Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2022 14:39

Veel mensen, met of zonder QR, kunnen nog steeds niet naar restaurants of dierentuinen. Omdat ze geen geld hebben.

Ik ben benieuwd of degenen, die zo hard hebben zitten gillen dat QR een tweedeling veroorzaakt, nu ook net zo hard gaan gillen tegen de tweedeling op basis van armoede.

Ik denk het niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2022 15:00

Optimatus schreef:Veel mensen, met of zonder QR, kunnen nog steeds niet naar restaurants of dierentuinen. Omdat ze geen geld hebben.

Ik ben benieuwd of degenen, die zo hard hebben zitten gillen dat QR een tweedeling veroorzaakt, nu ook net zo hard gaan gillen tegen de tweedeling op basis van armoede.

Ik denk het niet.


Op zich is dat niet een probleem dat je als individu kan oplossen. Je kan prima betrokken zijn bij de maatschappij en tegen QR-code zijn omdat dat je buitensluit zonder vervolgens het armoedeprobleem op te lossen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2022 16:16

Wat evident is, is dat degenen die week in, week uit liepen te gillen over "uitsluiting" geen vinger uitsteken om uitsluiting tegen te gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2022 16:49

Optimatus schreef:Wat evident is, is dat degenen die week in, week uit liepen te gillen over "uitsluiting" geen vinger uitsteken om uitsluiting tegen te gaan.


Ik weet niet op wie je doelt. Ik ken mensen die het verschrikkelijk vinden als iets hen treft maar er maling aan hebben als iets een ander treft. En ik ken ook mensen die fel tegen 2g / 3g waren en ook heel veel vingers uitsteken om uitsluiting, armoede etcetera bij anderen tegen te gaan. Er zaten wappies bij maar net zo goed mensen die goed over de dingen nadachten, mensen die weinig om anderen geven en mensen die dat juist wel doen, mensen met slechte argumenten en met goede. Dus ook op dit punt is het totaal zinloos om te gaan generaliseren en de mensen die tegen uitsluiten op basis van vaccinatiestatus waren op één grote hoop te gooien alsof ze dus ook wel allemaal totaal geen moeite hebben met andere vormen van uitsluiting. Ook zo kan je nodeloos polariseren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 21 feb 2022 17:00

Optimatus schreef:Veel mensen, met of zonder QR, kunnen nog steeds niet naar restaurants of dierentuinen. Omdat ze geen geld hebben.



deze zaken hebben geen verband met elkaar, de QR heeft niets met besteedbaar geld te maken.
Ook voor, en na corona zullen er altijd mensen zijn die niet naar restaurant of andere geldkostende tijdsbesteding kúnnen wegens geldgebrek.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2022 17:07

hans0166 schreef:deze zaken hebben geen verband met elkaar, de QR heeft niets met besteedbaar geld te maken.
Ook voor, en na corona zullen er altijd mensen zijn die niet naar restaurant of andere geldkostende tijdsbesteding kúnnen wegens geldgebrek.


Ik koester ook niet de illusie, dat degenen die over "tweedeling" liepen te gillen, eveneens tegen andere tweedelingen ageren. Een zeker egocentrisme was evident.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2022 20:46

Optimatus schreef:Ik koester ook niet de illusie, dat degenen die over "tweedeling" liepen te gillen, eveneens tegen andere tweedelingen ageren. Een zeker egocentrisme was evident.


Dat geldt ook voor mensen die groot voorstander van de tweedeling waren, die kunnen minstens zo goed een egoistisch motief gehad hebben dus ik snap je eerste opmerking niet zo goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 21 feb 2022 21:27

Lalage schreef:(...)de kans blijft klein voor jonge, gezonde mensen, maar het zijn juist jonge vrouwen die het post-covidsyndroom oplopen. Daar ben ik zelf angstiger voor dan om in het ziekenhuis te komen. Vaccinatie is de eenvoudigste manier om het risico daarop te verkleinen.

Hoe ging het ook alweer?

Een mens lijdt vaak het meest
Door 't lijden dat hij vreest
Maar wat niet op komt dagen
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Overigens ontken ik niet dat post-covid heel vervelend kan zijn. Ik hoor ook die verhalen. Zelf ben ik al wekenlang licht in het hoofd wat maar heel langzaam lijkt te verbeteren. Nu wil ik dat niet onder long covid scharen, maar feit blijft dat het een gevolg ervan is wat danig belemmerend is in mijn dagelijkse bezigheden. Maar ach.. als dat alles is.

Dit soort bijwerkingen komen trouwens ook voor na vaccinatie. En vaccinatie voorkomt covid niet. Dus ook long covid niet. Ter info, dus niet doen alsof vaccinatie 'een eenvoudig' redmiddel hier tegen is.

Marnix schreef:Dat geldt ook voor mensen die groot voorstander van de tweedeling waren, die kunnen minstens zo goed een egoistisch motief gehad hebben dus ik snap je eerste opmerking niet zo goed.


Ik ook niet. Wat heeft de dierentuin niet kunnen betalen te maken met het voor, dan wel tegen een QR zijn? :-k
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2022 23:14

Dorpeling schreef:Hoe ging het ook alweer?

Een mens lijdt vaak het meest
Door 't lijden dat hij vreest
Maar wat niet op komt dagen
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Overigens ontken ik niet dat post-covid heel vervelend kan zijn. Ik hoor ook die verhalen. Zelf ben ik al wekenlang licht in het hoofd wat maar heel langzaam lijkt te verbeteren. Nu wil ik dat niet onder long covid scharen, maar feit blijft dat het een gevolg ervan is wat danig belemmerend is in mijn dagelijkse bezigheden. Maar ach.. als dat alles is.


Dan valt het inderdaad wel mee. Als je na een jaar nog steeds niet full time werkt en constant tegen je grenzen aanloopt is dat wel anders. En dat zijn er wel best wel wat in mij in omgeving. het gedichtje is dan mooi maar het punt was dat dat lijden voor een flinke groep mensen wel op is komen dagen. En als toen al een vaccin was geweest die die kans flink zou verkleinen zouden ze zich nog geen seconde bedenken.

Dit soort bijwerkingen komen trouwens ook voor na vaccinatie. En vaccinatie voorkomt covid niet. Dus ook long covid niet. Ter info, dus niet doen alsof vaccinatie 'een eenvoudig' redmiddel hier tegen is.


Het vaccin voorkomt covid wel. Niet altijd maar voor een deel wel. En voor een groter dee voorkomt het ernstig ziek worden.
En de kans op long covid is ook veel kleiner. Dat is allemaal uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en wordt bevestigd door de medische experts dus als je hier roept dat dat niet zo is omdat gevaccineerden nog steeds een (kleinere) kans hebben om besmet te raken, in het ziekenhuis te komen, te overlijden of lomg covid te krijgen hou je alleen maar jezelf voor de gek. Dat is net zoiets als roepen: ik ken iemand die nooit heeft gerookt en longkanker heeft gekregen dus niet roken / stoppen met roken heeft duidelijk geen zin. :roll:


Ik ook niet. Wat heeft de dierentuin niet kunnen betalen te maken met het voor, dan wel tegen een QR zijn? :-k


Geen idee nee. Nou ja vrijdag vervallen ongeveer alle qr-beperkingen toch? Dat is fijn!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2022 11:15

Vaccinatie voorkomt corona echt niet. Ja, het verloopt minder heftig misschien maar het bijzondere is dat de meeste long covid patiënten corona niet eens heftig hebben gehad. Ik bedoel, na ic opname langdurig revalideren lijkt me logisch. Maar na een klein griepje langdurig klachten is wel bijzonder. Al blijf ik erbij dat het meestal mensen treft die voor het oog misschien heel sterk waren maar meestal wel een tekort hebben aan bepaalde vitaminen of langdurig stress hebben gehad. En ik weet van mensen die na vaccinatie corona kregen en inderdaad langdurig uitvallen. Het maakt de kans kleiner maar echt niet 0.

Over het geld, ja ik vind dat heel erg. Al vind ik voor ons gezin en uitje dierentuin ook niet te betalen, al heb ik best genoeg geld, niet daarvoor over.
Tis een hele andere discussie maar er zijn ook mensen die weinig te besteden hebben en die iets verkeerd doen. Sorry. Klinkt heel hard, maar hoeveel mensen zitten door eigen schuld in de schuldsanering? En hoeveel roken /drinken /eten/leven boven hun budget? Ik had laatst bekeken hoeveel wij op dit moment voor hypotheek kunnen krijgen, dat is veel. In mijn ogen te veel. Want je weet niet hoe je leven loopt. Natuurlijk is het voor starters niet anders, maar er zijn echt teveel mensen die boven hun financiële stand leven.

En ja, ik vind het vreselijk dat er kinderen zijn die zonder ontbijt naar school moeten. En dat in Nederland :shock: maar ik vraag me daarna ook wel heel kritisch af of dat echt nodig is. Zou graag eens meekijken wat ze aan hun financiële staat kunnen veranderen. Er wordt teveel uitgegeven aan rotzooi. Wat betreft speelgoed, verkeerd eten, drank, rookwaar... Maar goed, blijft een feit dat er teveel mensen zijn die er inderdaad niets aan kunnen doen (helemaal na de lockdown) en ik ben van mening dat die echt recht hebben op steun! Maar er moet wel heel goed gekeken worden waar het geld heengaat. Er zit nml een groep tussen die echt profiteurs zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2022 12:20

lammetje schreef:Vaccinatie voorkomt corona echt niet. Ja, het verloopt minder heftig misschien maar het bijzondere is dat de meeste long covid patiënten corona niet eens heftig hebben gehad. Ik bedoel, na ic opname langdurig revalideren lijkt me logisch. Maar na een klein griepje langdurig klachten is wel bijzonder. Al blijf ik erbij dat het meestal mensen treft die voor het oog misschien heel sterk waren maar meestal wel een tekort hebben aan bepaalde vitaminen of langdurig stress hebben gehad. En ik weet van mensen die na vaccinatie corona kregen en inderdaad langdurig uitvallen. Het maakt de kans kleiner maar echt niet 0.


Precies, dat zei ik. De kans om het te krijgen is iets kleiner (met deze variant) en de kans op ernstig ziek worden is flink kleiner en de kans op long covid is ook kleiner. Maar de kans is niet 0.

Over het geld, ja ik vind dat heel erg. Al vind ik voor ons gezin en uitje dierentuin ook niet te betalen, al heb ik best genoeg geld, niet daarvoor over.
Tis een hele andere discussie maar er zijn ook mensen die weinig te besteden hebben en die iets verkeerd doen. Sorry. Klinkt heel hard, maar hoeveel mensen zitten door eigen schuld in de schuldsanering? En hoeveel roken /drinken /eten/leven boven hun budget? Ik had laatst bekeken hoeveel wij op dit moment voor hypotheek kunnen krijgen, dat is veel. In mijn ogen te veel. Want je weet niet hoe je leven loopt. Natuurlijk is het voor starters niet anders, maar er zijn echt teveel mensen die boven hun financiële stand leven.

En ja, ik vind het vreselijk dat er kinderen zijn die zonder ontbijt naar school moeten. En dat in Nederland :shock: maar ik vraag me daarna ook wel heel kritisch af of dat echt nodig is. Zou graag eens meekijken wat ze aan hun financiële staat kunnen veranderen. Er wordt teveel uitgegeven aan rotzooi. Wat betreft speelgoed, verkeerd eten, drank, rookwaar... Maar goed, blijft een feit dat er teveel mensen zijn die er inderdaad niets aan kunnen doen (helemaal na de lockdown) en ik ben van mening dat die echt recht hebben op steun! Maar er moet wel heel goed gekeken worden waar het geld heengaat. Er zit nml een groep tussen die echt profiteurs zijn.


Allicht, maar het is wel wat ingewikkeld want juist arme mensen raken vaak verslaafd omdat ze weinig te doen / besteden hebben en omdat dat het enige is wat ze voldoening geeft zakken ze er juist steeds verder in weg. En dan kan je zeggen: "O wat dom, je hebt al niet zoveel en dan drink / rook je veel" en rationeel gezien heb je helemaal gelijk. Maar het probleem zit veel dieper, het is wel goed om dat te erkennen voordat er gekeken kan worden naar een oplossing.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Geerkk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2019 20:57

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Geerkk » 22 feb 2022 17:17

Ik geloof zeker dat vaccineren heeft geholpen om het aantal ziekenhuis opnames te verminderen. Maar als ik van mijn zwager hoor dat hij vorige week een ambulance moest bellen voor iemand met benauwdheidsklachten en de eerste vraag is van de ambulance verpleegkundige of diegene pas geboosterd is, voordat er een hartfilmpje is gemaakt, zegt dat wel wat. Ook helaas gehoord van een paar mensen die, kort nadat ze een booster gekregen hebben, plotseling zijn overleden. En nee, dat zijn geen verhalen die ik gehoord heb van de buurvrouw en die van haar nicht haar zwager o.i.d.
Of als ik hoor van zorgpersoneel die aangeven echt meer mensen met hartklachten, hartstilstanden, binnen te krijgen, geloof ik ook dat we voorzichtig moeten zijn om overal zomaar boosters in te drukken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2022 17:37

Geerkk schreef:Ik geloof zeker dat vaccineren heeft geholpen om het aantal ziekenhuis opnames te verminderen. Maar als ik van mijn zwager hoor dat hij vorige week een ambulance moest bellen voor iemand met benauwdheidsklachten en de eerste vraag is van de ambulance verpleegkundige of diegene pas geboosterd is, voordat er een hartfilmpje is gemaakt, zegt dat wel wat. Ook helaas gehoord van een paar mensen die, kort nadat ze een booster gekregen hebben, plotseling zijn overleden. En nee, dat zijn geen verhalen die ik gehoord heb van de buurvrouw en die van haar nicht haar zwager o.i.d.
Of als ik hoor van zorgpersoneel die aangeven echt meer mensen met hartklachten, hartstilstanden, binnen te krijgen, geloof ik ook dat we voorzichtig moeten zijn om overal zomaar boosters in te drukken.


Myocarditis / pericarditis zijn een zeldzame bijwerking van het vaccin, tot nu toe zijn er 231 meldingen van geweest bij Lareb. Overigens is het ook een bijwerking van corona zelf. Het is dan toch een logische vraag van die ambulancebroerder/ zuster of zo iemand recent is gevaccineerd, ook al komen deze bijwerkingen vooral bij jonge mannen voor.

Wat plotseling overlijden betreft, dat komt helaas regelmatig voor, ook voordat corona er was. Er is tot nu toe geen relatie gevonden tussen vaccinatie en plotseling overlijden. Ik denk ook wel dat als er nu iets met iemand gebeurd, sommigen dat wel heel snel aan de vaccins wijten. Gebeurde bijvoorbeeld ook toen er op het EK een Deense voetballer in elkaar zakte. Achteraf bleek hij helemaal niet gevaccineerd te zijn. Je moet dus wel oppassen met dat soort dingen, laten eerst de feiten maar goed onderzocht worden voor zover ze dat nog niet zijn.

Verder zie ik belangenverenigingen zoals de Hartstichting en Harteraad bijvoorbeeld nergens waarschuwen voor de vaccins, dat die een enorm gevaar zouden zijn. Wel waarschuwen ze voor corona zelf, door corona is heb je een verhoogde kans op hartproblemen. Een stuk hoger dan door het vaccin. Daar heb ik dan weer weinig over gehoord. En ik heb ook nog geen ziekenhuizen gezien die zeggen: We hebben sinds de vaccinaties opeens veel meer hartpatienten. Dat geeft wel te denken. In hoeverre zijn het dan feiten? Of is het vooral een gevoel?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Lalage » 22 feb 2022 18:12

Die toename van acute zorg (ik weet niet of die er is) zou ook kunnen komen doordat mensen terughoudender zijn met naar de huisarts gaan en door uitgestelde operaties.

Geerkk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2019 20:57

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Geerkk » 22 feb 2022 19:07

Marnix schreef:Myocarditis / pericarditis zijn een zeldzame bijwerking van het vaccin, tot nu toe zijn er 231 meldingen van geweest bij Lareb. Overigens is het ook een bijwerking van corona zelf. Het is dan toch een logische vraag van die ambulancebroerder/ zuster of zo iemand recent is gevaccineerd, ook al komen deze bijwerkingen vooral bij jonge mannen voor.

Wat plotseling overlijden betreft, dat komt helaas regelmatig voor, ook voordat corona er was. Er is tot nu toe geen relatie gevonden tussen vaccinatie en plotseling overlijden. Ik denk ook wel dat als er nu iets met iemand gebeurd, sommigen dat wel heel snel aan de vaccins wijten. Gebeurde bijvoorbeeld ook toen er op het EK een Deense voetballer in elkaar zakte. Achteraf bleek hij helemaal niet gevaccineerd te zijn. Je moet dus wel oppassen met dat soort dingen, laten eerst de feiten maar goed onderzocht worden voor zover ze dat nog niet zijn.

Verder zie ik belangenverenigingen zoals de Hartstichting en Harteraad bijvoorbeeld nergens waarschuwen voor de vaccins, dat die een enorm gevaar zouden zijn. Wel waarschuwen ze voor corona zelf, door corona is heb je een verhoogde kans op hartproblemen. Een stuk hoger dan door het vaccin. Daar heb ik dan weer weinig over gehoord. En ik heb ook nog geen ziekenhuizen gezien die zeggen: We hebben sinds de vaccinaties opeens veel meer hartpatienten. Dat geeft wel te denken. In hoeverre zijn het dan feiten? Of is het vooral een gevoel?


Als dat eigenlijk nooit voor zou komen, vind ik dat geen logische vraag, dat een ambulanceverpleegkundige daar naar vraagt. Zelfs voordat ze een hartfilmpje gaan maken. Logisch dat ze vragen of iemand bekend is met hartklachten o.i.d. Dat maakt wat uit. Maar als hartklachten een zeer zeldzame bijwerking zou zijn van een vaccin, is daarnaar vragen bijzonder.

En ja, er stierven zeker voor corona ook mensen plotseling. Maar deze sterfgevallen waren wel degelijk opvallend, een paar, in een paar dagen tijd en kort nadat ze een booster gekregen hadden. Van een weet ik dat ze geen onderzoek wilden, snap ik volkomen, want het geeft zo'n rompslomp bij al het verdriet wat er is.

En vanuit ziekenhuizen komen die berichten idd niet in het nieuws. Maar als ik hoor van een cardioloog die zegt dat ze zijn gestopt met turven hoeveel meer er op de poli komen met hartklachten, ook jongeren, kort na vaccineren. Als ik hoor van een ambulancemedewerker die zegt dat de leeftijd van meldingen van hartklachten geleidelijk zakte, net als dat de leeftijd van gevaccineerden zakte. (En nee, dat heb ik niet gelezen op internet, deze verhalen)
Maar ook als ik hoor van verschillende jonge meiden die een half jaar niet menstrueren, of langere tijd geen normale menstruatie hebben, denk ik echt dat het vaccin meer doet, als dat waarvoor het is bedoeld.

En nee, ik wijs vaccineren niet volledig af. Maar geloof echt wel dat er meer bijwerkingen zijn, als dat er gemeld zijn, ook sterfgevallen.
Vind het nu echt een beetje lijken, iedereen die overleden is aan of met corona, wordt als corona dode meegeteld. Ook mijn oma, die lichamelijk al op was. Maar als er mogelijk een verband is met vaccineren en overlijden, ja, dat gebeurde ook voor corona, dat kan bijna niet. En daar geloof ik niet meer in.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten