Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2020 14:02

naamloos schreef:Ja uiteraard. Als je alles van tevoren weet ... achteraf is makkelijk praten.
Bovendien was het prikje er nog niet dus de gok nemen was niet aan de orde.
Nou, ik heb er niet veel verstand van maar als ik hoor hoe verschillend mensen reageren op corona, dan zou het me niet verbazen als er ook verschillend gereageerd wordt op het vaccin.
Dat de 1 ernstiger ziek is dan de ander kan ik nog wel plaatsen, maar dat de ziekteverschijnselen zo varieren ... :-k
Bij een buikgriep heeft iedereen een toilet nodig, bij een verkoudheid een zakdoek enz. Maar bij corona is het ziektebeeld wisselender.

Onder normale omstandigheden zou het vaccin niet zo snel op de markt komen dus ik ben wat terughoudend.
En ik hoor toch niet tot de groep die als eerste of tweede aan de beurt is. Verder mogen van mij degene die het vaccin graag willen gerust voor. En als een prik nog zin zou hebben als je het al gehad hebt dan misschien ... ik weet het echt nog niet.


Dat onder normale omstandigheden een vaccin niet zo snel op de markt komt heeft hoofdzakelijk te maken met de impact. Als de impact van een ziekte vrij klein is er minder belang, minder geld, zijn er dus vervolgens veel minder mensen die eraan werken, krijg je ook minder prioriteit bij alle keuringen van de processen en dergelijke. Omdat het nu zo'n grote impact heeft is er ontzettend veel geld voor beschikbaar, werken er vele malen meer mensen aan het vaccin dan er ooit bij een vaccin is gebeurd. Plus dat er gelukkig nav de uitbraken van Sars en Mers al een hoop kennis over coronavirussen was. Het zijn geen normale omstandigheden en dan blijkt er ook mogelijk. En de experts (niet alleen de ontwikkelaars) geven aan het net zo veilig is als ieder ander vaccin, de gezondheidsraad die nieuwe medicijnen toetst hanteren dezelfde normen en procedure als altijd, het is als het op de markt komt uitgebreid getest. Dus ik geloof wel dat het veilig is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2020 14:18

Chaya schreef:Dat kun je wel zeggen ja. De huisarts ging ervan uit dat ik corona had, maar ik had niet de "klassieke" verschijnselen.
De lijst is daarna dan ook uitgebreid.

In het Parool stond in juni:
Het coronavirus komt in vele gedaanten. Sommigen krijgen een loopneus en anderen worden doodziek. Hoe kan dat? Het lijkt een macaber spel van genen, leefstijl, het afweersysteem, leefomstandigheden en onderliggende ziekten.

Ook is het niet persé gevaarlijk voor hoogbejaarden:
"Met een verkoudheid en wat koorts, zo hobbelde Piet van Treijen (103) uit Steenbergen in twee weken door zijn Covid-19 heen. Ja, hij was verzwakt, maar veel meer was het niet. Hij voelde zich al snel weer patent genoeg voor een jonge jenever. Ruim een eeuw oud en opgewassen tegen de potentieel dodelijke ziekte.
Een wonder?
Nee, want twee dagen eerder wandelde een vrouw van 102 in een fleurige blouse na een kort ziekbed het ziekenhuis in Capelle aan den IJssel uit."

Dus ik denk dat jouw vermoeden weleens kan kloppen, nl. dat niet iedereen evenveel profijt heeft van een inenting.
Bovendien zouden ze beter eerst kunnen onderzoeken of iemand al antistoffen heeft opgebouwd.


Dat lang niet alle ouderen heftige verschijnselen hebben is bekend. Ook daar hebben velen weinig last van het virus, de kans om er wel last van te hebben is alleen wel een stuk hoger dan bij jongeren. Of je dus individueel baat hebt bij een inenting is inderdaad de vraag. Misschien moet je helemaal ergens naartoe, krijg je een naald in je arm... en was het allemaal voor niks omdat je nooit last ervan gekregen zou hebben. Dat kan. En dat geldt voor alle vaccins. Polio? Mazelen? TBC? Etc? De kans is groot dat je er sowieso niet veel last van zou hebben gehad, of dat je er aan zou overlijden. Maar doordat er vaccins zijn en er een vaccinatieprogramma is gaan er geen mensen meer aan dood. En vroeger een heleboel. Als je naar het grotere plaatje kijkt zie je dat het veel mensenlevens redt. 100 jaar gelden gingen er meer dan 1300 mensen per jaar dood aan mazelen. Tegenwoordig niemand meer. Dan kan je zeggen: Tja, wie zegt dat ik het krijg en als ik het krijg dat ik er last van krijg? Maar iedere ouder die er een kind aan verloor zou willen dat er een vaccin was geweest. Als er een vaccin is wat voor 95% werkt (wat nu de prognose is) zou dat bij 95% van de 1.34 miljoen mensen het leven gered kunnen hebben. Oke, wel eerlijk om dan naar de oversterfte te kijken want de vraag is hoeveel er dan sowieso nog geleefd zouden hebben, maar het zou nog steeds talloze levens redden.... en dan zijn de cijfers van 1 jaar, voor sommige delen maar een half jaar.

Overigens maakt de hoeveelheid symptomen voor de betrouwbaarheid van het vaccin niet zo heel veel uit want het wordt toch gewoon door het zelfde virus veroorzaakt en als je ervoor kan zorgen dat het lichaam dat direct herkent en aanpakt / opruimt kan dat vervolgens niet doen wat het wil doen. Ook niet als dat zich op allerlei manieren uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2020 15:27

Marnix schreef:Overigens maakt de hoeveelheid symptomen voor de betrouwbaarheid van het vaccin niet zo heel veel uit want het wordt toch gewoon door het zelfde virus veroorzaakt en als je ervoor kan zorgen dat het lichaam dat direct herkent en aanpakt / opruimt kan dat vervolgens niet doen wat het wil doen. Ook niet als dat zich op allerlei manieren uit.

Ook dat is nog maar de vraag. Er zijn geruchten dat het COVID meerdere varianten heeft, net zoals DE griep ook niet bestaat.
In de griepprik zitten verschillende stammen die mogelijk die winter gaan rondwaren. Maar om de paar jaar muteert het virus dusdanig, dat de griepprik totaal geen positieve invloed heeft, zoals in de winter 2012/2013.
Honderden ingeënte mensen zijn toen ernstig ziek geworden, veroorzaakt door een griepvirus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2020 16:26

Chaya schreef:Ook dat is nog maar de vraag. Er zijn geruchten dat het COVID meerdere varianten heeft, net zoals DE griep ook niet bestaat.
In de griepprik zitten verschillende stammen die mogelijk die winter gaan rondwaren. Maar om de paar jaar muteert het virus dusdanig, dat de griepprik totaal geen positieve invloed heeft, zoals in de winter 2012/2013.
Honderden ingeënte mensen zijn toen ernstig ziek geworden, veroorzaakt door een griepvirus.


Even twee dingen loskoppelen: Mutatie en symptomen. Het is niet zo dat verschillende symptomen wijzen op verschillende varianten van het virus. Meer waar in het lichaam het virus operationeel is. Maar het is niet zo dat iemand die vooral darmklachten heeft een andere versie van Covid19 heeft als iemand die veel hoest en weinig ruikt / proeft. Zoveel is wel duidelijk.

Dan mutatie, het virus muteert zich maar wel veel langzamer dan het griepvirus. Het virus van nu lijkt iets anders dan toen het in China ontstond maar het vaccin is net zo effectief tegen de nieuwe variant als de oude variant.Als er dan echt ooit een Sars-Cov3 komt moet er misschien ook weer een nieuw vaccin komen maar dat risico heb je altijd. Voorlopig lijkt het vaccin goed aan te slaan en verwacht men dat we niet zoals bij de griepprik ieder jaar een nieuwe prik moeten halen waarbij we maar moeten hopen hoe goed die weer werkt. Overigens, los van dit alles is het wel goed om te weten dat bij de griepprik naast de 40-60% effectiviteit dat je het virus dan niet krijgt, het ook positieve effecten heeft als je het virus wel krijgt. Dan is het gemuteerd tot een type dat niet in de cocktail is opgenomen en daar ben je dan niet tegen beschermd, maar de prik zorgt er ook voor bij een deel van de mensen de klachten vervolgens milder zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2020 18:56

pindas83 schreef:Ik neem officiële cijfers over, jij slaat zelf aan het rekenen. Besef ook goed dat er veel zgn coronadoden tussen zitten die met elk willekeurig griepvirus zouden komen te overlijden. Of al zeer ernstig ziek waren en het laatste zetje krijgen van Corona. Corona wordt dan als doodsoorzaak aangeduid terwijl dat of z’n zachts gezegd niet helemaal reëel is.


Ja, maar ook mensen die met corona overleden zonder dat dat werd vastgesteld. Of in Florida, waar ineens - heel gek - tal van mensen overleden als gevolg van "longontsteking".

Maar goed, je zegt dus dat mensen die zeer ernstig ziek zijn, geen bescherming meer verdienen? Dat vind ik heel erg vreemd om van een christen te horen. Maar als iemand die zeer ernstig ziek is om euthanasie vraagt, dan ben je daar wel tegen, vermoed ik, want dan moet en zal die persoon zo lang mogelijk in leven moeten blijven?

Het is echt bijzonder grappig/gruwelijk irritant om mensen die de mond vol hebben van pro-life te zien terwijl ze geen barst lijken te geven om de levens van anderen. Wel absoluut tegen abortus/euthanasie, maar met een mondkapje op naar de supermarkt om een leven te redden? Nee, dat doen we echt niet! Zie je zelf ook hoe scheef dat is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 18 nov 2020 22:02

Mortlach schreef:Ja, maar ook mensen die met corona overleden zonder dat dat werd vastgesteld. Of in Florida, waar ineens - heel gek - tal van mensen overleden als gevolg van "longontsteking".

Maar goed, je zegt dus dat mensen die zeer ernstig ziek zijn, geen bescherming meer verdienen? Dat vind ik heel erg vreemd om van een christen te horen. Maar als iemand die zeer ernstig ziek is om euthanasie vraagt, dan ben je daar wel tegen, vermoed ik, want dan moet en zal die persoon zo lang mogelijk in leven moeten blijven?

Het is echt bijzonder grappig/gruwelijk irritant om mensen die de mond vol hebben van pro-life te zien terwijl ze geen barst lijken te geven om de levens van anderen. Wel absoluut tegen abortus/euthanasie, maar met een mondkapje op naar de supermarkt om een leven te redden? Nee, dat doen we echt niet! Zie je zelf ook hoe scheef dat is?


Ik zeg helemaal niet dat zieke oude mensen niet beschermd zouden moeten worden. Ik heb helemaal niet de mond vol van pro life. Ik geef wel degelijk om levens van anderen. Ik denk heel genuanceerd over euthanasie en mijn vrouw doet de boodschappen tegenwoordig zodat ik geen mensen de dood injaag. Van abortus ben ik geen fan, dat is de enige die je ‘goed’ had.
Zo zou ik kunnen stellen, als ik op jou toer ga dat ik het verschrikkelijk irritant en hypocriet vind dat al die zgn progressieve, linkse mensen de mond vol hebben over het beschermen van ouderen terwijl ze absoluut geen probleem hebben met het vermalen van foetussen. Maar dat doe ik niet, het heeft geen zin.

Je doet tal van aannames over mij en zet me in een hoekje omdat mijn mening je niet zint. Vind je dat normaal? Hoe zit dat Mortlach?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2020 22:08

pindas83 schreef:Ik zeg helemaal niet dat zieke oude mensen niet beschermd zouden moeten worden.


Maar ja, de mensen die sterven aan corona waren toch al bijna dood, dat laatste zetje maakt dan toch niks uit? Of begrijp ik je nou verkeerd?

Ik heb helemaal niet de mond vol van pro life. Ik geef wel degelijk om levens van anderen. Ik denk heel genuanceerd over euthanasie en mijn vrouw doet de boodschappen tegenwoordig zodat ik geen mensen de dood injaag. Van abortus ben ik geen fan, dat is de enige die je ‘goed’ had.
Zo zou ik kunnen stellen, als ik op jou toer ga dat ik het verschrikkelijk irritant en hypocriet vind dat al die zgn progressieve, linkse mensen de mond vol hebben over het beschermen van ouderen terwijl ze absoluut geen probleem hebben met het vermalen van foetussen. Maar dat doe ik niet, het heeft geen zin.

Je doet tal van aannames over mij en zet me in een hoekje omdat mijn mening je niet zint. Vind je dat normaal? Hoe zit dat Mortlach?


Excuses, het zal grotendeels frustratie zijn met de christenen in deze uithoek. Dat had ik niet op jou moeten richten, al moet ik wel zeggen dat ik stekelig reageer op mensen die de sterfte proberen te bagatelliseren omdat het "toch alleen maar om de bejaarden gaat". Dat proefde ik een beetje uit je reactie en je " het laatste zetje krijgen van Corona"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 18 nov 2020 22:46

Mortlach schreef:Maar ja, de mensen die sterven aan corona waren toch al bijna dood, dat laatste zetje maakt dan toch niks uit? Of begrijp ik je nou verkeerd?


Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat het niet te voorkomen is dat mensen die in slechte fysieke toestand en op leeftijd zijn komen te overlijden. Deze mensen stierven voorheen aan de huis-, tuin en keukengriep en nu aan Corona en als het geen van beide is dan wel aan een infectie of ontsteking of het hart stopt er mee of....
Moet je dan maar niks doen? Nee dat zeg ik niet.
Natuurlijk heb je een verplichting als maatschappij om voor de ouderen en zwakkeren te zorgen, dat staat buiten kijf. De vraag is alleen: hoe doe je dat en tegen welke prijs. En daarmee bedoel ik niet zozeer de hoeveelheid euro’s of Canadese dollars in jou geval. Hoewel dat ook een factor is in het systeem waarin we leven, helaas.


Mortlach schreef:
Excuses, het zal grotendeels frustratie zijn met de christenen in deze uithoek. Dat had ik niet op jou moeten richten, al moet ik wel zeggen dat ik stekelig reageer op mensen die de sterfte proberen te bagatelliseren omdat het "toch alleen maar om de bejaarden gaat". Dat proefde ik een beetje uit je reactie en je " het laatste zetje krijgen van Corona"


Geen punt, ben het al vergeten.
Nu ken ik weinig Canadezen maar ik denk toch dat het bij het leeuwendeel niet zo zwart-wit is zoals je nu stelt. Ieder weldenkend mens is ook begaan met het lot van ouderen. Maar dat houdt niet automatisch in dat je het dan eens bent met alle genomen maatregelen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2020 23:08

Het is alleen ook niet zo dat het overgrote deel van de sterfgevallen zonder corona al heel snel overleden zou zijn. Er zijn natuurlijk best veel oude mensen met aandoeningen die het nog prima een jaar of 5, of 10 uit zouden kunnen houden zonder corona. Maar goed, belangrijkste is dus: je moet ook strenge maatregelen nemen omdat anders de zorg zo belast wordt dat je niet alle coronapatienten meer kan behandelen (waardoor ook minder oude mensen en mensen met aandoeningen) extra kwetsbaar zouden worden voor het virus... en allerlei andere vormen van zorg afgeschaald zouden moeten worden met alle gevolgen van dien. Daarom neemt iedereen flinke maatregelen want geen maatregelen nemen is gewoon geen optie. En mijn eerste punt was: je kan niet de huidige cijfers als onderbouwing nemen dat het wel meevalt en de maatrgelen te zwaar zijn, want zonder die zware maatregelen hadden de cijfers er heel anders uitgezien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2020 00:11

pindas83 schreef:Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat het niet te voorkomen is dat mensen die in slechte fysieke toestand en op leeftijd zijn komen te overlijden. Deze mensen stierven voorheen aan de huis-, tuin en keukengriep en nu aan Corona en als het geen van beide is dan wel aan een infectie of ontsteking of het hart stopt er mee of....
Moet je dan maar niks doen? Nee dat zeg ik niet.
Natuurlijk heb je een verplichting als maatschappij om voor de ouderen en zwakkeren te zorgen, dat staat buiten kijf. De vraag is alleen: hoe doe je dat en tegen welke prijs. En daarmee bedoel ik niet zozeer de hoeveelheid euro’s of Canadese dollars in jou geval. Hoewel dat ook een factor is in het systeem waarin we leven, helaas.


Toch is het tekenend, al die mensen en politici die zeggen "we doen gewoon lekker gewoon terwijl we de kwetsbaren beschermen" terwijl dat in geen enkel land succesvol is. Of de hele bevolking werkt mee, of niet, en het feit dat veel mensen toch lijken te denken "ach, het overkomt mij niet, de slachtoffers zijn allemaal toch al oud/ziek" wijst voor mij op een gebrek aan waardering voor die mensenlevens.

En verder zijn het dus niet alleen de ouderen/zwakkeren; die broer van die vriendin van mij in de VS was 35 en kerngezond. En nu hopen ze dat hij het einde van de week nog haalt.


Geen punt, ben het al vergeten.
Nu ken ik weinig Canadezen maar ik denk toch dat het bij het leeuwendeel niet zo zwart-wit is zoals je nu stelt. Ieder weldenkend mens is ook begaan met het lot van ouderen. Maar dat houdt niet automatisch in dat je het dan eens bent met alle genomen maatregelen.


Hier valt het inderdaad mee, hoewel het westen blijkbaar een stukje conservatiever is dan hier; maar we zijn de 'bovenburen' van de VS en daar is dit soort denken echt geen uitzondering, helaas.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 nov 2020 02:53

Zou het nu ook uitmaken hoe je gezondheid is, welke symptomen je krijgt. Heb je bijvoorbeeld astma, diabetes of overgewicht? Ik denk zelf dat het wel uitmaakt of je gezond leeft. En gezonde levensstijl, dus niet roken, niet overmatig alcohol en overmatig fast food maar voldoende groenten, fruit, water? Maar er zullen vast uitzonderingen zijn. Toch denk ik dat het goed is als we dit ook meenemen bij de preventie van ziektes. Ik zag laatst een mooi plaatje over allerlei ziektes veroorzaakt door roken, verkeerde voeding, te weinig beweging etc. Sterftecijfers lagen allemaal véél hoger dan corona, maar dat laten we gewoon gebeuren :-k

Ik heb echt een hele milde variant gehad waarschijnlijk, ik durf wel te zeggen dat ik 80% gezond eet en een redelijk goede conditie heb. Geen overgewicht, geen ziektes. Ik had weinig klachten en geen restverschijnselen. Heb ik dan gewoon 'geluk' gehad, of was het een vals positieve uitslag en heb ik het helemaal niet gehad?

Ik hoor heel veel mensen zeggen dat ze geen vaccin willen, met als reden: wie zegt dat het echt betrouwbaar is... Ik hoef hem voorlopig ook niet.

En ja, ik vind oude mensen net zo belangrijk als ongeboren levens (al kan ik me goed voorstellen dat er mensen zijn die voor euthanasie kiezen, ik sta er zelf niet achter) maar dat heeft voor mij niets te maken met het wel of niet halen van de vaccinatie. Beschermen van de ouderen kan ook anders. En vooral, willen ze zelf wel beschermd worden? Ik zie er genoeg die zonder mondkapje en afstand te houden lekker aan het winkelen zijn. Nu snap ik dat van dat mondkapje wel, want er zijn er gewoon teveel die echt niets tegenhouden, maar houd dan wel een beetje afstand.

Ik ga weer (met mondkapje op) verder werken, ik bescherm mijn oudjes vannacht iig door hygiënisch te werken :wink: en ik hoop dat we bespaard blijven van nieuwe besmettingen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2020 09:40

lammetje schreef:Zou het nu ook uitmaken hoe je gezondheid is, welke symptomen je krijgt. Heb je bijvoorbeeld astma, diabetes of overgewicht? Ik denk zelf dat het wel uitmaakt of je gezond leeft. En gezonde levensstijl, dus niet roken, niet overmatig alcohol en overmatig fast food maar voldoende groenten, fruit, water? Maar er zullen vast uitzonderingen zijn. Toch denk ik dat het goed is als we dit ook meenemen bij de preventie van ziektes. Ik zag laatst een mooi plaatje over allerlei ziektes veroorzaakt door roken, verkeerde voeding, te weinig beweging etc. Sterftecijfers lagen allemaal véél hoger dan corona, maar dat laten we gewoon gebeuren :-k

Ik heb echt een hele milde variant gehad waarschijnlijk, ik durf wel te zeggen dat ik 80% gezond eet en een redelijk goede conditie heb. Geen overgewicht, geen ziektes. Ik had weinig klachten en geen restverschijnselen. Heb ik dan gewoon 'geluk' gehad, of was het een vals positieve uitslag en heb ik het helemaal niet gehad?


Er zijn altijd uitzonderingen, er zijn ook gezonde mensen die eraan overlijden... of die er maanden lang last van houden (zie voorbeelden van Mortlach en zo ken ik ze ook wel). Maar statistisch gezien is het helemaal waar. Gezond is geen garantie dat je er weinig last van hebt als je het krijgt, maar het verkleint de ricico's wel flink. Overgewicht, ongezond eten, gebrek aan vitamine D en weinig bewegen verhoogt de kans op problemen wel. Het is inderdaad goed dat dat aandacht krijgt, ook al kan je mensen niet verpichten om te sporten, gezond te eten enz, je kan het wel zoveel mogelijk proberen te stimuleren. Je hebt geen geluk gehad, je bent gezond en de meeste mensen hebben weinig klachten nav een corona-besmetting. Er is alleen wel een groep mensen die pech gehad hebben en ondanks ene gezond leefpatroon toch ziek zijn geworden. Je kan met gezond leven niet 100% zeker zijn dat je er totaal geen last van krijgt als je besmet raakt. Daarvoor zijn er teveel mensen die er toch veel last van hebben. En dan zie je in de cijfers weinig terug. Het gaat om ziekenhuisopnamen, IC-opnamen en het sterftecijfer. Maar hoeveel mensen zijn besmet geraakt, niet in het ziekenhuis opgenomen of daar genezen... maar hebben er nog steeds dagelijks last van?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2020 14:48

lammetje schreef:Zou het nu ook uitmaken hoe je gezondheid is, welke symptomen je krijgt. Heb je bijvoorbeeld astma, diabetes of overgewicht? Ik denk zelf dat het wel uitmaakt of je gezond leeft. En gezonde levensstijl, dus niet roken, niet overmatig alcohol en overmatig fast food maar voldoende groenten, fruit, water? Maar er zullen vast uitzonderingen zijn. Toch denk ik dat het goed is als we dit ook meenemen bij de preventie van ziektes. Ik zag laatst een mooi plaatje over allerlei ziektes veroorzaakt door roken, verkeerde voeding, te weinig beweging etc. Sterftecijfers lagen allemaal véél hoger dan corona, maar dat laten we gewoon gebeuren :-k


De mensen die ik ken die nu stervende of een compleet wrak zijn, waren allebei kerngezond. Ja, het kan wellicht helpen, maar je moet er ook weer niet te veel op vertrouwen als er immunisatiemiddelen zijn.

Ik heb echt een hele milde variant gehad waarschijnlijk, ik durf wel te zeggen dat ik 80% gezond eet en een redelijk goede conditie heb. Geen overgewicht, geen ziektes. Ik had weinig klachten en geen restverschijnselen. Heb ik dan gewoon 'geluk' gehad, of was het een vals positieve uitslag en heb ik het helemaal niet gehad?


Dan heb je geluk gehad. De heftigheid van de symptomen schijnt ook af te hangen van de 'virusbelasting', letterlijk hoe veel virusdeeltjes heb je in eerste instantie ingeademd.

Ik hoor heel veel mensen zeggen dat ze geen vaccin willen, met als reden: wie zegt dat het echt betrouwbaar is... Ik hoef hem voorlopig ook niet.


Ik moet zeggen dat ik zo ook denk, maar dan met name omdat het uit de koker van Trump komt, maar als de WHO en de overheden van Canada, Europa, Duitsland, etc. zeggen dat het veilig is, dan durf ik daar wel op te vertrouwen.

En ja, ik vind oude mensen net zo belangrijk als ongeboren levens (al kan ik me goed voorstellen dat er mensen zijn die voor euthanasie kiezen, ik sta er zelf niet achter) maar dat heeft voor mij niets te maken met het wel of niet halen van de vaccinatie. Beschermen van de ouderen kan ook anders.


Hoe dan? Want die ouderen hebben een reeks aan verzorgend personeel nodig, en die mensen hebben weer contact met hun gezinnen en vrienden. Dat idee van ouderen beschermen zonder zelf offers te hoeven brengen, is een fantasie. Er hoeft maar 1 keer een kleinkind op bezoek te komen die de avond ervoor naar de disco is geweest...

En vooral, willen ze zelf wel beschermd worden? Ik zie er genoeg die zonder mondkapje en afstand te houden lekker aan het winkelen zijn. Nu snap ik dat van dat mondkapje wel, want er zijn er gewoon teveel die echt niets tegenhouden, maar houd dan wel een beetje afstand.

Ik ga weer (met mondkapje op) verder werken, ik bescherm mijn oudjes vannacht iig door hygiënisch te werken :wink: en ik hoop dat we bespaard blijven van nieuwe besmettingen.


Ik hoop het met je mee!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 nov 2020 21:28

Ouderen beschermen zonder offers te brengen is niet mogelijk denk ik. Maar bepaalde zaken mogen van mij best blijven zoals ze nu zijn. Ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet erg dat je in restaurants meer afstand bewaard en een betere hygiëne wordt gewaarborgd. En de meeste uitgaansgelegenheden mogen ook dicht blijven 8-[ misschien gaan we dan weer naar een nieuw normaal: minder alcohol, minder geweld... Mogelijk zelfs minder ziektes doordat er nog steeds teveel mensen door alcohol en drugs onbeschermd sex hebben?

Goede hygiëne staat voor mij met stip op 1... Dat geldt voor corona, de griep, het noro virus...
En natuurlijk niet met klachten de straat op. Want ik hoor regelmatig om me heen dat mensen ondanks dat ze net getest zijn en wachten op de uitslag gewoon gaan winkelen. Iets met: fijn zo'n vrije dag :?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2020 21:44

lammetje schreef:Ouderen beschermen zonder offers te brengen is niet mogelijk denk ik. Maar bepaalde zaken mogen van mij best blijven zoals ze nu zijn. Ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet erg dat je in restaurants meer afstand bewaard en een betere hygiëne wordt gewaarborgd. En de meeste uitgaansgelegenheden mogen ook dicht blijven 8-[ misschien gaan we dan weer naar een nieuw normaal: minder alcohol, minder geweld... Mogelijk zelfs minder ziektes doordat er nog steeds teveel mensen door alcohol en drugs onbeschermd sex hebben?


Tja, er zijn nu eenmaal mensen die dat willen en waar een wil is, is een weg, toch?

Goede hygiëne staat voor mij met stip op 1... Dat geldt voor corona, de griep, het noro virus...
En natuurlijk niet met klachten de straat op. Want ik hoor regelmatig om me heen dat mensen ondanks dat ze net getest zijn en wachten op de uitslag gewoon gaan winkelen. Iets met: fijn zo'n vrije dag :?


Tja, dat is natuurlijk totaal onverantwoord. Dat soort acties ondermijnt inderdaad de maatschappelijke inzet nogal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten