Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 11 feb 2020 10:38

Momenteel is het coronavirus het meest gebruikte woord op radio en tv, in gespreken en ga maar door.
Men discrimineert zelfs al Chinezen vanwege dat virus wat zijn ontstaan heeft in de Chinese provincie Hubei in de stad Wuhan.
Erg genoeg en het verdient onzer aller aandacht om dit dodelijke virus te stoppen.
Wetenschappers in de gehele wereld zijn druk bezig om een antivirus hiertegen te ontwikkelen, maar dat kan nog wel even duren.

Dan staat de dodelijker ziekte Ebola nu even niet in de "schijnwerpers" maar die waart ook nog rond in Afrika.
Nu is dit niets nieuws.

In de Bijbel, al in Exodus 5 vs 3 spraken Mozes en Aäron al tegen de Farao over de pestilentie, en nog vele malen komt dit woord/ziekte voor in de Bijbel.
Dodelijke ziekten zijn dus van alle tijden.

Nu is de wetenschap tegenwoordig wel zover dat men "overal" wel een behandeling op weet te vinden dewelke de ziekte kan genezen.
In Exodus wordt al geschreven over melaatsheid.
Van mijn grootvader herinner ik mij verhalen over de Spaanse griep, nu ongeveer 100 jaar geleden.
Kennen wij misschien nog de:
pokken
TBC
de zwarte dood
Tyfus
Cholera
Malaria
HIV
Gele koorts
Polio.
Malaria,
en zo zijn er nog wel ziekten die nu nog dagelijks levens eisen.
Hart en vaat ziekten en kanker, beroerten en andere hersenziekten.
Men kan een oplossing vinden, soms zelfs na tientallen jaren, maar er komt steeds weer iets nieuws.
Dat is de wil van God.
De mensheid zal nooit in staat zijn om al de dodelijke ziekten uit te roeien.
Onze "gewone" griep eist jaarlijks in Nederland alleen al honderden tot duizenden doden.

Ik bid en hoop dat er snel een geneesmiddel tegen dit coronavirus zal worden gevonden, maar ik weet ook zeker dat er binnen een paar decennia een nieuw dodelijk virus zal komen.
De mens wikt, maar God beschikt.
En hoe goddelozer de wereld, des te groter Gods gramschap zal zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2020 19:49

elburger schreef:en zo zijn er nog wel ziekten die nu nog dagelijks levens eisen.
Hart en vaat ziekten en kanker, beroerten en andere hersenziekten.
Men kan een oplossing vinden, soms zelfs na tientallen jaren, maar er komt steeds weer iets nieuws.
Dat is de wil van God.
De mensheid zal nooit in staat zijn om al de dodelijke ziekten uit te roeien.
Onze "gewone" griep eist jaarlijks in Nederland alleen al honderden tot duizenden doden.

Ik bid en hoop dat er snel een geneesmiddel tegen dit coronavirus zal worden gevonden, maar ik weet ook zeker dat er binnen een paar decennia een nieuw dodelijk virus zal komen.
De mens wikt, maar God beschikt.
En hoe goddelozer de wereld, des te groter Gods gramschap zal zijn.


Ja, dat argument zie je hier wel vaker voorbij komen; het lijkt te gaan "het maakt niet uit dat je ziekte X behandelt/voorkomt, want dan ga je uiteindelijk wel aan ziekte Y onderdoor." Ik vind dat bizar.

Als ik gelovig zou zijn, zou ik God op mijn knieën danken dat mijn dochters de kans krijgen om op hun 80ste aan het een of ander te bezwijken omdat ze als kind immuun waren gemaakt voor pokken, mazelen, bof, rode hond, hepatites, malaria, en HPV. Want wat heb je liever? Dat iemand op 80-jarige leeftijd overlijdt met kinderen en kleinkinderen rond het sterfbed, of op 8-jarige leeftijd voordat er ooit echt is begonnen met leven? Beide gevallen zijn toch niet gelijkwaardig?

Nee, je zult ziekte als concept wel nooit in zijn geheel uitroeien, maar daar streeft ook niemand naar. Het feit dat er individuele ziekten zijn die we wél helemaal kunnen uitroeien, is een zegen. Je moet eens kijken naar de gevallen van door HPV veroorzaakte kanker in landen waar tegen HPV wordt ingeënt. In één land, Australië, meen ik, zeggen ze al dat ze baarmoederhalskanker statistisch gezien hebben uitgeroeid. Lijkt me iets om dankbaar voor te zijn.

Bovendien vind ik het nogal wat, zeggen dat ziekten de wil van God zijn - ik begrijp het wel, als ALLES de wil van God is, zijn ziekten dat dus ook; en het feit dat hoe armer je bent, hoe vatbaarder je er voor bent, zowel op nationaal als internationaal niveau. Maar als buitenstaander is dat een enorm problematische houding die niet te verenigen is met een liefhebbende God.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor lekkerbek » 12 feb 2020 00:05

Mortlach ik begrijp echt je reactie, het is ook voor een niet christen moeilijk voor te stellen!
De wil van Gid is misschien niet goed uitgedrukt, Hij laat het toe, dat vind ik zelf een betere uitdrukking.
Ook christenen kunnen onbegrepen wegen gaan, dat ze ook niet weten waarom het zo moet gaan.
Zelf heb ik dat momenteel ook, het niet kunnen lopen wat ik soms zo frustrerend vind. Maar wat ik geloof is dat de Heere het niet doet om me te plagen maar om me naar Hem toe te brengen. Bij problemen heb je Hem veel meer nodig dan als alles voor de wind gaat. En dan kan het zó zijn dat het de slechtste tijd nog niet is, dat je hierdoor juist de nabijheid van de Heere mag ervaren!

Wat inentingen betreft, daar is een apart topic over. Ook dat begrijp ik, jouw mening hierover. Maar ik begrijp ook mensen die het uit principe niet doen. En niet uit nonchalante overwegingen, ze zijn hier zoveel mee bezig, biddend.
Weet je, vele malen meer zijn de verkeersdoden, doden door alcohol en drugs. Maar daar horen we niemand over.
Als christen zijnde weet je dat het leven in Gods hand is. Dat als je kind sterft, het ook zijn of haar tijd is. Dat als het wél ingeënt zou zijn het dan ook overleden zou zijn geweest, al dan niet door een andere oorzaak.
Iemand die niet in God gelooft zou dan ontzettend boos kunnen worden waarom het kind niet is ingeënt, maar christenen weten dat er een oorzaak moest zijn maar dat het kind evengoed overleden zou zijn. Snap he dat het dan in een ander licht komt te staan?
Dat betekent niet dat dat christenen onverantwoord mogen leven, t gebeurt toch hoe God dat wil. Nee we moeten wel degelijk onze verantwoording nemen, maar ieder doet dat op een andere manier. Iedereen legt de Bijbel ook anders uit.

HPV virus: zelfs artsen (waar ik werk) zijn nog huiverig voor de inentingen omdat er te weinig onderziek gedaan is. Zij geven aan het nog veel belangrijker te vinden dat er goede voorlichting gegeven wordt omdat de seksuele omgang steeds meer op jongere leeftijd plaatsvindt. En weet je, als dit alleen in het huwelijk plaats heeft dan gaan het aantal doden hierdoor ook drastisch omlaag. Ja je kúnt het ook krijgen zonder seksueel contact of met één vaste partner. Dan is er een andere oorzaak.
Maar dit virus is seksueel overdraagbaar dus dus er is veel minder kans op HPV als er geen seksueel verkeer is of 1 vaste oartner.

Het coronavirus, er zal inderdaad steeds weer iets nieuws opduiken. Dit is altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven. Dat neemt niet weg dat ik hoop en bid dat het gauw onder controle te krijgen is!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2020 01:49

lekkerbek schreef:Mortlach ik begrijp echt je reactie, het is ook voor een niet christen moeilijk voor te stellen!
De wil van Gid is misschien niet goed uitgedrukt, Hij laat het toe, dat vind ik zelf een betere uitdrukking.
Ook christenen kunnen onbegrepen wegen gaan, dat ze ook niet weten waarom het zo moet gaan.
Zelf heb ik dat momenteel ook, het niet kunnen lopen wat ik soms zo frustrerend vind. Maar wat ik geloof is dat de Heere het niet doet om me te plagen maar om me naar Hem toe te brengen. Bij problemen heb je Hem veel meer nodig dan als alles voor de wind gaat. En dan kan het zó zijn dat het de slechtste tijd nog niet is, dat je hierdoor juist de nabijheid van de Heere mag ervaren!

Wat inentingen betreft, daar is een apart topic over. Ook dat begrijp ik, jouw mening hierover. Maar ik begrijp ook mensen die het uit principe niet doen. En niet uit nonchalante overwegingen, ze zijn hier zoveel mee bezig, biddend.
Weet je, vele malen meer zijn de verkeersdoden, doden door alcohol en drugs. Maar daar horen we niemand over.
Als christen zijnde weet je dat het leven in Gods hand is. Dat als je kind sterft, het ook zijn of haar tijd is. Dat als het wél ingeënt zou zijn het dan ook overleden zou zijn geweest, al dan niet door een andere oorzaak.
Iemand die niet in God gelooft zou dan ontzettend boos kunnen worden waarom het kind niet is ingeënt, maar christenen weten dat er een oorzaak moest zijn maar dat het kind evengoed overleden zou zijn. Snap he dat het dan in een ander licht komt te staan?


Tja, dat komt toch een beetje op me over als het plot van de filmreeks Final Destination waar een aantal mensen aan een vliegtuigongeluk ontkomen omdat ze nooit instappen en 'het universum' probeert hen dan alsnog te doden. Sorry, dit is ongetwijfeld wat oneerbiedig en zo bedoel ik het niet, maar ik kan er met mijn pet niet bij dat je daadwerkelijk gelooft dat als je kind sterft aan mazelen, je overtuigd bent dat als je het had ingeënt, ze waren gestikt in een knikker of iets dergelijks.

HPV virus: zelfs artsen (waar ik werk) zijn nog huiverig voor de inentingen omdat er te weinig onderziek gedaan is. Zij geven aan het nog veel belangrijker te vinden dat er goede voorlichting gegeven wordt omdat de seksuele omgang steeds meer op jongere leeftijd plaatsvindt. En weet je, als dit alleen in het huwelijk plaats heeft dan gaan het aantal doden hierdoor ook drastisch omlaag. Ja je kúnt het ook krijgen zonder seksueel contact of met één vaste partner. Dan is er een andere oorzaak.
Maar dit virus is seksueel overdraagbaar dus dus er is veel minder kans op HPV als er geen seksueel verkeer is of 1 vaste oartner.


Ja, en christenen proberen letterlijk al twee millenia de menselijke seksualiteit te reguleren; schiet het al een beetje op met de resulaten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor lekkerbek » 12 feb 2020 06:39

Nee helaas niet, het wordt alleen maar erger.
Maar de jongeren zinn hier wel zelf verantwoordelijk voor, ook voor het wel of niet nemen van de inenting. Tenminste, de dochters van mijn vriendinnen mochten zelf de keus maken. Ik weet niet wat ze beslist hebben.

Je hebt zeker wel een punt hierin!

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor K80 » 12 feb 2020 07:51

Typisch dat de meeste kinderen die sterven aan de mazelen niet zijn ingeënt.
De kinderen van de heidenen die ingeënt zijn blijven leven.

Krijg je inderdaad niet aan een niet gelovig iemand uitgelegd.

En als er vaccinatieplicht komt, is dat om kinderen tegen hun ouders te beschermen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor K80 » 12 feb 2020 07:54

Ziektes zijn van alle tijden en zullen er ook altijd blijven.
Wel fijn dan dat er al ziektes uitgeroeid zijn en dat er tegen de meeste ziektes medicatie is.
Dat er andere ziektes ontstaan is in mijn ogen een evolutionair proces.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2020 15:02

lekkerbek schreef:Nee helaas niet, het wordt alleen maar erger.
Maar de jongeren zinn hier wel zelf verantwoordelijk voor, ook voor het wel of niet nemen van de inenting. Tenminste, de dochters van mijn vriendinnen mochten zelf de keus maken. Ik weet niet wat ze beslist hebben.

Je hebt zeker wel een punt hierin!


Wat mij hierin steekt, is het gebrek aan pragmatisme en de overdaad aan ideologie. Omdat de ideologie zegt dat het beter is als iedereen monogaam is en als maagd het huwelijk in gaat, wordt alles daarop gegooid ten koste van de pragmatische realiteit dat mensen dat nu eenmaal niet altijd doen. Zeggen dat een monogaam, maagdelijk huwelijk HPV voorkomt, is een ideologische houding; mensen ertegen inenten is een pragmatische houding die wél rekening houdt met de realiteit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor Chaya » 12 feb 2020 15:16

K80 schreef:Typisch dat de meeste kinderen die sterven aan de mazelen niet zijn ingeënt.
De kinderen van de heidenen die ingeënt zijn blijven leven.

Niet alle kinderen met mazelen sterven. Ik heb zelf in mijn kindertijd ook mazelen gehad en ik ben er van genezen.
Net als de waterpokken, kinkhoest en de bof.
We zouden zo graag een beschermring om onze kinderen willen leggen, zodat ziekte en ongeluk hen niet kan deren.
Dat kan helaas niet.

Het is opmerkelijk dat al deze virusziekten, ooit begonnen zijn in een dier.
Een mug, een varken, een aap, een rund, vleermuis...
Uiteindelijk zullen wij niet ten onder gaan aan megagrote dieren, maar aan (vrijwel) onzichtbare.

Als je trouwens de beelden ziet van de sprinkhanenplagen, word je ook spontaan onwel.
Brrrrr.
Lijkt me ook niet echt gezond.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2020 15:27

Chaya schreef:Niet alle kinderen met mazelen sterven. Ik heb zelf in mijn kindertijd ook mazelen gehad en ik ben er van genezen.
Net als de waterpokken, kinkhoest en de bof.
We zouden zo graag een beschermring om onze kinderen willen leggen, zodat ziekte en ongeluk hen niet kan deren.
Dat kan helaas niet.


Wel wat betreft mazelen, bof en rode hond. :-) Mazelen is trouwens in 1 op de 10.000 van de gevallen fataal. Voor er werd gevaccineerd, stierven er in amerika zo'n 500 mensen per jaar aan.

Als je trouwens de beelden ziet van de sprinkhanenplagen, word je ook spontaan onwel.
Brrrrr.
Lijkt me ook niet echt gezond.


Dat is inderdaad ook een enorm drama. De Egyptenaren zullen wel weer een paar Hebreëers gevangenhouden of zo...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: sars, mers, corona.............

Berichtdoor MoesTuin » 14 feb 2020 11:17

Zelf ben ik hier redelijk nuchter in.
Dan duikt er zo n ziekte op en dan krijgen veel mensen de bibbers...
We gaan eenmaal allemaal .....
Het leven op aarde stopt een keer.

Wat ik ondertussen zie is dat de zus van een collega de afgelopen week onverwacht in elkaar zakte, reanimatie tevergeefs, ze stierf.
Een man die met spoed in het ziekenhuis werd opgenomen een maand terug en nu thuis rustig herstellende is, lange weg te gaan...plots overlijdt totaal onverwacht zijn vrouw (had niemand kunnen bedenken)

Enz....enz...
...en we willen als Ieniemienie mensjes overal grip op hebben en houden maar op de eindigheid van het leven lukt dat niet...dan komt het aan op Geloof Hoop Vertrouwen in de Heer Jezus, de Eeuwige.

Het Leven is een zucht een wenk een damp...
Maar de eeuwige God is voor ons een woning,
en onder ons Zijn eeuwige armen...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 14 feb 2020 15:06

MoesTuin schreef:...en we willen als Ieniemienie mensjes overal grip op hebben en houden maar op de eindigheid van het leven lukt dat niet...


Nou ja, als je einddoel onsterfelijkheid is niet nee, maar kijk eens naar de gemiddelde levensverwachting door de eeuwen heen. Die kruipt toch echt gestaag omhoog. In de Middeleeuwen had ook niemand durven denken dat we 500 jaar later GEMIDDELD 80+ jaar oud zouden worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2020 10:41

dat klopt...maar het kunnen stoppen is nog niemand gelukt :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 25 feb 2020 06:52

Corona, dat is een bier en als je er teveel van drinkt krijg je barstende koppijn, extreem teveel kan dat dodelijk zijn.
Het coronavirus is vele malen gevaarlijker dan dan dat biertje.

Maar aleer ik verder ga, moet het mij wel van het hart dat ik soms commentaren lees waarvan ik denk, "waar slaat dat op".

De afgelopen dagen mij eens nadrukkelijker bezig gehouden met de ontwikkeling van dat virus.
Ontstaan in China, maar momenteel grijpt dat razend snel om zich heen.
Ik heb Duitse top medici, Engelse top medici gehoord net als andere, maar de conclusie mag zijn dat een pandemie nauwelijks te voorkomen is.
Vooral nu de ziekte ook al geconstateerd is in Afghanistan, Iran, Koeweit en...?
Vooral in die driehoek waar de medische voorzieningen erg slecht zijn, er oncontroleerbare stromen van mensen zijn, denk bijv aan bedoeïenen, is de kans erg groot dat het virus zich razend snel verspreid.
Mijn mening is dus dat wij aan de vooravond staan van een pandemie.

Over wat er zich in China afspeelt komen ook steeds meer details via naar buiten gesmokkelde filmpjes.
Naar de buitenwereld toe lijkt alles prima te verlopen, en veel zal ook wel heel goed gaan, maar binnen in ziekenhuizen is de situatie anders als dat wij op tv te zien krijgen.
Ook het dodental wordt "niet helemaal juist" weergegeven.

Tot de volgende update.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor schaapje » 25 feb 2020 10:13

type op you tube in "last message" en je ziet een gruwelijk lijden van de bevolking in China.
Het is werkelijk onvoorstelbaar wat een regering deze mensen aan doet.
En de leugens worden openbaar!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron