelling of winkel. Want tegenwoordig kun je overal een besmetting oplopen. Hoe zie je dat voor je? Maandagmorgen: 'ben je bij de supermarkt geweest? O, jij moest voor controle naar het ziekenhuis? En jullie hebben een bioscoopbezoekje gedaan zeg je? Hij daar is op visite geweest bij oma in het verzorgingstehuis.. alles netjes met afstand hoor en helemaal volgens de regels! Ja, dat zal wel. Maar toch, je bent er wél geweest. En daarom wil ik je ff niet zien hier. Ga jij maar thuiswerken. En doe jij meteen een mondkapje op...' Zoiets?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 15 okt 2020 21:26

StillAwake schreef:Hier sluit ik me volledig bij aan.
En als je rechten kwijt wilt raken: Als je als gemeenschap in deze tijd laat zien niet met bepaalde rechten om te kunnen gaan moet je straks niet heel raar kijken als deze rechten je worden afgenomen.
En daar solliciteren een aantal gemeenten (en echt niet alleen Staphorst) wel naar.
En dan zul je ze horen over haat en vervolging, zonder ooit zelf het boetekleed aan te trekken.

En ik besef dat dit gegeneraliseerd is, want ook in de gemeenten waar het om gaat is niet iedereen dezelfde mening toegedaan.


Daar sluit ik me totaal niet bij aan. Want wanneer je uit angst om die rechten kwijt te raken deze maar vast los gaat laten, dan bén je in feite op dat moment die rechten al kwijt.
Overigens zie ik het niet als 'niet met rechten om kunnen gaan'. Maar daar gaan we het niet eens over worden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2020 21:37

Dorpeling schreef:Dus ik plaats een link en jij doet een reactie op de reacties? Hm.. helder.
Het artikel noem ik niet 'in de slachtofferrol' kruipen, maar gewoon een transparante weergave van ongewenste, oneerlijke en negatieve gevolgen voor mensen na diverse onvolledige, selectieve berichtgevingen.




Zo zou je het ook kunnen samenvatten inderdaad.
Hoe dan ook, blijft een vorm van slachtoffer rol en dat is niet nodig.
Over een maand is bijna iedereen het vergeten :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2020 21:47

StillAwake schreef:En wat zou jij doen als je werkgever was?
Bij ons zijn alle mensen die in "de Kuip" zaten ook om veiligheidsredenen thuisgehouden.
Ik denk dat ook jij in deze op safe zou spelen.

De doodsbedreigingen zijn inderdaad te bizar voor woorden, maar verder snap ik de reacties wel...


Ik mag hopen dat mijn werkgever geen mensen die met meer dan 30 man in de kerk hebben gezeten, gaat weigeren. Dan blijven er weinig mensen over ;-)

Ik zou geen mensen die ergens op ruime afstand van elkaar hebben gezeten, weigeren. Als ze naar een “anti-corona-feestje” waren geweest zou dat uiteraard anders zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 22:47

Marnix schreef:Ik mag hopen dat mijn werkgever geen mensen die met meer dan 30 man in de kerk hebben gezeten, gaat weigeren. Dan blijven er weinig mensen over ;-)

Ik zou geen mensen die ergens op ruime afstand van elkaar hebben gezeten, weigeren. Als ze naar een “anti-corona-feestje” waren geweest zou dat uiteraard anders zijn.

We hadden het ook niet over 30 man.
Overigens is bij mijn werkgever iedereen verplicht thuis aan het werk, juist om dit type discussie te voorkomen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 22:50

Dorpeling schreef:Dat is geen reden om het 'normaal' te gaan vinden, of er genoegen mee te nemen.

Eens.
Maar veroordeel het dan beide kanten op, en maak je er niet zelf ook schuldig aan door mensen met andere inzichten van hersenkronkels te beschuldigen.

En ik hoor een hoop kritiek uit je toetsenbord komen.
Maar dat de NOS uit veiligheidsoverweging in bepaalde regio's zonder logo's op de satelietwagen werkt is in mijn optiek een teken aan de wand.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 15 okt 2020 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 22:54

Dorpeling schreef:Zo werkt dan niet in real life. Dan kun je alle mensen wel gaan weren uit je bedrijf, instelling of winkel. Want tegenwoordig kun je overal een besmetting oplopen. Hoe zie je dat voor je? Maandagmorgen: 'ben je bij de supermarkt geweest? O, jij moest voor controle naar het ziekenhuis? En jullie hebben een bioscoopbezoekje gedaan zeg je? Hij daar is op visite geweest bij oma in het verzorgingstehuis.. alles netjes met afstand hoor en helemaal volgens de regels! Ja, dat zal wel. Maar toch, je bent er wél geweest. En daarom wil ik je ff niet zien hier. Ga jij maar thuiswerken. En doe jij meteen een mondkapje op...' Zoiets?

Bij ons wordt iedereen uit voorzorg huisgehouden.
Het kan dus wel.

En als mensen de richtlijnen in hun vrije tijd niet opvolgen mag je ze als werkgever weigeren.
Dat is althans mijn visie.
En Staphorst ging tegen de richtlijnen in.
In die zin niet anders dan het "feest" in Den Haag waar zoveel ophef over is.
Die mensen ook maar gewoon laten werken vandaag?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2020 22:58

Dorpeling schreef:Daar sluit ik me totaal niet bij aan. Want wanneer je uit angst om die rechten kwijt te raken deze maar vast los gaat laten, dan bén je in feite op dat moment die rechten al kwijt.
Overigens zie ik het niet als 'niet met rechten om kunnen gaan'. Maar daar gaan we het niet eens over worden.

Agreed to disagree...
Maar ik snap de zinsnede dat je een recht wat je niet gebruikt al kwijt bent niet helemaal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2020 06:44

Dat je als je een uitzonderingpositie hebt om meer dan 30 man binnen te laten en je dat dan niet doet, je daar ook niks aan hebt.

StillAwake schreef:We hadden het ook niet over 30 man.
Overigens is bij mijn werkgever iedereen verplicht thuis aan het werk, juist om dit type discussie te voorkomen.


Ik had het toch ook over “meer dan 30”? Bij ons werken de meeste mensen vanuit huis. Maar voor sommige functies kan dat niet in de media (wat dan ook onder vitale beroepen valt). Er is dus altijd een kleine groep op kantoor aan het werk geweest tijdens beide golven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 16 okt 2020 07:50

Marnix schreef:Dat je als je een uitzonderingpositie hebt om meer dan 30 man binnen te laten en je dat dan niet doet, je daar ook niks aan hebt.

Die uitzonderingsregel is dan ook nooit bedoeld geweest voor een pandemie, maar om te voorkomen dat de overheid teveel invloed kreeg in kerken.
Als je op dit moment misbruik maakt van deze uitzondering in de grondwet zet je de uitzondering daarmee op het spel.
Marnix schreef:Ik had het toch ook over “meer dan 30”? Bij ons werken de meeste mensen vanuit huis. Maar voor sommige functies kan dat niet in de media (wat dan ook onder vitale beroepen valt). Er is dus altijd een kleine groep op kantoor aan het werk geweest tijdens beide golven.

bij ons vallen de scheepsbemanningen wel onder de groep die nog mag werken, maar wel na zeer strenge procedures (10 dagen quarantaine, en een Covid-test bij vertrek, niet aan wal gaan in om het even welke haven, en bij thuiskomst wordt je met een taxi voor de deur afgezet).
Daarnaast zit er voor ieder schip op kantoor ook een klein team wat als support kan dienen.
Maar zeker 2000 mensen zitten thuis bij ons, om te voorkomen dat we op de zaak een uitbraak krijgen.

In dat licht vind ik het onbegrijpelijk dat er feesten worden gegeven zoals in Den Haag, kerkdiensten worden belegd met zo verschrikkelijk veel mensen en demonstraties worden doorgezet.
Als we ons nu een paar weken echt aan de adviezen hadden gehouden als Europa (het probleem ligt echt niet alleen in Nederland), hadden wij onze kwetsbare dierbaren inmiddels weer kunnen ontmoeten, hadden een hoop mensen weer het normale leven op kunnen pakken en was de oversterfte beperkt gebleven.
Althans, als ik de Chinese cijfers op de juiste wijze interpreteer krijg ik dat gevoel (waarbij ik altijd wel mijn twijfels heb over de juistheid van de informatie zoals verstrekt door Chinese media).
Door het egoïsme wat sommige mensen aan de dag leggen door een groot feest te geven vlak voor de horeca dichtgaat, door een wettelijke uitzondering voor religieuze bijeenkomsten oneigenlijk te gebruiken, door in De Kuip toch met zijn allen tegen het veld aan te gaan staan schreeuwen, door de mondkapjes nog steeds niet te gebruiken, en door na positief getest te zijn gewoon door te gaan met de zaken waar ze voordien eigenlijk ook al niet aan hadden moeten beginnen (niet alleen in Nederland) hebben we nu de tweede golf te pakken. Een golf die China wel redelijk heeft weten te ontlopen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 16 okt 2020 08:24

Dorpeling schreef:Daar sluit ik me totaal niet bij aan. Want wanneer je uit angst om die rechten kwijt te raken deze maar vast los gaat laten, dan bén je in feite op dat moment die rechten al kwijt.
Overigens zie ik het niet als 'niet met rechten om kunnen gaan'. Maar daar gaan we het niet eens over worden.

Ik las vanmorgen over een restaurant wat gewoon open blijft, omdat gasten een fictieve hotelkamer kunnen bijboeken.
Juridisch gezien helemaal in orde (waarschijnlijk), en de restaurateur gebruikt zijn rechten.
Ik neem aan dat jij dat dan ook een wijze keuze van deze man vindt? De man maakt immers gebruik van zijn rechten, en als hij dat niet doet is hij ze eigenlijk al kwijt toch?
Artikel AD voor meer informatie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 16 okt 2020 14:51

StillAwake schreef:Maar dat de NOS uit veiligheidsoverweging in bepaalde regio's zonder logo's op de satelietwagen werkt is in mijn optiek een teken aan de wand.

Ook al de schuld van 'Staphorst'?

StillAwake schreef:
Ik las vanmorgen over een restaurant wat gewoon open blijft, omdat gasten een fictieve hotelkamer kunnen bijboeken.
Juridisch gezien helemaal in orde (waarschijnlijk), en de restaurateur gebruikt zijn rechten.
Ik neem aan dat jij dat dan ook een wijze keuze van deze man vindt?

Ik begrijp het verband niet, en ook niet waar je het vandaan haalt dat ik dit soort bedrog een wijze keus zou vinden.

Als je op dit moment misbruik maakt van deze uitzondering in de grondwet zet je de uitzondering daarmee op het spel.

Dus dan maar geen gebruik maken van je rechten, want dan is het ineens 'misbruik'?

Bij ons wordt iedereen uit voorzorg huisgehouden.(..) In dat licht vind ik het onbegrijpelijk dat er feesten worden gegeven zoals in Den Haag, kerkdiensten worden belegd met zo verschrikkelijk veel mensen en demonstraties worden doorgezet.

Waar ken ik dat toch van? 'Wat ik niet mag, mag jij ook niet'. Was dat niet het kleuterschoolgedrag waar je zo over opgaf? :P

Overigens begrijp ik niet waarom je steeds de Kuip en feestgangers op 1 lijn zet met kerkgangers.
Lijkt me nogal wat verschil zitten tussen rustig na binnenkomst je handen ontsmetten, naar je gereserveerde plaats gebracht worden op ruime afstand van je buurman, daar continu blijven zitten en pas op een teken een voor een de ruimte mag verlaten; en tussen het massaal negeren van de regels, schreeuwend en bezopen rollebollend over je buurman een lekker feestje te bouwen.

Nog een artikel over het waarom de fysieke kerkgang zo belangrijk kan zijn voor mensen. ''De kerkgang is niet alleen een sterk ontwikkelde traditie waar mensen aan hechten. Maar bovenal is kerkgang volgens Schaeffer een uiting van het geloof dat je hebt in de God die het leven heeft geschapen en die je vertrouwt: "Het geeft een enorme collectieve kracht om dat geloof samen uit te zingen, veel sterker dan wanneer je dat alleen en in stilte belijdt."
https://www.rtvoost.nl/nieuws/1320613/O ... lde-kerken
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 16 okt 2020 15:43

Dorpeling schreef:Dus dan maar geen gebruik maken van je rechten, want dan is het ineens 'misbruik'?
Ook al volg je alle regels, het is gewoon gebruik maken van een maas in de wet. (listig gebruik maken van de wet of zelfs omzeilen van de wet)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2020 16:37

StillAwake schreef:Die uitzonderingsregel is dan ook nooit bedoeld geweest voor een pandemie, maar om te voorkomen dat de overheid teveel invloed kreeg in kerken.
Als je op dit moment misbruik maakt van deze uitzondering in de grondwet zet je de uitzondering daarmee op het spel.

bij ons vallen de scheepsbemanningen wel onder de groep die nog mag werken, maar wel na zeer strenge procedures (10 dagen quarantaine, en een Covid-test bij vertrek, niet aan wal gaan in om het even welke haven, en bij thuiskomst wordt je met een taxi voor de deur afgezet).
Daarnaast zit er voor ieder schip op kantoor ook een klein team wat als support kan dienen.
Maar zeker 2000 mensen zitten thuis bij ons, om te voorkomen dat we op de zaak een uitbraak krijgen.

In dat licht vind ik het onbegrijpelijk dat er feesten worden gegeven zoals in Den Haag, kerkdiensten worden belegd met zo verschrikkelijk veel mensen en demonstraties worden doorgezet.
Als we ons nu een paar weken echt aan de adviezen hadden gehouden als Europa (het probleem ligt echt niet alleen in Nederland), hadden wij onze kwetsbare dierbaren inmiddels weer kunnen ontmoeten, hadden een hoop mensen weer het normale leven op kunnen pakken en was de oversterfte beperkt gebleven.
Althans, als ik de Chinese cijfers op de juiste wijze interpreteer krijg ik dat gevoel (waarbij ik altijd wel mijn twijfels heb over de juistheid van de informatie zoals verstrekt door Chinese media).
Door het egoïsme wat sommige mensen aan de dag leggen door een groot feest te geven vlak voor de horeca dichtgaat, door een wettelijke uitzondering voor religieuze bijeenkomsten oneigenlijk te gebruiken, door in De Kuip toch met zijn allen tegen het veld aan te gaan staan schreeuwen, door de mondkapjes nog steeds niet te gebruiken, en door na positief getest te zijn gewoon door te gaan met de zaken waar ze voordien eigenlijk ook al niet aan hadden moeten beginnen (niet alleen in Nederland) hebben we nu de tweede golf te pakken. Een golf die China wel redelijk heeft weten te ontlopen.


Gedeeltelijk mee eens, maar je kan een kerkdienst waar iedereen zich aanmeldt, alleen fit naartoe mag, daar de handen ontsmet, via 4 deuren binnen wordt gelaten en in verschillende ruimten worden gezet, waar men altijd 1,5e meter van elkaar blijft, veel meer dan dat van elkaar zit etcetera niet op 1 lijn trekken met zo’n feest als in Den Haag waar men met 4 man pet vierkante meter tegen elkaar staat te springen, zweten en te schreeuwen. Dat we terug zijn bij af omdat een hoop mensen weigeren zich aan de regels te houden klopt maar er zijn een hoop restaurants, theaters, sportverenigingen en kerken die daar absoluut geen debet aan zijn, ook al moeten doe nu weer terugschalen of zelfs dicht. Omdat mensen zich niet aan de regels houden moeten de goede onder de kwaden lijden, zo is het helaas. Want je kan niet alle plekken waar het er prima aan toe gaat open en de rest niet, je moet daarin 1 lijn trekken.

(Even los van het zingen trouwens, dat is niet handig, er is weinig over bekend. Ik las vandaag dat bij een jodelconcert veel mensen besmet zijn geraakt dus er zit toch wel een risico, ook al zou ik het zingen van psalmen en jodelen niet op 1 lijn willen stellen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten