Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 okt 2021 16:40

elbert schreef:''Het einde is écht in zicht, nog heel even volhouden. Samen krijgen we corona onder controle.'', aldus Rutte op 13 april.
Ja hoor, echt.
Het zijn persconferenties van de uitgestelde teleurstelling.

Met de kennis van toen leek dat inderdaad een reeel scenario, en een punt aan de horizon.
Dat er nu een 4e golf lijkt te komen: Da's waar, maar dat was toen nog niet te voorzien.
Ergens is het juist te prijzen dat de beleidsmakers gevoelig zijn voor voortschrijdend inzicht, het was gekker geweest als ze eigenwijs voet bij stuk hadden gehouden (wat eerder dit jaar rond een avondklok bijvoorbeeld wél gebeurde).
De druk op de zorg neemt weer toe (voornamelijk door ongevaccineerden, hoe makkelijk het ook is om er precies 1 ziekenhuis uit te halen waar de cijfers anders zijn...), en waarschijnlijk moeten we, omdat de vaccinatiegraad die in eerste instantie goed genoeg leek te zijn toch te laag was, toch weer aan de maatregelen.
Persoonlijk hoop ik dat het dan wel beperkingen zijn die met de coronapas te omzeilen zijn. Zodat iedereen in principe nog wel een zekere mate van vrijheid heeft (getest, genezen of gevaccineerd), maar dat we niet terugzakken in het totale isolement van de afgelopen winter.

En kom er gerust in met je "apartheid" vergelijking, maar kom dan ook met een betere oplossing, waarbij mensen wél een bepaalde vrijheid houden, het virus niet ongelimiteerd om zich heen grijpt, en de economie er niet nogmaals aan onderdoor gaat of dreigt te gaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 okt 2021 16:44

Lalage schreef:Daar is ook onderzoek naar gedaan. Sanquin had vorige maand een nieuwsbericht dat het vaccin ook goed werkt bij mensen die immuunonderdrukkende medicatie gebruiken, bijvoorbeeld tegen reuma. Mensen die tijdelijk een slechte afweer hebben (bijvoorbeeld vanwege chemotherapie) moesten volgens mij hun vaccinatie uitstellen. En mensen die langdurig een slechte afweer hebben, zoals na transplantatie, hebben een derde vaccinatie gekregen.

Deze informatie is inderdaad juist, maar tussen de chemo's door zijn de meeste kankerpatienten (athansm in mijn vrienden- en kennissenkring) wél geent.
Het kon dus wel, maar niet tijdens de chemotherapie begrijp ik.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 okt 2021 16:48

StillAwake schreef:Met de kennis van toen leek dat inderdaad een reeel scenario, en een punt aan de horizon.
Dat er nu een 4e golf lijkt te komen: Da's waar, maar dat was toen nog niet te voorzien.
Ergens is het juist te prijzen dat de beleidsmakers gevoelig zijn voor voortschrijdend inzicht, het was gekker geweest als ze eigenwijs voet bij stuk hadden gehouden (wat eerder dit jaar rond een avondklok bijvoorbeeld wél gebeurde).
De druk op de zorg neemt weer toe (voornamelijk door ongevaccineerden, hoe makkelijk het ook is om er precies 1 ziekenhuis uit te halen waar de cijfers anders zijn...), en waarschijnlijk moeten we, omdat de vaccinatiegraad die in eerste instantie goed genoeg leek te zijn toch te laag was, toch weer aan de maatregelen.
Persoonlijk hoop ik dat het dan wel beperkingen zijn die met de coronapas te omzeilen zijn. Zodat iedereen in principe nog wel een zekere mate van vrijheid heeft (getest, genezen of gevaccineerd), maar dat we niet terugzakken in het totale isolement van de afgelopen winter.

En kom er gerust in met je "apartheid" vergelijking, maar kom dan ook met een betere oplossing, waarbij mensen wél een bepaalde vrijheid houden, het virus niet ongelimiteerd om zich heen grijpt, en de economie er niet nogmaals aan onderdoor gaat of dreigt te gaan...


Eerlijk gezegd hoop ik ook dat de nieuwe regels dan alleen voor ongevaccineerden gaan gelden. Dan komen we er namelijk achter of het vaccineren echt de weg is waarmee we uit deze pandemie gaan komen.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 okt 2021 16:51

StillAwake schreef:Grappig dat je wél vaccineren graag met een reden onderbouwd wilt zien, waar je het prima (lijkt te) vind(en/t) als níet vaccineren puur op gevoel plaatsvindt.


Uhm deze volg ik even niet, wat bedoel je ermee?

Of was ik onduidelijk? Ik vind het erg als meiden van die leeftijd gaan vaccineren omdat ze met hun vrienden kunnen gaan uiteten. Ze kijken niet naar de bijwerkingen waar hun moeder nu dus tegenaan loopt.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor henkie » 25 okt 2021 16:53

elbert schreef:Is dit ook satire? https://twitter.com/NPORadio1/status/14 ... 6962854913
"**** christen, ga dan maar lekker dood".
Door de baas van joop.nl, een site van BNN Vara.


Ik hoef hopelijk het verschil niet uit te leggen tussen een onderdeel 'lucky tv" in een entertainmentprogramma dat een parodie is op Squit game en een serieus interview in een Nieuwsprogramna :wink:

Hier nog een parodie maar dan met politici: https://youtu.be/uO30WEN86xw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 okt 2021 16:54

lammetje schreef:Uhm deze volg ik even niet, wat bedoel je ermee?

Of was ik onduidelijk? Ik vind het erg als meiden van die leeftijd gaan vaccineren omdat ze met hun vrienden kunnen gaan uiteten. Ze kijken niet naar de bijwerkingen waar hun moeder nu dus tegenaan loopt.

Je vindt het erg als meiden van die leeftijd gaan vaccineren omdat ze dan weer uit eten kunnen (en ik geef toe dat het neit de best denkbare reden is), maar je vind het niet erg als om een net zo ondoordachte reden een vaccinatie juist niet genomen werd.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 25 okt 2021 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Antoon75

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Antoon75 » 25 okt 2021 16:56

Eerlijk gezegd hoop ik ook dat de nieuwe regels dan alleen voor ongevaccineerden gaan gelden. Dan komen we er namelijk achter of het vaccineren echt de weg is waarmee we uit deze pandemie gaan komen.

De aap zal uit de mouw komen, ik vrees ten nadele van overheid en media

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor henkie » 25 okt 2021 16:59

benefietdiner schreef:Inderdaad.

Hier een stukje wat in de LNN Media stond en volgen jou in de NMSM :^o

Regering schetst scheef beeld van aantallen ongevaccineerden op de IC

Tijdens een bezoek aan Medisch Centrum Leeuwarden zei Hugo de Jonge dat ongevaccineerde coronapatiënten bedden bezet houden, die eigenlijk bedoeld zijn voor anderen. Door de manier van communiceren schetst hij een beeld, waarbij het overkomt alsof het de uitkomst is van een wetenschappelijk onderzoek. De realiteit blijkt echter anders te zijn.

Bij de opmerking van Hugo, dat ongevaccineerden de IC bezet zouden houden, wordt ten eerste geen referentiegetal genoemd. Hierdoor is het niet duidelijk om welk percentage van het totaal aantal opnames het gaat. In werkelijkheid gaat het aantal “coronaopnames” namelijk maar om 0,5 procent van het totaal aantal opnames. Door dit perspectief weg te laten, ontstaat er geen reëel beeld onder de bevolking.

Daarnaast laten onafhankelijke bronnen iets anders zien als het gaat om het percentage ongevaccineerde mensen op de IC, dan de data die vanuit overheidswege (RIVM) gepresenteerd wordt. Waarnemingen en onderzoeksverklaringen vanuit de ziekenhuizen zelf tonen juist aan dat het overgrote deel van de Corona ziekenhuisopnames uit mensen bestaat die gevaccineerd zijn! Zoals bijvoorbeeld bij het academisch ziekenhuis Maastricht UMC+ (MUMC) waar negen van de tien COVID-19 patiënten waren gevaccineerd.

Bron: Artsencollectief https://artsencollectief.nl/een-ziekenh ... cineerden/


Ik feliciteer deze club van harte met hun kwakzalverprijs die ze dit jaar hebben gewonnen:

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/mees ... ollectief/

Heb je nog meer goede bronnen?

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 okt 2021 17:00

Lalage schreef:Daar is ook onderzoek naar gedaan. Sanquin had vorige maand een nieuwsbericht dat het vaccin ook goed werkt bij mensen die immuunonderdrukkende medicatie gebruiken, bijvoorbeeld tegen reuma. Mensen die tijdelijk een slechte afweer hebben (bijvoorbeeld vanwege chemotherapie) moesten volgens mij hun vaccinatie uitstellen. En mensen die langdurig een slechte afweer hebben, zoals na transplantatie, hebben een derde vaccinatie gekregen.
We weten ook dat vaccinatie nooit 100% bescherming biedt en daarom is het zo belangrijk dat zo veel mogelijk mensen zich laten inenten, zodat het virus zich minder verspreidt.


Ik bedoelde niet de werking maar de bijwerkingen bij mensen met onderliggende ziektes. Er is niemand die zegt dat je donor orgaan niet gaat afstoten. Daar krijg je geen garantie op. (heb je inderdaad nooit, maar bij dit neem je hem bewust een bepaald middel in)
En je kunt ook niet zeggen dat je met corona zeker komt te overlijden. Dus ja, je moet zelf een afweging maken op basis van juiste informatie en onderzoeken. Ondertussen zijn ze wel verder, maar vooral in het begin was er nog veel onzekerheid. Ik begrijp mensen die in risicogroepen vallen wel als ze dan toch (nog) niet kiezen voor het vaccin. Of het verstandig is? Dat is niet aan mij om daar iets over te zeggen. Ik heb er niet voor geleerd. Ik zeg alleen dat ik deze mensen wel begrijp.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 okt 2021 17:01

henkie schreef:Ik feliciteer deze club van harte met hun kwakzalverprijs die ze dit jaar hebben gewonnen:

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/mees ... ollectief/

Heb je nog meer goede bronnen?


Dat van die 9 van de 10 gevaccineerden stond gewoon op nos hoor
Excuus, was het ad

https://www.ad.nl/gezond/ziekenhuizen-s ... ~a8052fe7/

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 okt 2021 17:03

StillAwake schreef:Je vindt het erg als meiden van die leeftijd gaan vaccineren omdat ze dan weer uit eten kunnen, maar je vind het niet erg als om een net zo ondoordachte reden een vaccinatie juist niet genomen werd.


Wat vind je een ondoordachte reden?
Eerlijk gezegd vind ik het gewoon dom dat ze jongeren vaccineren. Ze moeten nog een leven lang mee en de kans dat ze in het ziekenhuis komen is ontzettend klein. Even groot misschien als de kans op longembolie...?

Antoon75

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Antoon75 » 25 okt 2021 17:07

Het is niet dom, het is oliedom.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 25 okt 2021 17:37

henkie schreef:Ik feliciteer deze club van harte met hun kwakzalverprijs die ze dit jaar hebben gewonnen:

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/mees ... ollectief/

Heb je nog meer goede bronnen?

Ja zeker. Vervolgens feliciteer ik de vereniging tegen de kwakzalverrij met hun kritiek uit eigen kring.
Zo zei Marcel Levi, arts en voormalig voorzitter van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, in Medisch Contact van 16 oktober 2014: "Als een soort van Spaanse inquisitie werpt de vereniging deze personen zonder enige objectief proces of zelfs enige vorm van hoor- en wederhoor als heksen op de brandstapel."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigin ... akzalverij
https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... l-levi.htm

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 okt 2021 17:39

lammetje schreef:Wat vind je een ondoordachte reden?
Eerlijk gezegd vind ik het gewoon dom dat ze jongeren vaccineren. Ze moeten nog een leven lang mee en de kans dat ze in het ziekenhuis komen is ontzettend klein. Even groot misschien als de kans op longembolie...?

Een ondoordachte reden? er zijn er zoveel, en ook zoveel die ik hier heb zien langskomen.
-Een onderbuikgevoel waarbij "influencers" net zoveel kennis toegedicht krijgen als experts.
-Wat wazige via-via verhalen die eigenlijk niet bekend hadden mogen worden.
-Ingekleurde/bijgekleurde statistieken waar de onderliggende data nooit prijsgegeven worden.
-Vaccinatie die in strijd zou zijn met het vertrouwen op God.
-Vaccins die die chips bevatten.

Helaas allemaal redenen (hoewel ik vaccinweigeren op religeuze gronden een ingewikkelde vind) die niet beter (of slechter) zijn dan de redenen die die twee meiden aanvoeren.
En jij kunt het dom vinden dat ze jongeren vaccineren, maar ook jongeren zijn niet immuun voor dit virus. De kans op ziekenhuisopname is welliswaar kleiner, maar zeker geen 0.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 25 okt 2021 17:39

Antoon75 schreef:Het is niet dom, het is oliedom.

kijk, da's een duidelijk standpunt.
Heb je er ook een onderbouwing bij?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten