Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2022 11:40

elbert schreef: Daar is wel bewijs voor: de datum invoering coronapas op grote schaal was 25 september 2021. De grootste coronapiek qua besmettingen van de afgelopen 3 jaar: oktober/november 2021. Hoezo werkte die pas dan? Dan is het weerwoord: "ja, maar als we die pas niet gehad hadden, was het nog erger geweest". Tja, dat is een niet onderbouwde veronderstelling.


Kijk, dat is nou een heerlijk slecht argument. Wn het antwoord is al 30 keer gegeven. Plus dat in die tijd het aantal gevaccineerden in het ziekenhuis verhoudingsgewijs heel laag was en het percentage ongevaccineerden enorm hoog. En het ziekenhuisopnamen een stuk lager dan in eerder golven. Kortom het vaccin werkte prima, ook al waren de besmettingen hoger. Je weet hoe dat kwam. Een andere variant, minder maatregelen etcetera. Moet ik nog even de ziekenhuiscijfers opzoeken van september / oktober 2021 en hoeveel procent gevaccineerd was en ongevaccineerd? Ik neem trouwens aan dat je november 2021 bedoelt wat in september kwamen de cijfers niet in de buurt van december 2020.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 20 sep 2022 11:51

Marnix schreef:Kijk, dat is nou een mooi voorbeeld van een kulargument. Wn het antwoord is al 30 keer gegeven. Plus dat in die tijd het aantal gevaccineerden in het ziekenhuis verhoudingsgewijs heel laag was en het percentage ongevaccineerden enorm hoog. En het ziekenhuisopnamen een stuk lager dan in eerder golven. Kortom het vaccin werkte prima, ook al waren de besmettingen hoger. Je weet hoe dat kwam. Een andere variant, minder maatregelen etcetera. Moet ik nog even de ziekenhuiscijfers opzoeken van september / oktober 2021 en hoeveel procent gevaccineerd was en ongevaccineerd? Ik neem trouwens aan dat je november 2021 bedoelt wat in september kwamen de cijfers niet in de buurt van december 2020.
Over kulargumenten gesproken: de officiele reden voor de coronapas is dit: "Het coronatoegangsbewijs is een vooralsnog tijdelijke maatregel die door de rijksoverheid als een belangrijk onderdeel wordt gezien om het aantal besmettingen tijdens de coronapandemie beperkter te houden."
Dit is gebaseerd op deze uitspraak van toenmalig minister de Jonge: "Coronatoegangsbewijzen kunnen volgens hem een belangrijke rol spelen bij het terugdringen van de besmettingen."
Ook hier weer het woord: "besmettingen".
De gedachte hierachter was: die coronapas voorkomt dat het aantal besmettingen oploopt en als gevolg daarvan zal het aantal ziekenhuisopnames ook niet teveel oplopen.
Die hele redenatie klopte dus niet, want de coronapas voorkwam geen besmettingen en als gevolg daarvan had het ook geen effect op het aantal ziekenhuisopnames.
Dat het aantal ziekenhuisopnames niet de pan uitrees, kan je toeschrijven aan het feit dat mensen gevaccineerd waren of dat ze de ziekte al hadden doorgemaakt (zoals ik), maar niet omdat de coronapas nou zo'n doorslaand succes was. Want dat was het niet.

Je moet dus goed onderscheid maken tussen het succes van de vaccinatie (of natuurlijk opgebouwde weerstand) en het succes van de coronapas. Want die hebben maar uiterst weinig met elkaar te maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2022 11:54

lammetje schreef:Ergens gelezen dat ik zeg dat het door het vaccin komt? Ik schrijf zelfs dat voeding kan meespelen.
Ik vind het wel heel snel onderzocht en makkelijk over geschreven dat het allemaal wel meevalt en heel snel over gaat na de prik. Ik blijf het mezelf afvragen, waarom je, vooral nu nog, voor een vaccinatie zou kiezen. In eerste instantie begreep ik mensen wel. Je las zoveel enge dingen over corona. Feit blijft dat er over het vaccin ook nog heel veel onduidelijkheid was. En is.


Kan ook voeding zijn natuurlijk, maar wel toevallig dat het precies na de vaccinatie optreedt.

Sorry maar als je dit soort dingen zo zegt insinueer je dat toch wel behoorlijk. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2022 12:08

elbert schreef:Over kulargumenten gesproken: de officiele reden voor de coronapas is dit: "Het coronatoegangsbewijs is een vooralsnog tijdelijke maatregel die door de rijksoverheid als een belangrijk onderdeel wordt gezien om het aantal besmettingen tijdens de coronapandemie beperkter te houden."
Dit is gebaseerd op deze uitspraak van toenmalig minister de Jonge: "Coronatoegangsbewijzen kunnen volgens hem een belangrijke rol spelen bij het terugdringen van de besmettingen."
Ook hier weer het woord: "besmettingen".
De gedachte hierachter was: die coronapas voorkomt dat het aantal besmettingen oploopt en als gevolg daarvan zal het aantal ziekenhuisopnames ook niet teveel oplopen.
Die hele redenatie klopte dus niet, want de coronapas voorkwam geen besmettingen en als gevolg daarvan had het ook geen effect op het aantal ziekenhuisopnames.
Dat het aantal ziekenhuisopnames niet de pan uitrees, kan je toeschrijven aan het feit dat mensen gevaccineerd waren of dat ze de ziekte al hadden doorgemaakt (zoals ik), maar niet omdat de coronapas nou zo'n doorslaand succes was. Want dat was het niet.

Je moet dus goed onderscheid maken tussen het succes van de vaccinatie (of natuurlijk opgebouwde weerstand) en het succes van de coronapas. Want die hebben maar uiterst weinig met elkaar te maken.


Klopt deels wel maar als het wel helpt om de ziekenhuizen die zwaar onder druk stonden te ontlasten heeft het dus wel een groot nut, ook al is dat iets anders dan beoogd was. En daarnaast is de vraag waarom het niet zo goed werkte ook wel deels verklaarbaar door het gedrag van mensen. Mogen we niet naar de kroeg? Dan bouwen we wel onze eigen feestjes. Een flink deel van de niet gevaccineerden zat ook wel in een wereld van fabels en verzonnen complotten of in “ach het is maar een griepje dus we gaan ons niets van maatregelen aantrekken” en dat speelt wel mee in hoe goed het werkte. Vraag is in hoeverre je dat moet meewegen.

Nogmaals, ik hoop dat het niet nodig is maar ik snap ook wel dat de ondernemers (en veel burgers) zeggen: liever een qr-code dan een complete lockdown voor iedereen. En dat zou weer een afweging kunnen worden, als er gekke dingen met het virus gebeuren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 12:10

lammetje schreef:Ergens gelezen dat ik zeg dat het door het vaccin komt? Ik schrijf zelfs dat voeding kan meespelen.
Ik vind het wel heel snel onderzocht en makkelijk over geschreven dat het allemaal wel meevalt en heel snel over gaat na de prik. Ik blijf het mezelf afvragen, waarom je, vooral nu nog, voor een vaccinatie zou kiezen. In eerste instantie begreep ik mensen wel. Je las zoveel enge dingen over corona. Feit blijft dat er over het vaccin ook nog heel veel onduidelijkheid was. En is.

Grappig, lees je eigen zinsnede nog eens door waarin je stelt dat voeding ook de oorzaak zou kunnen zijn...
In mijn optiek schrijf je toch echt wat anders dan wat je nu beweert...

Daarnaast: je wilde (met enig cynisme) voeding nog wel als mogelijkheid benoemen, maar corona als oorzaak van de problematiek liet je gemakshalve buiten beschouwing...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 20 sep 2022 12:18

lammetje schreef:Ergens gelezen dat ik zeg dat het door het vaccin komt? Ik schrijf zelfs dat voeding kan meespelen.
Ik vind het wel heel snel onderzocht en makkelijk over geschreven dat het allemaal wel meevalt en heel snel over gaat na de prik. Ik blijf het mezelf afvragen, waarom je, vooral nu nog, voor een vaccinatie zou kiezen. In eerste instantie begreep ik mensen wel. Je las zoveel enge dingen over corona. Feit blijft dat er over het vaccin ook nog heel veel onduidelijkheid was. En is.


Op welke wijze houdt voeding verband met menstruatie? het enige dat ik weet is dat ondergewicht en overgewicht een rol spelen bij het wel/niet krijgen van een eisprong en dus menstruatie. Dat je door voeding een andere cyclus kan krijgen is mij niet bekend.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 12:20

elbert schreef:De verschillen tussen 2G en 3G en tussen het Duitse 2G en het voorgestelde Nederlandse 2G zijn marginaal qua effect op de verspreiding van besmettingen.
Dat is niet waar. Het Duitse 2G plus werkte nog zo remmend op de opening van de maatschappij dat het aantal contacten nogal beperkt bleef...
elbert schreef:Je zegt dat 2G of 3G bedoeld was om de maatschappij weer open te kunnen doen voor mensen die daar behoefte aan hadden.
Je denkt werkelijk dat ongevaccineerden geen behoefte hadden aan het openen van de maatschappij? :roll:
Blijkbaar niet, anders zouden ze alle mogelijkheden wel hebben aangegrepen.
elbert schreef:Die behoefte hadden ze natuurlijk wel, maar daarin werden ze voor het valse dilemma geplaatst om zich eerst te laten vaccineren (wat ze niet wilden) om daarna hun grondwettelijke rechten terug te krijgen. Dat kwam uiteindelijk neer op politieke chantage: "wilt u weer deelnemen aan de maatschappij? Laat u vaccineren of laat u dagelijks controleren" (wat ondoenlijk was), "anders geen vrijheid voor u". Wie denkt dat dit voor minder psychische schade heeft gezorgd (zoals je zegt) die vergist zich toch echt en kan zich niet inleven in de mensen die hun vrijheid beknot zagen worden.
Dat mensen dat als een vals dilemma hebben gezien zal waar zijn (hoewel onjuist). Het vraagstuk was niet of ongevaccineerden hun vrijheid terug moesten krijgen, de vraag was of ze met een vervroegde opening van de maatschappij mee konden.
Het is nooit (hoe hard jij dat indertijd ook geroepen hebt) de bedoeling geweest dat mensen voorgoed vrijheden kwijt waren, maar het was (vrijwel) iedereen duidelijk dat een terugkeer naar het "oude normaal" gefaseerd zou moeten verlopen.
En dat je daarmee mensen die zich hebben laten vaccineren of testen een versnelde mogelijkheid geeft om hun vrijheid (deels) terug te krijgen heeft niets met grondrechten of iets dergelijks te maken.
elbert schreef:Dat was het natuurlijk wel, of wellicht moeten we het anders formuleren: de hele gedachte achter de coronapas is dat mensen met zo'n pas anderen niet of minder kunnen besmetten. Dat bleek niet het geval, maar politici en ook het RIVM verkondigden vorig jaar luidkeels dat als iedereen nou maar gevaccineerd was en zo'n pas had, anderen niet besmet konden raken. Dat stond in elk geval tot december 2021 op de site van het RIVM, terwijl dat totaal niet klopte. De hele gedachte achter die coronapas was op deze misvatting gebaseerd: wie een vinkje had, kon een ander niet besmetten, terwijl de werkelijkheid anders uitwees.
Daar is wel bewijs voor: de datum invoering coronapas op grote schaal was 25 september 2021. De grootste coronapieken qua besmettingen van de afgelopen 3 jaar: vanaf oktober 2021 (delta) tot februari 2022 (omicron). Hoezo werkte die pas dan? Dan is het weerwoord: "ja, maar als we die pas niet gehad hadden, was het nog erger geweest". Tja, dat is een niet onderbouwde veronderstelling en je moet een beleidskeuze wel met bewijs kunnen onderbouwen en niet met een sprong in het duister.

Briljante laatste "bewijsvoering". Het aantal mensen wat besmet raakte ging inderdaad door het dak, maar de ziekenhuisopnames liepen niet naar dezelfde extremen toe als eerder in de pandemie.
Bovendien waren het vooral ongevaccineerden die in de ziekenhuizen terecht kwamen, en laat dat nu net de groep zijn die niet zo makkelijk aan een corona-pas kwam.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 12:28

elbert schreef:Over kulargumenten gesproken: de officiele reden voor de coronapas is dit: "Het coronatoegangsbewijs is een vooralsnog tijdelijke maatregel die door de rijksoverheid als een belangrijk onderdeel wordt gezien om het aantal besmettingen tijdens de coronapandemie beperkter te houden."
Dit is gebaseerd op deze uitspraak van toenmalig minister de Jonge: "Coronatoegangsbewijzen kunnen volgens hem een belangrijke rol spelen bij het terugdringen van de besmettingen."
Ook hier weer het woord: "besmettingen".
De gedachte hierachter was: die coronapas voorkomt dat het aantal besmettingen oploopt en als gevolg daarvan zal het aantal ziekenhuisopnames ook niet teveel oplopen.
Die hele redenatie klopte dus niet, want de coronapas voorkwam geen besmettingen en als gevolg daarvan had het ook geen effect op het aantal ziekenhuisopnames.
Dat het aantal ziekenhuisopnames niet de pan uitrees, kan je toeschrijven aan het feit dat mensen gevaccineerd waren of dat ze de ziekte al hadden doorgemaakt (zoals ik), maar niet omdat de coronapas nou zo'n doorslaand succes was. Want dat was het niet.

Je moet dus goed onderscheid maken tussen het succes van de vaccinatie (of natuurlijk opgebouwde weerstand) en het succes van de coronapas. Want die hebben maar uiterst weinig met elkaar te maken.

Het klopt dat dat de bedoeling was. En als je de grote coronapiek vergelijkt met de piek in landen waar een dergelijk systeem niet bestond krijg je vrij sterk de indruk dat het gewerkt heeft.
Dat er vooraf dingen niet heel helder gecommuniceerd waren ben ik wel met je eens, maar om eerlijk te zijn zie ik nog steeds de onjuistheden in de communicatie niet.
Afgezien van de avondklok heb ik nog steeds de indruk dat op ieder moment met de best beschikbare info het best beschikbare besluit genomen is.
Daarnaast: de piek was al opgestart voordat de QR-code effect kon hebben, dus wederom: nonsens.

Daarnaast: als ik in mijn toenmalig dorp keek waren de kerken al weer volledig opgestart (wat in dat specifieke geval een super-spread event was), waar niemand om een code gevraagd werd (en vrijwel niemand gevaccineerd was.

Als je dat vergeleek met het Amsterdam Dance Event qua besmettingsaantallen krijg je toch (wederom) de indruk dat het coronabewijs prima gefunctioneerd heeft.

En als de keuze nu zou zijn: weer in een lockdown, of de QR-code vna stal halen wet ik wel welke mogelijkheid ik zou kiezen als ik die verantwoordelijkheid had.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 12:30

lammetje schreef:Ja facebook, natuurlijk haal ik daar mijn informatie vandaan, via via, van horen zeggen. ](*,) Jammer dat je meteen als ongeloofwaardig wordt weggezet. En nee niet van horen zeggen, maar als je iets uit de eerste hand hoort, zelf face to face gesproken hebt met bepaalde zorgverleners. En dat bedoel ik dus met: 'geen zin meer om me te verantwoorden.'

Ik hoop niet dat je het heel erg vindt als ik de meeste van je voorbeelden onder de noemer "sterk verhaal met kleine kern van waarheid" schaar?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 20 sep 2022 12:34

Marnix schreef:Klopt deels wel maar als het wel helpt om de ziekenhuizen die zwaar onder druk stonden te ontlasten heeft het dus wel een groot nut, ook al is dat iets anders dan beoogd was. En daarnaast is de vraag waarom het niet zo goed werkte ook wel deels verklaarbaar door het gedrag van mensen. Mogen we niet naar de kroeg? Dan bouwen we wel onze eigen feestjes. Een flink deel van de niet gevaccineerden zat ook wel in een wereld van fabels en verzonnen complotten of in “ach het is maar een griepje dus we gaan ons niets van maatregelen aantrekken” en dat speelt wel mee in hoe goed het werkte. Vraag is in hoeverre je dat moet meewegen.
Het punt is dus dat nergens aangetoond is dat het werkte. Zo moeilijk is het toch niet om te onderscheiden wat wel en niet werkt? Van vaccinatie weten we dat het helpt om ziekenhuisopnames te voorkomen.
Van de coronapas is niet aangetoond dat die het aantal besmettingen heeft verlaagd en is dus ook niet aangetoond dat het helpt om ziekenhuisopnames te voorkomen. Dat is des te meer zo, omdat die coronapas niet overal toegepast is (gelukkig niet). We gingen zonder coronapas naar de supermarkt, naar familie en naar de kerk. Daar zullen vast besmettingen van gekomen zijn (net als trouwens in gelegenheden met de coronapas), maar dat vind ik te verkiezen boven nog meer beknotting van vrijheden.
Marnix schreef:Nogmaals, ik hoop dat het niet nodig is maar ik snap ook wel dat de ondernemers (en veel burgers) zeggen: liever een qr-code dan een complete lockdown voor iedereen. En dat zou weer een afweging kunnen worden, als er gekke dingen met het virus gebeuren.
Ondernemers zullen eerder een qr code accepteren als dat voorkomt dat ze helemaal niet meer open mogen. Voor die ondernemer doet het aantal besmettingen/ziekenhuisopnamen er niet toe, maar wel hun eigen zaak en inkomsten. Als je mensen maar genoeg onder druk zet, dan gaan ze dingen accepteren die ingaan tegen hun waardesysteem, omdat ze ook andere meer basale belangen hebben. Het lijkt me weinig gezond om dat als uitgangspunt te nemen voor beleid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 12:54

elbert schreef:Het punt is dus dat nergens aangetoond is dat het werkte. Zo moeilijk is het toch niet om te onderscheiden wat wel en niet werkt? Van vaccinatie weten we dat het helpt om ziekenhuisopnames te voorkomen.
Van de coronapas is niet aangetoond dat die het aantal besmettingen heeft verlaagd en is dus ook niet aangetoond dat het helpt om ziekenhuisopnames te voorkomen. Dat is des te meer zo, omdat die coronapas niet overal toegepast is (gelukkig niet). We gingen zonder coronapas naar de supermarkt, naar familie en naar de kerk. Daar zullen vast besmettingen van gekomen zijn (net als trouwens in gelegenheden met de coronapas), maar dat vind ik te verkiezen boven nog meer beknotting van vrijheden.
Ondernemers zullen eerder een qr code accepteren als dat voorkomt dat ze helemaal niet meer open mogen. Voor die ondernemer doet het aantal besmettingen/ziekenhuisopnamen er niet toe, maar wel hun eigen zaak en inkomsten. Als je mensen maar genoeg onder druk zet, dan gaan ze dingen accepteren die ingaan tegen hun waardesysteem, omdat ze ook andere meer basale belangen hebben. Het lijkt me weinig gezond om dat als uitgangspunt te nemen voor beleid.

Maar waarom gaat een coronapas tegen een waardesysteem in? Dan gaat een algehele sluiting, waarbij de gevaccineerde moet wachten tot het ook voor de ongevaccineerde weer veilig is, meer tegen mijn principes, rechtvaardigheidsgevoel, normen en waarden in.
Het klinkt een beetje als: "omdat ik geen QR-code heb ga jij ook maar lekker thuis zitten".
Een soort omgekeerde solidariteit waar ik principieel meer moeite mee heb dan met het systeem zoals het er was.
De redenen dat het onmogelijk is aan te geven of een coronapas gewerkt heeft is dat veel mensen die de pas niet hadden alsnog gewoon blij elkaar op de koffie, in de kerk en in de supermarkt zaten enerzijds, en het gegeven dat er geen zinnige nulmeting te doen was anderzijds.

Aangezien de besmettingen ontploften (wat al préQR speelde) krijg je de indruk dat het qua besmettingsaantallen niet heel veel hielp (al denk ik dat het gegeven dat heel veel zaken ook coronapasloos openden ook meespeelde), maar als je zag dat de ziekenhuisopnames en de mortaliteit niet zo explosief meegroeide, en daarbij het aantal niet gevaccineerden het leeuwendeel van de ziekenhuisopnames voor hun rekening namen (mensen die toch al moeite hadden om dat groene vinkje te scoren) krijg je toch de indruk dat het wél nuttig is geweest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 20 sep 2022 13:54

ajl schreef:Op welke wijze houdt voeding verband met menstruatie? het enige dat ik weet is dat ondergewicht en overgewicht een rol spelen bij het wel/niet krijgen van een eisprong en dus menstruatie. Dat je door voeding een andere cyclus kan krijgen is mij niet bekend.


Dat is bij veel mensen niet bekend. Voeding en cyclus, Google is je beste vriend.
Met voeding kun je nog zoveel meer, net zoals met ademhaling, ook allemaal wappie onzin waarschijnlijk, van Facebook.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 20 sep 2022 13:59

StillAwake schreef:Maar waarom gaat een coronapas tegen een waardesysteem in? Dan gaat een algehele sluiting, waarbij de gevaccineerde moet wachten tot het ook voor de ongevaccineerde weer veilig is, meer tegen mijn principes, rechtvaardigheidsgevoel, normen en waarden in.
Het klinkt een beetje als: "omdat ik geen QR-code heb ga jij ook maar lekker thuis zitten".
Vals dilemma. De gevaccineerde hoefde niet te wachten en de ongevaccineerde had zijn eigen verantwoordelijkheid. Dus je waardensysteem is niet gecompromitteerd door de afwezigheid van een coronapas, wel door het bestaan ervan waarbij het kabinet een prisoners dilemma (en dus tweedracht in de samenleving) heeft geintroduceerd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 14:58

elbert schreef:Vals dilemma. De gevaccineerde hoefde niet te wachten en de ongevaccineerde had zijn eigen verantwoordelijkheid. Dus je waardensysteem is niet gecompromitteerd door de afwezigheid van een coronapas, wel door het bestaan ervan waarbij het kabinet een prisoners dilemma (en dus tweedracht in de samenleving) heeft geintroduceerd.

Tja, op die manier had je gewoon alles kunnen openlaten.
Maar het was vrijwel iedereen op dat moment duidelijk dat je dingen toch in etappes moest doen.

Mensen die echt aan de maatregelen onderdoor gingen konden dus door een test te doen of een vaccin te halen weer aan de maatschappij deelnemen.
Gevacccineerden werd het daarbij iets makkelijker gemaakt (want zo heel prettig was die PCR-test niet), maar iedereen had de mogelijkheid weer een restaurant, theater, sportwedstrijd of café te bezoeken.
En mensen die het nog niet aandurfden, zich niet wilden laten vaccineren of die geen zin hadden in de tests konden nog een poosje wachten, maar dat was een eigen keuze.

Overigens wel grappig dat jij meent in te kunnen vullen hoe mijn waardensysteem in elkaar steekt.
Met je eens dat het fijner zou zijn geweest als er uberhaupt geen corona was, maar helaas, dat was een feit.
Persoonlijk zou ik meer moeite hebben met een maatschappij die iedereen uitsluit omdat sommigen een prik geweigerd hebben, dan een maatschappij waar iedereen zelf mag weten wat hij of zij kiest, maar waarbij een keuze wél gevolgen heeft. Dus het systeem van vóór de coronapas bracht mij meer in conflict met mijn normen en waarden dan het systeem tijdens de coronapas.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 20 sep 2022 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 15:02

lammetje schreef:Dat is bij veel mensen niet bekend. Voeding en cyclus, Google is je beste vriend.
Met voeding kun je nog zoveel meer, net zoals met ademhaling, ook allemaal wappie onzin waarschijnlijk, van Facebook.

Je probeert je er een beetje uit te kletsen, want je insinueerde dat het door vaccinatie kwam.
Sterker nog, je claimde dat het onwaarschijnlijk was dat het door voeding kwam, en nu ga je juist dat lopen verdedigen...

Je geloofwaardigheid op dit forum is er de laatste posts niet groter op geworden ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten