Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2021 15:11

Marnix schreef:- De verspreiding van het virus, de kans op mutaties enz zou wel enorm geremd worden als iedereen zich laat intenten ipv dat je die groep toch "ziek" laat worden omdat ze er doorgaans niet zoveel last van hebben. Los daarvan belanden jongere mensen doorgaans niet in het ziekenhuis maar er zijn best nog wel een hoop mensen die herstelzorg nodig hebben.


Plus hoe raken al die ouderen toch allemaal besmet? Er komt een kleinkind op bezoek en plots heeft de hele verdieping van het bejaardentehuis covid...

En de mutaties zijn inderdaad ook een zorg. Straks muteert het op zo'n manier dat de jongeren er ineens wél last van hebben. Het lijkt mij wijs om dat te proberen te voorkomen en niet af te wachten om dan straks te zeggen "hadden we maar..."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2021 15:21

Chaya schreef:Het gaat niet om de bijwerkingen, want dan zou je nooit meer een medicijn kunnen nemen. Elke behandeling en medicijn kan een bijwerking veroorzaken.
Maar de principieel bezwaarden - bevindelijk gereformeerden - zijn van mening dat ze hiermee niet voldoende op God vertrtouwen.

Uit Trouw:

"De grens wordt bepaald door de Bijbel. Gezondheid en ziekte vallen ons niet bij toeval, maar uit Gods vaderhand ten deel. Dat staat in de Heidelbergse Catechismus, een van onze belijdenisgeschriften. Alle reformatorische christenen onderschrijven dit. Voor sommigen is dit reden om tegen inenten te zijn. Ze zijn bang dat ze te veel vertrouwen op de medische wetenschap en te weinig op God. Voor anderen vormen deze zinnen geen beletsel om in te enten: gebruik maken van de goede inzichten van de wetenschap mag, zoals we ook boekdrukkunst en computers gebruiken."


En uit welke tijd komt die Catechismus*? Van voor de ontwikkeling van vaccinaties, waarschijnlijk? Is het niet heel raar dat vroeger uit Gods vaderhand de hele wereld pokken en mazelen kreeg en sinds daar vaccins voor zijn Hij blijkbaar besloten heeft een stuk minder scheutig te zijn met die specifieke ziekten?

*Halverwege de 16de eeuw, blijkbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2021 15:41

Marnix schreef:Ja klopt, dat zou inderdaad fijn zijn. Het is alleen iets lastiger te registeren / bij te houden. Dat kan alleen als mensen het melden bij de arts, de fysio enz. En dat moet je dan weer ergens zien te bundelen.


Daar mag je dan uiteraard ook naast zetten hoeveel mensen probleemloos een vaccinatie hebben gehad zonder klachten. Ik vermoed dat die twee groepen niet als geheel equivalent zullen worden gezien, afhankelijk van de uitgangspositie van degene die ernaar kijkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2021 16:17

Mortlach schreef:En uit welke tijd komt die Catechismus*? Van voor de ontwikkeling van vaccinaties, waarschijnlijk? Is het niet heel raar dat vroeger uit Gods vaderhand de hele wereld pokken en mazelen kreeg en sinds daar vaccins voor zijn Hij blijkbaar besloten heeft een stuk minder scheutig te zijn met die specifieke ziekten?

*Halverwege de 16de eeuw, blijkbaar.


Ik onderschrijf die zin ook wel gewoon hoor. Ook als je bent ingeënt kan je ziek worden. Ik geloof dat God de regie heeft en een plan heeft zonder dat ik denk dat God uit een zak ziekten uitdeelt aan Zijn kinderen. Op God vertrouwen en geloven dat Hij regeert wil niet zeggen dat we dus helemaal geen gebruik mogen maken van medische opties, zowel proactief als reactief. Want niemand die ziek wordt zegt vervolgens: Nu ga ik niet naar de dokter want ik vertrouw meer op God dan op mensen. Het is wat klein van God denken als je stelt dat je Zijn plan probeert te dwarsbomen of zo als je je laat intenten. Alsof God je ziek wil maken en jij dan probeert Hem te slim af te zijn. Beide aannamen kloppen niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2021 16:26

Marnix schreef:Ik onderschrijf die zin ook wel gewoon hoor. Ook als je bent ingeënt kan je ziek worden. Ik geloof dat God de regie heeft en een plan heeft zonder dat ik denk dat God uit een zak ziekten uitdeelt aan Zijn kinderen. Op God vertrouwen en geloven dat Hij regeert wil niet zeggen dat we dus helemaal geen gebruik mogen maken van medische opties, zowel proactief als reactief. Want niemand die ziek wordt zegt vervolgens: Nu ga ik niet naar de dokter want ik vertrouw meer op God dan op mensen. Het is wat klein van God denken als je stelt dat je Zijn plan probeert te dwarsbomen of zo als je je laat intenten. Alsof God je ziek wil maken en jij dan probeert Hem te slim af te zijn. Beide aannamen kloppen niet.


Ik snap ook het verschil niet goed: je mag wel bewegen/gezond eten (moet zelfs?) om gezond te blijven om zo het risico op ziekten te verkleinen, maar vaccineren mag dan weer niet. Het hoort in deze moderne tijd toch allemaal bij de ziektepreventie?

Maar het blijft een rare gedachte. God bepaalt je stervensuur en daar kun je als mens niks aan doen. God bepaalde vroeger blijkbaar van een hoop meer mensen dat ze jong zouden sterven (bijvoorbeeld in het kraambed of aan voorkombare kinderziekten) dan nu. Zo op het eerste gezicht LIJKT dat te maken te hebben met de gigantisch verbeterde zorg, maar dat kan de reden dus niet zijn omdat God het immers alleen bepaalt.

Ik kom dus echt niet om de vraag heen WAAROM Hij (eeuwig en onveranderlijk!) tot deze verandering is gekomen. Ik weet uiteraard dat hier geen antwoord op is en verwacht dat de respons wel iets zal zijn als "Dat moeten we als nietig mensje helemaal niet willen weten en dat een lap tekst uit Job ofzo."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor gravo » 10 mei 2021 18:55

Mortlach schreef:Ik snap ook het verschil niet goed: je mag wel bewegen/gezond eten (moet zelfs?) om gezond te blijven om zo het risico op ziekten te verkleinen, maar vaccineren mag dan weer niet. Het hoort in deze moderne tijd toch allemaal bij de ziektepreventie?

Maar het blijft een rare gedachte. God bepaalt je stervensuur en daar kun je als mens niks aan doen. God bepaalde vroeger blijkbaar van een hoop meer mensen dat ze jong zouden sterven (bijvoorbeeld in het kraambed of aan voorkombare kinderziekten) dan nu. Zo op het eerste gezicht LIJKT dat te maken te hebben met de gigantisch verbeterde zorg, maar dat kan de reden dus niet zijn omdat God het immers alleen bepaalt.

Ik kom dus echt niet om de vraag heen WAAROM Hij (eeuwig en onveranderlijk!) tot deze verandering is gekomen. Ik weet uiteraard dat hier geen antwoord op is en verwacht dat de respons wel iets zal zijn als "Dat moeten we als nietig mensje helemaal niet willen weten en dat een lap tekst uit Job ofzo."


Het zijn terecht vragen, Mortlach. Maar je kunt ze ook stellen als er geen God voorhanden is. Want waarom is het allemaal zo tragisch, waarom is het leven zo'n lange, lange tocht van rampen, ongeluk, toeval, onnodig lijden, oneerlijke kansen en verspilling.
De vraag is niet waardoor. De vraag is niet hoe. Maar de vraag is: waarom toch?

Uit deze vraag is het antwoord God geboren. Laat Hij het maar zeggen. Laten we Hem het antwoord op de vraag maar laten geven. Dan hebben we tenminste een antwoord. Waarom? Daarom! (vanwege God). Laten we hem maar het Antwoord noemen. Het Eeuwige Antwoord. Het Uiteindelijke, Ultieme Antwoord. Dan hebben we tenminste een Antwoord.

Dat lijkt een noodsprong, een wanhoopspoging. En het zou ook een onterechte sprong zijn, wanneer het niet de enig mogelijke sprong was in de lange, lange tragische gang van het (menselijk) leven. Het is een absurde sprong. Het is een noodsprong. Maar is er een alternatief?

Want zeg nu zelf, als God geen optie is, geen Antwoord, geen Uitweg, geen Uitleg, waarom sterft je kind dan wel? Waarom?
Voor niets? Zijn dat onze laatste woorden? Totdat de zon alles verzengt?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2021 19:15

gravo schreef:Het zijn terecht vragen, Mortlach. Maar je kunt ze ook stellen als er geen God voorhanden is. Want waarom is het allemaal zo tragisch, waarom is het leven zo'n lange, lange tocht van rampen, ongeluk, toeval, onnodig lijden, oneerlijke kansen en verspilling.
De vraag is niet waardoor. De vraag is niet hoe. Maar de vraag is: waarom toch?

Uit deze vraag is het antwoord God geboren. Laat Hij het maar zeggen. Laten we Hem het antwoord op de vraag maar laten geven. Dan hebben we tenminste een antwoord. Waarom? Daarom! (vanwege God). Laten we hem maar het Antwoord noemen. Het Eeuwige Antwoord. Het Uiteindelijke, Ultieme Antwoord. Dan hebben we tenminste een Antwoord.

Dat lijkt een noodsprong, een wanhoopspoging. En het zou ook een onterechte sprong zijn, wanneer het niet de enig mogelijke sprong was in de lange, lange tragische gang van het (menselijk) leven. Het is een absurde sprong. Het is een noodsprong. Maar is er een alternatief?

Want zeg nu zelf, als God geen optie is, geen Antwoord, geen Uitweg, geen Uitleg, waarom sterft je kind dan wel? Waarom?
Voor niets? Zijn dat onze laatste woorden? Totdat de zon alles verzengt?

gravo


Ja. Dat is misschien lastig voor te stellen, maar ik heb daar weinig problemen mee, veel minder problemen dan met het antwoord "God". Al moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat mij nog nooit iemand veel te vroeg is ontvallen, maar het zou mij verbazen als dat mijn houding zou veranderen.

Waarom gebeuren al deze dingen? Waarom niet, is dan vaak mijn tegenvraag. Juist omdat er geen reden, geen motieven, geen wil zit achter de dingen die ons overkomen, zijn ze in veel gevallen maakbaar. Ik hoef nog geen milliseconde te twijfelen of vaccineren wel of niet Gods goedkeuring kan wegdragen; ik zie een kans om een gesel onschadelijk te maken en dat doe ik dan dus ook. Met alle respect, maar ik kan niet veel met de in mijn ogen schijnveiligheid die christenen ervaren (hoewel ik oprecht blij voor hen ben dat zij zich veilig voelen), en al helemaal niet als het gevolg van dat gevoel is dat ze de daadwerkelijke veiligheid veronachtzamen.

Dit leven is het enige leven dat ik heb. En dus doe ik er alles aan om mezelf en mijn gezin en mijn naasten te beschermen tegen de grillen van het leven. Als ik straks 80 ben en op mijn eigen sterfbed lig, maar niemand is me te vroeg ontvallen, zal ik dat als een succes zien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 10 mei 2021 19:20

Chaya schreef:Wat mij wel opvalt in het geheel is, dat je een lijst moet invullen. Voorzover mij bekend is dat bij geen enkele inenting toch zo?
( Allergie, bepaalde aandoeningen, onder behandeling van trombosedienst etc)


ben net terug van m'n 1e AZ .. ze kijken die lijst even na, en kreeg het gewoon terug, ze verzamelen ze niet.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 11 mei 2021 07:17

@Chaya,
als christenen zeggen; ik vaccineer niet want God beschikt of ik ziek wordt of niet....prima, ik ben het niet met ze eens maar ik snap hun redenatie.
Maar ik ken maar 1 christen die hardop zegt om die reden niet te vaccineren.

De rest van christenen die zit veel meer in kamp"het is maar een griepje, ik leef gezond, ik ken alleem maar mensen die er helemaal niet ziek van worden ' En verder vooral veel christenen die niet geloven dat het veilig is, die bang zijn voor bijwerkingen.


Ook jij schurkt daar tegen aan;


je schrijft net; ik zou niet willen dat mijn zwangere dochter zich inent. Want ik geloof niet dat het veilig is

( terwijl er helaas al genoeg casussen zijn van zwangere vrouwen die covid opliepen met nare gevolgen )

Zou je niet juist moeten zeggen; ik vertrouw op wat God geeft, het vaccin

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 11 mei 2021 08:42

meribel schreef:
Zou je niet juist moeten zeggen; ik vertrouw op wat God geeft, het vaccin


Ik denk dat dat juist de grote vraag is. Komt dit vaccin van God?
Ene gelovige zegt volmondig ja. Andere gelovige zegt overtuigd nee.
En ik denk niet dat je beide partijen kunt veranderen van mening.
Waarom niet? Er zijn genoeg bijbelteksten die je in de eerste groep kunt gebruiken. Maar er zijn ook genoeg bijbelteksten die in de tweede groep gebruikt worden. Is de bijbel dan zo tegenstrijdig? Nee, het is maar net zoals je hem wil lezen. Dat geldt overigens voor veel van dit soort discussies. Gelukkig hebben we romeinen 14.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2021 09:06

meribel schreef:@Chaya,
als christenen zeggen; ik vaccineer niet want God beschikt of ik ziek wordt of niet....prima, ik ben het niet met ze eens maar ik snap hun redenatie.
Maar ik ken maar 1 christen die hardop zegt om die reden niet te vaccineren.

De rest van christenen die zit veel meer in kamp"het is maar een griepje, ik leef gezond, ik ken alleem maar mensen die er helemaal niet ziek van worden ' En verder vooral veel christenen die niet geloven dat het veilig is, die bang zijn voor bijwerkingen.
Ook jij schurkt daar tegen aan;

Kun jij me 1 posting van mij aanwijzen waarin ik zeg dat het maar een griepje is, of: ik leef gezond dus? Of bang voor bijwerkingen en daarom niet ga?
Echt niet!
Ik heb nu al diverse keren uitgelegd dat ik deze huidige wijze van vaccineren verkeerd vind.
Ik heb voor 99.9% zeker corona gehad, het enige dat ik wilde was een bloedonderzoek om aan te tonen of er antistoffen in gevonden worden.
Ik heb me ingelezen en inenting is alleen nodig als je die antistoffen niet hebt. (en je in een risicogroep valt)
Gezonde jonge mensen hoef je niet in te enten, behalve als ze dan in een zorginstelling werken.
Het A.Z. begon een beetje op Russisch roulette te lijken, Wel niet, wel niet, wel, behalve,..... het ene na het andere land stopte ermee.
Nu zet de EMU het stop.
Wekt dat vertrouwen? Nee.
meribel schreef:je schrijft net; ik zou niet willen dat mijn zwangere dochter zich inent. Want ik geloof niet dat het veilig is
( terwijl er helaas al genoeg casussen zijn van zwangere vrouwen die covid opliepen met nare gevolgen )

Hoe hoog is dat percentage?
En wat als blijkt dat de gevolgen op de lange termijn ernstig zijn?
meribel schreef:Zou je niet juist moeten zeggen; ik vertrouw op wat God geeft, het vaccin

Mijn hele leven staat in het teken van Godsvertrouwen.
Ik heb kwetsbare kinderen, ik kreeg eerder een oproep dan zij.
Ik had met liefde mijn plaatsje af willen staan aan hen.
Vanwege hen zitten wij nog steeds in een strenge quarantaine. (ik bedoel, strenger dan nodig is volgens de regels die gesteld worden)
Want je mag de Heere niet verzoeken en dan maar denken (zoals helaas veel refo's doen) gewoon op bezoek gaan met meerdere mensen,
toch bij elkaar komen, ach, het zal wel meevallen of goedkomen.
Ik houd als het aan mij ligt, zeker 2 meter afstand van iedereen.

Ik ga binnenkort met mijn h.a. e.e.a. bespreken. En ik zou t.z.t. dan graag de CureVac, zoals het er nu voorstaat, inenting willen krijgen.
En anders de BioNtech.

Als je de 50 aantikt, dan lijkt het erop alsof je kans op ziek worden opeens veel hoger is. De enveloppen met uitnodigingen voor bevolkingsonderzoeken vallen op de mat.
Iedere keer zit je toch weer in spanning of je een goede uitslag krijgt.
Maar dan komt er opeens een andere ziekte op je pad. Onverwacht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2021 09:16

lammetje schreef:Ik denk dat dat juist de grote vraag is. Komt dit vaccin van God?
Ene gelovige zegt volmondig ja. Andere gelovige zegt overtuigd nee.
En ik denk niet dat je beide partijen kunt veranderen van mening.
Waarom niet? Er zijn genoeg bijbelteksten die je in de eerste groep kunt gebruiken. Maar er zijn ook genoeg bijbelteksten die in de tweede groep gebruikt worden. Is de bijbel dan zo tegenstrijdig? Nee, het is maar net zoals je hem wil lezen. Dat geldt overigens voor veel van dit soort discussies. Gelukkig hebben we romeinen 14.


Mee eens, het is wel goed om te beseffen dat Romeinen 14 weer niet helemaal zegt: Als jij vindt dat iets fout is is het dus fout en als jij vindt dat iets goed is is het goed. Ja, je moet geen dingen tegen je geweten in doen en de ander daar niet op beoordelen of veroordelen. Maar gaat er ook over zwak geloof tegenover sterk geloof (zonder daar denigrerend over te doen) Alle dingen zijn rein maar het kan zijn dat sommigen nog een zwak geloof hebben omdat ze net zijn bekeerd bijvoorbeeld en daar moet je rekening mee houden. Denk aan iemand die alcoholist is geweest en daar net mee heeft gebroken. Die moet je geen bier aanbieden, ook al is het voor de meeste mensen prima om af en toe een drankje te nemen. In dat licht moet je Romeinen 14 lezen. Het gaat om mensen die net bekeerd zijn en als bekeerde heidenen moeite hebben met het eten van aan afgoden geofferd vlees (zie 1 Korinthe 8) of als bekeerde joden moeite hebben met het eten van voedsel wat volgens het Oude Testament onrein was. En dan zegt Paulus: Hou er rekening mee en als mensen in hun geweten bezwaard zijn moeten ze het niet doen. Die mensen zijn net tot geloof gekomen, geef ze de tijd om daarin te groeien. Maar bij vaccins zullen mensen niet snel zeggen: Dat komt omdat ik op geloofsgebied in de kinderschoenen sta, het heeft te maken met mijn oude leven en daarom ben ik bezwaard. Ze zeggen vaak ook niet: Maar als anderen dat zonder gewetensnood kunnen doen is dat geen enkel probleem, vaak zullen ze anderen van die visie proberen te overtuigen: Hoe kan je dat als Christen nou doen, dan vertrouw je toch niet op God?

Romeinen 14 (en 1 Kor 8) zijn mooie en leerzame Bijbelteksten voor een verdraagzame gemeente maar dan moeten mensen wel ook over dit soort dingen nadenken. Roneinen 14 begint met: Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. Maar ik heb tegenwoordig niet het idee dat het niet mogen van dingen aan een “zwak geloof” wordt gekoppeld, integendeel.

Maar goed, iedereen heeft uiteindelijk zelf een keuze erin maar dat levensreddende medicijnen indirect van God komen en goed zijn, daarover is de Bijbel niet tegenstrijdig.
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 mei 2021 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2021 09:19

Chaya schreef:Kun jij me 1 posting van mij aanwijzen waarin ik zeg dat het maar een griepje is, of: ik leef gezond dus? Of bang voor bijwerkingen en daarom niet ga?
Echt niet!
Ik heb nu al diverse keren uitgelegd dat ik deze huidige wijze van vaccineren verkeerd vind.
Ik heb voor 99.9% zeker corona gehad, het enige dat ik wilde was een bloedonderzoek om aan te tonen of er antistoffen in gevonden worden.
Ik heb me ingelezen en inenting is alleen nodig als je die antistoffen niet hebt. (en je in een risicogroep valt)
Gezonde jonge mensen hoef je niet in te enten, behalve als ze dan in een zorginstelling werken.
Het A.Z. begon een beetje op Russisch roulette te lijken, Wel niet, wel niet, wel, behalve,..... het ene na het andere land stopte ermee.
Nu zet de EMU het stop.
Wekt dat vertrouwen? Nee.


Het feit dat ze ondanks minimale risico's toch met een vaccin stoppen (heeft denk ik vooral met leveringen te maken en het feit dat er meer andere vaccins beschikbaar komen) moet toch juist veel vertrouwen geven dat ze de veiligheid heel serieus nemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 11 mei 2021 09:45

lammetje schreef:Ik denk dat dat juist de grote vraag is. Komt dit vaccin van God?
Ene gelovige zegt volmondig ja. Andere gelovige zegt overtuigd nee.
En ik denk niet dat je beide partijen kunt veranderen van mening.
Waarom niet? Er zijn genoeg bijbelteksten die je in de eerste groep kunt gebruiken. Maar er zijn ook genoeg bijbelteksten die in de tweede groep gebruikt worden. Is de bijbel dan zo tegenstrijdig? Nee, het is maar net zoals je hem wil lezen. Dat geldt overigens voor veel van dit soort discussies. Gelukkig hebben we romeinen 14.


dus er zijn christenen die vaccineren niet; uit principe, want God geeft ziekte

Er er zijn dus christenen die vaccineren niet: want geeft de duivel misschien dit vaccin?

en het gaat dus niet om angst voor bijwerkingen maar of het vaccin wel van God is?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2021 10:16

Marnix schreef:Het feit dat ze ondanks minimale risico's toch met een vaccin stoppen (heeft denk ik vooral met leveringen te maken en het feit dat er meer andere vaccins beschikbaar komen) moet toch juist veel vertrouwen geven dat ze de veiligheid heel serieus nemen.

Lees dit artikel eens Marnix:
https://www.bd.nl/brabant/deze-huisarts ... gle.com%2F

En deze https://www.hpdetijd.nl/2021-01-10/waar ... gen-corona

Dit zijn geen wappies, of zogenaamde artsen uit het vage alternatieve circuit. Maar ze zijn "gezond" kritisch!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten