Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2020 10:30

Katlheen schreef:Dat is een fors aantal ja. Maar wel in perspectief plaatsen.

Italië:
- heeft 27.682 doden op een bevolking van 60.360.000 (cijfers 2019) = 0,046%
- heeft 204.000 bevestigde gevallen op een bevolking van 60.360.000 (cijfers 2019) = 0,33%

Spanje:
- heeft 24.275 doden op een bevolking van 46.940.000 (cijfers 2019) = 0,051%
- heeft 213.000 bevestigde gevallen op een bevolking van 46.940.000 (cijfers 2019) = 0,45%

Nederland:
- heeft 4.711 doden op een bevolking van 17.280.000 (cijfers 2019) = 0,027%
- heeft 38.802 bevestigde gevallen op een bevolking van 17.280.000 (cijfers 2019) = 0,22%

USA:
- heeft 61.504 doden op een bevolking van 328.200.000 (cijfers 2019) = 0,018%
- heeft 1.060.000 bevestigde gevallen op een bevolking van 328.200.000 (cijfers 20109) = 0,32%

Italië en Spanje doen het dus veel slechter. Daarnaast wordt er in de VS veel meer getest, en in Nederland juist heel weinig. Kortom, zo slecht doet de VS het nog niet. Sommige delen uiteraard wel, de staat en stad New York zijn zwaar getroffen, die cijfers zijn het dubbele of driedubbele van Spanje of Italië.


Klopt, met weer als kanttekening dat de corona-epidemie in Spanje en Italie bijvoorbeeld veel eerder begon dan in de Verenigde Staten. Wat dat betreft zijn de cijfers weer lastig te vergelijken. In Spanje en Italie is de piek wel ruim voorbij, in de Verenigde Staten komen er momenteel veel meer besmettingen en stergevallen bij. Daarnaast heeft het ook weer te maken met waar de “brandhaarden” waren, hoe dichtbevolkt een land is enzovoorts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2020 14:40

Katlheen schreef:Dat is een fors aantal ja. Maar wel in perspectief plaatsen.

...

Italië en Spanje doen het dus veel slechter. Daarnaast wordt er in de VS veel meer getest, en in Nederland juist heel weinig. Kortom, zo slecht doet de VS het nog niet. Sommige delen uiteraard wel, de staat en stad New York zijn zwaar getroffen, die cijfers zijn het dubbele of driedubbele van Spanje of Italië.


Vergeet alleen niet dat de VS 2 tot 3 weken 'achterloopt' op Italië en Spanje. Ik vrees echt dat de VS de 100.000 doden nog wel gaat aantikken. Zeker nu allerlei plekken alweer open gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 01 mei 2020 09:24

Mortlach schreef:Vergeet alleen niet dat de VS 2 tot 3 weken 'achterloopt' op Italië en Spanje. Ik vrees echt dat de VS de 100.000 doden nog wel gaat aantikken. Zeker nu allerlei plekken alweer open gaan.
Als je kijkt naar de sterftecijfers wereldwijd, dan is dat voor de VS inderdaad een getal dat daarmee in overeenstemming is.
Qua aantal besmettingen zitten de VS rond het gemiddelde van de Europese landen (zie hier).
Qua doden gaat het in de VS beter dan bijv. Nederland maar slechter dan Duitsland (zie hier).
De enige uitzondering in de VS is natuurlijk de staat New York. Daar is het aantal besmettingen en doden veel hoger. Duidelijk een brandhaard.

Het probleem met het vergelijken van cijfers is natuurlijk de kwaliteit en de hoeveelheid van testen en tellingen. Zo is het sterftecijfer in België heel hoog, maar daar tellen ze waarschijnlijk ook beter. In Duitsland wordt heel veel getest, dus is het aantal gerapporteerde besmettingen hoog en het relatieve dodental juist laag. In Nederland zie je dat het CBS met hogere sterftecijfers komt dan het RIVM en daardoor waarschijnlijk dichter bij de werkelijkheid zit dan het RIVM.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2020 11:10

Mortlach schreef:Vergeet alleen niet dat de VS 2 tot 3 weken 'achterloopt' op Italië en Spanje. Ik vrees echt dat de VS de 100.000 doden nog wel gaat aantikken. Zeker nu allerlei plekken alweer open gaan.

Absoluut.
Intussen worden nu de aantallen genoemd van mensen die genezen zijn.
En nul besmettingen in Korea???? Hoe geloofwaardig is dat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2020 15:25

Chaya schreef:Absoluut.
Intussen worden nu de aantallen genoemd van mensen die genezen zijn.
En nul besmettingen in Korea???? Hoe geloofwaardig is dat.


Dat is best geloofwaardig gezien de enorme inzet die Zuid-Korea vanaf dag 1 heeft toegepast. Daardoor kreeg het virus veel minder kans ongezien te verspreiden. Sterker nog, ZK is het land waartegen het abjecte falen van de VS constant wordt afgezet. Beide landen hadden op precies dezelfde dag de eerste bevestigde besmetting; ZK kwam direct in actie met testen, testen, testen, terwijl de VS 40 dagen zo goed als niets deed. En je ziet het resultaat. Aantal nieuwe dagelijkse gevallen in ZK ~0; aantal gevallen in de VS ~30.000. Als je zo'n virus bijna anderhalve maand zijn gang laat gaan, dan is het daarna lastig onder controle te brengen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 01 mei 2020 20:58

Ik ben een lichtelijk benieuwd wanneer de tweede golf eraan zit te komen…..nu alles versoepelen in juni/juli…..en dan in September of oktober een nieuwe golf? Wordt een heel interessant jaar zo..... :shock: :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2020 22:34

irmo schreef:Ik ben een lichtelijk benieuwd wanneer de tweede golf eraan zit te komen…..nu alles versoepelen in juni/juli…..en dan in September of oktober een nieuwe golf? Wordt een heel interessant jaar zo..... :shock: :roll:


Klopr. Ik zou er maar wel ernstig rekening mee houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 01 mei 2020 23:01

Marnix schreef:
Klopt. Ik zou er maar wel ernstig rekening mee houden.


Pffff. Ben ik even blij dat ik net alles geregeld heb. 2 april begonnen met nieuwe baan, huis, en salaris. En nu mag ik mijn huis niet meer uit. Voor het komende halve jaar ofzo. Dat was dus idd net op tijd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2020 08:45

Scheelt ja. Dat zou nu allemaal wat minder makkelijk gaan. Wel lastig starten vanuit huis bij een nieuwe werkegever.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 02 mei 2020 08:46

De 2e golf komt er eerder aan als menigeen denkt, vermoed ik. Wat als het 30+ graden wordt? Blijft iedereen dan thuis? Kruipt men niet graag allemaal in de schaduw in een bos bijvoorbeeld? Gaat men verkoeling zoeken aan zee? Zomaar enige opgeworpen zaken die in deze 1,5 m samenleving er moeilijk handbaar zullen blijken te zijn? En hebben wij het geluk dat het virus zich redelijk rustig houdt, dan komt die gegarandeerd terug in de winter periode.
En laat dat nu een heel belangrijke zaak waarin wij ons momenteel bevinden.
Zomer op het noordelijk halfrond, maar!! winter op het zuidelijk halfrond. En daar, vooral in Zuid Amerika slaat het virus momenteel genadeloos toe. Ik heb de beelden van die massa graven in Manaus, Brazilië nog op mijn netvlies staan. En wat te denken van Ecuador waar de mensen zelf maar moest regelen hoe de lijken van de starten werden opgehaald. De winter komt eraan op het zuidelijk halfrond.

Ik mag graag naar Vrankx kijken op de VRT. Woensdag 6 mei om 21.20 is daar een documentaire te zien heet: "Corona, die nieuwe frontlijn".
Hij heeft er contacten, vanuit zijn huis, met mensen in Gaza, Idlib, Ecuador en Congo. Ik kan u nu al vertellen dat er een bijzondere samenwerking is tussen de Palestijnen in Gaza en de Israëliërs.

Terug naar de toekomst, de toekomst van de 1,5 m, en welke problemen dit met zich meebrengt.
Afgelopen week werd al duidelijk, zei het met niet zoveel woorden, dat waar nu tientallen miljarden in de Nederlands bestrijding van het COVID-19 virus, er een keer een tijd komt dat dat geld terug de schatkist invloeit.
Hoe cru het nu likt om daarover nu al te schrijven, beste mensen houd er rekening mee dat die rekening met prinsjes dag gepresenteerd zal worden.
Verhoging van de diverse belastingen, verhoging eigen risico, verhoging van de zorgpremie.
Geen probleem, ik betaal wel, ben bijna genezen van corona,, positief getest, en ik denk dat heel veel mensen daar geen probleem mee hebben.
Echter, de zwakkeren in de samenleving zullen die lasten ook moet dragen.
En die groep minder bedeelden zal door dit virus en alle ellende die het met zich meebrengt alleen maar groter worden.
Ik schrijf dit, maar de berekeningen worden nu al gemaakt.
Geen bangmakerij, maar de harde realiteit die wij, belasting betalers, de komende jaren nog zullen ervaren.

Het heden nog even.
Gelukkig gaat het hier en vele andere landen de goede kant op met het aantal besmettingen, opnames, IC opnames en sterfgevallen.
Andere landen gaan nog gebukt onder dit virus.
Laten we hopen maar vooral bidden dat er snel een vaccin zal zijn voor dit virus, wat - zeg ik nadrukkelijk - er voor ieder individu op deze wereld zal zijn. Natuurlijk eerst de belangrijkste doelgroepen, maar zo snel mogelijk, voor Jan en alleman, all over the world.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 02 mei 2020 09:18

elburger schreef:Laten we hopen maar vooral bidden dat er snel een vaccin zal zijn voor dit virus, wat - zeg ik nadrukkelijk - er voor ieder individu op deze wereld zal zijn. Natuurlijk eerst de belangrijkste doelgroepen, maar zo snel mogelijk, voor Jan en alleman, all over the world.

Ik ben er nog steeds beducht voor dat er geen vaccin zal gevonden worden voor de coronavirus covid-19.

Professor Luc Montagnier, https://www.knaw.nl/nl/prijzen/laureate ... -frankrijk ontdekker van het HIV virus, waar hij in 2008 de Nobelprijs voor de Geneeskunde voor ontving, zegt: Het SARS-CoV-2 virus werd in het kader van het onderzoek naar een vaccin tegen AIDS in het lab in Wuhan onderzocht en gemanipuleerd. In het laatste kwartaal van 2019 ontsnapte het virus uit het laboratorium. ‘Met mijn collega Jean-Claude Perez, bio-wiskundige, hebben wij de soort van het genoom van dit RNA virus nauwkeurig geanalyseerd,’ verklaarde Montagnier in een interview met dr. Jean-Francois Lemoine.

Conclusie:
Chinese wetenschappers manipuleerden coronavirus om te proberen vaccin tegen AIDS te ontwikkelen’ – ‘Indiase wetenschappers hadden gelijk: corona virus bevat HIV elementen’ – ‘De natuur accepteert geen gepruts, dit virus zal vanzelf verdwijnen’
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Luc_Montagnier

Dit is ook de bron die Trump heeft en momenteel niet wil prijs geven.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mei 2020 09:20

irmo schreef:Ik ben een lichtelijk benieuwd wanneer de tweede golf eraan zit te komen…..nu alles versoepelen in juni/juli…..en dan in September of oktober een nieuwe golf? Wordt een heel interessant jaar zo..... :shock: :roll:

Marnix schreef:Klopr. Ik zou er maar wel ernstig rekening mee houden.

Daar zijn ze bij het RIVM dan blijkbaar een stuk optimistischer over, als ik terugdenk aan een artikel van niet zo lang geleden: RIVM is niet bang voor 'tweede golf' coronavirus
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mei 2020 09:30

Over Oostenrijk en Duitsland heb ik gelezen dat bij de versoepeling van de anti-corona-maatregelen de kerken weer open mochten. (Zie bijvoorbeeld dit bericht.) In Duitsland dan wel zonder zingen, wat mij een vrij steriele boel lijkt. Maar het is toch een stap.
Voor Nederland hoeven wij daar blijkbaar voorlopig nog niet op te hopen: Secretaris CIO: Kerk niet open met Pinksteren. Sorry, maar ik krijg zo onderhand wel eens behoefte aan lucht! Ze kunnen wel zeggen: 'De lucht is vergiftigd, dus houd je hoofd voorlopig nog maar even onder water!', maar onder water stik ik op een gegeven moment óók! 8-[ Ik vind het onderhand niet meer om uit te houden!
(Beeldspraak voor mijn behoefte die ik voel aan de sociale ontmoetingen bij de kerk.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2020 11:12

Wat mis je vooral?

Boekenlezer schreef:Daar zijn ze bij het RIVM dan blijkbaar een stuk optimistischer over, als ik terugdenk aan een artikel van niet zo lang geleden: RIVM is niet bang voor 'tweede golf' coronavirus


Ja, maar daarin wordt niet gesteld dat er geen tweede golf komt maar dat men er niet bang voor is met de getroffen maatregelen, dus in een anderhalvemetersamenleving. Daardoor heeft een tweede golf veel minder impact dan de eerste toen er nog helemaal geen maatregelen waren. Maar dat geeft ook wel aan dat er wel versoepeld kan worden maar dat we dan echt nog niet terug bij normaal zijn. En er mogelijk ook wel weer versoepelingen teruggedraaid moeten worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 02 mei 2020 13:04

Boekenlezer schreef:Daar zijn ze bij het RIVM dan blijkbaar een stuk optimistischer over, als ik terugdenk aan een artikel van niet zo lang geleden: RIVM is niet bang voor 'tweede golf' coronavirus



Ik vertrouw dat hele RIVM voor geen fluit. Bovendien heb ik daar toch niet mee te makekn.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten