Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2020 10:16

ben db bd schreef:vraag: is deze informatie reed eerder gecommuniceerd? (heb ik niet gecontroleerd)
dit gaat zo nog 5 bladzijden door, of een college van 33 minuten op You Tube ; 'Mensen, wordt eens WAKKER!'


enz.,enz.,enz.
Nou reken ik mijzelf niet tot de meest intelluelen, zoals u weet, maar ik kon het al niet laten om een relatie te veronderstellen tussen toenemend getesten (er kwamen er immers snel meer beschikbaar) en dus toenemend positief verklaarden. Dat zijn allemaal nog lang geen corona patiënten, weten de iets beter oplettenden onder ons.


Natuurlijk krijg je meer positief geteste mensen als je meer test. Maar hoe kan iemand dan ooit zeggen: "We gaan het hebben over iets wat niet bestaat, de tweede golf?!" Het feit dat er veel mensen positief wordt getest bewijst juist dat de tweede golf gewoon bestaat en dat de eerste golf nooit volledig in kaart is gebracht omdat men toen minder kon testen. En als je dat wil zien hoef je alleen maar te kijken naar andere cijfers. De hoeveelheid ziekenhuisopnamen, opnamen op de IC en het sterftecijfer. Gelukkig kennen we het virus inmiddels iets beter en kan het beter behandeld worden, zijn er nu tal van maatregelen die de verspreiding tegen helpen gaan en zijn kwetsbare mensen extra voorzichting waardoor het sterftecijfer niet in de buurt van de eerste golf komt. Maar op de IC is alweer meer dan de helft van de patienten daar vanwege Covid, is er weer sprake van oversterfte. En zijn er strenge maatregelen nodig om te zorgen dat dat een beetje stabiliseert ipv dat het snel oploopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 10:41

elburger schreef:Alle goede bedoelingen worden door " zielige" mensen( vooral jongeren tussen 18 en 30) teniet gedaan. En wat doet onze handhavende overheid? NIETS! Ieder weekend vinden er in NL tientallen zoniet honderden illegale feesten en feestjes plaats. Zo als dit weekend bleek uit een illegaalfeest in de bossen bij Hilversum. En de "hermandaat" beboet de DJ en een bezoekster die zich aggressief gedraagd. Wat een waanzin! Iedere bezoeker daar is in overtreding! Het zou moeten zijn dat van zoveel mogelijk bezoekers de identiteit moet worden vastgesteld en dat een ieder een fikse boete ontvangt. Geen €90, maar begin maar eens met €200 en iedere volgende overtreding verdubbelen. Misschien dat dat deze bezoekers tot inkeer gaat brengen.

Nederland, gedoog land

Ben je ook zo kritisch naar die kerk die gisteren ook weer in het nieuws kwam omdat de adviezen met voeten getreden werden?
Die gemeente die tegen het uitdrukkelijk verzoek van de burgemeester toch 200 man liet zingen, waarbij het verzoek om de reisbewegingen te beperken en passant ook werd genegeerd?
Of is dit vooral een kwestie van selectieve verontwaardiging, omdat het betreffende feest een ver-van-je-bed-show was, waarbij je heerlijk kunt oordelen zonder kritisch naar je eigen kringen te kijken?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 okt 2020 10:56

elburger schreef:Alle goede bedoelingen worden door " zielige" mensen( vooral jongeren tussen 18 en 30) teniet gedaan. En wat doet onze handhavende overheid? NIETS! Ieder weekend vinden er in NL tientallen zoniet honderden illegale feesten en feestjes plaats. Zo als dit weekend bleek uit een illegaalfeest in de bossen bij Hilversum. En de "hermandaat" beboet de DJ en een bezoekster die zich aggressief gedraagd. Wat een waanzin! Iedere bezoeker daar is in overtreding! Het zou moeten zijn dat van zoveel mogelijk bezoekers de identiteit moet worden vastgesteld en dat een ieder een fikse boete ontvangt. Geen €90, maar begin maar eens met €200 en iedere volgende overtreding verdubbelen. Misschien dat dat deze bezoekers tot inkeer gaat brengen.

Nederland, gedoog land


Tja, ik vind het niet goed dat dit gebeurt maar ik kan het wel begrijpen. Eerlijk gezegd ben ik het ook niet eens met alle maatregelen en vind ik dat er heel veel angst gezaaid wordt. Klopt, ziekenhuizen lopen vol, ic overbelast, maar tegelijkertijd zijn er ook zoveel zieken die weer gewoon beter worden. Dat is het overgrote deel, dat hoor je bijna niet. Er is ontzettend veel negatieve informatie over corona wat voor een deel niet eens klopt. Daar is dan weer discussie over (kijk bv naar de mondkapjes zin/onzin)

Ik hoop dat er geen totale lockdown komt, ik ben van mening dat dat nml niet helpt. We hebben hier de komende jaren nog wel mee te maken, mogelijk een andere variant, maar de uitwerking zal hetzelfde zijn.

En een vaccin, daar geloof ik niet in. Ik hoef hem dus ook niet.

Oh ja, de kerken, 1 ding daarover. Ze houden binnen de kerk goed afstand, de regels worden goed nageleeft dus ik vind een feestje (waarbij je dicht langs elkaar loopt, zit of danst) of de kerk een heel groot verschil. Kun je niet vergelijken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2020 11:38

lammetje schreef:Tja, ik vind het niet goed dat dit gebeurt maar ik kan het wel begrijpen. Eerlijk gezegd ben ik het ook niet eens met alle maatregelen en vind ik dat er heel veel angst gezaaid wordt. Klopt, ziekenhuizen lopen vol, ic overbelast, maar tegelijkertijd zijn er ook zoveel zieken die weer gewoon beter worden. Dat is het overgrote deel, dat hoor je bijna niet. Er is ontzettend veel negatieve informatie over corona wat voor een deel niet eens klopt. Daar is dan weer discussie over (kijk bv naar de mondkapjes zin/onzin)

Ik hoop dat er geen totale lockdown komt, ik ben van mening dat dat nml niet helpt. We hebben hier de komende jaren nog wel mee te maken, mogelijk een andere variant, maar de uitwerking zal hetzelfde zijn.

En een vaccin, daar geloof ik niet in. Ik hoef hem dus ook niet.


Dat er heel veel mensen ook weer beter worden is natuurlijk geen argument. Dat is met alle pandemieën het geval geweest. Overgens worden de cijfers hoeveel mensen besmet zijn en weer genezen gewoon gepubliceerd dus dat je dit niet hoort klopt niet. Iedereen weet dat het grootste deel van de besmette mensen weer snel coronavrij is (wat niet wil zeggen dat ze dan ook klachtenvrij zijn). Punt is dat als je geen maatregelen neemt, de situatie totaal anders wordt. Dan is er niet meer voldoende plek om mensen die dat nodig hebben op te nemen en te behandelen, dan moet je kiezen wie nog behandeling krijgt in het ziekenhuis en op de IC en wie je maar gewoon opgeeft.... en de maatregelen die worden genomen zijn er om dat te voorkomen, om te zorgen dat er voor de mensen die dat nodig hebben, de passende zorg is.

En wat het vaccin betreft, misschien komt het in een vorm van griepprik en kan je kiezen of je die haalt of niet. Maar waarom geloof je niet in vaccins? Er is in het verleden wel duidelijk gebleken dat je door middel van vaccinatie besmettelijke ziekten (vrijwel) kan uitroeien en/of het aantal mensen dat daardoor ziek wordt en sterft drastisch kan verlagen.

Oh ja, de kerken, 1 ding daarover. Ze houden binnen de kerk goed afstand, de regels worden goed nageleeft dus ik vind een feestje (waarbij je dicht langs elkaar loopt, zit of danst) of de kerk een heel groot verschil. Kun je niet vergelijken.


Klopt doorgaans wel, wat zingen betreft is er trouwens nog wel veel onduidelijk en zijn er toch wel risico's. Maar mee eens dat het anders in dan dat soort illegale feestjes. Maar goed, dat geldt voor theater, bioscoop en restaurants bijvoorbeeld ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 11:43

lammetje schreef:Tja, ik vind het niet goed dat dit gebeurt maar ik kan het wel begrijpen. Eerlijk gezegd ben ik het ook niet eens met alle maatregelen en vind ik dat er heel veel angst gezaaid wordt. Klopt, ziekenhuizen lopen vol, ic overbelast, maar tegelijkertijd zijn er ook zoveel zieken die weer gewoon beter worden. Dat is het overgrote deel, dat hoor je bijna niet. Er is ontzettend veel negatieve informatie over corona wat voor een deel niet eens klopt. Daar is dan weer discussie over (kijk bv naar de mondkapjes zin/onzin)
Natuurlijk zijn er zieken die weer beter worden. Dat maakt echter niet dat er geen probleem is als de IC's overbelast zijn.
En er is inderdaad een hoop desinformatie over corona. Het grootste deel van die desinformatie komt dan van hen die het bagatelliseren.
Puur getalsmatig neemt het aantal besmettingen nog dagelijks toe, neemt het aantal zieken dagelijks toe, komen er dagelijks meer mensen in ziekenhuizen en op de IC's, en overlijden er dagelijks mensen aan een virus wat 2.5/3.5 keer (afhankelijk van de bron) dodelijker is dan de griep.
Maar vertel ons gerust wat er niet klopt aan de negatieve berichtgeving rond dit virus.
lammetje schreef:Ik hoop dat er geen totale lockdown komt, ik ben van mening dat dat nml niet helpt. We hebben hier de komende jaren nog wel mee te maken, mogelijk een andere variant, maar de uitwerking zal hetzelfde zijn.
En waarom zou een lockdown niet helpen?
Het idee daarachter is niet dat je het virus kunt stoppen, maar het is voornamelijk dat het virus zich minder snel verspreidt. Zodat de zorg niet overbelast raakt, en de maatschappij langzaam een groepsimmuniteit kan opbouwen.
Bovendien kan het daarmee ook gebeuren dat er een vaccin is voordat driekwart van de bevolking ziek is.
lammetje schreef:En een vaccin, daar geloof ik niet in. Ik hoef hem dus ook niet.
Je gelooft niet in een vaccin? toch hebben we een hoop minder ziektes dan voor er gevaccineerd werd tegen bepaalde aandoeningen. Vaccins werken dus.
Of dat ook gaat gelden voor een Covid-vaccin moet de tijd nog even uitwijzen, maar om van te voren al aan te geven dat je er toch niet in gelooft is wellicht wat voorbarig. En dat jij hem niet hoeft: prima. Als zo'n 95% van de maatschappij om je heen hem wel heeft ben jij ook enigszins beschermd.
Maar wat is de reden dat je er niet in gelooft?
lammetje schreef:Oh ja, de kerken, 1 ding daarover. Ze houden binnen de kerk goed afstand, de regels worden goed nageleeft dus ik vind een feestje (waarbij je dicht langs elkaar loopt, zit of danst) of de kerk een heel groot verschil. Kun je niet vergelijken.

Het gaat om het beperken van het aantal reisbewegingen.
Bovendien: die anderhalve meter ligt bij zingen waarschijnlijk ook een stuk hoger. Het verschil kon wel eens kleiner zijn als wat je op het eerste gezicht zou verwachten.
Bovendien: in beide gevallen stralen de organisatoren uit lak te hebben aan de regels/adviezen en de zorg voor de omgeving.
Principieel kan ik er dus al helemaal geen verschil in ontdekken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 okt 2020 12:10

Ik bedoel informatie over het ziekteverloop. Weet je, ik kan hele verhalen typen over hoe het op de cohort afdeling was toen ik er werkte. En ik ben van mening dat er veel te veel negatieve geluiden hierover naar buiten zijn gebracht. Ja het was zwaar en pittig, maar tegelijkertijd is het op dagen als er meerdere mensen terminaal zijn ook zwaar. Mensen die overlijden aan ouderdom, kanker, copd, longontsteking nav griep... Daar zijn mensen op de één of andere reden minder bang voor. Terwijl dat echt niet minder heftig is. En ik heb echt meer dan de helft van de mensen weer zien opknappen terwijl ze al waren 'opgegeven' voordat ze ziek werden.

Ik ben er echt niet voor om alle regels los te laten. Maar ik heb het idee dat er op dit moment veel angst gezaaid wordt wat mi niet volledig terecht is. Mensen die al een half jaar bijna geen contact hebben met de buitenwereld omdat ze in de risico groep vallen. Binnenkort overlijden ze aan een hartkwaal of omdat ze van de trap vallen en hun heup breken en daarna niet meer opknappen. Ze hebben mogelijk bijna een jaar geen of weinig contact gehad met hun familie. Is dat het waard? Ik vind van niet.

Vaccinatie, ik geloof er niet in dat het goed is voor een mens. Kritisch prikken etc, volgens mij is er voldoende informatie beschikbaar en dit is een onderwerp waarover je niet in een paar regels je mening kan geven dus ik ga dit topic maar niet vervuilen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 12:29

lammetje schreef:Ik bedoel informatie over het ziekteverloop. Weet je, ik kan hele verhalen typen over hoe het op de cohort afdeling was toen ik er werkte. En ik ben van mening dat er veel te veel negatieve geluiden hierover naar buiten zijn gebracht. Ja het was zwaar en pittig, maar tegelijkertijd is het op dagen als er meerdere mensen terminaal zijn ook zwaar. Mensen die overlijden aan ouderdom, kanker, copd, longontsteking nav griep... Daar zijn mensen op de één of andere reden minder bang voor. Terwijl dat echt niet minder heftig is. En ik heb echt meer dan de helft van de mensen weer zien opknappen terwijl ze al waren 'opgegeven' voordat ze ziek werden.
Vooralsnog hoor ik vrij genuanceerde zaken over het ziekteverloop, zowel via de media als in mijn omgeving.
En natuurlijk is het zwaar om mensen te zien overlijden aan ouderdom, kanker, COPD of een longontsteking naar aanleiding van griep. Maar om die griep er even uit te halen: getalsmatig overlijdt er een groter aantal mensen (zowel in absolute getallen als in relatieve getallen) aan Covid dan aan griep.
En ergens wel grappig dat je aangeeft dat het ziektebeeld van COvid overdreven wordt, terwijl je zelf een sterfgeval aan griep naar voren haalt.
Ook dat is niet het gemiddelde beeld van griep namelijk...
lammetje schreef:Ik ben er echt niet voor om alle regels los te laten. Maar ik heb het idee dat er op dit moment veel angst gezaaid wordt wat mi niet volledig terecht is. Mensen die al een half jaar bijna geen contact hebben met de buitenwereld omdat ze in de risico groep vallen. Binnenkort overlijden ze aan een hartkwaal of omdat ze van de trap vallen en hun heup breken en daarna niet meer opknappen. Ze hebben mogelijk bijna een jaar geen of weinig contact gehad met hun familie. Is dat het waard? Ik vind van niet.
Nee, dat is het niet waard. Ben ik met je eens, maar dat is ook de reden dat het bezoekverbod voor ouderen niet meer bestaat.
lammetje schreef:Vaccinatie, ik geloof er niet in dat het goed is voor een mens. Kritisch prikken etc, volgens mij is er voldoende informatie beschikbaar en dit is een onderwerp waarover je niet in een paar regels je mening kan geven dus ik ga dit topic maar niet vervuilen.

Je gelooft niet dat er een aantal ziekten die 100 jaar geleden dodelijk waren nu vrijwel niet meer voorkomen?
Maar als jij "kritisch prikken" als "informatie" ziet denk ik niet dat we het ooit eens gaan worden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 26 okt 2020 12:58

Newsweek heeft inmiddels moeten erkennen dat Zweden een veel lager sterftepercentage heeft dan Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk, landen met de strengste lockdowns en social distancing maatregelen. Volgens andere bronnen bedraagt de sterfte in Zweden zelfs het laagste van heel Europa, en is zelfs onder ouderen te vergelijken met een milde tot matige seizoensgriep. Enkele weken geleden waarschuwde de Zweedse top epidemioloog Anders Tengell nog dat het dragen van mondkapjes ‘heel gevaarlijk’ is, omdat deze een ‘vals gevoel van veiligheid’ geven. Uit tientallen wetenschappelijke studies is gebleken dat geen enkel mondkapje substantieel bijdraagt aan het voorkomen van een besmetting, maar de gezondheid van de dragers juist in gevaar brengen, en zelfs permanente schade kunnen toebrengen.


Schotse wetenschappers hebben maar liefst 131 landen onderzocht op het effect van de maatregelen. De conclusie: alleen het verbod op ‘super spread events’, dus grote bijeenkomsten, lijkt enige zin te hebben gehad. Het aantal veronderstelde ‘besmettingen’ zou hierdoor met 24% zijn gedaald.
Sluiting van scholen en bedrijven heeft slechts een marginaal effect gehad (13%-15%). Uitgaansverboden, reisbeperkingen (- 7%), en verplicht thuisblijven is over de hele wereld vrijwel nutteloos gebleken (3% minder ‘besmettingen’, die dan ook nog eens zijn gemeten op basis van de PCR-test, die 89%-94% valse positieven geeft.


van een rechtse rakker: ‘RIVM heeft impliciet toegegeven dat er alleen nog maar getest wordt om zoveel mogelijk positieven te melden, en breekt daarbij met alle wetenschappelijke regels’; Andere virussen zoals griep en verkoudheid worden niet meer getest, en komen als ‘corona’ in de statistieken


Onze bij ons ook inwonende zoon werd ook positief gemeten en door z'n baas naar huis gestuurd. Oei!, wat heeft hij ontstellend veel goed kunnen doen in huis en vooral in onze grote natuurtuin! 't is dus zeker wel ergens goed voor :)

Weet u, eigenlijk vind ik het voor onze normaal jaarlijks stijgende economie; t.w. steeds meer produceren om steeds meer te kunnen consumeren, helemaal niet zo erg. Zomaar een greep: veel minder vliegbewegingen (ons eigen land is mooi genoeg voor een ontspannende vakantie.) Geen m.i. als orthodox christen ten hemel schreiende evenementen meer, zuipgelagen, vreterijen, vul zelf maar in. Wel straks (veel, vrees ik) minder te verteren en weer zuinig moeten worden.
Nou heb ik de arme jaren na de oorlog nog meegemaakt, maar van een ouwe klomp, een stokje en een oud hemd kon je een prachtig zeilbootje maken hoor. (wat onze kleinkinderen hier nu voor speelgoed hebben gaat m.i. alle grenzen te boven. En ik vrees nu al voor Sinterklaas, omdat de kasten nu reeds uitpuilen).

Reeds in de jaren '70 leerden we van prof. Bob Goudzwaard 'de economie van het genoeg'.
En 'de natuur is ons kapitaal, van de rente mogen we leven, maar tasten we het kapitaal blijvend aan, dan gaan we failliet, zo weet iedere grutter', owvgs schreef Wouter van Dieren (club van Rome) in het boek 'Natuur is duur'.

De lieden van de 'Klimaattafels' zouden voor mij overpriesters kunnen zijn, zo gruwelijk onwetend. Onze gouden kip, het Groningse gas opsluiten, miljarden weggegooid !! Van 10% van de waarde kan je heel Groningen een nieuw huis geven als je de NAM aan de ketting legt. (of zoiets)
Bestaande huizen energieneutraal maken is onbereikbaar. (behalve met een houtkachel, als niet iedereen dat gaat doen)
Warmtepompen zijn onrendabel als je netjes doorrekent. Ooit, met superaccu's zullen we dichterbij kunnen komen.
Maar de helft van onze regenwouden hebben we al gesloopt, lees ik bij Avaaz. (476/sec.) Protesteert u ook weer mee?!

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 okt 2020 13:17

StillAwake schreef:En ergens wel grappig dat je aangeeft dat het ziektebeeld van COvid overdreven wordt, terwijl je zelf een sterfgeval aan griep naar voren haalt.
Ook dat is niet het gemiddelde beeld van griep namelijk...


Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Ik heb heel veel covid patiënten gezien, maar geen enkele daarvan moest aan de beademing. 90% is nu klachtenvrij ondanks hun hoge leeftijd (allemaal 70 plussers). Enkele hebben restverschijnselen en enkele zijn overleden.
Ik vind inderdaad dat ze ze ziekte erger doen voorkomen dan daadwerkelijk is.

Ik bedoelde met mijn rijtje waaronder sterfgeval nav complicaties bij griep: een terminaal ziekte vanwege kanker, copd en longontsteking nav de griep zijn bijna allemaal benauwd, krijgen in vrijwel alle gevallen morfine en zijn regelmatig gesedeerd. Dat is ook zwaar en moeilijk om te zien. Dus wat is het verschil in de terminale fase van covid of iets anders? Waarom is er zoveel angst voor 1 bepaalde ziekte nu?

(overigens is de kans om het verpleeghuis dat je longontsteking krijgt nav de griep behoorlijk hoog)

En tis fijn als jij in je omgeving vrij genuanceerde berichten hoort, ik zie nml vooral bange mensen in de thuiszorg.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 14:37

lammetje schreef:Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Ik heb heel veel covid patiënten gezien, maar geen enkele daarvan moest aan de beademing. 90% is nu klachtenvrij ondanks hun hoge leeftijd (allemaal 70 plussers). Enkele hebben restverschijnselen en enkele zijn overleden.
Ik vind inderdaad dat ze ze ziekte erger doen voorkomen dan daadwerkelijk is.

Wellicht doen ze de ziekte erger overkomen dan dat hij is (al heb ik niet die indruk).
Puur getalsmatig is Covid 2,5 tot 3 keer dodelijker dan de griep. De "angst" in de maatschappij is vooral gebaseerd op het gegeven dat de zorg (vooral de IC) e.e.a. niet meer aankan. En dat willen we graag voorkomen.
Bovendien is er tegen griep ook nog eens een vaccin, hoewel het ieder jaar weer de vraag is of ze de juiste cocktail te pakken hebben.
lammetje schreef:Ik bedoelde met mijn rijtje waaronder sterfgeval nav complicaties bij griep: een terminaal ziekte vanwege kanker, copd en longontsteking nav de griep zijn bijna allemaal benauwd, krijgen in vrijwel alle gevallen morfine en zijn regelmatig gesedeerd. Dat is ook zwaar en moeilijk om te zien. Dus wat is het verschil in de terminale fase van covid of iets anders? Waarom is er zoveel angst voor 1 bepaalde ziekte nu?
Het simpele feit dat er andere ziektes zijn die een vergelijkbare terminale fase kennen maakt Corona niet minder ernstig. En het gegeven dat we bij Covid over het algemeen ernstiger gevallen waarnemen dan bij griep is toch op zijn minst reden voor zorg.
De ellende met Covid is echter dat het (voornamelijk vanwege het ontbreken van een vaccin) een pandemie is , waar we al zo'n 100 jaar niet meer mee te maken gehad hebben.
lammetje schreef:(overigens is de kans om het verpleeghuis dat je longontsteking krijgt nav de griep behoorlijk hoog)
klopt. Maar het verpleeghuis is niet echt een maat voor het gemiddelde. Voor Covid niet, maar ook voor griep niet.
lammetje schreef:En tis fijn als jij in je omgeving vrij genuanceerde berichten hoort, ik zie nml vooral bange mensen in de thuiszorg.

komt waarschijnlijk omdat mijn directe kennissenkring zich voor een groot gedeelte buiten de zorg bevindt, waardoor Corona niet het meest bepalende is in onze gesprekken.
Bovendien zitten mijn meeste vrienden en kennissen momenteel niet in Nederland, waardoor de Noorse situatie voor hen bepalender is dan het Nederlandse verhaal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 26 okt 2020 15:58

@ Stillawake

Uiteraard wordt de kerk er weer bijgehaald, en ook omdat ik het schrijf. Ik kom niet in de kerk, ik luister thuis en zeer velen met mij. Als er in een kerk 1500 mensen kunnen en er zitten er 300 dan is dat de verantwoording van de kerkgemeenschap en de aanwezigen.
Als een burgemeester vind dat het niet mag, moet hij er iets aan doen!
Maar aan die illegale zuip en pillen feestjes waar ze bovenop elkaar staan wordt niets gedaan. En de bezoekers staan er volgend weekend weer, want handhaving is er niet.

Maar fijn, Stillawake dat jij er mij even op wijst.
Ik hoop dat er A.S.A.P. een avondklok komt MET handhaving voor IEDEREEN.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 16:16

elburger schreef:@ Stillawake

Uiteraard wordt de kerk er weer bijgehaald, en ook omdat ik het schrijf. Ik kom niet in de kerk, ik luister thuis en zeer velen met mij. Als er in een kerk 1500 mensen kunnen en er zitten er 300 dan is dat de verantwoording van de kerkgemeenschap en de aanwezigen.
Als een burgemeester vind dat het niet mag, moet hij er iets aan doen!
Maar aan die illegale zuip en pillen feestjes waar ze bovenop elkaar staan wordt niets gedaan. En de bezoekers staan er volgend weekend weer, want handhaving is er niet.

Maar fijn, Stillawake dat jij er mij even op wijst.
Ik hoop dat er A.S.A.P. een avondklok komt MET handhaving voor IEDEREEN.

Waarom wordt de kerk er bij gehaald omdat jij het schrijft?
Die snap ik even niet.

Burgemeesters hebben in Nederland niet de macht om wat aan kerkdiensten te doen (en dat lijkt me in dit specifieke geval eigenlijk jammer).
En die illegale feesten worden volgens mij door de politie opgerold, je punt ontgaat me dus.
En waarom is een kerkdienst de verantwoordelijkheid van organisatie en bezoekers, maar een feest niet?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 26 okt 2020 18:48

elburger schreef:Maar aan die illegale zuip en pillen feestjes waar ze bovenop elkaar staan wordt niets gedaan. En de bezoekers staan er volgend weekend weer, want handhaving is er niet.


ik lees toch echt in de krant, op het internet, vaker dat er feesten en bijeenkomsten opgerold worden, maar nog nooit dat er een kerk binnengevallen is. Die hetze die je in de media tegen de kerken ziet kun je gewoon naast je neerleggen. Er wordt niets verkeerd gedaan.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 26 okt 2020 20:23

@ Stillawake en die 166

Mijn punt gaat mede over handhaving.
Dat mag en moet overal, maar men gedoogd teveel, geen boetes voor overtreders, dat is mijn punt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 20:25

hans0166 schreef:ik lees toch echt in de krant, op het internet, vaker dat er feesten en bijeenkomsten opgerold worden, maar nog nooit dat er een kerk binnengevallen is. Die hetze die je in de media tegen de kerken ziet kun je gewoon naast je neerleggen. Er wordt niets verkeerd gedaan.

Dat is omdat kerken in de grondwet beschermd zijn tegen overheidsbemoeienis.
Dat betekent niet dat ze niks verkeerd doen, het betekent dat ze een status aparte hebben.
Maar als jij de kritiek naast je neer wilt leggen: we kunnen je niet tegenhouden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten