Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 okt 2020 12:21

Marnix schreef:https://nos.nl/artikel/2351057-grapperhaus-tegen-kerken-maximaal-30-mensen-in-de-kerk-en-niet-zingen.html

En bedankt Staphorst... toch een beetje daaraan te danken dat iedere kerk nu beperkt wordt. En ze hebben zich in eigen vingers gesneden maar ook in dienvan anderen.

Overigens net zo goed jammer dat er één voorbeeld aandacht krijgt in de media en vervolgens Grapperhaus het voor of alle kerken maar terugdraait. En ook ondat er geen duidelijke regels zijn. De meeste kerken hebben al maanden geen gemeentezang meer maar hier en daar gebeurt het toch. Verbied dat dan gewoon. Dan waren we er ook wel geweest.


Doe jij nu ook al mee met die stemmingmakerij? Deze gemeente doet helemaal niets wat tegen de regels is!
Al die oneerlijke beschuldigingen kloppen van geen kant, er is een heel strak regelement opgesteld en er gaat helemaal niets tegen de regels in.

Ik vind het wel heel verdrietig allemaal, onze vrijheid van godsdienst gaat er zo helemaal aan. En als God het niet verhoedt, gaat er straks geen mens meer naar de kerk. En dat allemaal uit angst. Terwijl God toch regeert en boven alles staat?!

Ik hoop dat deze gemeente dát voor ogen houdt, en vasthoudt aan de Goddelijke opdracht om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Misschien dan (tijdelijk) zonder gemeentezang en desnoods met mondkapjes op. Maar terug naar 30 personen in zo'n immens groot kerkgebouw gaat echt wel heel erg ver.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MarijnV » 05 okt 2020 13:26

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2020 13:33

Dorpeling schreef:Doe jij nu ook al mee met die stemmingmakerij? Deze gemeente doet helemaal niets wat tegen de regels is!
Al die oneerlijke beschuldigingen kloppen van geen kant, er is een heel strak regelement opgesteld en er gaat helemaal niets tegen de regels in.

Ik vind het wel heel verdrietig allemaal, onze vrijheid van godsdienst gaat er zo helemaal aan. En als God het niet verhoedt, gaat er straks geen mens meer naar de kerk. En dat allemaal uit angst. Terwijl God toch regeert en boven alles staat?!

Ik hoop dat deze gemeente dát voor ogen houdt, en vasthoudt aan de Goddelijke opdracht om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Misschien dan (tijdelijk) zonder gemeentezang en desnoods met mondkapjes op. Maar terug naar 30 personen in zo'n immens groot kerkgebouw gaat echt wel heel erg ver.


Met dat laatste ben ik het wel eens. Maar 30 man in een grote bioscoopzaal, een theater, een enorm restaurant of een sportcomplex is net zo goed heel weinig. We hadden als kerken een uitzonderingspositie omdat er heel verantwoordelijk met dingen werd omgegaan maar ook omdat er doorgaans niet werd gezocht naar de grenzen van het toelaatbare en dat is wel gebeurd. Ik ben het er mee eens dat de richtlijnen niet altijd even duidelijk waren en verschil van opvatting mogelijk maakten. Maar wat iedereen bijvoorbeeld wel wist is dat zingen extra risico met zich meebrengt. Toen er in voetbalstadions ondanks een verbod toch gezongen werd sprak iedereen er schande van. Je kan in de kerk iedereen op 1,5e meter afstand zetten en rustig doorgaan met zingen omdat het mag, maar echt handig is dat niet. In verreweg de meeste kerken werd dus niet meer door de gemeente gezongen die afgelopen maanden. Alleen door een paar voorzangers. En werd er ingezet op online middelen waardoor veel mensen bleven vanaf huis de samenkomsten konden beleven. Als je dan hoort dat er ergens gewoon 1800 man op een zondag samenkomen en er volop gezongen word denken anderen wel: Het is niet verboden, maar is het handig? Dan heb je al een uitzonderingspositie, ga daar dan ook heel voorzichtig en verstandig mee om. Dat is iets anders dan "tja het mag toch van de wet". Want het gevolg is dat er een aanpassing aan de regels wordt gedaan en het dus niet meer mag. En dat had wel voorkomen kunnen worden, ook al zijn er genoeg mensen die kerken sowieso een uitzonderingspositie misgunnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Cathy » 05 okt 2020 13:36

Dorpeling schreef:Dwaas? Oerdom? Terwijl ze zich aan alle regels houden?


Dat is nu net het probleem. Die regels. Ja, ja daar houden we ons netjes aan.....
Maar het is volgens mij meer de bedoeling van een christen dat hij met wijsheid omgaat met degenen die buiten zijn.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 okt 2020 13:50

MarijnV schreef:Nope. Net zomin als je nu geen muziek meer mag luisteren omdat je niet in een volle concertzaal mag zitten.
Of geen feestje meer mag vieren omdat je niet met 100 man in een zaaltje mag.
Je bent vrij om Gods woord te horen, alleen even niet met z'n allen in de kerk.


'Met z'n allen..' Hooguit een kwart van wat er normaal opkomt is niet 'allen'. 'Even', hoe lang is 'even'?

En er is wel degelijk een verschil tussen thuis mee te moeten luisteren en een dienst bij te mogen wonen.

Marnix schreef:
(..) Je kan in de kerk iedereen op 1,5e meter afstand zetten en rustig doorgaan met zingen omdat het mag, maar echt handig is dat niet. In verreweg de meeste kerken werd dus niet meer door de gemeente gezongen die afgelopen maanden. Alleen door een paar voorzangers. En werd er ingezet op online middelen waardoor veel mensen bleven vanaf huis de samenkomsten konden beleven. Als je dan hoort dat er ergens gewoon 1800 man op een zondag samenkomen en er volop gezongen word denken anderen wel: Het is niet verboden, maar is het handig? (..)Dan heb je al een uitzonderingspositie, ga daar dan ook heel voorzichtig en verstandig mee om. Dat is iets anders dan "tja het mag toch van de wet". Want het gevolg is dat er een aanpassing aan de regels wordt gedaan en het dus niet meer mag. En dat had wel voorkomen kunnen worden, ook al zijn er genoeg mensen die kerken sowieso een uitzonderingspositie misgunnen.


Er zijn (gelukkig) nog gemeentes die het zingen als een heel belangrijk onderdeel zien van de kerkdienst. En hoe groter de kerk, hoe veiliger het is om te zingen. Dit kerkgebouw heeft een hele grote oppervlakte en een uitstekend ventilatiesysteem.
Van de website gekopieerd:
ZINGEN IN DE EREDIENST
• Over het wel of niet verantwoord zijn van gemeentezang kan de overheid geen eenduidig advies geven. Uit de
adviezen van deskundigen blijkt o.a. dat de mate van ventilatie van een gebouw, het aantal aanwezigen en het
volume van het gebouw van wezenlijk belang zijn voor het risico op besmetting. Aangezien de gemeentezang
een wezenlijk belangrijk onderdeel is van de eredienst, hebben kerkenraad en kerkvoogdij dit zorgvuldig
afgewogen en besloten om wel te blijven zingen.

Overigens is het hier dus niet een tegendraads besluit om, tegen de regels in, toch te blijven zingen. En als er vanuit de overheid een besluit genomen was om niet te MOGEN zingen, geloof ik dat ook deze gemeente dit gewoon opgevolgd had. Echter was dat besluit er tot dusver niet, dus ik zie het nut van al die ophef niet zo.
Niemand wordt voerigens verplicht om een kerkdienst bij te wonen hoor! Wie bang is, oud, ziek, verkouden, vatbaar of kwetsbaar blijft gewoon thuis. Sterker nog, dat is ook gewoon een dringende oproep vanuit de kerkenraad.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 okt 2020 13:51

Cathy schreef:Dat is nu net het probleem. Die regels. Ja, ja daar houden we ons netjes aan.....
Maar het is volgens mij meer de bedoeling van een christen dat hij met wijsheid omgaat met degenen die buiten zijn.


En op welke manier gebeurd dat hier niet?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 05 okt 2020 13:51

Afbeelding

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 05 okt 2020 13:57

Dorpeling schreef:Dwaas? Oerdom? Terwijl ze zich aan alle regels houden?



Heb je wel gelezen wat ik schreef?

Dorpeling schreef:
Ik vind het wel heel verdrietig allemaal, onze vrijheid van godsdienst gaat er zo helemaal aan.


Er is nooit vrijheid van godsdienst geweest honey. Fijn dat jullie christenen daar nu ook eens achter komen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 05 okt 2020 13:58

Marnix schreef:Met dat laatste ben ik het wel eens. Maar 30 man in een grote bioscoopzaal, een theater, een enorm restaurant of een sportcomplex is net zo goed heel weinig. We hadden als kerken een uitzonderingspositie omdat er heel verantwoordelijk met dingen werd omgegaan maar ook omdat er doorgaans niet werd gezocht naar de grenzen van het toelaatbare en dat is wel gebeurd. Ik ben het er mee eens dat de richtlijnen niet altijd even duidelijk waren en verschil van opvatting mogelijk maakten. Maar wat iedereen bijvoorbeeld wel wist is dat zingen extra risico met zich meebrengt. Toen er in voetbalstadions ondanks een verbod toch gezongen werd sprak iedereen er schande van. Je kan in de kerk iedereen op 1,5e meter afstand zetten en rustig doorgaan met zingen omdat het mag, maar echt handig is dat niet. In verreweg de meeste kerken werd dus niet meer door de gemeente gezongen die afgelopen maanden. Alleen door een paar voorzangers. En werd er ingezet op online middelen waardoor veel mensen bleven vanaf huis de samenkomsten konden beleven. Als je dan hoort dat er ergens gewoon 1800 man op een zondag samenkomen en er volop gezongen word denken anderen wel: Het is niet verboden, maar is het handig? Dan heb je al een uitzonderingspositie, ga daar dan ook heel voorzichtig en verstandig mee om. Dat is iets anders dan "tja het mag toch van de wet". Want het gevolg is dat er een aanpassing aan de regels wordt gedaan en het dus niet meer mag. En dat had wel voorkomen kunnen worden, ook al zijn er genoeg mensen die kerken sowieso een uitzonderingspositie misgunnen.


Precies Marnix, dat was exact wat ik bedoel. Het imago van christenen die de kerk belangrijker vinden dan de regels en de gezondheid van een ander is alweer gemaakt, en dat doet de positie van christenen geen goed.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 okt 2020 14:04

irmo schreef:Er is nooit vrijheid van godsdienst geweest honey. Fijn dat jullie christenen daar nu ook eens achter komen.


Hier in Nederland tot dusver nog wel. En, vind je dat 'fijn'?

Precies Marnix, dat was exact wat ik bedoel. Het imago van christenen die de kerk belangrijker vinden dan de regels en de gezondheid van een ander is alweer gemaakt, en dat doet de positie van christenen geen goed.

Het vooroordeel is inderdaad ook alweer heel snel gemaakt.
Heb je wel gelezen hoeveel inspanningen deze gemeente verricht in het opstellen én navolgen van alle regels vanuit het RIVM?
Waarschijnlijk wel een beetje teleurstellend, maar er is niemand die tot dusver ook maar een overtreding kan vaststellen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 05 okt 2020 14:33

Dorpeling schreef:Hier in Nederland tot dusver nog wel. En, vind je dat 'fijn'?


Het vooroordeel is inderdaad ook alweer heel snel gemaakt.
Heb je wel gelezen hoeveel inspanningen deze gemeente verricht in het opstellen én navolgen van alle regels vanuit het RIVM?
Waarschijnlijk wel een beetje teleurstellend, maar er is niemand die tot dusver ook maar een overtreding kan vaststellen.


In welke droom leef jij?

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Prisma23 » 05 okt 2020 15:02


Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 05 okt 2020 15:29

Prisma23 schreef:https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/in-oktober-maximaal-30-mensen-tijdens-eredienst-en-geen-gemeentezang/

Kijk... en er wordt weer netjes ja en amen geknikt, en maar weer buigen en zonder reserve weer terug naar 30 personen.
De massa roept 'boeh!' en we kruipen weer in ons schulpje. Wat de kerken al doen (en deden) is volgens de regels!

Deze 2e golf is oa het gevolg van het 'gewoon' weer openstellen van de grenzen want ja, onze vakantie moest doorgaan.
En wie krijgt de rekening?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 05 okt 2020 16:05

Toch was het een beetje dom van HHK Staphorst.
Wat een geïsoleerd gebeuren binnen die gemeente, dat illustreerd wel hetgeen binnen de dienst aan de gemeente werd opgedragen om in naam van God niet met de pers in gesprek te gaan...
Dat is toch wel heel bekrompen en kortzichtig.
Totaal op zich zelf en totaal geen oog voor anders denkende...
Toppunt de kerkganger die de microfoon van de verslaggever een mep gaf.
Mooi de jongeman en jonge vrouw met hoed die de verslaggever wel te woord hebben gestaan en niet naar hun kerkenraad geluisterd hebben maar mooie getuigenissen gaven...
Wat een tegenstellingen zit er dan toch ook in één zo'n gemeente...

Ze hadden de pers gewoon binnen moeten laten na de dienst bijvoorbeeld....had de Heere Jezus ook gedaan...

Ik zou er niet zo'n drama van maken nu dat er een christenvervolging gaande is...
Gemeente zijn is niet enkel binnen jou kerkgemeente lijfelijk, maar juist is kerk zijn geestelijk verbonden in Christus met al de gelovigen waar ook ter wereld, één in Hem.

30 max in de kerk, prima...
Het is Corona tijd.
Het is zo egoïstisch als je als kerk denkt om soms zelfs in Gods naam te eisen samen te blijven komen lijfelijk met meerderen...

Ik werk in de zorg, Corona is er, reeds onder medewerkers en cliënten op sommige afdelingen...
Neem je verantwoording allen persoonlijk, maar juist zeker ook als kerken...
De online mogelijkheden zijn legio in de huidige tijd...dank God daar maar hartelijk voor.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2020 16:13

Dorpeling schreef:'
Er zijn (gelukkig) nog gemeentes die het zingen als een heel belangrijk onderdeel zien van de kerkdienst. En hoe groter de kerk, hoe veiliger het is om te zingen. Dit kerkgebouw heeft een hele grote oppervlakte en een uitstekend ventilatiesysteem.
Van de website gekopieerd:
ZINGEN IN DE EREDIENST
• Over het wel of niet verantwoord zijn van gemeentezang kan de overheid geen eenduidig advies geven. Uit de
adviezen van deskundigen blijkt o.a. dat de mate van ventilatie van een gebouw, het aantal aanwezigen en het
volume van het gebouw van wezenlijk belang zijn voor het risico op besmetting. Aangezien de gemeentezang
een wezenlijk belangrijk onderdeel is van de eredienst, hebben kerkenraad en kerkvoogdij dit zorgvuldig
afgewogen en besloten om wel te blijven zingen.

Overigens is het hier dus niet een tegendraads besluit om, tegen de regels in, toch te blijven zingen. En als er vanuit de overheid een besluit genomen was om niet te MOGEN zingen, geloof ik dat ook deze gemeente dit gewoon opgevolgd had. Echter was dat besluit er tot dusver niet, dus ik zie het nut van al die ophef niet zo.
Niemand wordt voerigens verplicht om een kerkdienst bij te wonen hoor! Wie bang is, oud, ziek, verkouden, vatbaar of kwetsbaar blijft gewoon thuis. Sterker nog, dat is ook gewoon een dringende oproep vanuit de kerkenraad.


Nee dat snap ik, over het zingen waren de regels niet echt eenduidig maar het is wel duidelijk dat het extra risico's met zich meebrengt. Rutte was woedend toen bleek dat er in voetbalstadia groepen supporters waren die (ondanks de 1,5e meter afstand) nog zongen en juichten. Verder mogen bijna overal nog maar 30 man naar binnen, ongeacht hoe groot een gebouw is. Dat er dan voor kerken een uitzondering wordt gemaakt is mooi, maar als dan blijkt dat je gewoon 3x met 600 man samenkomt en gewoon net zoveel bent blijven zingen als je deed, dan snap ik wel dat dat voor wat gefronste wenkbrauwen zorgt. Van jaloerse buitenstanders maar ook wel van andere kerken waar ze al maandenlang met maximaal 100 man samenkomen, direct het advies voor mondkapjes bij het bewegen in het kerkgebouw hebben geadviseerd. die al maanden lang het offer brengen om niet te zingen. (want je kan doen alsof andere kerken dat gewoon niet belangrijk genoeg vinden maar dat is onzin, het is voor veel mensen best een offer wat ze brengen maar dat moeten we allemaal tijdens deze pandemie. Maar gevolg is dat het zoveel commotie veroorzaakt dat alle kerken er nu de dupe van zijn. En dan kan je zeggen: Volgens de regels hebben ze niks fout gedaan. En dat klopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze heel wijs en verstandig hebben gehandeld. Als dat wel was gedaan had dit voorkomen kunnen worden.

Hier een artikel van eind juni waarin wel duidelijk wordt dat de richtlijnen niet altijd duidelijk zijn maar wel duidelijk wordt dat het risico met zich meebrengt. https://www.rd.nl/kerk-religie/verwarri ... -1.1674684


Maar goed, ik reageerde ook een beetje vanuit emotie omdat andere kerken er ook de dupe van zijn geworden, maar ik wil ook niet te hard zijn, ik snap dat met een enorm grote kerk je best met een hoop mensen op veilige afstand kan zitten. Maar dat geldt ook voor een stadion, een concertzaal, een groot theater. En al die kerken die in kleine groepen samenkomen, alleen nog maar voorzangers hebben of youtube-filmpjes en smachten naar samenzang... en dan komt "wij komen met 600 man samen zingen uit volle borst mee (even teruggeluisterd) want we hebben een uitzonderingspositie en mogen het" misschien wel wat pijnlijk over.


irmo schreef:Precies Marnix, dat was exact wat ik bedoel. Het imago van christenen die de kerk belangrijker vinden dan de regels en de gezondheid van een ander is alweer gemaakt, en dat doet de positie van christenen geen goed.


Ja zoiets. Maar ik wilde hiermee niet zeggen dat ze in de Staphorst kerk belangrijker vinden dan gezondheid van een ander. Want reglementair gezien mocht het, ook al is het bij uitzondering. Maar het is inderdaad wel het imago wat andere je erdoor gaan geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten