Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 mei 2021 10:14

elbert schreef:De oorsprong van COVID-19: volgens China komt het van een markt in Wuhan, waarvandaan iemand waarschijnlijk een vleermuis of gordeldier zou hebben gegeten. Dat is het officiele verhaal.
Vorig jaar verschenen er al berichten dat het virus mogelijk uit het laboratorium in Wuhan zou zijn ontsnapt. In dat laboratorium wordt door het Chinese leger onderzoek gedaan naar allerlei mogelijke virussen (mogelijk te gebruiken bij biologische oorlogsvoering).
Vorig jaar werd deze theorie minachtend terzijde geschoven als complottheorie (door de WHO en politici), ondanks dat de toenmalige president van de VS zei dat hij inlichtingenrapporten had gelezen die deze mogelijkheid zouden ondersteunen. Misschien wel juist daarom (want tja, die president was bekend om een aantal leugens) werd dit verhaal niet serieus genomen.

In de Wall Street Journal kwam dit weekend het bericht dat 3 medewerkers van dit laboratorium in november 2019 in het ziekenhuis zijn opgenomen met verschijnselen die wel erg lijken op die van COVID-19.
Het hoofd van de Amerikaanse COVID-bestrijding (dr. Fauci) die eerst nog vond dat een ontsnapping uit het laboratorium een complottheorie was, is nu niet meer overtuigd van een natuurlijke oorsprong van het virus. Maar er zit nog een politiek staartje aan vast m.b.t. zijn eigen betrokkenheid.
In september was het onderzoekers al opgevallen dat het virus begin vorig jaar nauwelijks muteerde. Dat is merkwaardig, want normaal bij een overdracht van dier op mens, gaat een virus snel muteren om zich aan de menselijke gastheer aan te passen. Nu dat niet gebeurde, is hun conclusie dat dit virus waarschijnlijk niet natuurlijk is en dat die mutaties in een laboratorium al waren gefabriceerd. Deze onderzoekers zijn de enigen niet die tot die conclusie zijn gekomen.
Een woordvoerder van de regering Biden zegt dit: “We continue to have serious questions about the earliest days of the Covid-19 pandemic, including its origins within the People’s Republic of China,”
Hier is het laatste woord dus nog niet over gezegd.

In elk geval: als het virus uit een laboratorium in Wuhan afkomstig is, dan zal China dit nooit erkennen. Want dan komt aansprakelijkheid op tafel en dat zal China qua kosten en gezichtsverlies niet accepteren.

Iets anders: vandaag stemt de Eerste Kamer over de wet die de zogenaamde testsamenleving mogelijk moet maken. De site "Follow the Money", die met artsen en epidemiologen sprak, kraakt deze wet tot de grond toe af: te laat, te veel en gericht op de verkeerde doeleinden. Het zorgt bovendien voor een tweedeling in de maatschappij. Weg ermee.

Ik heb ook wel eens gelezen dat Kennedy door Bert en Ernie vermoord is, dat de maanlandingen in Arizona zijn geweest, dat Elvis nog leeft, en dat Geaorge W Bush kinderoffers bracht in een geheime tempel op Antarctica.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 25 mei 2021 10:48

StillAwake schreef:Ik heb ook wel eens gelezen dat Kennedy door Bert en Ernie vermoord is, dat de maanlandingen in Arizona zijn geweest, dat Elvis nog leeft, en dat Geaorge W Bush kinderoffers bracht in een geheime tempel op Antarctica.
Ik geloof best dat je gekke verhalen hebt gelezen, maar ik neem aan dat je die niet hebt gelezen of gehoord in serieuze media?
De WSJ, de Boston Magazine, CNN en FTM die ik hier citeer behoren tot de serieuze media. O ja, laat ik de BBC er ook nog bij doen, al is dat wat ouder.
Vind ervan wat je vindt, maar mijn verhaal is onderbouwd met bronnen. Sterker nog: ook politici die vorig jaar niets zagen in het verhaal over het laboratorium in Wuhan, vinden nu dat er meer uitgezocht moet worden, zoals dit D66 kamerlid.
Ik hoor graag het alternatief, liefst ook onderbouwd. Want zoals ik zei: hier is het laatste woord niet over gezegd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2021 11:14

Het is in ieder geval handig om "not guilty until proven guilty" aan te houden in zo'n situatie.
En als Trump nou bekend stond als een betrouwbare president hadden mensen hem misschien wel geloofd (mits er toen al duidelijk bewijs voor zijn statement was) maar als je de hele tijd dingen roept die niet kloppen is het niet zo gek dat als je zonder dat je er bewijs voor kan leveren roept dat het virus in een lab is ontstaan en daar is ontsnapt, mensen dat niet zo geloofwaardig vinden. En ook niet is nog lang niet vastgesteld dat dat ook daadwerkelijk is gebeurd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 25 mei 2021 11:24

Marnix schreef:Het is in ieder geval handig om "not guilty until proven guilty" aan te houden in zo'n situatie.
Dat mag zo zijn, maar moeten we de verkopers op de markt in Wuhan dan ook maar voor onschuldig houden tot het tegendeel bewezen is?
Het gaat trouwens niet eens om schuld (niet in de eerste plaats tenminste), maar om de waarheid. Die moet boven tafel komen.
Wat Trump betreft, dat zal allemaal waar zijn, maar de regering Biden zegt toch echt dit nu: “We continue to have serious questions about the earliest days of the Covid-19 pandemic, including its origins within the People’s Republic of China”.
Serieuze vragen dus. Die verdienen ook serieuze antwoorden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 25 mei 2021 12:13

Ik ben het met je eens dat de waarheid boven tafel moet komen. Al vraag ik mij hierin wel af wat de waarheid is. Indertijd riepen ook alle media dat iIrak geheime wapens had en deden weinig aan onderzoek. In hoeverre roepen ze nu ook niet zomaar wat?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 mei 2021 13:09

elbert schreef:Dat mag zo zijn, maar moeten we de verkopers op de markt in Wuhan dan ook maar voor onschuldig houden tot het tegendeel bewezen is?
Als deze mensen (gesteld dat dat het juiste verhaal is) onbewust een ziek gordeldier verkocht hebben kun je in mijn optiek niet zozeer van schuld spreken.
elbert schreef:Het gaat trouwens niet eens om schuld (niet in de eerste plaats tenminste), maar om de waarheid. Die moet boven tafel komen.
Dat is absoluut waar.
elbert schreef:Wat Trump betreft, dat zal allemaal waar zijn, maar de regering Biden zegt toch echt dit nu: “We continue to have serious questions about the earliest days of the Covid-19 pandemic, including its origins within the People’s Republic of China”.
Serieuze vragen dus. Die verdienen ook serieuze antwoorden.

Serieuze vragen verdienen serieuze antwoorden.
Maar vooralsnog heb ik nog geen serieuze mensen (afgezien van een geknipt youtubefilmpje van Fauci) gehoord die daadwerkelijk beweren dat het virus uit een lab komt.
De opmerking van Biden dat hij meer duidelijkheid wil hebben over het begin van de pandemie in China is inderdaad uit te leggen alsof deze optie op tafel ligt, maar vooralsnog moet je wel erg tussen de regels lezen om dat er uit te halen.

En ik heb eerder dit jaar meegwerkt aan het bergen van een schip. Een project waar de media vol bovenop zat. Ik heb alle kranten uit die weken op de kop getikt, en ik ben in zoveel kranten tegengekomen wanneer het team wat zou gaan doen dat je als leek echt geloofde dat ze er verstand van hadden.
Het viel alleen wel op dat er nogal wat foto's opdoken van een sleepboot die al jaren geleden gesloopt is en dat er "live beelden" uitgezonden werden van een varend schip terwijl die uit archieven kwamen.
Ook hebben kranten (ook de serieuze media) precies voorspeld wanneer welke sleepboot zou gaan trekken, maar het team aan boord wist van niks ;-)
Met andere woorden: de meeste journalisten worden niet echt gehinderd door een surplus aan kennis.
En ik zie niet in waarom dat in dit geval niet precies net zo gegaan zou zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 mei 2021 13:15

ajl schreef:Ik ben het met je eens dat de waarheid boven tafel moet komen. Al vraag ik mij hierin wel af wat de waarheid is. Indertijd riepen ook alle media dat iIrak geheime wapens had en deden weinig aan onderzoek. In hoeverre roepen ze nu ook niet zomaar wat?

Zodra het om zaken gaat waar kennis voor vereist is zijn de media niet al te betrouwbaar.
Daar loop ik tegenaan als er items zijn over mijn vakgebied, daar loop ik als techneut tegenaan als er onzin wordt verkondigd over de energietransitie, en daar loopt een viroloog tegenaan als het over zijn vakgebied gaat.
De media doen in dit soort zaken nauwelijks onderzoek (en dat kan ook niet), maar brengen hun verhaal met zo'n stelligheid dat het geloofwaardig wordt.

En zo lang dit laboratoriumverhaal alleen door de media gebracht wordt, en via een paar wat duistere youtubekanalen geloof ik er vooralsnog geen woord van.

De waarheid zal nooit boven tafel komen, domweg omdat er altijd figuren zijn die blijven beweren dat er een andere waarheid is.
Het is net als met de "kritische"-prikkers: zij hebben de waarheid in pacht, en zullen altijd blijven beweren dat ze eigenlijk gelijk hadden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 25 mei 2021 14:59

StillAwake schreef:Als deze mensen (gesteld dat dat het juiste verhaal is) onbewust een ziek gordeldier verkocht hebben kun je in mijn optiek niet zozeer van schuld spreken. Dat is absoluut waar.
Ik begon ook niet over schuld. Dat deed Marnix. ;)
Wat politiek gezien wel belangrijk is, is niet schuld, maar eventuele aansprakelijkheid. Daar draait het voor de Chinezen om. Dat laatste wil men koste wat kost vermijden: dat China als aansprakelijke partij wordt gezien, met alle politieke en economische gevolgen van dien. In dat verband is het wel opmerkelijk dat vanuit het laboratorium in Wuhan geen volledige openheid is gegeven. Bijvoorbeeld of het klopt dat men in 2012 monsters van een onbekend coronavirus uit een kopermijn heeft gehaald (waar toen mensen aan waren overleden) en dat naar het laboratorium heeft gebracht om verder te onderzoeken en wat men daar verder mee heeft gedaan.
StillAwake schreef: Serieuze vragen verdienen serieuze antwoorden.
Maar vooralsnog heb ik nog geen serieuze mensen (afgezien van een geknipt youtubefilmpje van Fauci) gehoord die daadwerkelijk beweren dat het virus uit een lab komt.
De opmerking van Biden dat hij meer duidelijkheid wil hebben over het begin van de pandemie in China is inderdaad uit te leggen alsof deze optie op tafel ligt, maar vooralsnog moet je wel erg tussen de regels lezen om dat er uit te halen.
Wat zijn in jouw opinie "serieuze mensen"? Misschien dat je de Amerikaanse media niet gevolgd hebt de afgelopen dagen, maar het wordt volop bediscussieerd. Zelfs op CNN en NBC bijvoorbeeld, al kunnen ze het bij CNN niet laten om het negeren van deze mogelijkheid op het bordje van Trump te schuiven. Maar goed, dat is Amerika en daar wordt al het nieuws vermalen tussen de eeuwige strijd tussen Republikeinen en Democraten en dat helpt niet bepaald om alle feiten boven tafel te krijgen en daar consensus over te krijgen.
De Washington Post heeft ondertussen een goed overzicht met een antwoord op de vraag waarom een oorsprong uit het laboratorium nu wel serieus genomen wordt. Ik neem aan dat je deze krant wel serieus neemt, dus goed om eens door te nemen.
Het is dus geen gekke complottheorie, maar een mogelijkheid die serieus onderzocht moet worden en ook niet iets (en daar verdenk ik de WHO van) om die bij voorbaat onder het tapijt te vegen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2021 16:02

elbert schreef:Ik begon ook niet over schuld. Dat deed Marnix. ;)


Je verwees naar Donald Trump (bekend van "It's China's fault" & "the China plague.")

Los daarvan, als China echt het virus zou hebben ontwikkeld en per ongeluk hebben losgelaten lijkt met het begrip "schuld" ook wel op z'n plek.
Laatst gewijzigd door Marnix op 25 mei 2021 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 25 mei 2021 17:16

Voor zover ik het begrepen heb, is het idee dat het een kunstmatig virus is al vrij lang geleden van de hand gewezen. Ik vernam dat je zoiets kunt zien aan hoe het genoom van het virus eruitziet, je verwacht dan blijkbaar bepaalde elementen van menselijk ingrijpen die niet in natuurlijke virussen voorkomen en die elementen ziet men niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 26 mei 2021 07:55

Marnix schreef:Je verwees naar Donald Trump (bekend van "It's China's fault" & "the China plague.")

Los daarvan, als China echt het virus zou hebben ontwikkeld en per ongeluk hebben losgelaten lijkt met het begrip "schuld" ook wel op z'n plek.
Vorig jaar was men in de media dusdanig in de anti-Trump modus dan men hem zelfs niet zou hebben geloofd als hij de journalisten zou hebben verteld dat hij Donald Trump was. Je kunt de man verschrikkelijk vinden, maar dat wil niet zeggen dat hij altijd onzin vertelt/vertelde. De taak van een journalist is namelijk om dingen uit te zoeken en niet om politiek te bedrijven. Dat is wel gebeurd. Want de draai die men momenteel maakt over dit verhaal, meer dan een jaar later, is opmerkelijk. In dit twitterdraadje heeft een voormalig journalist verschillende krantenkoppen van vorig jaar met die van dit jaar vergeleken.
Vorig jaar was het "een walgelijke, gevaarlijke en racistische complottheorie die zo uit een stripboek komt", nu is het "een serieuze mogelijkheid die verder onderzocht moet worden".
Het probleem hierbij is dat men zaken alleen wil onderzoeken als dat politiek gezien uitkomt. De waarheid is daarbij een optie die alleen gezocht wordt als dat opportuun is. Dat de brave burger daar achteraan hobbelt, kun je die brave burger moeilijk verwijten, al ben ik er wel voor om een open mind te houden en niet altijd voetstoots aan te nemen wat de media of de politiek ons vertellen.
Een open mind dus: daarmee wil ik niet zeggen dat dus nu zeker is dat het virus uit het laboratorium komt (er zijn aanwijzingen, maar nog geen doorslaggevende bewijzen), maar wel dat dit net als de andere theorieen goed uitgezocht moet worden. Zo hoort het tenminste.
Ik geloof vooralsnog niet dat China dit virus expres de wereld in geholpen heeft (waarom zouden ze ook?), maar dat het wel mogelijk is dat men nalatig is geweest in het isoleren van het virus. Dan hebben we het meer over aansprakelijkheid dan over schuld, al is er een overlap tussen die twee.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 mei 2021 08:31

elbert schreef:Wat zijn in jouw opinie "serieuze mensen"? Misschien dat je de Amerikaanse media niet gevolgd hebt de afgelopen dagen, maar het wordt volop bediscussieerd. Zelfs op CNN en NBC bijvoorbeeld, al kunnen ze het bij CNN niet laten om het negeren van deze mogelijkheid op het bordje van Trump te schuiven. Maar goed, dat is Amerika en daar wordt al het nieuws vermalen tussen de eeuwige strijd tussen Republikeinen en Democraten en dat helpt niet bepaald om alle feiten boven tafel te krijgen en daar consensus over te krijgen.

Ik heb CNN en NBC nooit echt als serieuze media gezien (ook daar blinken de journalisten niet uit in kennis van zaken, en roeptoeteren ze voornamelijk datgene wat het beste verkoopt).
Ik doelde er vooral op dat ik van diverse kanten zie dat Fauci dingen gezegd zou hebben, maar ik zie het voornamelijk in dubieuze youtube filmpjes langskomen.
elbert schreef:De Washington Post heeft ondertussen een goed overzicht met een antwoord op de vraag waarom een oorsprong uit het laboratorium nu wel serieus genomen wordt. Ik neem aan dat je deze krant wel serieus neemt, dus goed om eens door te nemen.
Het is dus geen gekke complottheorie, maar een mogelijkheid die serieus onderzocht moet worden en ook niet iets (en daar verdenk ik de WHO van) om die bij voorbaat onder het tapijt te vegen.
Vooralsnog kom ik alleen artikelen tegen waarin Fauci oproept om het te laten onderzoeken, en niet zo zeer de claim dat hij het waarschijnlijk acht.
En het is geen gekke complottheorie in jouw optiek, en vervolgens sluit je af met een complottheorie over de WHO. Maakt de rest van je betoog in elk geval niet sterker.
Als het daadwerkelijk uit China zou komen, zouden ze daar dan niet ook een antigif/vaccin op de plank hebben gehad?
Ze hebben in die hoek van de wereld al vaker met soortgelijke virussen (SARS) te maken gehad, ze zouden dus minimaal doorgehad moeten hebben dat een vaccin voor een dergelijk type virus nodig zou zijn, en winstgevend zou kunnen zijn.

Ik zal het WP artikel eens lezen, misschien verandert mijn mening.
Maar vooralsnog (voor het WP artikel gelezen te hebben) heb ik nog niet 1 serieuze journalist/krant/nieuwsstation met dit nieuws zien komen.
Maar wie weet: ik kom er op terug!
Laatst gewijzigd door StillAwake op 26 mei 2021 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 mei 2021 08:32

StillAwake schreef:Ik zal het WP artikel eens lezen, misschien verandert mijn mening.
Maar vooralsnog (voor het WP artikel gelezen te hebben) heb ik nog niet 1 serieuze journalist/krant/nieuwsstation met dit nieuws zien komen.
Maar wei weet: ik kom er op terug!

herstel: ik kom nergens op terug, het WP artikel zit achter een betaalmuur...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 26 mei 2021 08:39

StillAwake schreef:herstel: ik kom nergens op terug, het WP artikel zit achter een betaalmuur...
Even je cookies verwijderen van je browser en je kunt het lezen.
Of je kunt dit artikel op CNN lezen, waar je kunt lezen dat de Chinezen nu boos zijn op Fauci die oproept om het verder te onderzoeken.
Of Science Magazine lezen waar wetenschappers oproepen om het verder te onderzoeken.
enz.
Vorig jaar was de consensus in elk geval dat het virus op een markt in Wuhan is ontstaan.
Nu is daar meer onzekerheid over en sluiten wetenschappers geen enkel scenario meer uit, vooral ook omdat de Chinezen op alle vlakken weinig transparant zijn geweest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 mei 2021 08:54

elbert schreef:Even je cookies verwijderen van je browser en je kunt het lezen.
Of je kunt dit artikel op CNN lezen, waar je kunt lezen dat de Chinezen nu boos zijn op Fauci die oproept om het verder te onderzoeken.
Of Science Magazine lezen waar wetenschappers oproepen om het verder te onderzoeken.
enz.
Vorig jaar was de consensus in elk geval dat het virus op een markt in Wuhan is ontstaan.
Nu is daar meer onzekerheid over en sluiten wetenschappers geen enkel scenario meer uit, vooral ook omdat de Chinezen op alle vlakken weinig transparant zijn geweest.

De consensus is nooit geweest dat het virus op een markt in Wuhan ontstaan is, er is wel heel lang consensus geweest over het idee dat het een vleermuisvirus geweest is wat de eerste besmetting op een mens gerealiseerd heeft op een markt in Wuhan.
De huidge "meest waarschijnlijke" lezing is dat het een vleermuisvirus is geweest, wat via een gordeldier (waarschijnlijk ingevroren) naar Wuhan is gekomen, en waarschijnlijk zijn oorsprong vindt buiten Wuhan.
En dat China niet transparant is: wanneer was de latste keer dat China wel transparant was? Ergens tijdens de Qin-Dynastie?

Dat laatste artikel had ik al gelezen, en daarin wordt voornamelijk opgeroepen om het te onderzoeken, omdat het wetenschappelijk gezien interessant was, maar ze geven zelf al aan dat nauwelijks meer dan 1% van het rapport zaken bevat die mogelijk op een artificiele achtergrond duiden.
Het CNN artikel wijst er vooral op dat China gepikeerd is dat ze de schuld van deze pandemie krijgen. En daarin snap ik de Chinezen wel.

En dat Fauci iets geroepen heeft (volgens mij alleen de oproep om de hypothese niet automatisch terzijde te schuiven, maar niet zozeer dat hij hem geloofwaardig acht) wordt nogal uit het verband getrokken.
Daarnaast: Fauci is geen viroloog, en heeft dit (voor zover ik heb kunnen nagaan) alleen op persoonlijke titel geroepen.

Donald Trump zou zeggen: "Fake News".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten