Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 04 dec 2020 19:36

Mortlach schreef:Nou, wat dat betreft is er genoeg vergelijkingsmateriaal voor handen, lijkt me, dus dat is niet echt een bezwaar. Maar als je denkt dat een besmettelijk virus 'vanzelf' met 45% afneemt, dan vind ik dat wel behoorlijk optimistisch.


Dat zeg ik toch ook niet? Ik vraag me alleen af wat er was gebeurd als er niets gedaan was... Hoeveel procent zou het dan geweest zijn?


Mortlach schreef:Dat hebben ze gedaan. Zweden, het Verenigd Koninkrijk, zelfs Nederland in het begin. Daar zijn ze toch allemaal vrij snel van teruggekomen toen bleek dat dat duizenden tot honderdduizenden extra doden zou opleveren. Dit is toch een beetje zeggen als dat een huis dat in brand staat uiteindelijk ook wel weer uit zal gaan.


Bij de griep heb je ook altijd een piek en daarna weer een dal. De pest ging uiteindelijk ook over. Ik bedoel niet dat je dat nu moet vergelijken of dat je maar niets moet gaan doen. Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat het achteraf makkelijk praten is om je gelijk te halen. Mondkapjes werken echt. (?) zolang je geen groep zonder mondkapje heb laten lopen kun je er nooit een goed beeld van krijgen.
Of het afnemen van de golf alleen aan de maatregelen ligt, of dat het komt doordat de golf gewoon weer omlaag zakt, dat kun je achteraf nooit 100% weten want je kunt het niet testen. Niemand heeft het getest, niemand heeft niets gedaan. Zweden misschien de eerste golf? In dat geval is er iig ook weer een deal gekomen...

Ik denk zelf ook dat de golf niet minder hoog was geweest als we meteen deze maatregelen hadden ingevoerd. Ik merk nml dat, ondanks zware bescherming op de cohort, de collega's met bosjes besmet worden. Ik denk dat je je nooit 100% kun beschermen en dat het misschien zelfs niet eens uitmaakt hoeveel bescherming je inzet. Maar ook dat kun je niet testen.

We hebben iemand op de afdeling gehad met corona. Zonder dat we het wisten. Die persoon is heel zwaar ziek geweest, verzorgd zonder bescherming, niemand is er verder ziek geworden. Nav onderzoeken weten ze 99% zeker dat het corona is geweest. Hoe kan dit?
Terwijl je een half jaar later een aantal zieke bewoners volledig beschermd verpleegt en er ondertussen in 1 week tijd bijna 10 collega's positief getest thuis zitten. Zouden de virusdeeltjes niet aan de buitenkant van de mondkapjes gaan zitten en zo uiteindelijk toch bij je binnen kunnen komen? 3 uur inademen is best lang....

Ik hoop alleen wel dat ik het nu niet nog een keer krijg want ze hebben me hard nodig op de cohort.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2020 21:05

lammetje schreef:Dat zeg ik toch ook niet? Ik vraag me alleen af wat er was gebeurd als er niets gedaan was... Hoeveel procent zou het dan geweest zijn?


Ik zei al, genoeg vergelijkingsmateriaal voor handen. Kijk naar Florida of naar de Dakota's waar zo goed als geen enkele beperking door de overheid is opgelegd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2020 21:35

Als er geen maatregelen waren genomen was het aantal besmettingen niet veel lager geweest. Dat er een dal en een piek is bij griep en ook bij Corona klopt, dat is vooral afhankelijk van temperatuur, mogelijk vitamine D. Daarom stopte de eerste golf in de zomer. Maar in de winter stopt dat dus niet zo snel, de golf van griep daalt in februari pas weer echt en bij corona vermoedelijk later. Overigens is er door alle maatregelen momenteel nauwelijks griep.

Maar dat maatregelen leiden tot een daling van het aantal besmettingen is wel duidelijk. De vraag is alleen welke maatregel precies voor welke daling zorgt en in welke mate een losse maatregel zoals mondkapjes daarin een rol spelen. En ja, iedere epidemie stopt wel weer een keer, ook al je niets doet, tenminste, als je er voorgoed resistent voor wordt, griep komt natuurlijk gewoon jaarlijks terug. En de mazelen was ook niet zo 3 jaar verdwenen. Zelfs de pest kwam verschillende keren terug en bij de grote uitbraak halverwege de 14e eeuw kwam naar schatting 1/3e van de bevolking van europa om het leven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2020 09:33

lammetje schreef:En je weet ook gewoon niet wat er was gebeurd als je helemaal geen maatregelen had genomen. Uiteindelijk zal een virus ook weer verdwijnen, om vervolgens later weer terug te komen. Ik vind het echt jammer dat we dat niet kunnen testen zonder risico.

Op zich weten we dat wel vrij zeker.
Binnen mijn werkveld, de zorg, zie je heel duidelijk de verschillen....
de ene zorginstelling hield alles open, gevolg veel besmettingen en overlijdensgevallen...
de andere zorginstelling sloot en daar verliep het met een enkele besmetting.
Helemaal voorkomen lukt niet, maar alles wat meehelpt om het in te perken is meegenomen....

Op naar 2021, het vaccin.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2020 10:37

Mooie column van de enige naamgenoot van mijn dochtertje die ik ken:

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2020 18:37

MoesTuin schreef:Op zich weten we dat wel vrij zeker.
Binnen mijn werkveld, de zorg, zie je heel duidelijk de verschillen....
de ene zorginstelling hield alles open, gevolg veel besmettingen.


Niet mee eens. Ik heb nml de andere kant gezien. 1 huis waar ze heel lang alles open hielden. Voor het mooie te lang, maar geen enkele besmetting. Alleen wat personeel is daar positief getest geweest, geen enkele bewoner.

En huis waar ik werkte was alles op slot, tientalle besmettingen en enkele overleden

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 05 dec 2020 18:49

Er hoeft er maar 1 iets over te dragen, of dat personeel is of bezoek. Het lastige is dat je soms niet precies weet waar het vandaan komt. Ik val nu in op een cohort en daar zie ik echt wel dingen gebeuren waarvan ik denk: hmm volgens mij is dit niet handig. Er is bijvoorbeeld geen goede schone ruimte waar ik als personeel rustig kan eten.
De huizen zijn er niet op gemaakt om deze zorg te leveren. Je zou eigenlijk mobiele units moeten hebben die je binnen kunt opzetten met sluizen zodat je echt schoon en vuil gescheiden kunt houden.

Ik ben er echt van overtuigd dat hygiënisch werken in deze situatie het aller belangrijkste is.
Als je 1 toilet met 3 of 5 bewoners moet delen, komt er 1 besmetting kun je erop wachten dat de rest ook besmet raakt.

En natuurlijk ben ik het eens met heel veel maatregelen en begrijp ik ontzettend goed dat we de kwetsbare mensen moeten beschermen. Maar ik denk wel dat er bepaalde dingen overbodig zijn en bepaalde dingen nagelaten worden. Dit betreft niet eens zo zeer de regels van de overheid, maar vooral interne afspraken in besmette huizen. Er gaat nog zoveel verkeerd omdat we hier gewoon niet voor opgeleid zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2020 15:49

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen, ventilatie is ook heel belangrijk. Al met al is wel duidelijk dat een strenger beleid gemiddeld leidt tot minder besmettingen, ook al gaat die vlieger niet overal op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 07 dec 2020 11:47

Je kan ventileren wat je wil. Zolang velen maling hebben, zich zielig voelen, en zo meer, is corona nog niet uit ons land. De volgende golf voorspel ik voor 1e of 2e week januari '21.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2020 11:53

elburger schreef:Je kan ventileren wat je wil. Zolang velen maling hebben, zich zielig voelen, en zo meer, is corona nog niet uit ons land. De volgende golf voorspel ik voor 1e of 2e week januari '21.


Je kan niet van een volgende golf spreken als de huidige golf nog niet voorbij is. De cijfers lopen nu alweer op dus we blijven de komende maanden nog wel even in de huidige golf zitten. Maar je bedoelt neem ik aan dat binnen de huidige golf er als gevolg van kerst 2 weken daarna wel weer een piek in het aantal besmettingen waar te nemen zal zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 07 dec 2020 12:06

@ Marnix

Juist geconcludeerd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 07 dec 2020 19:13

Zijn er nu echt zoveel mensen meer dan een paar weken geleden die zich niet aan de regels houden? Of hoe kan het dat er weer meer besmettingen bij komen?

Vanmiddag discussie gevolgd over het knuffelen van je kleinkinderen. Ene oma was heel strikt en heeft ze nog niet vast gehouden vanaf maart. De andere oma zegt, kan best als je alleen je kleinkinderen knuffelt. Maar ja, als de andere opa en oma dat ook doen wordt de groep weer groter die 'contact' met elkaar heeft.

Ik vind de oplossing wel slim bedacht: eens in de maand bij de ene opa en oma, 14 dagen later bij de andere. Heeft de ene iets bij zich kan dat onmogelijk nog bij de andere komen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 07 dec 2020 20:11

lammetje schreef:Zijn er nu echt zoveel mensen meer dan een paar weken geleden die zich niet aan de regels houden? Of hoe kan het dat er weer meer besmettingen bij komen?

Er wordt meer getest, ook als je geen klachten hebt. En de cijfers uit andere teststraten tellen nu ook ineens mee. Dus helemaal niet zo gek lijkt me. Of nog een andere mogelijkheid; die (snel)testen zijn gewoon niet helemaal betrouwbaar.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 07 dec 2020 21:13

Dorpeling schreef:Er wordt meer getest, ook als je geen klachten hebt. En de cijfers uit andere teststraten tellen nu ook ineens mee. Dus helemaal niet zo gek lijkt me. Of nog een andere mogelijkheid; die (snel)testen zijn gewoon niet helemaal betrouwbaar.



Ik dacht dat er juist minder getest werd, maar ik heb geen idee of dat waar is. Ggd had hier het advies om te stoppen preventief te testen. Omdat de test dan toch niet 100% betrouwbaar blijkt te zijn.

Ik hoor iig wel hele klassen op school die thuis zitten ivm 5 tot 7 besmettingen in 1 klas 8-[
En bijna alle verpleeghuizen hier in de omgeving hebben nu meerdere cohort afdelingen. Kan natuurlijk plaatselijk zijn maar tis hier op dit moment heel erg.
Worden veel sneltesten gedaan ook maar bij ons meteen een pcr test erachteraan om te kijken hoe betrouwbaar ze zijn (tot nu toe beetje 50/50 gelijke uitslagen). Ga er vanuit dat niet beide testen meetellen in het aantal.

Zouden die mondkapjes toch meer kwaad doen dan goed :-k

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2020 22:08

Het ligt niet aan de mondkapjes. Dan zou je deze trend meer moeten zien, in andere landen... dan zou toen het mondkapjesadvies inging en relatief veem meer mensen mondkaojes gingen dragen dan toen het echt verplicht werd ook tot een stijging moeten leiden maar toen was er juist een forse daling. In denk dat als het lnger duurt en wat beter gaat, mensen toch ook wel weer wat minder voorzichtig worden. En dingen als sinterklaas (meer contactmomenten) gaan ook vast weer voor een kleine stijging zorgen.

Hier knuffelen de kleinkinderen idd wel met opa en oma’s, de oudere kids en volwassenen niet. Denk dat mensen dat ook wel
Van hun gezondheid laten afhangen, mijn opa en oma’s zijn net 70 en superfit. Als je 80 en hartpatient, longpatient of wat dan ook bent ben je denk ik een stuk voorzichtiger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten