Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 17:18

Dorpeling schreef:Roepen dat het aantoonbaar niet door het vaccin komt is eveneens onzin. Doorgaans vallen jonge mensen niet zomaar dood neer. Er gebeuren dingen die in ieder geval zeer opmerkelijk zijn.
Trouwens, 'bewijs' is een relatief begrip in dit geval. Niet alle families kiezen voor onderzoek naar eventueel verband. Van mijn achter nicht weet ik dat de familie geen behoefte aan die extra belasting had. En ik kan me voorstellen dat er meer zo in staan. Je krijgt je dierbare er niet mee terug.


In de rechtspraak is het doorgaans dat je onschuldig bent totdat het tegendeel is bewezen en dat is hier ook wel een gezond beginsel, anders kan je ieder complot wel als geloofwaardig gaan bestempelen onder het mom "bewijs maar dat het niet zo is". Wat je tegenwoordig vanuit bepaalde kringen ook bij de grootste kolder ziet gebeuren.

Los daarvan is er gigantisch veel onderzoek gedaan naar de vaccins en bijwerkingen, wordt er dus enorm veel gemonitord en is er dus heel veel bekend. Op basis is er heel veel bewijs van het tegenovergestelde, dat de vaccins heel veilig zijn.

Jij probeert dat telkens onderuit te halen met desinformatie. Het gebeurt wel maar dat wordt dan niet gemeld, dat blijft onder de radar want de echte oorzaak achterhalen zorgt er niet voor dat je je geliefde terugkrijgt, dat soort dingen. Mensen vallen niet zomaar door neer. Ik kan je vertellen, dat gebeurt wel. Niet heel vaak, dat klop maar dat is na alle vaccinaties niet het geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 24 feb 2022 17:45

Geerkk schreef:Ik vind deze vraag van de ambuancemedewerker wel opvallend, gezien de situatie waarin de vraag gesteld werd. Deze persoon had nog op geen enkele manier hiervoor iets van Corona klachten.
Maar Geerkk, je schrijft zelf dat de reden van oproep benauwdheidsklachten was. Dat is toch een coronaklacht? Zoals ik al zei: ik stel zelf de vraag of iemand gevaccineerd is standaard als een van de eerste wanneer ik een patiënt met benauwdheidsklachten zie. Het ontgaat me waarom je de vraag van de desbetreffende ambulancebroeder onlogisch vindt.

Geerkk schreef:Vanmorgen een vriendin gesproken, werkt in de thuiszorg. Bij haar in de wijk 2 mensen overleden na vaccinatie. Hartstilstand. Ja, mensen hebben niet voor niets thuiszorg, er sterven vaker mensen onverwachts. Maar om te zeggen dat er heus geen verband is met het vaccin in al deze situaties, vind ik te kort door de bocht.
Daar hebben we dus wetenschappelijk onderzoek voor, want daarmee kun je onderzoeken of het vaker na een vaccinatie voorkomt dan 'zomaar'. En al het onderzoek wijst in dezelfde richting: er is geen verband tussen vaccinaties en plotselinge hartstilstanden onder kwetsbare ouderen.

Geerkk schreef:Het verhaal van de cardioloog is niet op internet te vinden. Dat heeft een cardioloog zelf gezegd tegen een moeder van school die daar al jaren komt met haar kind.
Dus toch viavia gehoord. ;-) Waarom schrijf je dan "dat zijn geen verhalen die ik via, via (...) gehoord heb"?

Geerkk schreef:En over het menstrueren, als je als 22 jarige altijd vrij normaal ongesteld bent geweest, ook tijdens deze hele corona tijd. En na vaccinatie ineens een half jaar helemaal niet meer. Dan is het opeens stress?
Nee, dat heb ik niet gezegd. Lees mijn bericht nog eens een keertje. Ik geef daar vier argumenten waarom ik vermoed dat er geen oorzakelijk verband tussen vaccinaties en menstruatieklachten is. Nu ik er zo over nadenk kan ik daar nog meer argumenten voor geven, bijvoorbeeld dat we een verband met menstruatieklachten ook niet van andere en vergelijkbare vaccinaties kennen en dat dierproeven dit verband ook niet tonen. Maar goed, zoals ik al zei loopt er dus nog onderzoek naar, dus we zullen zien of mijn beargumenteerde scepsis gerechtvaardigd was of dat er toch een of ander verband is.

Het is jammer dat je je overtuigingen toch grotendeels op viavia-verhalen en van-horen-zeggen baseert. Een verhaal van de cardioloog van een moeder van een kind van een school, twee jonge vrouwen met menstruatieklachten, een vriendin in de thuiszorg met overledenen in de wijk... Tja, dat klinkt niet echt als degelijke onderbouwing. Waarom baseer je je niet op verricht onderzoek of de uitleg van deskundigen?

Geerkk schreef:Maar eens worden zullen we het vast niet hierover. Die illusie heb ik niet.
Dat is jammer en eigenlijk ook best wel een beetje raar, want je geeft hiermee namelijk aan dat je onovertuigbaar bent, ook als er duidelijk bewijs van wetenschappelijk onderzoek en deskundigenuitleg is. Welk bewijs zou jou kunnen overtuigen?

Groetjes, een arts-onderzoeker.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 24 feb 2022 17:58

Dorpeling schreef:Kortzichtige reactie. Ik zie iets niet, dus het is er niet. :roll:
Er zijn wel degelijk meer van dit soort gevallen bekend.
Ook in mijn omgeving stierven mensen na vaccinatie. Toevallig volgens jou, maar wanneer iemand van nog geen 50 jaar twee dagen na haar booster dood op de bank zit is dat m.i een aantoonbaar gevolg van.
Op zich wel grappig. Degene die keer-op-keer weigert een degelijke, wetenschappelijke bron voor zijn ongefundeerde uitspraken op te voeren, verwijt nu een ander kortzichtigheid. En dat ook nog eens onterecht, want je beticht me van het niet-zien van iets, terwijl ik juist schrijf dat ik de correlatie heb gezien maar de causatie mij zeer onwaarschijnlijk lijkt. En dat dan ook nog eens met logische argumenten en wetenschappelijk onderzoek onderbouwd.

Zonder onderbouwing zijn je beweringen niets meer dan... tja... ongefundeerde uitspraken. Maar daar hebben je gesprekspartners jou in deze discussie (Marnix, StillAwake, Hans0166) ook al op gewezen.

Dorpeling schreef:wanneer iemand van nog geen 50 jaar twee dagen na haar booster dood op de bank zit is dat m.i een aantoonbaar gevolg van.
Inderdaad. En een kennis van me overleed nu sinds 1700 het aantal aantal caraïbische piraten afneemt, dus dat is m.i. ook een aantoonbaar gevolg daarvan.

Veel plezier met je eigen gelijk.
"Een libelle zweeft over het water..."

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 24 feb 2022 18:26

Pcrtje schreef:Zonder onderbouwing zijn je beweringen niets meer dan... tja... ongefundeerde uitspraken. Maar daar hebben je gesprekspartners jou in deze discussie (Marnix, StillAwake, Hans0166) ook al op gewezen.

Inderdaad. En een kennis van me overleed nu sinds 1700 het aantal aantal caraïbische piraten afneemt, dus dat is m.i. ook een aantoonbaar gevolg daarvan.

Veel plezier met je eigen gelijk.

Nogmaals, wetenschap is niet het einde van alles en is niet de onomstotelijke waarheid. Wanneer jij alleen die dingen geloofd die wetenschappelijk bewezen zijn, is er dan nog een normaal, menselijk gesprek met je naasten mogelijk? Wanneer iemand iets beweerd uit persoonlijke ervaring of overtuiging, ga jij dan meteen vragen om wetenschappelijk bewijs? Of durf je nog zelf te denken, te geloven en af en toe kritisch te zijn?

Wanneer iemand mij iets verteld geloof ik dat zonder dat diegene met bewijsstukken aan komt dragen. Zonder voorwaarden, omdat ik niet al op voorhand alles wat niet bewezen is als onwaarheid of onzin beschouw. Ik zie dat ook niet als onderuit halen met desinformatie @Marnix.

Dat werkt blijkbaar niet zo voor jou. Ook prima, dan wens ik jou insgelijks veel genoegen in je eigen wetenschappelijke wereldje waarin niets gebeurd of waar kan zijn wat niet door de zgn 'wetenschap' bevestigd is.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 24 feb 2022 18:32

Dorpeling schreef:Nogmaals, wetenschap is niet het einde van alles en is niet de onomstotelijke waarheid. Wanneer jij alleen die dingen geloofd die wetenschappelijk bewezen zijn, is er dan nog een normaal, menselijk gesprek met je naasten mogelijk? Wanneer iemand iets beweerd uit persoonlijke ervaring of overtuiging, ga jij dan meteen vragen om wetenschappelijk bewijs? Of durf je nog zelf te denken, te geloven en af en toe kritisch te zijn?

Wanneer iemand mij iets verteld geloof ik dat zonder dat diegene met bewijsstukken aan komt dragen. Zonder voorwaarden, omdat ik niet al op voorhand alles wat niet bewezen is als onwaarheid of onzin beschouw. Ik zie dat ook niet als onderuit halen met desinformatie @Marnix.

Dat werkt blijkbaar niet zo voor jou. Ook prima, dan wens ik jou insgelijks veel genoegen in je eigen wetenschappelijke wereldje waarin niets gebeurd of waar kan zijn wat niet door de zgn 'wetenschap' bevestigd is.
Mooi schoolvoorbeeld van het stropopargument. :lol:
"Een libelle zweeft over het water..."

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 24 feb 2022 19:02

Pcrtje schreef:Mooi schoolvoorbeeld van het stropopargument. :lol:

Tja.. dat is ook een manier om te reageren als je je niet comfortabel voelt bij niet-wetenschappelijk onderbouwde argumenten.. =D>
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 20:23

Dorpeling schreef:Nogmaals, wetenschap is niet het einde van alles en is niet de onomstotelijke waarheid. Wanneer jij alleen die dingen geloofd die wetenschappelijk bewezen zijn, is er dan nog een normaal, menselijk gesprek met je naasten mogelijk? Wanneer iemand iets beweerd uit persoonlijke ervaring of overtuiging, ga jij dan meteen vragen om wetenschappelijk bewijs? Of durf je nog zelf te denken, te geloven en af en toe kritisch te zijn?

Wanneer iemand mij iets verteld geloof ik dat zonder dat diegene met bewijsstukken aan komt dragen. Zonder voorwaarden, omdat ik niet al op voorhand alles wat niet bewezen is als onwaarheid of onzin beschouw. Ik zie dat ook niet als onderuit halen met desinformatie @Marnix.

Dat werkt blijkbaar niet zo voor jou. Ook prima, dan wens ik jou insgelijks veel genoegen in je eigen wetenschappelijke wereldje waarin niets gebeurd of waar kan zijn wat niet door de zgn 'wetenschap' bevestigd is.


Dat kan wel, maar ik moet kiezen wat ik geloof. Feiten of gekleurde aannames. Gedegen onderzoek of “van horen zeggen van”. Wat experts zeggen of wat het gevoel van jou zegt.

Overigens geloof je dat soort dingen alleen als het je wel uitkomt, als anderen je hier iets vertellen met je opeens een stuk minder goedgelovig ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 24 feb 2022 20:34

Marnix schreef:Dat kan wel, maar ik moet kiezen wat ik geloof. Feiten of gekleurde aannames. Gedegen onderzoek of “van horen zeggen van”. Wat experts zeggen of wat het gevoel van jou zegt.

Overigens geloof je dat soort dingen alleen als het je wel uitkomt, als anderen je hier iets vertellen met je opeens een stuk minder goedgelovig ;-)

Ik ben nu eenmaal niet zo gefocust op wetenschappelijk bewijs. Simpelweg omdat de waarheid uit vele facetten kan bestaan, wetenschap vaak bevooroordeeld is en geen absoluut eindpunt.
Wanneer mijn ervaring anders is dan wat de wetenschap beweerd, zal me die hele argumentatie van experts worst zijn.

Ik ben zeker niet goedgelovig, maar menselijke ervaringen of emoties tellen wel degelijk mee. Meer dan welk zogenaamd bewijs dan ook.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 23:22

Dorpeling schreef:Ik ben nu eenmaal niet zo gefocust op wetenschappelijk bewijs. Simpelweg omdat de waarheid uit vele facetten kan bestaan, wetenschap vaak bevooroordeeld is en geen absoluut eindpunt.
Wanneer mijn ervaring anders is dan wat de wetenschap beweerd, zal me die hele argumentatie van experts worst zijn.

Ik ben zeker niet goedgelovig, maar menselijke ervaringen of emoties tellen wel degelijk mee. Meer dan welk zogenaamd bewijs dan ook.


Dat kan en als het om geloofskwesties gaat snap ik dat heel goed. Maar het gaat hier om feiten, tal van onderzoeken. En feiten van tafel schuiven met als argument “ik ben nou eenmaal niet zo gefocust op wetenschappelijk bewijs” of “menselijke ervaring tet meer mee dan wetenschappelijk bewijs” is een wat ander verhaal. Daarnaast is je eigen waarneming een stuk minder objectief dan tal van onderzoekers door tal van wetenschappers met allerlei achtergronden. Je verwijt de wetenschap bevooroordeeld te zijn maar uit alles blijkt dat je dat zelf op gebied van corona en vaccins ook al die tijd al bent. Als ik dan moet kiezen wat waar is kies ik voor feiten die door onderzoek van experts bekend worden en niet voor jouw gevoel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2022 15:01

Het valt mij op dat er in de kringen van mensen die corona "een griepje" achten, ook op andere punten de wetenschap in twijfel proberen te trekken. Ik lees veel kreten uit die kringen over o.a. de platte aarde en dat soort fantasieën.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 feb 2022 15:57

Pcrtje schreef:.

Het is jammer dat je je overtuigingen toch grotendeels op viavia-verhalen en van-horen-zeggen baseert. Een verhaal van de cardioloog van een moeder van een kind van een school, twee jonge vrouwen met menstruatieklachten, een vriendin in de thuiszorg met overledenen in de wijk... Tja, dat klinkt niet echt als degelijke onderbouwing. Waarom baseer je je niet op verricht onderzoek of de uitleg van deskundigen?

Dat is jammer en eigenlijk ook best wel een beetje raar, want je geeft hiermee namelijk aan dat je onovertuigbaar bent, ook als er duidelijk bewijs van wetenschappelijk onderzoek en deskundigenuitleg is. Welk bewijs zou jou kunnen overtuigen?

Groetjes, een arts-onderzoeker.


Omdat bijna iedereen dit soort dingen meemaakt. Ik ken geerkk niet maar ik hoor wel exact dezelfde verhalen. En niet via via. Ik werk in de zorg op veel verschillende locaties. Dan heb je heel veel collega's zoals je wel zult begrijpen. En ook heel veel ouderen (werk in thuiszorg, verpleeghuizen en soms met jonge terminaal zieken). En het is inderdaad mijn ervaring, mijn visie, mijn gedachte maar ik zie ook zoveel dingen die niet kloppen. Ernstig zieken, vrij plotselinge overlijdens na vaccinatie. En als je er dan 10 in de week hebt ga je toch vragen stellen. Vooral omdat het nu, na de boosters gezet zijn, niet meer voorgekomen is. En tussendoor ook niet. Dan ging er af en toe iemand, maar meerdere mensen dood in bed vinden in 1 week tijd (eigen ervaring!!!) heb ik in mijn loopbaan van 16 jaar echt nog niet eerder meegemaakt hoor!

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 feb 2022 15:59

Optimatus schreef:Het valt mij op dat er in de kringen van mensen die corona "een griepje" achten, ook op andere punten de wetenschap in twijfel proberen te trekken. Ik lees veel kreten uit die kringen over o.a. de platte aarde en dat soort fantasieën.


Gelukkig zeg ik niet dat corona een griepje was, want de wereld is echt rond. Eerste lockdown niet iig. Nu wel. Er zijn weer veel ouderen besmet maar na een paar dagen knappen de meeste weer op. Enkele overlijden, maar ik zie op dit moment geen verschil met de griep als het gaat over hoe ziek mensen ervan zijn.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2022 16:01

Dat is nu inderdaad het geval, maar aanvankelijk was er toch wel degelijk een probleem. Het is doorgaans niet gebruikelijk dat een complete planeet min of meer wordt stilgelegd als er niets aan de hand is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 07 mar 2022 09:10

lammetje schreef:Gelukkig zeg ik niet dat corona een griepje was, want de wereld is echt rond. Eerste lockdown niet iig. Nu wel. Er zijn weer veel ouderen besmet maar na een paar dagen knappen de meeste weer op. Enkele overlijden, maar ik zie op dit moment geen verschil met de griep als het gaat over hoe ziek mensen ervan zijn.


Dat is logisch. De meeste mensen hebben inmiddels door vaccinatie en het virus een natuurlijke weerstand opgebouwd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2022 09:38

ajl schreef:Dat is logisch. De meeste mensen hebben inmiddels door vaccinatie en het virus een natuurlijke weerstand opgebouwd.


Precies, Omikron veel milder dan eerdere versies en dat scheelt een hoop. Maar voor het gemak wordt nog wel eens vergeten (met name door de groep die tegen een brede vaccinatiecampagne was) dat door de vaccinaties er heel veel weerstand is en dat dat nog eens extra bijdraagt aan de mildheid van deze variant. En ondanks dat nog wel 1200 mensen per week opgenomen en 160 op de IC met corona plus ook bij deze variant een hoop mensen die langdurig met smaak- en reukverlies kampen. Doe mij dan toch maar een "griepje".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten