Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 25 mar 2020 22:19

Ik kwam dit getuigenis tegen en ik wil het u graag doorgeven om na te denken.

Julian Urban 38 jaar, Doctor in Lombardije, Italië:

CORONA - MIJN LEVEN IS GEBROKEN EN GEHEELD.....

‘Nooit in mijn donkerste nachtmerries heb ik gedacht dat ik kon zien en ervaren wat er hier in ons ziekenhuis al drie weken aan de hand is. De nachtmerrie stroomt, de rivier wordt groter en groter. In het begin kwamen er slechts enkele zieken aan, toen tientallen en dan honderden en nu zijn we geen doktoren meer, maar we zijn sorteerders aan de lopende band geworden en we beslissen wie er mag leven en wie naar huis moet worden gestuurd om te sterven, zelfs als al deze mensen Italiaanse belastingen hebben betaald, hun leven lang.

Tot twee weken geleden waren mijn collega's en ik atheïst; het was normaal omdat we artsen zijn en we leerden dat wetenschap de aanwezigheid van God uitsluit. Ik lachte altijd als mijn ouders naar de kerk gingen.

Negen dagen geleden kwam er een voorganger van 75 jaar bij ons op de IC; hij was een aardige man, had ernstige ademhalingsproblemen, maar had een Bijbel bij zich en hij maakte indruk op ons omdat hij die aan de stervenden voorlas en hen troostte en hun hand vast hield. We waren allemaal vermoeide, ontmoedigde dokters, psychisch en fysiek volledig op, toen we tijd hadden om naar hem te luisteren.

We moeten nu toegeven: als mens hebben we onze grenzen bereikt, we kunnen niet meer doen dan wat we nu doen en toch sterven er elke dag meer mensen. En we zijn uitgeput, we hebben inmiddels twee collega's die zijn overleden en anderen zijn besmet. We realiseerden ons dat waar wat de mens kan doen de limiet bereikt is, we God nodig hebben! Nu vragen we Hem om hulp als we een paar vrije minuten hebben, praten met elkaar en we kunnen niet geloven dat we als overtuigde atheïsten nu elke dag op zoek zijn naar onze vrede en de Heer vragen ons te helpen weerstand te bieden zodat we voor de zieken kunnen zorgen.

Gisteren stierf de 75-jarige voorganger. Ondanks het feit dat er hier in de drie weken meer dan 120 doden vielen en we allemaal uitgeput waren, ondanks zijn eigen omstandigheden en onze moeilijkheden, is hij erin geslaagd om ons een VREDE te brengen die we niet meer verwacht hadden ooit te vinden.

De voorganger is naar onze Heer gegaan en binnenkort zullen we hem ook volgen als deze situatie zo doorgaat.

Ik ben zes dagen niet thuis geweest, ik weet niet wanneer ik de laatste keer heb gegeten en ik besef mijn waardeloosheid op deze aarde en ik wil mijn laatste adem benutten om anderen te helpen.

Ik ben GELUKKIG dat ik tot God ben teruggekeerd terwijl ik omringd ben door het lijden en de dood van mijn medemensen ".

Getuigenis verzameld door: Gianni Giardinelli

bron: website van evangelist van dooijeweert.com
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 25 mar 2020 23:24

bovenstaande is natuurlijk een prachtig verhaal, maar berust op een fake bericht, uitgezocht door een journalist.
Dit is inmiddels doorgegeven al aan broeder van Dooijeweert

Sowieso is er zeer veel nep nieuws momenteel rondom de Corona crisis....
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 25 mar 2020 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2020 23:25

Chaya schreef:Nee dat is niet waar!!
Het ging over de openheid die de moslim betracht, tegen mensen die niet in Allah geloven.
Durven wij dat ook? DAT is het punt!


Een prima punt. Die openheid is belangrijk. En mensen zullen vragen: Jij gelooft, waarom gebeurt dit? Het antwoord is alleen wel het belangrijk. Je kan dan zeggen: het is een straf op de zonde. Mensen vergeten God en Hij straft ze. Of zeggen: ik heb gezondigd. Maar waarom heeft de een dan wel corona en de ander niet? Sterven er relatief veel oude mensen en zijn wij (nu nog) gezond? Zit het antwoord in schuld en straf? Je kan ook zeggen: alle ellende en dood en dus ook dit virus zijn uiteindelijk het gevolg van de zondeval, waarbij de mens zonder God verder wilde. Daardoor zit er een zinloosheid in de schepping en ziekte en dood vallen daaronder. Maar door Jezus Christus is er vrijheid, verlossing. Wat niet wil zeggen dat je niet ziek kan worden. We sterven allemaal een keer. Maar door Hem is de dood niet het einde. Hij werkt toe naar een nieuwe wereld waarin er geen angst, ziekte en dood meer is. Dat geeft rust en vertrouwen. God laat het kwade meewerken ten goede. Dat houdt niet in dat Hij het kwade wil maar dat Hij goed en liefdevol is. Ik geloof niet in een God die dreigt met dood en ziekte en straf, zeker niet naar Zijn kinderen... maar ook niet naar wie (nog) niet geloven. Die zonden kwamen op Jezus Christus zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. We hebben een genadige God. Daar mogen we mensen op wijzen en deze tijd biedt daar mogelijkheden voor. God wil niet dat mensen verloren gaan maar gered worden.

En jammer dat deze situatie zelfs leidt tot geestelijk nepnieuws (waar je niets aan kan doen trouwens Chaya). Maar dat God dir wel kan gebruiken om mensen over Hem te vertellen (wat iets anders is dan dat Hij daarom de pandemie zou hebben gestuurd) kom je op meer plaatsen tegen. Er ontstaan in deze tijd prachtige initiatieven zoals Samen Geloven en Niet Alleen waar vaak een getuigenis van uitgaat. En ook op kleinere schaal, in buurten bijvoorbeeld, waar christenen zich afvragen: hoe kan ik er in deze tijd zijn voor mensen die dat nodig hebben. Maar ook in hoe je als christen omgaat met de situatie, als je verwachtingsvol blijft vertrouwen op Hem. Dat roept ook vragen op en zet mensen aan het denken. Ik las dit artikel vorige week: “voor het eerst zou ik gelovig willen zijn”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/20/vo ... n-a3994444
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 25 mar 2020 23:42

Volgens een dominee in Werkendam is het de schuld van te lang computerende kinderen dat er nu Corona is.

Dat dat verhaal van die Italianse arts verzonnen is , lees je er al direct doorheen. Net propaganda
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 00:05

MoesTuin schreef:bovenstaande is natuurlijk een prachtig verhaal, maar berust op een fake bericht, uitgezocht door een journalist.
Dit is inmiddels doorgegeven al aan broeder van Dooijeweert

Sowieso is er zeer veel nep nieuws momenteel rondom de Corona crisis....


Maar wel weer typisch om dit soort ellende te proberen te gebruiken om zieltjes te winnen. Ik voel er niets meer voor dat diepe walging en verachting voor degene die dit verhaal verzonnen heeft. Zie je dit atheïsten doen? Verhalen verzinnen over zogenaamd overtuigde christenen bij wie tijdens dit soort rampen met eindeloos menselijk leed eindelijk de schellen van de ogen vallen en ze zien dat hun geloof op niets rust? Nee! Want atheïsten zijn er niet op uit om meer mensen atheïst te maken.

De ramp is toch al niet te overzien; kan hij alsjeblieft niet ook nog eens voor het evangelisatie-karretje worden gespannen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 00:09

K80 schreef:Volgens een dominee in Werkendam is het de schuld van te lang computerende kinderen dat er nu Corona is.

Dat dat verhaal van die Italianse arts verzonnen is , lees je er al direct doorheen. Net propaganda


Ja, de regel dat hij atheïst is omdat wetenschap/universitaire opleiding dat nu eenmaal oplegt, dat deed het 'm voor mij. Dat had misschien gewerkt als het een ander land dan Italië was geweest waar ongeveer 75% van de mensen christelijk is.

Niet dat het uitmaakt. Mensen die het willen geloven zullen toch wel zeggen "maar het gaat om de boodschap!" en negeren dan maar dat het gewoon verzonnen is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor henkie » 26 mar 2020 00:10

MoesTuin schreef:bovenstaande is natuurlijk een prachtig verhaal, maar berust op een fake bericht, uitgezocht door een journalist.
Dit is inmiddels doorgegeven al aan broeder van Dooijeweert

Sowieso is er zeer veel nep nieuws momenteel rondom de Corona crisis....


Ik zie inderdaad dat enkele media het verhaal hebben verwijderd.Waar staat het artikel waarin het is uitgezocht? Kan het helaas niet vinden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 01:01

henkie schreef:Ik zie inderdaad dat enkele media het verhaal hebben verwijderd.Waar staat het artikel waarin het is uitgezocht? Kan het helaas niet vinden.


Nou, om te beginnen volgt het al het geijkte stramien van de christelijke propaganda.

1) Er wordt een naam/details gebruikt om vertrouwen te wekken, maar bij nader onderzoek blijkt deze persoon niet te bestaan.
2) Het thema "no atheists in foxholes" is ook al zo oud als de wereld.
3) Je bent atheïst als je wetenschapper/hoog opgeleid bent. Wetenschap is immers de vijand van het christendom, dat weet iedere christen
4) Ze spotten zelfs met gelovigen (in dit geval de ouders)
5) Dan gebeurt er iets (in dit geval de oude man met de Bijbel) waardoor ze van Saul in Paul veranderen

Dan nog een naam want namen wekken vertrouwen. Gianni Giardinelli . Nu weet ik niet hoeveel Gianni Giardinelli's er zijn, maar ik vind wel een instagram-account en website. De man is artiest/acteur, zo te zien.

Stampvol feelgood want Jezus regeert! Namen wekken vertrouwen zolang je ze maar niet googlet, en de wetenschap is de vijand, maar onze God is de beste! Standaardwerk.

Wat mij altijd verbaast is dat christenen hun kritische vermogen geheel lijken te verliezen wanneer ze zoiets zien. En de harteloosheid. 7500 doden in Italië, vandaag alleen al bijna 700, en er zullen er ongetwijfeld nog heel veel volgen. Dat er dan mensen zijn die denken "Hoe kan ik dit het beste gebruiken om mijn doel te bereiken" vind ik werkelijk waar onuitstaanbaar.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 26 mar 2020 01:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 01:15

Terwijl het aantal besmettingen in de VS nog om de 2 dagen verdubbelt, denkt Trump er al aan om rond Pasen de boel weer open te gooien. Hij heeft immers een verkiezing te winnen en daar heeft hij een ronkende economie voor nodig.

Hier een interactieve grafiek van epidemologen waarin je het effect van de maatregelen per periode kunt simuleren. Pasen is over 18 dagen en als je dat invult, zie je een piek van 23 MILJOEN besmettingen. Op veel plaatsen staan de ziekenhuizen al op instorten en worden overledenen tijdelijk opgeslagen in gekoelde vrachtwagens omdat het mortuarium geen plaats meer heeft.

Zet je de schuifknop op 35 dagen, dus tot eind april, dan zijn er nog steeds 8,6 miljoen besmettingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2020 07:29

Mortlach schreef:Nou, om te beginnen volgt het al het geijkte stramien van de christelijke propaganda.

1) Er wordt een naam/details gebruikt om vertrouwen te wekken, maar bij nader onderzoek blijkt deze persoon niet te bestaan.
2) Het thema "no atheists in foxholes" is ook al zo oud als de wereld.
3) Je bent atheïst als je wetenschapper/hoog opgeleid bent. Wetenschap is immers de vijand van het christendom, dat weet iedere christen
4) Ze spotten zelfs met gelovigen (in dit geval de ouders)
5) Dan gebeurt er iets (in dit geval de oude man met de Bijbel) waardoor ze van Saul in Paul veranderen

Dan nog een naam want namen wekken vertrouwen. Gianni Giardinelli . Nu weet ik niet hoeveel Gianni Giardinelli's er zijn, maar ik vind wel een instagram-account en website. De man is artiest/acteur, zo te zien.

Stampvol feelgood want Jezus regeert! Namen wekken vertrouwen zolang je ze maar niet googlet, en de wetenschap is de vijand, maar onze God is de beste! Standaardwerk.

Wat mij altijd verbaast is dat christenen hun kritische vermogen geheel lijken te verliezen wanneer ze zoiets zien. En de harteloosheid. 7500 doden in Italië, vandaag alleen al bijna 700, en er zullen er ongetwijfeld nog heel veel volgen. Dat er dan mensen zijn die denken "Hoe kan ik dit het beste gebruiken om mijn doel te bereiken" vind ik werkelijk waar onuitstaanbaar.


Ik heb zelden eerder van dit soort christelijk fakenews gezien. Je doet nu alsof het hele internet er vol mee staat. Het is triest dat iemand zoiets doet (wat de motivatie is weet ik niet). Maar dat iemand in eerste instantie niet ziet dat het fake news is weer niet zo heel raar. Ik had het in eerste instantie ook niet gezien. Wel
makkelijk om op basis van 1 zo’n bericht het christendom aan te vallen als je niet gelooft he...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor henkie » 26 mar 2020 09:49

Mortlach schreef:Nou, om te beginnen volgt het al het geijkte stramien van de christelijke propaganda.


Ik geloof best dat het nep is hoor. Daarom hebben we het ook niet geplaatst ;-) Maar ben benieuwd of er een artikel over geweest is.

Wat mij altijd verbaast is dat christenen hun kritische vermogen geheel lijken te verliezen wanneer ze zoiets zien. En de harteloosheid. 7500 doden in Italië, vandaag alleen al bijna 700, en er zullen er ongetwijfeld nog heel veel volgen. Dat er dan mensen zijn die denken "Hoe kan ik dit het beste gebruiken om mijn doel te bereiken" vind ik werkelijk waar onuitstaanbaar.


Volgens mij sla je een beetje door, Mortlach. Jij bent universitair opgeleid, stelt dus overal vragen bij en struint de hele dag de media af. Het is niet voor iedereen zo snel duidelijk dat iets een hoax is.

Dat er dan mensen zijn die denken "Hoe kan ik dit het beste gebruiken om mijn doel te bereiken" vind ik werkelijk waar onuitstaanbaar.

Dat denkt dan ook waarschijnlijk niemand...op de maker van het bericht na. Tenzij diegene juist weer wil dat christenen als de bron worden gezien en ze in een kwaad daglicht wil stellen ;-) Enfin, we weten het niet.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor henkie » 26 mar 2020 09:52

K80 schreef:Volgens een dominee in Werkendam is het de schuld van te lang computerende kinderen dat er nu Corona is.


Dat iemand die nog nooit een kerk vanbinnen heeft gezien die woorden zo interpreteert, daar kan ik inkomen. Maar ik begreep dat je een kerkelijke achtergrond hebt en dan weet je toch hoe dit bedoelt is?

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 26 mar 2020 12:28

henkie schreef:Dat iemand die nog nooit een kerk vanbinnen heeft gezien die woorden zo interpreteert, daar kan ik inkomen. Maar ik begreep dat je een kerkelijke achtergrond hebt en dan weet je toch hoe dit bedoelt is?



Kom op, het is toch van de gekke om met zo'n brief kinderen schuldgevoelens aan te praten?
Niet gek dat onkerkelijk Nederland de vloer er mee aanheeft.

Heb het ons ma ook nog eens laten lezen, ondanks dat die twee keer per zondag in de kerk zit, vond ze dit ook te ver gaan.
Wellicht is ze niet zwaar genoeg om dit normaal te vinden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 26 mar 2020 12:40

Mortlach schreef:Maar wel weer typisch om dit soort ellende te proberen te gebruiken om zieltjes te winnen. Ik voel er niets meer voor dat diepe walging en verachting voor degene die dit verhaal verzonnen heeft. Zie je dit atheïsten doen? Verhalen verzinnen over zogenaamd overtuigde christenen bij wie tijdens dit soort rampen met eindeloos menselijk leed eindelijk de schellen van de ogen vallen en ze zien dat hun geloof op niets rust? Nee! Want atheïsten zijn er niet op uit om meer mensen atheïst te maken.

De ramp is toch al niet te overzien; kan hij alsjeblieft niet ook nog eens voor het evangelisatie-karretje worden gespannen?



=D> =D> =D>
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 26 mar 2020 12:42

Mortlach schreef:Ja, de regel dat hij atheïst is omdat wetenschap/universitaire opleiding dat nu eenmaal oplegt, dat deed het 'm voor mij. Dat had misschien gewerkt als het een ander land dan Italië was geweest waar ongeveer 75% van de mensen christelijk is.


Ook duidelijk reformatorische gemaakt door voorganger te schrijven.
Duidelijk dat er in Italië priesters lopen.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten