Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 22 okt 2020 15:04

Marnix schreef:Maar wat is het alternatief. IC's die vol liggen terwijl er nog veel meer mensen bij moeten, keuzes moeten maken wie je nog in het ziekenhuis of thuis gaat behandelen en wie die behandelingen niet meer kunnen krijgen. We hebben vorig jaar in Bergamo een heel klein beetje kunnen zien wat er gebeurt als je te laat maatregelen neemt of wanneer je dat niet zou doen. Bij een Brits onderzoek in juni werd een schatting berekend dat door de maatregelen alleen in Europa al ruim 3 miljoen doden werden voorkomen. Om maar een indicatie te geven. En als je moet kiezen tussen de maatregelen die er zijn of dat.... vind je dat dan een goed alternatief?

Ik zeg ook niet dat we niet meer voorzichtig moeten zijn, de boel maar los moeten gooien. Maar m.i is het max aan maatregelen wel bereikt. Méér gaat in een land als Nederland niet werken, mensen accpeteren het niet meer. Je ziet om je heen een maatregelmoeheid ontstaan. De situatie is over het algemeen genomen beheersbaar, lijkt me dat we over een tijdje de gevolgen van de pas genomen maatregelen terug gaan zien in de cijfers.
Totdat er geen vaccin of werkend medicijn is hebben we niet veel meer keus dan dit, en laat dit dan nu ongeveer de situatie geworden zijn wat Rutte eerst wou: een 'gecontroleerde' groepsimmuniteit creeeren.
(..)vraag is of je nu in de kerk moet willen zitten. Roept God je naar de kerk of om er juist even weg te blijven? Dat hangt allicht af van je gezondheid en leeftijd. Maar als je 30 man kan je ook zeggen: Ik gun die fysieke plek aan iemand anders (die bijvoorbeeld geen (goed) internet heeft en volg zelf de samenkomst wel online. Het is nu helaas even niet anders.

Overigens vind ik de kerkdiensten fysiek bijwonen ook wel wat minder nu je met 30 man verspreid in de kerk zit terwijl het overgrote deel thuis zit, er geen gemeentezang is etcetera. Dan heb je toch iets minder het gevoel van "met z'n allen" gemeente zijn.

Daarom hebben ze bij ons een eerlijk systeem gemaakt, waardoor iedereen de gelegenheid krijgt om heen te gaan en niet steeds dezelfde personen. Iedereen krijgt om de beurt de gelegeheid, of ze daar nu gebruik van maken of niet. De mogelijkheid is er wél, voor alle leden op zijn tijd.
En inderdaad, een klein percentage van de leden is niet de hele gemeente, maar steeds alleen met je gezin thuis moeten zitten geeft helemáál geen gemeentegevoel. Vooral op de lange termijn niet.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 15:06

Marnix schreef:Overigens vind ik de kerkdiensten fysiek bijwonen ook wel wat minder nu je met 30 man verspreid in de kerk zit terwijl het overgrote deel thuis zit, er geen gemeentezang is etcetera. Dan heb je toch iets minder het gevoel van "met z'n allen" gemeente zijn.

Ik heb lang buiten Nederland gewoond, en ben dus wel enigszins gewend geraakt aan diensten via internet.
En juist in deze tijd ervaar ik via het internet een grotere verbondenheid (omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit) dan toen ik vanuit Murmansk en later vanuit Stavanger de dienst volgde via internet.
Nu zit iedereen in hetzelfde schuitje, en wordt er ook via mail, app-groepen en telefoon met elkaar meegeleefd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 22 okt 2020 15:07

StillAwake schreef:Toch zou een totale lockdown wel de snelste oplossing zijn (en nu heb ik het niet over de maatschappij of de economie, maar puur over de pandemie.

Waarschijnlijk wel de snelste, maar ook een tijdelijke oplossing. Met zeer ongewenste bijwerkingen!

Verder, zie reactie op Marnix.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 15:17

Dorpeling schreef:Ik zeg ook niet dat we niet meer voorzichtig moeten zijn, de boel maar los moeten gooien. Maar m.i is het max aan maatregelen wel bereikt. Méér gaat in een land als Nederland niet werken, mensen accpeteren het niet meer. Je ziet om je heen een maatregelmoeheid ontstaan. De situatie is over het algemeen genomen beheersbaar, lijkt me dat we over een tijdje de gevolgen van de pas genomen maatregelen terug gaan zien in de cijfers.
Totdat er geen vaccin of werkend medicijn is hebben we niet veel meer keus dan dit, en laat dit dan nu ongeveer de situatie geworden zijn wat Rutte eerst wou: een 'gecontroleerde' groepsimmuniteit creeeren.
Vandaag hebben we voor het eerst de 9000 besmettingen per dag overschreden (waarbij opgemerkt moet worden dat uit de eerste golf de cijfers niet heel betrouwbaar zijn). Dagelijks sterven er mensen aan dit virus, en de reguliere zorg is al deels afgeschaald. De maatregelen waarvan we nu in afwachting zijn of ze werken zouden het afvlakken van de stijging moeten bewerkstelligen.
Dat de situatie goed beheersbaar is is dus op zijn zachtst gezegd een gewaagde stelling.
Zeker in de grote steden is de situatie niet beheersbaar.
Ik ben met je eens dat mensen steeds meer moeite krijgen met het accepteren van de regels. Dat heeft er in mijn optiek ook mee te maken dat de regels stapsgewijs worden ingevoerd.
Dat geeft kerken echter niet het morele recht om dan maar vast voor de muziek uit te gaan lopen en adviezen aan de laars te lappen.
Dorpeling schreef:Daarom hebben ze bij ons een eerlijk systeem gemaakt, waardoor iedereen de gelegenheid krijgt om heen te gaan en niet steeds dezelfde personen. Iedereen krijgt om de beurt de gelegeheid, of ze daar nu gebruik van maken of niet. De mogelijkheid is er wél, voor alle leden op zijn tijd.
En inderdaad, een klein percentage van de leden is niet de hele gemeente, maar steeds alleen met je gezin thuis moeten zitten geeft helemáál geen gemeentegevoel. Vooral op de lange termijn niet.
Een dergelijk systeem is er volgens mij (vrijwel?) overal. bij ons gaat het op wijknummer, waarbij afwisseling is tussen mensen uit een even maand en een oneven maand.
Verre van optimaal, al schept het ook juist wel weer een band op bepaalde wijze.
Jij doet het in je reacties echter voorkomen alsof jij elke week gaat, omdat je de regels niet zo belangrijk zou vinden.
Kan te maken hebben met het feit dat nuance en toetsenborden een slechte combi zijn, maar het is wel hoe je je hier profileert.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 15:22

Dorpeling schreef:Waarschijnlijk wel de snelste, maar ook een tijdelijke oplossing. Met zeer ongewenste bijwerkingen!

Verder, zie reactie op Marnix.

Ik weet niet of dat een tijdelijke oplossing is. China heeft de tweede golf redelijk buiten de deur weten te houden, en is een vaccinatiecampagne gestart.
Nu kun je een hoop roepen over de chinese gezondheidszorg (gelukkig geen ervaring mee ;-)), maar als het vaccin veilig blijkt te zijn en blijkt te werken hebben ze de pandemie achter zich kunnen laten.

En dat de bijwerkingen ongewenst zijn: ik vraag me af of er nog heel veel meer bijwerkingen zijn als waar we nu in zitten. Horeca zal in grote getale failliet gaan, kleinere winkeliers zullen omvallen en de werkloosheid zal toenemen.
Of je dat nu in een "intelligente lockdown" doet of in een totale lockdown, de effecten zijn in beide gevallen desastreus....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2020 15:49

Dorpeling schreef:Ik ga dat niet nogmaals allemaal herhalen. Ik dacht mijn visie wel gegeven te hebben.
Egoistisch of niet, overtuigen van het tegendeel gaat niet lukken.

Waar jullie het hebben over mazen in de wet opzoeken, vrijheidsbeperkingen en het daarin mee moeten gaan, geen grenzen op moeten zoeken en je eigen instellingen niet verdedigen, zou ik dat gegeven eerder ergerlijke volgzaamheid noemen.
Tja, jij zei dat je van z'n levensdagen niet ging begrijpen hoe een gelovige zich neer kon leggen bij de adviesen.
Mijn reactie was daar een antwoord op. Ik heb geen moment gedacht dat ik je zou overtuigen.
Op zijn best wat begrip zodat die impliciete veroordelingen achterwege zouden kunnen blijven. (als je God écht liefhebt, als je écht dit, écht dat, écht .... dan zou je het wel met me eens zijn :neeschudden: ) Veel plezier met het je ergeren over volgzaamheid. :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23579
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2020 16:17

Dorpeling schreef:Ik zeg ook niet dat we niet meer voorzichtig moeten zijn, de boel maar los moeten gooien. Maar m.i is het max aan maatregelen wel bereikt. Méér gaat in een land als Nederland niet werken, mensen accpeteren het niet meer. Je ziet om je heen een maatregelmoeheid ontstaan. De situatie is over het algemeen genomen beheersbaar, lijkt me dat we over een tijdje de gevolgen van de pas genomen maatregelen terug gaan zien in de cijfers.
Totdat er geen vaccin of werkend medicijn is hebben we niet veel meer keus dan dit, en laat dit dan nu ongeveer de situatie geworden zijn wat Rutte eerst wou: een 'gecontroleerde' groepsimmuniteit creeeren.


Met als nadeel dat de vraag is hoe imuun je kan worden. Een max aan maatregelen is er niet. Natuurlijk wil niemand zomaar meer maatregelen. Maar als de situatie ernstig genoeg is en de ziekenhuizen vol dreigen te raken moet je wel naar een volledige lockdown toe of accepteren dat je moet gaan kiezen wie met corona nog behandeld wordt en wie niet meer. Natuurlijk worden we er moe van, willen we er vanaf zijn. Maar als de alternatieven nog slechter zijn heb je niet zoveel keus he. Overigens hebben heel veel landen een totale lockdown gehad in het voorjaar en viel het wat dat betreft in Nederland vergeleken met daar nog mee.


Daarom hebben ze bij ons een eerlijk systeem gemaakt, waardoor iedereen de gelegenheid krijgt om heen te gaan en niet steeds dezelfde personen. Iedereen krijgt om de beurt de gelegeheid, of ze daar nu gebruik van maken of niet. De mogelijkheid is er wél, voor alle leden op zijn tijd.
En inderdaad, een klein percentage van de leden is niet de hele gemeente, maar steeds alleen met je gezin thuis moeten zitten geeft helemáál geen gemeentegevoel. Vooral op de lange termijn niet.


Klopt, wij zijn dan ook wel weer afhankelijk van kinderwerk / creche om te kunnen gaan. Mijn vrouw zingt geregeld in een dienst dus die gaat nu vaker dan ik. Voordat we terugggingen naar 30 man ging ik ook wel geregeld naar de dienst of paste ik zelf op in de creche. Maar nu we weer naar 30 man zijn gegaan wordt het wel lastig om iedereen de kans te geven om geregeld te gaan. En omdat sommigen veel meer belang hechten aan het in de kerk bijwonen van de dienst vind ik het ook niet zo'n ramp om dan wat vaker via de livestream te kijken. Je ziet en hoort precies hetzelfde en verder is er zonder zingen en met zoveel afstand en geen ontmoeting na de dienst ook niet zoveel verschil met achter je computer kijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 22 okt 2020 17:04

Even een wat uitgebreidere reactie. Het gaat erom dat door onze houding/daden Gods naam gelasterd wordt!

En dan kunnen we wel zeggen: "ja maar dat doet de wereld" en zo proberen de verantwoording af te schuiven op "de wereld".

Maar, hebben wij hierin niet een enorme verantwoordelijkheid?

Wat ik in dezen mis is de rechteloosheid, de verwondering, de genade. Het is allemaal zo rechthebbend. Dat siert een Christen niet. We staan op onze rechten, in plaats van onze zegeningen te tellen en te eindigen in God, de weldoener ondanks alles en ondanks de hele situatie.

Dat is dus wat anders dan ergerlijke volgzaamheid. Dat is gehoorzamen aan God. Dit gaat om naastenliefde en barmhartigheid, (volledig in lijn met Jezus) én het kost ons grote offers dus het is absoluut geen eigenbelang (net als Jezus).
Ik ben van mening dat we dit actief moeten uitdragen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 22 okt 2020 21:42

StillAwake schreef:Vandaag hebben we voor het eerst de 9000 besmettingen per dag overschreden (waarbij opgemerkt moet worden dat uit de eerste golf de cijfers niet heel betrouwbaar zijn). Dagelijks sterven er mensen aan dit virus, en de reguliere zorg is al deels afgeschaald. De maatregelen waarvan we nu in afwachting zijn of ze werken zouden het afvlakken van de stijging moeten bewerkstelligen.
Dat de situatie goed beheersbaar is is dus op zijn zachtst gezegd een gewaagde stelling.

Ik bedoel dat wanneer het niet veel verder uit de hand loopt dan nu en de maatregelen hun effect hebben; wanneer straks de cijfers zullen dalen en de IC's niet direct overvol zullen raken. Wanneer dus de cijfers gaan dalen, lijkt me dat het met deze maatregelen beheersbaar (ik zei niet 'goed' beheersbaar, ik zei 'over het algemeen genomen beheersbaar', er zijn idd helaas flinke uitschieters) blijft tot er meer zicht is op werkende medicijnen of whatever. Eraan ontkomen zullen we niet, ermee dealen moet wel. Dit virus blijft nog wel even onder ons.
Ik denk inderdaad dat de situatie niet te vergelijken zijn met die in het voorjaar. De cijfers zijn nu anders, de testen en bijbehorende aantal besmettingen, het ziektebeeld lijkt iets anders, de behandelingen beter voor elkaar, meer kennis over het verloop etc. In het voorjaar kwamen we misschien ook wel aan 9000 of meer besmettingen per dag, maar dat was niet bekend. Toen telde men alleen het aantal beschikbare bedden, het aantal opnames en overledenen.

Jij doet het in je reacties echter voorkomen alsof jij elke week gaat, omdat je de regels niet zo belangrijk zou vinden.
Kan te maken hebben met het feit dat nuance en toetsenborden een slechte combi zijn, maar het is wel hoe je je hier profileert.

Dan is het niet helemaal overgekomen zoals ik bedoeld heb. Ik beweer niet dat ik regels niet belangrijk vind, ik zeg wél dat adviezen nog geen regels zijn. En ik heb ook gezegd dat ik maatwerk veel beter vind dan voor iedereen een grens trekken bij 30, zodat er de ruimte over blijft om hierin als gemeente je eigen keuzes te maken. En ik zeg ook dat ik er dan ook geen enkele moeite mee heb wanneer een grotere kerk meer personen dan 30 ontvangt. Ik ben zelf blij in zo'n laatste gemeente thuis te horen, anders waren wij hooguit een paar keer in het jaar aan de beurt.
En nee, ik kan, net als ieder ander gelovige tegenwoordig, niet elke week naar de kerk. En dat heb ik ook niet beweerd. Ik heb gezegd: ik ga zo vaak ik mag en kan. En zo vaak is dat in de praktijk niet. Afgelopen zondag was onze beurt, die keer ervoor moesten we thuisblijven wegens verkoudheid en dáárvoor was het mijn beurt om bij de jongsten te blijven. Dus het was minstens een heel aantal weken geleden, vandaag mijn digitale rondedansje dat het weer kon en mocht. Ik heb er ook geen moment over nagedacht of ik maar thuis moest blijven uit meeleven met degenen die ook thuis zitten oid, nee, ik ging met een blij hart naar Gods huis. Ik heb zelfs de dagen afgeteld eerlijk gezegd. Het is voor mij zo belangrijk (geworden), ik ervaar daar Gods nabijheid letterlijk, Hij is daar Zelf en werkt daar door Zijn Geest, spreekt door Zijn knecht rechtstreeks tot ons en ik heb op die plaats zoveel goede momenten mee mogen maken. Niet dat dat thuis niet ervaren kan worden, maar voor mij is het gewoon niet te vergelijken. Dat zal persoonlijk zijn en voor iedereen anders misschien, maar dat is voor mij de reden dat ik niet thuis kan en wil blijven wanneer het onze beurt is.

Gtn schreef:Wat ik in dezen mis is de rechteloosheid, de verwondering, de genade. Het is allemaal zo rechthebbend. Dat siert een Christen niet. We staan op onze rechten, in plaats van onze zegeningen te tellen en te eindigen in God, de weldoener ondanks alles en ondanks de hele situatie.

Wat ik al eerder zei, rechten hebben we idd niet. Maar niet alleen om de reden die jij nu noemt.
Je kunt het ook omdraaien. We gebruiken datgene wat ons nog gelaten is, en tellen daarnaast ook onze zegeningen. Om te eindigen in God, De Weldoener die ons nog geeft dat we samen kunnen en mogen komen om Hem in het midden van een (kleine) gemeente aan te roepen, te eren en loven zoals Hij van ons vraagt, ondanks alles, ondanks ons en ondanks de hele situatie. Rechteloos dus, verwonderd om Zijn genade dat Hij nog Zijn Evangelie gelaten heeft, zodat ook onze kinderen met en onder die verkondiging opgroeien mogen. Dat er genade en vergeving te krijgen is, is toch iets om uit te dragen? Zodat ook de 'buitenwereld' ziet van Wie we het verwachten en Wie ons leven bestuurd en in Zijn handen houdt. Dat maakt in sommige gevallen zelfs nieuwsgierig en doet zoeken naar Wie Die God toch is (zelf meegemaakt in nabije omgeving pas geleden). Dat kan óók gehoorzamen zijn, en actief uitdragen van de belijdenis Hem in alles nodig te zijn!
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 22 okt 2020 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23579
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2020 22:24

Wat het virus betreft, de vraag is of de maatregelen voldoende effect hebben. In Frankrijk is voor 46 van de 66 miljoen inwoners de avondklok ingesteld. Na 21:00 niet meer naar buiten. Veiligheidsregio Twente vraagt om een volledige lockdown. Een aantal landen heeft al een volledige lockdown afgekondigd. Het is niet onder controle en het is maar te hopen dat de cijfers afbuigen nav de meest recente maatregelen. Zo niet, dan moet je toch verdere maatregelen nemen want je hebt geen zekerheid dat het aantal besmettingen op korte termijn gaat dalen. En de IC-bezetting loopt daar nog achteraan. Het ziet er momenteel niet echt goed uit en ik ben bang dat er verdere maatregelen volgen.

Los daarvan snap ik je punt wel en ga ik er voor een deel ook wel in mee. Waarom niet samenkomen als dat mag en dat op een veilige en verantwoorde manier gebeurt? Maar tegelijkertijd voelt het ook weer wrang als tal van anderen die dat ook goed doen ook dicht moeten en wanneer er wel een dringend advies aan de kerken is om daar solidair aan te zijn. Want het probleem is dat omdat veel mensen zich niet aan de regels houden of kunnen houden, we allemaal een stap terug moeten doen en als niemand dat gaat doen raken we alleen maar verder van huis. Je verandert dat soort dingen nooit als je alleen maar naar anderen wijst en zegt: die moeten maar veranderen. Hoe oneerlijk dat ook kan voelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 23 okt 2020 00:20

Hoogleraar (em.) immunologie Pierre Capel begint zijn nieuwe ‘college’ op zijn YouTube kanaal met de boodschap hoe ‘een half jaar Fake News jou helemaal kan veranderen. Stel: een jaar geleden was de vraag gesteld ‘Zou jij je genetisch laten modificeren omdat je bang bent voor een griepje?’ Wat denk je dat jou antwoord was? Nee! Maar na een half jaar Fake News is jouw antwoord geworden: Ja, graag! Maar weet jij wel wat genetische modificatie met adenovirussen is? Nee, geen idee, maar ‘het is toch onze enige redding?’.’
Ook Capel wijst op het officiële WHO bulletin van 14 oktober, waarin letterlijk staat dat het IFR (sterftepercentage onder zieken) voor de hele bevolking tot 70 jaar slechts 0,05% is, en corona hetzelfde is als een seizoensgriep, óók inclusief de ouderen

vraag: is deze informatie reed eerder gecommuniceerd? (heb ik niet gecontroleerd)
dit gaat zo nog 5 bladzijden door, of een college van 33 minuten op You Tube ; 'Mensen, wordt eens WAKKER!'

‘Vandaag gaan we het heel uitgebreid hebben over iets dat er niet is, namelijk de tweede golf,’ begint Capel dan ook. Hij wijst andermaal op de officiële statistiek, die eind juni liet zien dat er geen geregistreerde Covid zieken meer waren. ‘Toen is men als een dolle gaan PCR-testen. Dan zie je een enorme oploop van ‘besmettingen’, maar is dat ook zo? Als dat echt zo was, zou je ook weer een piek moeten krijgen van mensen die overlijden. Maar die is er niet.’

enz.,enz.,enz.
Nou reken ik mijzelf niet tot de meest intelluelen, zoals u weet, maar ik kon het al niet laten om een relatie te veronderstellen tussen toenemend getesten (er kwamen er immers snel meer beschikbaar) en dus toenemend positief verklaarden. Dat zijn allemaal nog lang geen corona patiënten, weten de iets beter oplettenden onder ons.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 23 okt 2020 05:48

Dorpeling schreef:Dan is het niet helemaal overgekomen zoals ik bedoeld heb. Ik beweer niet dat ik regels niet belangrijk vind, ik zeg wél dat adviezen nog geen regels zijn. En ik heb ook gezegd dat ik maatwerk veel beter vind dan voor iedereen een grens trekken bij 30, zodat er de ruimte over blijft om hierin als gemeente je eigen keuzes te maken. En ik zeg ook dat ik er dan ook geen enkele moeite mee heb wanneer een grotere kerk meer personen dan 30 ontvangt.

Adviezen zijn geen regels, maar je weet heel goed dat het vanwege een maas in de wet is dat het adviezen en geen regels geworden zijn.
De bedoeling van wetten en regels zijn belangrijker dan de letter, daar draait dit om.
Jij vindt je behoefte belangrijker en daarom maak je gebruik van de letter en negeert de bedoeling.
Dat praat je verder goed door te stellen dat het verantwoord gebeurt en dat het voor de goede zaak is.
Maar als een ander voor iets anders datzelfde trucje uithaalt dan keur je het af. Meten met 2 maten!

Dorpeling schreef:ik ging met een blij hart naar Gods huis. Ik heb zelfs de dagen afgeteld eerlijk gezegd. Het is voor mij zo belangrijk (geworden), ik ervaar daar Gods nabijheid letterlijk, Hij is daar Zelf en werkt daar door Zijn Geest, spreekt door Zijn knecht rechtstreeks tot ons

Nogmaals, je kunt met veel stelligheid beweren dat de kerk Gods huis is, maar daarmee is dat niet waar.
En God spreekt rechtstreeks door zijn knechten? Oeps, dan spreekt hij zichzelf constant tegen want de ene knecht zegt dit en de andere dat.
Als je jezelf (en God) afhankelijk maakt van een gebouw en dominees dan snap ik die dringende behoefte. Maar die heb je dan wel aan jezelf te danken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 23 okt 2020 08:04

Dorpeling schreef:Ik bedoel dat wanneer het niet veel verder uit de hand loopt dan nu en de maatregelen hun effect hebben; wanneer straks de cijfers zullen dalen en de IC's niet direct overvol zullen raken. Wanneer dus de cijfers gaan dalen, lijkt me dat het met deze maatregelen beheersbaar (ik zei niet 'goed' beheersbaar, ik zei 'over het algemeen genomen beheersbaar', er zijn idd helaas flinke uitschieters) blijft tot er meer zicht is op werkende medicijnen of whatever. Eraan ontkomen zullen we niet, ermee dealen moet wel. Dit virus blijft nog wel even onder ons.
Ik denk inderdaad dat de situatie niet te vergelijken zijn met die in het voorjaar. De cijfers zijn nu anders, de testen en bijbehorende aantal besmettingen, het ziektebeeld lijkt iets anders, de behandelingen beter voor elkaar, meer kennis over het verloop etc. In het voorjaar kwamen we misschien ook wel aan 9000 of meer besmettingen per dag, maar dat was niet bekend. Toen telde men alleen het aantal beschikbare bedden, het aantal opnames en overledenen.
we kunnen de huidige golf inderdaad niet vergelijken met de eerste, omdat we daar getalsmatig niet veel vanaf weten.
Gevoelsmatig was het toen slechter, maar een echte onderbouwing voor dat gevoel ontbreekt.
Persoonlijk denk ik dat de lockdown nog strenger zal moeten worden, omdat de eerste dalingen in cijfers inmiddels duidelijk had moeten zijn, maar nog steeds niet waargenomen wordt.
Dorpeling schreef:Dan is het niet helemaal overgekomen zoals ik bedoeld heb. Ik beweer niet dat ik regels niet belangrijk vind, ik zeg wél dat adviezen nog geen regels zijn.
Dan is je houding inderdaad totaal anders op mij overgekomen dan dat je het nu brengt. Hier kan ik namelijk niets anders vna zeggen dan dat ik het er mee eens ben. Op 1 klein detail na: om de godsdienstvrijheid te kunnen waarborgen zijn kerken grondwettelijk beschermd, en kunnen ze slechts van adviezen voorzien worden. Om deze reden denk ik dat kerken de adviezen als regels moeten zien, en niet de grens van het betamelijke opzoeken.
Dorpeling schreef:En ik heb ook gezegd dat ik maatwerk veel beter vind dan voor iedereen een grens trekken bij 30, zodat er de ruimte over blijft om hierin als gemeente je eigen keuzes te maken. En ik zeg ook dat ik er dan ook geen enkele moeite mee heb wanneer een grotere kerk meer personen dan 30 ontvangt. Ik ben zelf blij in zo'n laatste gemeente thuis te horen, anders waren wij hooguit een paar keer in het jaar aan de beurt.
Ik ben het met je eens. Dat maatwerk zou er in mijn ogen dan echter ook moeten zijn voor de horeca, voor bioscopen en theaters, voor stadions en evenementenhallen.
Frappant is wel dat ik de klachten over maatwerk vooral uit kerkelijke hoek hoor.
En, om helemaal in de geest van de regelgeving te blijven: Besef wel dat de maximale groepsgrootte die nu gesteld is niet in de eerste plaats bedoeld is om besmettingen in dat gebouw tegen te gaan, maar eerder om het aantal reisbewegingen te beperken.
Dorpeling schreef:
En nee, ik kan, net als ieder ander gelovige tegenwoordig, niet elke week naar de kerk. En dat heb ik ook niet beweerd. Ik heb gezegd: ik ga zo vaak ik mag en kan. En zo vaak is dat in de praktijk niet. Afgelopen zondag was onze beurt, die keer ervoor moesten we thuisblijven wegens verkoudheid en dáárvoor was het mijn beurt om bij de jongsten te blijven. Dus het was minstens een heel aantal weken geleden, vandaag mijn digitale rondedansje dat het weer kon en mocht. Ik heb er ook geen moment over nagedacht of ik maar thuis moest blijven uit meeleven met degenen die ook thuis zitten oid, nee, ik ging met een blij hart naar Gods huis. Ik heb zelfs de dagen afgeteld eerlijk gezegd.
Als je er zo in staat kan ik me daar goed in vinden. Nogmaals: zo is een en ander niet overgekomen op dit forum.
Waarbij ik persoonlijk nog steeds vind dat de 30 mensen regel ook bij jullie in de gemeente zou moeten gelden, maar ik besef dat dat niet jouw persoonlijke verantwoordelijkheid is.
Niet eens zozeer vanwege besmettingsrisico, maar omdat er op dit moment van kerken waar nog steeds massaal kerkbezoek plaatsvindt met gemeentezang een slecht signaal uitgaat.
Dorpeling schreef: Het is voor mij zo belangrijk (geworden), ik ervaar daar Gods nabijheid letterlijk, Hij is daar Zelf en werkt daar door Zijn Geest, spreekt door Zijn knecht rechtstreeks tot ons en ik heb op die plaats zoveel goede momenten mee mogen maken. Niet dat dat thuis niet ervaren kan worden, maar voor mij is het gewoon niet te vergelijken. Dat zal persoonlijk zijn en voor iedereen anders misschien, maar dat is voor mij de reden dat ik niet thuis kan en wil blijven wanneer het onze beurt is.
Ik heb een groot deel van mijn leven over deze aardbol gezworven (ik heb in vier verschillende landen gewoond, 1 keer zelfs in een land waar ik de taal niet machtig was), en dat maakt wellicht dat je je minder aan 1 specifieke plek hecht.
En toch: ook voor mij is de kerk altijd een warme deken geweest. Die ik nu mis, maar om mijn naaste te helpen beschermen.
Sinds ik met de kerk in aanraking gekomen ben heb ik er erg veel waardevolle momenten mogen beleven, en zodra het op een veilige wijze kan zal ik mijn plaats zo min mogelijk leeglaten.
Overigens mag ik vnauit mijn kerkenraadstaak wat vaker, omdat ik onder "personeel" val. Daarbij valt me wel op dat de diensten zoals ze nu zijn niet vergelijkbaar zijn met de diensten waar ik naar terug verlang. met 30 man en zonder gemeentezang is wat kaal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 23 okt 2020 08:13

ben db bd schreef:vraag: is deze informatie reed eerder gecommuniceerd? (heb ik niet gecontroleerd)
dit gaat zo nog 5 bladzijden door, of een college van 33 minuten op You Tube ; 'Mensen, wordt eens WAKKER!'


enz.,enz.,enz.
Nou reken ik mijzelf niet tot de meest intelluelen, zoals u weet, maar ik kon het al niet laten om een relatie te veronderstellen tussen toenemend getesten (er kwamen er immers snel meer beschikbaar) en dus toenemend positief verklaarden. Dat zijn allemaal nog lang geen corona patiënten, weten de iets beter oplettenden onder ons.

Voor zover ik weet is Pierre Capel geen hoogleraar (em.) in de virologie, de immunologie of iets dergelijks, maar in de kwantummechanica.
In die zin is zijn mening niet heel vaal meer waard dan de mijne, het bevindt zich namelijk buiten ons beider vakgebied.
En als hij de tweede golf ontkent (wat ik me bij hem eigenlijk niet kan voorstellen) zit hij er faliekant naast. Zijn argument (zoals jij het althans samengevat hebt) is dat er op gegeven moment 0 besmettingen waren, en dat we daarna zijn gaan testen.
Dat is onzin, omdat bijvoorbeeld medisch personeel al die tijd getest is.
Bovendien nemen we in het percentage positief getesten een enorme stijging waar.

En over die 0,05%: voor griep is dat 0.02%. Dat betekend dat Covid 2,5x dodelijker is dan griep.
Waarbij de dodelijke slachtoffers ook nog eens in een meer gemêleerd plaatje vallen qua leeftijd.
Bovendien is in die 0,05% een maximale leeftijd van 70 meegenomen, waar in de griepcijfers geen maximumleeftijd is gesteld.
De werkelijke waarde (als je 70+-ers meeneemt) zal dus hoger liggen, getuige ook de oversterfte van om en nabij de 300.000 in de VS, waar de griepgolf nog niet heeft toegeslagen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 26 okt 2020 09:24

Alle goede bedoelingen worden door " zielige" mensen( vooral jongeren tussen 18 en 30) teniet gedaan. En wat doet onze handhavende overheid? NIETS! Ieder weekend vinden er in NL tientallen zoniet honderden illegale feesten en feestjes plaats. Zo als dit weekend bleek uit een illegaalfeest in de bossen bij Hilversum. En de "hermandaat" beboet de DJ en een bezoekster die zich aggressief gedraagd. Wat een waanzin! Iedere bezoeker daar is in overtreding! Het zou moeten zijn dat van zoveel mogelijk bezoekers de identiteit moet worden vastgesteld en dat een ieder een fikse boete ontvangt. Geen €90, maar begin maar eens met €200 en iedere volgende overtreding verdubbelen. Misschien dat dat deze bezoekers tot inkeer gaat brengen.

Nederland, gedoog land
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten