Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 09:12

elbert schreef:Ik kijk nooit op de FvD site en zeker niet voor coronacijfers.
Er stond dan ook een smiley achtter. Want veel van de bronnen die je de laatste tijd aanhaalde zijn wel gekaapt vanuit die hoek.
elbert schreef:Het is precies andersom.

Niet mee eens. Iedereen die van goede wil is kan de horeca bezoeken. Terwijl het eerder zo was dat je nogal eens te horen kreeg dat je niet welkom was omdat ze vol zaten.
Iedereen die van goede wil is kan aan de bar een biertje gaan drinken, wat in het anderhalvemeterscenario niet mocht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 okt 2021 09:15

StillAwake schreef:Er stond dan ook een smiley achtter. Want veel van de bronnen die je de laatste tijd aanhaalde zijn wel gekaapt vanuit die hoek.
Even zien: een microbioloog, het Tros programma Radar, de Telegraaf en de Volkskrant (de laatste bronnen die ik toonde), zitten allemaal in de FvD hoek? Dat is een grote hoek dan.
StillAwake schreef:Niet mee eens. Iedereen die van goede wil is kan de horeca bezoeken. Terwijl het eerder zo was dat je nogal eens te horen kreeg dat je niet welkom was omdat ze vol zaten.
Ok, dus nu zit de horeca opeens niet meer vol en kan dat niet meer? Een paar posts geleden vertelde je wat anders. :lol:
De term "van goede wil" is natuurlijk een begrip wat vragen oproept. Want de mensen die het coronapaspoort een onding vinden, zijn dan de mensen "van slechte wil". Misschien ook wel slechte mensen. Die horen dan ook niet thuis in de horeca (een volgende denkstap). Vandaar dat ze er niet mogen komen.
(ik zeg niet dat je dit zo vindt, maar deze gedachtengang is wel logisch en heeft trekjes waar ik niet vrolijk van word).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 09:42

elbert schreef:Even zien: een microbioloog, het Tros programma Radar, de Telegraaf en de Volkskrant (de laatste bronnen die ik toonde), zitten allemaal in de FvD hoek? Dat is een grote hoek dan.
Ik zeg niet dat ze in de FvD hoek zitten, maar wel dat de argumenten gekaapt worden door Baudet. Kijk eens wat die man op Twitter plempt, en je snapt wat ik bedoel...
elbert schreef:Ok, dus nu zit de horeca opeens niet meer vol en kan dat niet meer? Een paar posts geleden vertelde je wat anders. :lol:
Het klopt, het zit vol, waarmee nog steeds mensen niet binnenkunnen. De groep die er echter niet in mag is een stuk kleiner.
elbert schreef:De term "van goede wil" is natuurlijk een begrip wat vragen oproept. Want de mensen die het coronapaspoort een onding vinden, zijn dan de mensen "van slechte wil".
Welnee, het staat iedereen vrij om het coronapaspoort een onding te vinden. En eerlijk gezegd denk ik dat vrijwel iedereen het liever niet zou zien. Van goede wil zijn betekent in het normale spraakgebruik: bereid zijn aan de eisen te voldoen.
En mensen die om welke reden dan ook weigeren deze code te hebben: prima, maar dan ben je dus niet van goede wil.
Iedereen die graag naar een restaurant zou willen kan daar heen, en mensen die liever lekker op hun kamertje principieel zitten te zijn zijn niet verplicht om er heen te gaan. In die zin heeft iedereen een vrije keuze.
elbert schreef:Misschien ook wel slechte mensen. Die horen dan ook niet thuis in de horeca (een volgende denkstap). Vandaar dat ze er niet mogen komen.
(ik zeg niet dat je dit zo vindt, maar deze gedachtengang is wel logisch en heeft trekjes waar ik niet vrolijk van word).
De meeste tegenstanders van de coroanpas zijn tegenstander omdat ze nu eenmaal tegenstander zijn van alles wat van boven opgelegd wordt.
Overigens wel grappig dat je mij van de week verweet mezelf als een psycholoog op te stellen, maar zelf wel meent mijn gedachtengang aan te mogen vullen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 okt 2021 10:14

StillAwake schreef:Ik zeg niet dat ze in de FvD hoek zitten, maar wel dat de argumenten gekaapt worden door Baudet. Kijk eens wat die man op Twitter plempt, en je snapt wat ik bedoel...
Ik volg Baudet niet meer op Twitter. Ik heb ook mijn grenzen.
StillAwake schreef:De meeste tegenstanders van de coroanpas zijn tegenstander omdat ze nu eenmaal tegenstander zijn van alles wat van boven opgelegd wordt.
Overigens wel grappig dat je mij van de week verweet mezelf als een psycholoog op te stellen, maar zelf wel meent mijn gedachtengang aan te mogen vullen.
Nou, ik vul jouw gedachtengang niet aan, maar wel die van onze minister van Volksgezondheid. Als je wilt weten waarom mensen "tegenstander zijn van alles wat van boven wordt opgelegd", dan moet je deze uitspraak van de minister even goed op je in laten werken:
'Ongevaccineerden houden bedden bezet die voor een andere patiënt bedoeld waren'.
Ik snap dat je zijn woorden zo uit kunt leggen dat hij bedoelt dat de mensen niet in het ziekenhuis hadden hoeven te liggen als ze zich maar hadden laten vaccineren (ook dat is trouwens een onvoorzichtige en dubieuze uitspraak, want dat weet je niet in elk geval), maar als je de woorden leest zoals ze daar staan, dan klinkt dat als: "er zijn eersterangs en tweederangs patienten en die tweederangspatienten bezetten bedden die voor eersterangspatienten bedoeld zijn".
Dat roept meer verzet op dan wanneer we een minister hadden gehad met een voorzichtiger en minder zelfprofilerend karakter. Een dokter die de eed van Hippocrates heeft afgelegd, zou zo'n uitspraak in elk geval niet kunnen doen.

Het is niet alleen de minister die onvoorzichtige uitspraken doet. Bij hetzelfde persmoment waarbij de minister deze uitspraak deed, was er een RTL journalist die deze vraag stelde: "Mensen die zich niet laten vaccineren, moet je die maar lager op de lijst zetten voor een gewone operatie? Is dat niet iets wat we in Nederland kunnen doen?"
En dan maar volhouden dat er geen sprake is van een tweedeling in de maatschappij die hierdoor ontstaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 10:46

elbert schreef:Ik volg Baudet niet meer op Twitter. Ik heb ook mijn grenzen.
Ik volg hem ook niet, maar het viel me op dat de tweet waar jij naar verwees door hem geretweet was. En dan kijk je wat hij aan uitingen de digitale snelweg opgegooid heeft, en zie je toch bpaalde parallellen.
elbert schreef:Nou, ik vul jouw gedachtengang niet aan, maar wel die van onze minister van Volksgezondheid. Als je wilt weten waarom mensen "tegenstander zijn van alles wat van boven wordt opgelegd", dan moet je deze uitspraak van de minister even goed op je in laten werken:
Dan zie ik nog steeds het principiele verschil niet tussen de vermaning die ik kreeg omdat ik een mij onbekend persoon aan de hand van uitingen op een forum trachtte te ontleden, en wat jij nu doet bij Hugo de Jonge, die je naar ik aanneem ook niet als gekwalificeerd hulpverlener geanalyseerd hebt.
elbert schreef:'Ongevaccineerden houden bedden bezet die voor een andere patiënt bedoeld waren'.
Ik snap dat je zijn woorden zo uit kunt leggen dat hij bedoelt dat de mensen niet in het ziekenhuis hadden hoeven te liggen als ze zich maar hadden laten vaccineren (ook dat is trouwens een onvoorzichtige en dubieuze uitspraak, want dat weet je niet in elk geval), maar als je de woorden leest zoals ze daar staan, dan klinkt dat als: "er zijn eersterangs en tweederangs patienten en die tweederangspatienten bezetten bedden die voor eersterangspatienten bedoeld zijn".
Ten eerste: het klinkt bij jou zo (zeg je althans), maar ik filter dat er niet uit (waarbij ik eerlijkheidshalve wel dien te melden dat ik neit verder kom dan de kop, omdat ik niet van plan ben te gaan betalen voor het "Friesch Dagblad"). Daarnaast is zijn opmerking wel degelijk waar, want als je over dit soort aantallen praat kun je wellicht niet over de individuele gevallen oordelen (wat hij ook niet doet...), maar over het proces erachter kun je best stellen dat door ongevaccineerden de zorg voor andere doelgroepen is teruggeschaald. Als je iets van statistiek weet weet je dat je niet kunt voorspellen wie zijn auto in elkaar rijdt, maar dat je over een jaar wél kunt voorspellen hoeveel mensen dat doen...
En in mijn werk als ambtsdrager kom ik toch een aantal mensen (ook kinderen) tegen die wachten op een operatie, maar in de pikorde onder de coronapatient komt. De coronapatient die dus blijkbaar in jouw woorden de eersterangspatient is. De coroanapatient waarvan een groot deel er niet had hoeven liggen als ze gevaccineerd zouden zijn. Waarbij tweederangspatienten inderdaad niet bestaan, ze worden namelijk niet eens opgenomen.
In die zin kun je hoogstens van De Jonge zeggen dat hij zich wat ongelukkig heeft uitgelaten (wat ik in dit geval overigens niet herken), maar je kunt niet tegenspreken dat hij gelijk heeft met zijn stelling.
elbert schreef:Dat roept meer verzet op dan wanneer we een minister hadden gehad met een voorzichtiger en minder zelfprofilerend karakter.
Absoluut waar, het is niet echt de juiste man op de juiste plaats. Maar wat hij in dit specifieke geval voor verkeerds zegt ontgaat me ten enen male.
elbert schreef: Een dokter die de eed van Hippocrates heeft afgelegd, zou zo'n uitspraak in elk geval niet kunnen doen.
Want? ontslaat de eed van Hippocrates je van de effecten van de statistiek?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 okt 2021 11:00

StillAwake schreef:Dan zie ik nog steeds het principiele verschil niet tussen de vermaning die ik kreeg omdat ik een mij onbekend persoon aan de hand van uitingen op een forum trachtte te ontleden, en wat jij nu doet bij Hugo de Jonge, die je naar ik aanneem ook niet als gekwalificeerd hulpverlener geanalyseerd hebt.
In analyseer hem niet als hulpverlener, maar ik word als burger wel geacht om te interpreteren wat hij zegt. Dat is wel wat verschillend.
StillAwake schreef:Ten eerste: het klinkt bij jou zo (zeg je althans), maar ik filter dat er niet uit (waarbij ik eerlijkheidshalve wel dien te melden dat ik neit verder kom dan de kop, omdat ik niet van plan ben te gaan betalen voor het "Friesch Dagblad"). Daarnaast is zijn opmerking wel degelijk waar, want als je over dit soort aantallen praat kun je wellicht niet over de individuele gevallen oordelen (wat hij ook niet doet...), maar over het proces erachter kun je best stellen dat door ongevaccineerden de zorg voor andere doelgroepen is teruggeschaald. Als je iets van statistiek weet weet je dat je niet kunt voorspellen wie zijn auto in elkaar rijdt, maar dat je over een jaar wél kunt voorspellen hoeveel mensen dat doen...
En in mijn werk als ambtsdrager kom ik toch een aantal mensen (ook kinderen) tegen die wachten op een operatie, maar in de pikorde onder de coronapatient komt. De coronapatient die dus blijkbaar in jouw woorden de eersterangspatient is. De coroanapatient waarvan een groot deel er niet had hoeven liggen als ze gevaccineerd zouden zijn. Waarbij tweederangspatienten inderdaad niet bestaan, ze worden namelijk niet eens opgenomen.
In die zin kun je hoogstens van De Jonge zeggen dat hij zich wat ongelukkig heeft uitgelaten (wat ik in dit geval overigens niet herken), maar je kunt niet tegenspreken dat hij gelijk heeft met zijn stelling.
In algemene zin kun je stellen dat een hogere vaccinatiegraad betekent dat minder mensen in het ziekenhuis komen. Als de Jonge zich aan dat gegeven had vastgehouden en het algemeen had gehouden, was ik het helemaal met je eens geweest. Maar dat deed hij niet. In plaats daarvan gebruikt hij een voorbeeld van een visser uit Urk die in het ziekenhuis met corona had gelegen. Dan wordt het heel specifiek: "deze ongevaccineerde had hier niet gelegen als hij gevaccineerd was. Hij had hier niet horen te liggen op een plek die voor iemand anders bedoeld was". Dan ben je van je algemene lijn afgeweken en doe je aan een ongezonde beeldvorming door A) op de stoel van een dokter te gaan zitten (dat is de Jonge niet) en B) verdraaide hij ook nog eens het verhaal van die visserman, want dat blijkt ook nog eens een stukje genuanceerder te liggen dan de Jonge hier voorstelde. Lees even dit draadje van een journalist van het Friesch Dagblad daarover.
Die ongezonde beeldvorming is dus een voorbeeld van alles wat er fout is aan de communicatie: een minister met een overmatige geldingsdrang die er niet voor terugdeinst om domme uitspraken te doen, waardoor het verzet tegen het beleid groter wordt en de doelen die het kabinet zich stelt (een hogere vaccinatiegraad) voor de voeten loopt. En passant wekt hij ook nog de indruk dat er eerste en tweederangspatienten zijn. Die boodschap werd in elk geval zo opgevat door een RTL journalist, getuige de vraag: "Mensen die zich niet laten vaccineren, moet je die maar lager op de lijst zetten voor een gewone operatie? Is dat niet iets wat we in Nederland kunnen doen?"
Dus jij filtert het niet uit die uitspraak, maar die journalist en ik wel. We zullen vast niet de enigen zijn.
StillAwake schreef:Want? ontslaat de eed van Hippocrates je van de effecten van de statistiek?
De eed van Hippocrates verplicht een arts om mensen zonder onderscheid (dus ongeacht vaccinatiestatus) te helpen. Een arts zal dus in elk geval niet spreken over een patient die eigenlijk op de verkeerde plek ligt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 11:14

elbert schreef:In analyseer hem niet als hulpverlener, maar ik word als burger wel geacht om te interpreteren wat hij zegt. Dat is wel wat verschillend.
Sorry, maar dat vind ik echt spijkers op laag water zoeken. Ik analyseerde jou als opponent in een discussie, en dat is zeker zo'n valide redenatie als de jouwe nu...
elbert schreef:In algemene zin kun je stellen dat een hogere vaccinatiegraad betekent dat minder mensen in het ziekenhuis komen. Als de Jonge zich aan dat gegeven had vastgehouden en het algemeen had gehouden, was ik het helemaal met je eens geweest. Maar dat deed hij niet. In plaats daarvan gebruikt hij een voorbeeld van een visser uit Urk die spijt heeft dat hij niet eerder gevaccineerd was. Dan wordt het heel specifiek: "deze man had hier niet gelegen als hij niet gevaccineerd was. Hij had hier niet horen te liggen op een plek die voor iemand anders bedoeld was".
Dat stukje uit het "Friesch Dagblad" zat achter de betaalmuur, maar inderdaad, als hij op een specifiek geval ingaat is dat niet professioneel.
elbert schreef: Dan ben je van je algemene lijn afgeweken en doe je aan een ongezonde beeldvorming door A) op de stoel van een dokter te gaan zitten (dat is de Jonge niet) en B) verdraaide hij ook nog eens het verhaal van die visserman, want dat blijkt ook nog eens een stukje genuanceerder te liggen dan de Jonge hier voorstelde (lees even dit draadje van een journalist van het Friesch Dagblad daarover).
Het gaat dus om iemand die niet gevaccineerd kon worden omdat hij op zee zat...
Nu vind ik dat ook niet zo'n geloofwaardig verhaal, omdat er voor zeevarenden een voorrangsregel bestond (waar ik zelf ook gebruik van heb gemaakt), en bovendien kon je je ook laten prikken in het weekend toen deze meneer wél aan de wal was.
Wat de journalist genuanceerder vond aan het verhaal van die dochter ontgaat me dan weer wel.
elbert schreef:Die ongezonde beeldvorming is dus een voorbeeld van alles wat er fout is aan de communicatie: een minister met een overmatige geldingsdrang die er niet voor terugdeinst om domme uitspraken te doen, waardoor het verzet tegen het beleid groter wordt en de doelen die het kabinet zich stelt (een hogere vaccinatiegraad) voor de voeten loopt. En passant wekt hij ook nog de indruk dat er eerste en tweederangspatienten zijn. Die boodschap werd in elk geval zo opgevat door een RTL journalist, getuige de vraag: "Mensen die zich niet laten vaccineren, moet je die maar lager op de lijst zetten voor een gewone operatie? Is dat niet iets wat we in Nederland kunnen doen?"
Dus jij filtert het niet uit die uitspraak, maar die journalist en ik wel. We zullen vast niet de enigen zijn.
En wat was het antwoord op die journalist? of is dat genuanceerder, en daarmee niet interessant voor jou in deze discussie?
Bovendien: als ik zie dat diverse operaties van niet Covid patienten moeten worden uitgesteld hebben we toch al een systeem waarbij patienten niet gelijkwaardig zijn. Het is dan alleen de vraag wie je de laagste status toedicht: degene die niet aan een pandemische aandoening lijden, of degenen die zelf kiezen voor het risico op deze aandoening.
En waar mogelijk moet iedereen geholpen worden, maar de praktijk wijst momneteel uit dat dat dus blijkbaar niet mogelijk is op dit moment...
elbert schreef:De eed van Hippocrates verplicht een arts om mensen zonder onderscheid (dus ongeacht vaccinatiestatus) te helpen.
Waar stelt De Jonge voor om mensen maar niet meer te helpen?
Bovendien: artsen gebonden aan deze eed laten op dit moment anderen wél wachten. Dus dit punt ontgaat me...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 15 okt 2021 12:56

StillAwake schreef:Sorry, maar dat vind ik echt spijkers op laag water zoeken. Ik analyseerde jou als opponent in een discussie, en dat is zeker zo'n valide redenatie als de jouwe nu...
Nee, omdat je me gewoon kon vragen wat ik bedoelde i.p.v. me te analyseren. Die luxe hebben we met minister de Jonge niet, dus komt het op interpretatie aan.
StillAwake schreef:Dat stukje uit het "Friesch Dagblad" zat achter de betaalmuur, maar inderdaad, als hij op een specifiek geval ingaat is dat niet professioneel. Het gaat dus om iemand die niet gevaccineerd kon worden omdat hij op zee zat...
Nu vind ik dat ook niet zo'n geloofwaardig verhaal, omdat er voor zeevarenden een voorrangsregel bestond (waar ik zelf ook gebruik van heb gemaakt), en bovendien kon je je ook laten prikken in het weekend toen deze meneer wél aan de wal was.
Dat kon, maar er was op Urk volgens mij welgeteld 1 prikweekend (waar ook nog eens bijna niemand kwam opdagen). Die zal je maar net missen omdat je wat anders te doen had, of het vergeten bent, of overweeks was (tja, vissers werken soms ook in het weekend) enzovoorts.
StillAwake schreef:Wat de journalist genuanceerder vond aan het verhaal van die dochter ontgaat me dan weer wel. En wat was het antwoord op die journalist? of is dat genuanceerder, en daarmee niet interessant voor jou in deze discussie?
3 dingen:
- de Urker visser herkent zich niet in het beeld dat van hem wordt neergezet als prikweigeraar met spijt.
- de man heeft bovendien diabetes en reuma. Typisch geval van iemand in een risicogroep. Dat wordt door de Jonge dus aangegrepen om te zeggen: "zie je wel, dat krijg je er nou van als je je niet laat vaccineren". Moet ik, als iemand met een goede gezondheid die het virus al onder de leden heeft gehad en dat weinig indrukwekkend vond, me daar nou door aangesproken voelen? En met mij vele anderen?
- de dochter heeft antistoffen, maar antistoffen tellen niet mee in het narratief dat naar buiten komt. Je moet je laten vaccineren, antistoffen of niet. Dat is het verhaal dat naar buiten gebracht moet worden.

Het belangrijkste is natuurlijk het beeld wat hier geschetst wordt: het narratief en hoe dat gecommuniceerd wordt. Als je denkt dat dat niet voor extra verzet tegen de maatregelen zorgt, dan is het wat vreemd dat je toch met iemand aan het discussieren bent, die dat wel ziet en zich daartegen verzet. Ofwel ik ben een grote uitzondering en dan ben ik de uitzondering op de regel (het kabinet communiceert uitstekend en de hele bevolking applaudisseert), of er zijn heel wat meer mensen zoals ik, maar dan is er misschien toch iets aan de hand met die manier van communiceren die (hopelijk) onbedoeld voor weerstand zorgt.
StillAwake schreef:Bovendien: als ik zie dat diverse operaties van niet Covid patienten moeten worden uitgesteld hebben we toch al een systeem waarbij patienten niet gelijkwaardig zijn. Het is dan alleen de vraag wie je de laagste status toedicht: degene die niet aan een pandemische aandoening lijden, of degenen die zelf kiezen voor het risico op deze aandoening.
En waar mogelijk moet iedereen geholpen worden, maar de praktijk wijst momneteel uit dat dat dus blijkbaar niet mogelijk is op dit moment... Waar stelt De Jonge voor om mensen maar niet meer te helpen?
Bovendien: artsen gebonden aan deze eed laten op dit moment anderen wél wachten. Dus dit punt ontgaat me...
Triage (dus dat je puur kijkt naar medische noodzaak voor de volgorde om mensen te behandelen) is wat anders dan iemand niet of later behandelen omdat hij/zij wel of niet gevaccineerd is. Ik neem aan dat je dat verschil kunt zien. Zo niet, dan is voor jou inderdaad alles hetzelfde, maar dat is het niet.
In dat geval had de minister ook kunnen zeggen:
- "kijk, hier ligt een roker met kanker. Die ligt ook in een bed dat eigenlijk voor iemand anders bestemd was."
of
- "en daar ligt een dikke die niet van het eten af kan blijven. Die ligt ook in een bed dat eigenlijk voor iemand anders bedoeld was."
of
- "dat jochie is veel te onvoorzichtig geweest bij het spelen. Als die nou beter naar zijn moeder geluisterd had en opgepast had, had hij niet in een bed gelegen dat eigenlijk voor iemand anders bedoeld was".

Dat soort dingen zeg je niet als minister, maar bij corona mag het blijkbaar wel.
Het doel heiligt niet alle middelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2021 18:56

Mooi interview bij RTL4

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -op-god-ik

Een prik of vertrouwen op God?
Dominees in de Biblebelt over de worsteling....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 16 okt 2021 07:26

elbert schreef:
Triage (dus dat je puur kijkt naar medische noodzaak voor de volgorde om mensen te behandelen) is wat anders dan iemand niet of later behandelen omdat hij/zij wel of niet gevaccineerd is. Ik neem aan dat je dat verschil kunt zien. Zo niet, dan is voor jou inderdaad alles hetzelfde, maar dat is het niet.
In dat geval had de minister ook kunnen zeggen:
- "kijk, hier ligt een roker met kanker. Die ligt ook in een bed dat eigenlijk voor iemand anders bestemd was."
of
- "en daar ligt een dikke die niet van het eten af kan blijven. Die ligt ook in een bed dat eigenlijk voor iemand anders bedoeld was."
of
- "dat jochie is veel te onvoorzichtig geweest bij het spelen. Als die nou beter naar zijn moeder geluisterd had en opgepast had, had hij niet in een bed gelegen dat eigenlijk voor iemand anders bedoeld was".

Dat soort dingen zeg je niet als minister, maar bij corona mag het blijkbaar wel.
Het doel heiligt niet alle middelen.


Triage wordt al jaren gedaan. Niet op basis van de reden waardoor je ziek wordt natuurlijk. Maar wel of behandeling nog zinvol is.
Toch vind ik het ook best hard. Verstandelijk mee eens, maar als je dus te duur wordt tegenover een klein percentage kans van slagen ben je uitbehandeld.... Best lastig om dat te accepteren als je bijvoorbeeld nog heel jong bent

Eerlijk gezegd vraag ik me af in hoeverre de cijfers die naar buiten gebracht worden kloppen. Ene zegt 1 op de 3, andere 1 op de 4 gevaccineerd in het zh. Ze roepen hard dat het vaccin goed werkt, ook tegen de delta variant. Maar hopen ze dit nu of is het echt nog zo :-k ik hoor in mijn omgeving nu namelijk steeds meer mensen met vaccin die richting ziekenhuis gaan. Familieleden van cliënten, maar ook weer meer gevallen in verpleeghuizen. (ik krijg van de hele provincie diensten door die open staan en daar staat bij of het een covid afdeling is, was eerst helemaal weg, stond nergens meer bij maar nu zie ik het steeds vaker weer verschijnen)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2021 07:59

lammetje schreef:Triage wordt al jaren gedaan. Niet op basis van de reden waardoor je ziek wordt natuurlijk. Maar wel of behandeling nog zinvol is.
Toch vind ik het ook best hard. Verstandelijk mee eens, maar als je dus te duur wordt tegenover een klein percentage kans van slagen ben je uitbehandeld.... Best lastig om dat te accepteren als je bijvoorbeeld nog heel jong bent

Eerlijk gezegd vraag ik me af in hoeverre de cijfers die naar buiten gebracht worden kloppen. Ene zegt 1 op de 3, andere 1 op de 4 gevaccineerd in het zh. Ze roepen hard dat het vaccin goed werkt, ook tegen de delta variant. Maar hopen ze dit nu of is het echt nog zo :-k ik hoor in mijn omgeving nu namelijk steeds meer mensen met vaccin die richting ziekenhuis gaan. Familieleden van cliënten, maar ook weer meer gevallen in verpleeghuizen. (ik krijg van de hele provincie diensten door die open staan en daar staat bij of het een covid afdeling is, was eerst helemaal weg, stond nergens meer bij maar nu zie ik het steeds vaker weer verschijnen)


Het wordt gewoon bij gehouden dus je kan proberen de feiten verdacht te maken maar dat is een zwaktebod. Ook wel een beetje het eind van de discussie als je de vastgestelde feiten dan maar in twijfel gaat trekken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 16 okt 2021 08:20

lammetje schreef: ik hoor in mijn omgeving nu namelijk steeds meer mensen met vaccin die richting ziekenhuis gaan. Familieleden van cliënten, maar ook weer meer gevallen in verpleeghuizen. (ik krijg van de hele provincie diensten door die open staan en daar staat bij of het een covid afdeling is, was eerst helemaal weg, stond nergens meer bij maar nu zie ik het steeds vaker weer verschijnen)
Klopt luister dit fragment (voor Marnix, het is + drie minuten :mrgreen: )

https://twitter.com/annetwood/status/14 ... 6302956544

Wat is myocarditis ? zie de site van Lareb:
https://www.lareb.nl/news/ontsteking-va ... rna-vaccin

Maar Lareb klopt voor geen meter.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 16 okt 2021 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 16 okt 2021 08:36

Berichtgeving is veelal sturend en gericht op een bepaalde groep.

Barneveld zou 65 % gevaccineerd zijn en bijvoorbeeld Nunspeet 67 %. Oei zo streng gelovig allemaal, die kerken zijn niet meer van deze tijd.

Dat Rotterdam 66 % zou zijn en Den Haag 69 % hoor je helemaal niemand over.

Dan gooien we gewoon een verhaal de wereld in via Family 7 dat een 60 jarige Visser uit URK lang in coma gelegen heeft en nu heel Urk wil overtuigen van het punt dat iedereen maar gevaccineerd moet zijn. Hugo die weet het, hij is zelf in het ziekenhuis geweest daar in Leeuwarden waar die man lag. Ik moet het intervieuw nog even weer terug luisteren of Hugo zegt dat hij het gehoord heeft of dat hij zelf die man gesproken had of niet.
In ieder geval heet die man ineens Visser maar of hij Visser is ? Zou kunnen maar weet ik dus niet.
Maar wel raar dat die zelfde man bij het AD ineens er het zelfde uit ziet en Romke heet en uit Damwoude komt en die lag in Leeuwarden in het ziekenhuis.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor henkie » 16 okt 2021 09:17

Veendam schreef:Berichtgeving is veelal sturend en gericht op een bepaalde groep.

Barneveld zou 65 % gevaccineerd zijn en bijvoorbeeld Nunspeet 67 %. Oei zo streng gelovig allemaal, die kerken zijn niet meer van deze tijd.

Dat Rotterdam 66 % zou zijn en Den Haag 69 % hoor je helemaal niemand over.

Dan gooien we gewoon een verhaal de wereld in via Family 7 dat een 60 jarige Visser uit URK lang in coma gelegen heeft en nu heel Urk wil overtuigen van het punt dat iedereen maar gevaccineerd moet zijn. Hugo die weet het, hij is zelf in het ziekenhuis geweest daar in Leeuwarden waar die man lag. Ik moet het intervieuw nog even weer terug luisteren of Hugo zegt dat hij het gehoord heeft of dat hij zelf die man gesproken had of niet.
In ieder geval heet die man ineens Visser maar of hij Visser is ? Zou kunnen maar weet ik dus niet.
Maar wel raar dat die zelfde man bij het AD ineens er het zelfde uit ziet en Romke heet en uit Damwoude komt en die lag in Leeuwarden in het ziekenhuis.


](*,) ](*,) ](*,)

Afbeelding


https://twitter.com/JPeterBurger/status ... 2472093700

https://twitter.com/JPeterBurger/status ... 9019443208

https://twitter.com/JPeterBurger/status ... 4094444544

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 16 okt 2021 09:52

Marnix schreef:Het wordt gewoon bij gehouden dus je kan proberen de feiten verdacht te maken maar dat is een zwaktebod. Ook wel een beetje het eind van de discussie als je de vastgestelde feiten dan maar in twijfel gaat trekken.


Ik kan nergens vinden dat het officieel wordt bijgehouden hoor....
Iedereen roept maar wat, maar betrouwbare en recente bronnen zijn er niet. Klopt dat er meer ongevaccineerden in het zh liggen, maar hoeveel precies...?


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten