Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2021 09:14

Dit is een grafiek van griepachtige klachten (wat wel wat meer is dan een gewoon verkoudheidsvirus trouwens) waarvoor mensen bij de huisarts zijn geweest:

Afbeelding

Je ziet dat griep niet helemaal weg is maar wel veel minder aanwezig dan in eerdere jaren.

Lammetje schreef:Laat ik het anders zeggen, ik vind de test niet nodig. Dus als een ander het dan wel nodig vind moet die er maar voor betalen. Dat bedoelde ik met m'n verhaal, was net wakker dus ik heb het iets te snel verwoord denk. *nachtdienst* daarnaast, als je dus het gratis vaccin weigert, moet je opeens betalen voor de test


Dat kan dat jij dat niet nodig vindt maar de mensen die er verstand van hebben geven aan dat het wel nodig is en waarom. Er kan ook iemand zijn die zonder rijbewijs gaat autorijden en vervolgens zegt: "Want ik vind een rijbewijs niet nodig, ik kan dat best" maar zo werkt het niet in het leven. En "als anderen vinden dat ik een rijbewijs nodig heb moeten zij mijn rijbewijs maar betalen" is ook geen optie. Dus dan kan iemand kiezen tussen: Niet rijden, wel rijden maar als je dan gepakt wordt heb je een flink probleem en als je een ongeluk veroorzaakt helemaal, of toch gewoon je rijbewijs halen (en betalen).

En zo zijn er meer dingen in het leven die je misschien niet nodig vindt maar die je wel nodig hebt. En je weet dan wat je keuzes zijn en "niet testen maar wel alles mogen" zit daar gewoon niet bij en "wel testen maar dan betalen anderen het maar" waarschijnlijk ook niet. En ik begrijp dat wel
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 09 jun 2021 10:02

lammetje schreef:Laat ik het anders zeggen, ik vind de test niet nodig. Dus als een ander het dan wel nodig vind moet die er maar voor betalen. Dat bedoelde ik met m'n verhaal, was net wakker dus ik heb het iets te snel verwoord denk. *nachtdienst* daarnaast, als je dus het gratis vaccin weigert, moet je opeens betalen voor de test

Gelukkig hebben mensen als jij en @dorp het niet voor het zeggen.
Ik snap dat hele verontwaardige gedoe niet, het lijkt wel of de regering en de maatregelen de vijand zijn.
Het virus is de vijand, en hoe het aangepakt wordt bepaald de regering die zich laat informeren door mensen die er verstand van hebben.
Daar kun je wat van vinden, maar je kunt ook gewoon stoppen met huilen en de gevolgen van je eigen keuze accepteren.

Een paar maanden geleden wist ik ook nog niet of ik de prik wel of niet zou nemen. Ik heb gewoon de voor en tegen argumenten gelezen.
Als ik al niet overtuigt zou zijn door de pro-argumenten, dan zou ik wel overtuigt zijn vanwege de vaak rare en inconsequente argumenten van de tegenstanders.

Vorige maand mijn eerste prik gehad en de tweede kon ik afzeggen omdat ik al corona gehad heb.
Ik weet niet of het door de prik kwam, maar ik kreeg griep na de prik. Ik heb me nog laten testen maar was gewoon negatief.
Na een dag of 10 weer opgeknapt, en hoera: mijn restklachten van corona waren ook verdwenen.
Ik heb een half jaar weinig kunnen proeven en ruiken, maar ik rook wel vieze dingen die er niet waren en m'n koffie smaakte naar uitlaatgassen.
Ik had ook veel last gehad van concentratieproblemen, maar dat alles is zo goed als weg. Een positieve (indirecte) bijwerking???
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 09 jun 2021 10:04

naamloos schreef: m'n koffie smaakte naar uitlaatgassen.

Je hebt niet, tegelijk met je vaccinatie, ook een nieuw koffiezetapparaat aangeschaft ? :lol:
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 09 jun 2021 10:12

StillAwake schreef:Je hebt niet, tegelijk met je vaccinatie, ook een nieuw koffiezetapparaat aangeschaft ?
Haha, nee hoor. En ook geen ander merk koffie. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 09 jun 2021 10:50

Gaat echt nergens over om een test te vergelijken met een rijbewijs, de rekening van het eten etc. Die test zegt weinig. Die test is niet nodig, als je geen klachten hebt ben je net zo gevaarlijk als iemand die het vaccin heeft gehad. En daarnaast, als men dat vaccin heeft hoef je het virus niet meer als vijand te zien. Iets wat ik ook al lang niet meer doe. De maatschappij is een vijand aan het worden. Er zijn mensen die niet eens durven te zeggen dat ze vaccin weigeraars zijn. Toch te zot voor woorden? Maar ik begrijp het wel, hier krijg je ook de volle laag als je anders denkt en wordt je weggezet als egoïstisch en idioot. We zullen nog wel zien hoe fijn dat vaccin is. Ben benieuwd, ik vind het prima dat jullie mijn proefkonijn zijn, als het zo goed bevalt ga ik hem misschien ook nog wel halen over een jaar of 10

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 09 jun 2021 12:53

lammetje schreef:Gaat echt nergens over om een test te vergelijken met een rijbewijs, de rekening van het eten etc. Die test zegt weinig. Die test is niet nodig, als je geen klachten hebt ben je net zo gevaarlijk als iemand die het vaccin heeft gehad. En daarnaast, als men dat vaccin heeft hoef je het virus niet meer als vijand te zien. Iets wat ik ook al lang niet meer doe. De maatschappij is een vijand aan het worden. Er zijn mensen die niet eens durven te zeggen dat ze vaccin weigeraars zijn. Toch te zot voor woorden? Maar ik begrijp het wel, hier krijg je ook de volle laag als je anders denkt en wordt je weggezet als egoïstisch en idioot. We zullen nog wel zien hoe fijn dat vaccin is. Ben benieuwd, ik vind het prima dat jullie mijn proefkonijn zijn, als het zo goed bevalt ga ik hem misschien ook nog wel halen over een jaar of 10

Waarom slaat die vergelijking nergens op?
Zolang je geen ongeluk krijgt zal ook niemand doorhebben dat je zonder rijbewijs rijdt.
Het rijbewijs is een vervelende plicht (vooral omdat het relatief duur is), maar het geeft je wel het recht te rijden.
De rekening in een restaurant is het vervelendst van het etentje, maar geeft je wel het rech daar te eten.
Een test is een vervelend gevoel, maar het geeft je wel de mogelijkheid om weer deel te nemen aan de maatschappij.
Waarom een gevaccineerd iemand een virus ineens niet meer als een vijand hoeft te zien is me een raadsel, vooralsnog ben je niet immuum na zo'n prik. Dat jij het vaccin niet als vijand ziet snap ik ook nog wel, jouw vijand is eerder het vaccin...
Je stelt zelf dat de maatschappij een vijand aan het worden is.
Dat mensen die het vaccin geweigerd hebben daar terughoudend in zijn om er over te vertellen heeft er waarschijnlijk vooral mee te maken dat ze geen antwoorden hebben op de vragen die ze krijgen. Dat merk je hier op het forum ook. Er is werkelijk nog niet 1 vaccin-weigeraar langsgekomen die een goed onderbouwde mening ventileerde.
Sterker nog, ze kunnen het alleen over de groepsdruk hebben die ze ervaren, en hebben het vooral over het onbegrip wat ze ervaren in hun omgeving. Over het feit dat ze door deze keuze langer in een zwaarder regime vallen.
Je kiest er zelf voor om (op eigen kosten) een testregime in te gaan. Of je lockdown te verlengen.
Maar nergens heb ik een reden gehoord waarom de keuze gemaakt wordt.

Het enige argument wat enigszins hout snijdt is je laatste opmerking: de angst om als proefkonijn te fungeren.

En ik zet niemand weg als egoïstisch en idioot. Egoïstisch zeker niet, om dat de ativaxxers zich in eigen voet schieten. Idioot al helemaal niet, waarom zou ik een volledige groep met uiteenlopende beweegredenen als idioten wegzetten.

Alle gevallen van anti-vaxxers die ik vooralsnog gesproken heb (ook op dit forum) betroffen echter mensen die verhalen van horen-zeggen en via via hoger hadden zitten dan de reacties van mensen met kennis van zaken. Een kennis die gehoord had dat er mensen ernstig ziek geworden waren van een vaccin, youtube-filmpjes die uitleggen dat een vaccin gemaakt is om chips mee in mensen te planten, of een curieuze verwijzing naar het idee dat je zelf een 5g zendmast wordt als je gevaccineerd bent.

Er is ongetwijfeld ook een groep die het om religieuze redenen niet doet, en daar kan ik an sich nog respect (geen begrip) voor opbrengen, maar het zal duidelijk zijn dat de andere groepen weinig tot geen grote denkers bevatten.
Ik ben onder die groepen in elk geval nog niemand tegen gekomen die ik als intelligent inschatte.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2021 13:06

lammetje schreef:Gaat echt nergens over om een test te vergelijken met een rijbewijs, de rekening van het eten etc. Die test zegt weinig. Die test is niet nodig, als je geen klachten hebt ben je net zo gevaarlijk als iemand die het vaccin heeft gehad. En daarnaast, als men dat vaccin heeft hoef je het virus niet meer als vijand te zien. Iets wat ik ook al lang niet meer doe. De maatschappij is een vijand aan het worden. Er zijn mensen die niet eens durven te zeggen dat ze vaccin weigeraars zijn. Toch te zot voor woorden? Maar ik begrijp het wel, hier krijg je ook de volle laag als je anders denkt en wordt je weggezet als egoïstisch en idioot. We zullen nog wel zien hoe fijn dat vaccin is. Ben benieuwd, ik vind het prima dat jullie mijn proefkonijn zijn, als het zo goed bevalt ga ik hem misschien ook nog wel halen over een jaar of 10


Precies. Wij offeren ons voor jou op :-) Graag gedaan hoor ;-)

En nee, de maatschappij is niet de vijand (hoewel er altijd wel wat extreme types tussen zitten). Ik vind het prima dat jij je niet laat testen en het vaccin niet wil. Je beperkt alleen met die keuze jezelf in de overgangsperiode en als dat extra kosten met zich meebrengt lijkt het me logisch dat de mensen die de experts / wetenschappers wel vertrouwen dat het vaccin veilig is en de beste manier om van Corona af te komen en het minuscule risico van wat men nog niet weet daar wel voor willen nemen, jouw testen dan niet hoeven te betalen. Als je dan zegt: "Ik vind testen onzin en als mensen willen dat ik me laat testen moeten ze dat maar voor me betalen" vind ik dat wel wat vreemd. Of je je laat intenten moet je zelf weten. Het is alleen wel goed om te beseffen dat als iedereen die zelfde keuze zou maken, we nog jaren van lockdown naar lockdown zouden gaan, er veel extra doden zouden vallen, bedrijven failliet zouden gaan etcetera. Je kan deze keuze redelijk veilig maken omdat anderen jou rugdekking geven. Beetje ondankbaar om ze dan als "je proefkonijnen" te bestempelen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 09 jun 2021 14:18

Marnix schreef:De solidariteit die bedoeld wordt is dat je zegt: Ik wil me niet in laten enten maar ik verwacht wel van de rest die dat wel doet dat ze financieel bijdragen aan de kosten voor de extra tests die daardoor nodig zijn. Want die tests kosten geoon geld en indirect betalen de burgers en de bedrijven dus de kosten van de tests als ze voor jou gratis zijn. Want uiteindelijk zijn die tests natuurlijk niet gratis. De vraag is dus eenvoudig: wie moeten er opdraaien voor de kosten van jouw principes? jij of iedereen.

Zo werkt dat toch in alles met een zorgstelsel als die van ons? Ik betaal al jaaaren mee aan borstvergrotingen, kunstgebitten, de beugel van jouw zoon, rollatorgebruik, de griepprik, brillen en penisvergrotingen. Dus de zorgkosten van een ander. Daarnaast heeft de overheid miljoenen gestopt in subsidies voor de ontwikkeling van de vaccins en was er sprake van vooraf intekenen tegen giga hoge prijzen. Daardoor hebben wij allemaal al tig keer betaald voor de vaccins, let wel: een vaccin waarvan nog heel veel niet duidelijk is.
Ik maak vooralsnog gelukkig bijna geen gebruik van de zorg, maar mijn premie is gelijk aan die van anderen. Waarom zou ik dan andere rechten hebben als ik andere keuzes maak? Waarom is vaccineren dé keus die alles waard is, en alles wat daaraan niet voldoet is tweederangs en onverantwoord, zelfs iets waarover met minachting gesproken kan worden?

StillAwake schreef:Je wilt dat de maatschappij jouw testen betaald. Dat lijkt me een stukje solidariteit.
Solidariteit waar je niet zo'n fan van was toen jij er iets voor moest laten (kerkgang).

Ik val niemand aan, maar bespeur een nogal dubbele moraal (kan aan het gegeven "forum" liggen, grote kans dat we in real life makkelijker zouden kunnen peilen hoe de ander er in staat), en ik ben vooral benieuwd naar de achtergrond van die gespleten overkomende principes.

Toen iedereen in beperking zat praatte jij goed dat een wetsartikel wat de scheiding van kerk en staat moest waarborgen oneigenlijk gebruikt werd om voor een groot gedeelte op de oude voet door te gaan. En had niemand eigenlijk iets met jou principes te maken, want die stonden boven (of buiten) de wet. Nu jouw principes ineens een nadeel met zich meedragen (minder snel uit de lockdown komen en moeten betalen voor tests) vindt je ineens dat de maatschappij (waar je in eerste instantie lak aan had) wel mag betalen voor jouw keuzes...

Dat klinkt wel heel negatief, StillAwake. Duidelijk is wel dat je geen al te hoge gedachten van me hebt en de noodzaak achter de keuzes van de betreffende kerkgenootschappen en individuele kerkgangers al helemaal niet begrepen hebt. Maar nogmaals, dat laat ik verder nu rusten.

Dan over solidariteit gesproken, vind jij Nederland solidair? Het land waar in bussen niet opgestaan wordt voor ouderen, er mensen in armoede leven, waar dak- en thuislozen op straat leven, waarin vuurwerkbommen naar kerken gegooid worden en mensen op straat doodgeschoten, waar het ieder voor zich is en mensen jarenlang dood in hun huis kunnen liggen zonder dat iemand het merkt. En nu ineens zijn we zo ontzettend solidair, moeten we het samen doen en zelfs voor de ander een vaccin nemen?
Deze vorm van zgn solidariteit is vooral ingegeven door eigenbelang!

Waarom maken we ons uberhaupt zo druk om covid en stoppen miljarden in allerlei wetenschappelijke onderzoeken en ontwikkelingen van testen en vaccins, is niets teveel? Omdat deze ziekte onszelf zou kunnen treffen misschien?
Terwijl er al eeuwenlang zoveel andere ziektes zijn die minstens zoveel doden maken, waarover we ons helemaal niet zo druk maken.
Maak jij je druk over het feit dat er nog steeds geen werkend vaccin is voor malaria of HIV, er geen medicijnen zijn voor bepaalde stofwisselingsziektes, dat Parkinson nog steeds niet te genezen is?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 09 jun 2021 14:25

lammetje schreef:De maatschappij is een vijand aan het worden. Er zijn mensen die niet eens durven te zeggen dat ze vaccin weigeraars zijn. Toch te zot voor woorden? Maar ik begrijp het wel, hier krijg je ook de volle laag als je anders denkt en wordt je weggezet als egoïstisch en idioot. We zullen nog wel zien hoe fijn dat vaccin is. Ben benieuwd, ik vind het prima dat jullie mijn proefkonijn zijn, als het zo goed bevalt ga ik hem misschien ook nog wel halen over een jaar of 10

Exact, check alleen RW al. Wat een drama wordt ervan gemaakt, mag iedereen even zijn/haar eigen keus maken?! We zijn allereerst en vooral verantwoordelijk voor onszelf. Maar nee, we moeten wel dankbaar zijn hoor dat een ander proefkonijn wil spelen. Dat kies je dan toch zelf voor?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2021 14:32

Dorpeling schreef:Dan over solidariteit gesproken, vind jij Nederland solidair? Het land waar in bussen niet opgestaan wordt voor ouderen, er mensen in armoede leven, waar dak- en thuislozen op straat leven, waarin vuurwerkbommen naar kerken gegooid worden en mensen op straat doodgeschoten, waar het ieder voor zich is en mensen jarenlang dood in hun huis kunnen liggen zonder dat iemand het merkt.


Serieus, hoe vaak komen die laatste 3 zaken nou echt voor? Verder zijn er 34 daklozen per 10.000 inwoners, dus 0,3% van de bevolking. Geen idee of dat relatief veel of weinig is (ik zocht het even op en in Canada is het 0,6%). Armoede is inderdaad wel een probleem en ik heb al jaren niet meer in een bus gezeten dus geen idee hoe dat er daar tegenwoordig aan toegaat. Maar Nederland is geen utopie (hoewel zelfs in het originele Utopia nog armoede en dergelijke was). Maar ik heb niet het idee dat het erg slecht gaat in Nederland.

Waarom maken we ons uberhaupt zo druk om covid en stoppen miljarden in allerlei wetenschappelijke onderzoeken en ontwikkelingen van testen en vaccins, is niets teveel? Omdat deze ziekte onszelf zou kunnen treffen misschien?


3,6 miljoen doden wereldwijd tot nu toe. Ach, waar maken we ons druk om, nietwaar?

Terwijl er al eeuwenlang zoveel andere ziektes zijn die minstens zoveel doden maken, waarover we ons helemaal niet zo druk maken.
Maak jij je druk over het feit dat er nog steeds geen werkend vaccin is voor malaria of HIV, er geen medicijnen zijn voor bepaalde stofwisselingsziektes, dat Parkinson nog steeds niet te genezen is?


Vaccins voor malaria en HIV zijn in de maak. Met die nieuwe mRNA techniek zijn er ineens een hoop nieuwe mogelijkheden. Wat een zegen zou dat zijn vooral voor bepaalde landen in Afrika. Verder is het natuurlijk een raar argument; "omdat we niet ALLE ziekten kunnen voorkomen/genezen, hoeven we niet DEZE ziekte te voorkomen/genezen." Dat zou wat zijn zeg...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2021 15:44

Dorpeling schreef:Zo werkt dat toch in alles met een zorgstelsel als die van ons? Ik betaal al jaaaren mee aan borstvergrotingen, kunstgebitten, de beugel van jouw zoon, rollatorgebruik, de griepprik, brillen en penisvergrotingen. Dus de zorgkosten van een ander. Daarnaast heeft de overheid miljoenen gestopt in subsidies voor de ontwikkeling van de vaccins en was er sprake van vooraf intekenen tegen giga hoge prijzen. Daardoor hebben wij allemaal al tig keer betaald voor de vaccins, let wel: een vaccin waarvan nog heel veel niet duidelijk is.
Ik maak vooralsnog gelukkig bijna geen gebruik van de zorg, maar mijn premie is gelijk aan die van anderen. Waarom zou ik dan andere rechten hebben als ik andere keuzes maak? Waarom is vaccineren dé keus die alles waard is, en alles wat daaraan niet voldoet is tweederangs en onverantwoord, zelfs iets waarover met minachting gesproken kan worden??


Lang niet alles van wat je noemt wordt vergoed. Los daarvan is het niet zo ingewikkeld. Er is een eenvoudige oplossing die voorkomt dat je ziek wordt en anderen besmet. Met name belangrijk in de tussenperiode voordat er voldoende immuniteit is. Als jij dat niet wil is dat je keuze, als je dan een test nodig hebt om binnen te komen is dat ook je keuze. En over niet solidair zijn gesproken, ik heb in het begin al aangegeven dat ik het prima vindt als het nog wordt vergoed maar ik snap ook als men ervoor kiest om dat niet te doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 09 jun 2021 16:04

Dorpeling schreef:Dat klinkt wel heel negatief, StillAwake. Duidelijk is wel dat je geen al te hoge gedachten van me hebt en de noodzaak achter de keuzes van de betreffende kerkgenootschappen en individuele kerkgangers al helemaal niet begrepen hebt. Maar nogmaals, dat laat ik verder nu rusten.

Het nadeel van een forum is dat je alleen kunt reageren op wat je van iemand leest.
En daarin krijg ik inderdaad geen al te hoge dunk van sommige mensen (en da's vast wederzijds).
In jouw specifieke geval valt die negatieve indruk nog wel mee, omdat je in alles wel authentiek overkomt. In jouw geval valt me op dat de keuzes niet coherent zijn.

Dat is wellicht volslagen onterecht, maar de meeste mensen (mijzelf hoogstwaarschijnlijk incluis) zijn in geschreven woord vaak minder genuanceerd dan in gesproken woord, zeker als je daarbij ook nog eens gezichtsuitdrukkingen en mimiek kunt beoordelen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 09 jun 2021 16:32

Dorpeling schreef:Zo werkt dat toch in alles met een zorgstelsel als die van ons? Ik betaal al jaaaren mee aan borstvergrotingen, kunstgebitten, de beugel van jouw zoon, rollatorgebruik, de griepprik, brillen en penisvergrotingen. Dus de zorgkosten van een ander. Daarnaast heeft de overheid miljoenen gestopt in subsidies voor de ontwikkeling van de vaccins en was er sprake van vooraf intekenen tegen giga hoge prijzen. Daardoor hebben wij allemaal al tig keer betaald voor de vaccins, let wel: een vaccin waarvan nog heel veel niet duidelijk is.
Ik maak vooralsnog gelukkig bijna geen gebruik van de zorg, maar mijn premie is gelijk aan die van anderen. Waarom zou ik dan andere rechten hebben als ik andere keuzes maak? Waarom is vaccineren dé keus die alles waard is, en alles wat daaraan niet voldoet is tweederangs en onverantwoord, zelfs iets waarover met minachting gesproken kan worden?
Welke van die zaken hebben ooit in het standaardpakket gezeten? De beugel van mijn zoon heb ik toch echt zelf betaald, met de andere zaken geen ervaring, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat allen zaken zijn waarvoor je een pluspakket op je zorgverzekering moet hebben, en dan nog maar een deel vergoed krijgt.

Je hebt dus geen andere rechten dan anderen. Het is alleen zo dat mensen die een prik gekregen hebben sneller terug kunnen naar het oude normaal (hoewel dat nog best ver weg is), dan mensen die tegen het vaccin kiezen. Om dat verschil te verkleinen (zodat jij eerder uit deze lockdown kunt komen) zijn er testmogelijkheden.
Die testmogelijkheden kosten geld (terecht, het is een keuze), en zijn een overbrugging terug naar het oude normaal.
Terug in het oude normaal is er eigenlijk geen verschil meer tussen iemand die geen vaccin heeft gekregen en iemand die dat wel heeft.

In de overbrugging heb je drie mogelijkheden:
-niks doen
-prikken
-niet prikken, alles willen doen en dus testen

Ik zie niet in hoe jij daarin andere rechten hebt.
En je klaagt over de kosten van het vaccin, maar als we straks door de vaccinatiecampagne minimaal een jaar eerder uit de lockdown kunnen heb jij daar ook baat bij. De groepsimmuniteit die opgebouwd is met vaccins komt ook jou ten goede.
Dorpeling schreef:Dan over solidariteit gesproken, vind jij Nederland solidair? Het land waar in bussen niet opgestaan wordt voor ouderen, er mensen in armoede leven, waar dak- en thuislozen op straat leven, waarin vuurwerkbommen naar kerken gegooid worden en mensen op straat doodgeschoten, waar het ieder voor zich is en mensen jarenlang dood in hun huis kunnen liggen zonder dat iemand het merkt. En nu ineens zijn we zo ontzettend solidair, moeten we het samen doen en zelfs voor de ander een vaccin nemen?
Deze vorm van zgn solidariteit is vooral ingegeven door eigenbelang!
Ik heb al jaren niet meer in de bus gezeten, maar de laatste keer was opstaan nog heel normaal.
Dat er mensen in armoede leven is diep triest, maar de kloof tussen arm en rijk is in NL relatief klein.
Dat er dak- en thuislozen op straat leven klopt, maar probeer eens 5 landen te vinden waar een kleiner deel van de bevolking op straat leeft.
Dat er mensen doodgeschoten worden op straat: triest, maar wat heeft dat met solidariteit te maken?
Dat vuurwerkbommen naar kerken worden gegooid: 1 vuurwerkbom naar 1 kerk (die nogal eens negatief in het nieuws kwam): triest, maar ook dat heeft weinig met solidariteit te maken. Het gedrag van de mensen ín die kerk komt wel in de buurt van het hyperindividualisme wat je omschrijft.

Wat veel fnuikender is voor solidariteit is dat mensen zich niet aan de maatregelen wensten te houden.
Kerken, studenten, illegale festivals, lockdownfeesten en mondkapjesweigering.

Wat veel fnuikender is voor solidariteit is de insteek: zij zijn (in mijn optiek) niet solidair, dus hoef ik het ook niet te zijn.

Dorpeling schreef:Waarom maken we ons uberhaupt zo druk om covid en stoppen miljarden in allerlei wetenschappelijke onderzoeken en ontwikkelingen van testen en vaccins, is niets teveel? Omdat deze ziekte onszelf zou kunnen treffen misschien?
Terwijl er al eeuwenlang zoveel andere ziektes zijn die minstens zoveel doden maken, waarover we ons helemaal niet zo druk maken.
Maak jij je druk over het feit dat er nog steeds geen werkend vaccin is voor malaria of HIV, er geen medicijnen zijn voor bepaalde stofwisselingsziektes, dat Parkinson nog steeds niet te genezen is?

Het klopt dat er verschillende ziektes nog niet te genezen zijn. Daar wordt hard aan gewerkt.
Het malariavaccin zit bijvoorbeeld in de laatste fase.

Geen van deze ziektes hebben de laatste eeuw echter een pandemische aard gehad (hoewel HIV er in de jaren tachtig dicht bij in de buurt gekomen is, in die zin is het niet raar dat daar minder focus op gelegen heeft. Er zijn weinig ziektes te noemen die in een jaar tijd 3750000 levens hebben gekost (voor zover geregistreerd). In die zin is het niet raar dat mensen die daar onderzoek naar hebben gedaan daar de focus hadden liggen.

Bovendien is het wel een hele rare redenatie: omdat Aids niet te genezen is hoeven we ook niks op corona te vinden.
Het feit dat er (nog) geen malaria-vaccin is weerhoudt jou er ook niet van om een paracetamol te nemen als je hoofdpijn hebt.

Jij wilt er gewoon niet aan dat er een pandemie is, en dat ook jouw gedrag er daarin toe doet.

Probeer geen onderdeel van het probleem te zijn, probeer onderdeel van de oplossing te zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2021 16:59

De 'Klokkenluider" die zei bewijs te hebben dat het virus kunstmatig is, krabbelt terug.

https://www.theguardian.com/world/2021/ ... eak-theory?

De genetische code die hij "the smoking gun" noemde, als in, hét bewijs van genetische manipulatie door mensen, blijkt namelijk ook gewoon van nature in het SARS-virus voor te komen. Hij heeft zijn uitspraken inmiddels teruggetrokken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 10 jun 2021 08:20

Marnix schreef:Dat heb ik allemaal uitgelegd. Nog even kort samengevat:
- Het vaccin geeft geen 100% garantie dat je niet ziek wordt en zelfs niet dat mensen niet aan corona overlijden. Die kans is vele malen kleiner maar de kans is niet 0%. Dus je kan niet zeggen: "als de risicogroep maar gevaccineerd is maakt de rest niet uit". Het maakt allicht minder uit maar het kan nog steeds consequenties hebben, zeker omdat het virus makkelijker blijft rondgaan en meer besmettingen heeft altijd ook meer gevolgen, ook als je het vaccin hebt gehad. Daarom geven experts een gewenste vaccinatiegraad aan.
Jouw uitleg is een alles of niks benadering: we streven naar 100% elimineren van het virus zodat je 0% kans loopt om het te krijgen. Zo zwart-wit ligt het niet (dat doel is onbereikbaar) en het zou ook niet je streven moeten zijn om corona te elimineren ten koste van al het andere. Het gaat er uiteindelijk om wat je doel is. Dat doel is om het coronavirus van epidemisch naar endemisch te krijgen. Gegeven het feit dat corona vooral gevaarlijk is voor ouderen en zwakkeren en het doel van de maatregelen was om de zorg niet overbelast te laten raken (dus niet: het virus uitroeien), is ben je mijns inziens al heel ver als de risicogroepen gevaccineerd zijn. Dan ben je in elk geval van de druk op de zorg af (het doel van de coronamaatregelen). Je voorkomt natuurlijk niet alle gevallen (dat kan ook helemaal niet), maar je hoeft niet de IC capaciteit te vergroten of andere zorg uit te stellen. Verder is het natuurlijk helpend als ook andere groepen gevaccineerd zijn, omdat het virus dan minder (lang) rond gaat, maar een morele verplichting is dat niet. Zij lopen immers minder gevaar dan risicogroepen en in de niet-risicogroepen krijg je uiteindelijk ook een natuurlijke immuniteit.
Marnix schreef:- Er zijn ook mensen die zich niet laten inenten omdat ze dat niet kunnen of niet willen. De vraag is of het een moreel goede keuze is om te zeggen: Jullie kunnen stikken (sorry wat cru maar ik vond hem ivm covid wel gepast). Dat veel jonge mensen zich ook om die reden wel laten vaccineren is moreel gezien wel een goede keuze.
In je opmerking zit een moreel oordeel opgesloten over wat mensen moeten doen. Die moeten zich volgens jou vaccineren en anders zijn het harteloze beesten zonder gevoel voor hun medemens (ik zeg het ook maar even cru). Dat is niet mijn morele oordeel. Ik laat het graag aan de eigen verantwoordelijkheid over, zonder hier een zedenprediker in te willen zijn die aan anderen vertelt wat ze moeten doen. Dat is zeker zo omdat er nog onzekerheid is over bijwerkingen op de lange termijn van het vaccin en omdat de bijwerkingen op korte termijn veel vaker voorkomen dan bij bijvoorbeeld een griepvaccin.
Overigens ben ik nog geen jongere tegengekomen die zich laat vaccineren voor een ander. Wel jongeren en ouderen die zich laten vaccineren zodat ze weer naar een feestje of op vakantie kunnen. Mensen doen vaak dingen uit eigenbelang. Daar valt dit ook onder.
Mortlach schreef:De 'Klokkenluider" die zei bewijs te hebben dat het virus kunstmatig is, krabbelt terug.
Het was ook een nogal boude uitspraak. Toch is het goed om naar die genetische eigenschappen van het virus te blijven kijken, juist omdat het laboratorium bezig was met gain of function onderzoek.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat men in het laboratorium het virus niet kunstmatig heeft aangepast, maar het er wel uit is ontsnapt omdat het er werd onderzocht. Dat is ook nog een optie.
Het lijkt er bovendien op dat er op de voedselmarkten in Wuhan geen vleermuizen of gordeldieren verkocht werden, dus die theorie staat ook flink onder druk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron