Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2021 20:15

ajl schreef:Normaal reageren lukt niet vandaag?

Lieg je dochter dan niet voor. Met een prikje voorkom je geen ernstige problemen!
Hoe naief ben je dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 08 mei 2021 20:23

Chaya schreef:Lieg je dochter dan niet voor. Met een prikje voorkom je geen ernstige problemen!
Hoe naief ben je dan?


Lukt het je vandaag echt niet om normaal te reageren?

Ik weet heel goed dat HPV niet alles voorkomt. Mijn moeder was ook 34 en kreeg baarmoederhalskanker. Het voorkomt niet alles, maar wel meerdere vormen van baarmoederhalskanker.
Laatst gewijzigd door ajl op 08 mei 2021 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 08 mei 2021 20:25

Mortlach schreef:Het zou interessant zijn om onderzoek naar te doen: komt door HPV veroorzaakte baarmoederhalskanker minder vaak voor bij christelijke vrouwen? Ik neem aan dat het aantal gevallen niet 0 zal zijn.


Nee dat verwacht ik ook niet, ook zonder ooit seksueel contact (aanvulling, beetje snel getypt:seksueel contact bedoel ik geslachtsgemeenschap mee) te hebben gehad is de kans misschien heel, heel klein maar kun je het wel krijgen. Dus ook met 1 partner of mogelijk 2 (na scheiding of overlijden hertrouwen)... en ook hierbij geldt: het vaccin helpt niet voor de volle 100% dus zelfs met vaccin kun je het krijgen.
Al denk ik wel dat, als je onderzoek doet, het in deze kring minder is. Eerlijk gezegd heb ik in mijn omgeving vooral onchristelijke mensen die in het voorstadium zitten of een slechte uitslag kregen na een uitstrijkje. Maar dat kan ook zijn doordat de refo's het bevolkingsonderzoek niet doen :-k
Ook toen ik op de gynaecologie afdeling werkte weinig refo's gezien...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2021 20:37

lammetje schreef:Nee dat verwacht ik ook niet, ook zonder ooit seksueel contact te hebben gehad is de kans misschien heel, heel klein maar kun je het wel krijgen. Dus ook met 1 partner of mogelijk 2 (na scheiding of overlijden hertrouwen)... en ook hierbij grkdt: het vaccin helpt niet voor de volle 100% dus zelfs met vaccin kun je het krijgen.


Ja, maar dat is met alles zo. Het is een weinig behulpzame tweedeling: als het niet 100% werkt, kun je het net zo goed niet nemen, alsof het geen verschil maakt of de kans (stel) 20% is of 0,001%.

Al denk ik wel dat, als je onderzoek doet, het in deze kring minder is. Eerlijk gezegd heb ik in mijn omgeving vooral onchristelijke mensen die in het voorstadium zitten of een slechte uitslag kregen na een uitstrijkje. Maar dat kan ook zijn doordat de refo's het bevolkingsonderzoek niet doen :-k
Ook toen ik op de gynaecologie afdeling werkte weinig refo's gezien...


Dat soort onderzoeken zou blind/anoniem moeten gebeuren via vragenlijsten of zo. Ik weet niet hoe onderzoekers dat het beste zouden kunnen organiseren, maar het lijkt me interessant wat de uitslag zou zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 08 mei 2021 20:48

Waarom doen refo's het bevolkingsonderzoek niet?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 08 mei 2021 22:12

Chaya schreef:Het RIVM is toch duidelijk genoeg hierover:
Een mondkapje op, anderhalve meter afstand houden, je laten testen bij klachten: zelfs als je bent gevaccineerd, is dat nog niet voorbij. Het RIVM doet een oproep aan Nederlanders die al gevaccineerd zijn om zich nog trouw aan alle coronamaatregelen te houden.

Het RIVM doet wel meer oproepen, vraag is wat mensen ermee doen. Of niet.

StillAwake schreef:ik heb iets meer vertrouwen in bronnen als deze dan in de van horen zeggen verhalen die ik af en toe langs zie komen (ook hier).

Zelf weten hoor.

lammetje schreef:Al denk ik wel dat, als je onderzoek doet, het in deze kring minder is. Eerlijk gezegd heb ik in mijn omgeving vooral onchristelijke mensen die in het voorstadium zitten of een slechte uitslag kregen na een uitstrijkje. Maar dat kan ook zijn doordat de refo's het bevolkingsonderzoek niet doen :-k
Ook toen ik op de gynaecologie afdeling werkte weinig refo's gezien...

Ik beschouw mezelf als refo, maar heb toch echt het HPVbevolkingsonderzoek wel laten doen! En refo's bezoeken ook gewoon gyneacologie afdelingen. Why not?

ajl schreef:Theoretisch klopt dat wel. Alleen is dat niet de praktijk. Het merendeel van de jeugd heeft seksueel contact voor het huwelijk en wie zegt dat mijn dochter een partner treft die daar hetzelfde over denkt?

Je bedoeld dat er een mogelijkheid is dat de partner van je dochter haar wens in deze niet zou respecteren? En dan?


Mijn tienerdochters hebben de HPV vaccinatie overigens ook niet gehad, dat was ook hun eigen keuze.

Mortlach schreef:Ja, maar dat is met alles zo. Het is een weinig behulpzame tweedeling: als het niet 100% werkt, kun je het net zo goed niet nemen, alsof het geen verschil maakt of de kans (stel) 20% is of 0,001%.

Ik krijg de indruk dat je alle mogelijkheden om ziek te worden of de kansen dat je iets overkomt in procenten berekend. Wat denk je hoeveel % je kans is om 150 jaar te worden? Of onsterfelijk? Je kunt je tegen alle mogelijke risico's indekken/ verzekeren/ vaccineren maar daarmee heb en krijg je het eeuwige leven niet.

Mijn enige zekerheid in dit leven is dat ik ooit ga sterven. En daarbij heb ik de allerbeste verzekering die er te krijgen is: noch dood, noch leven, noch engelen, noch machten, noch heden, noch toekomst, noch krachten, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel zal mij kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere.

Voor mij is dat het enige wat echt telt en waarop ik voor 100% mijn vertrouwen kan stellen. En daarom hoef ik niet krampachtig in het leven te staan en alles proberen om te voorkomen of op alles voorbereid te zijn. Omdat ik weet dat mijn hemelse Vader mijn hele leven in Zijn handen houdt. Ook ziekte en gezondheid.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 08 mei 2021 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ajl » 08 mei 2021 22:27

@ dorpeling Nee, ik bedoel daarmee dat mijn dochter een partner kan krijgen die al seksueel actief was voordat hij haar leerde kennen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 08 mei 2021 22:30

ajl schreef:@ dorpeling Nee, ik bedoel daarmee dat mijn dochter een partner kan krijgen die al seksueel actief was voordat hij haar leerde kennen.

Duidelijk. Ja, die kans is inderdaad aanwezig.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 08 mei 2021 22:45

Ik vind Prediker dan zo boeiend in het licht geschreven van deze Corona periode...

Prediker 1
1
De woorden van Prediker, de zoon van David, koning in Jeruzalem.
2
Een en al vluchtigheid, zegt Prediker, een en al vluchtigheid, alles is even vluchtig.
3
Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen waarmee hij zwoegt onder de zon?
4
De ene generatie gaat en de andere generatie komt, maar de aarde blijft voor eeuwig staan.
5
De zon gaat op, de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar plaats, waar zij opging.
6
De wind gaat naar het zuiden en draait naar het noorden. Al draaiend en draaiend gaat de wind, en al draaiend keert de wind weer terug.
7
Alle rivieren gaan naar de zee, toch raakt de zee niet vol. Naar de plaats vanwaar de rivieren kwamen, daarheen keren zij terug, om vandaar weer te gaan stromen.
8
Alle dingen zijn zo vermoeiend, dat niemand het kan uitspreken. Het oog wordt niet verzadigd van zien, het oor wordt niet vol van horen.
9
Wat er geweest is, dat zal er weer zijn. Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden. Er is niets nieuws onder de zon.
10
Is er iets waarvan men kan zeggen: Kijk eens, dat is nieuw? In de eeuwen die voor ons geweest zijn, is het er al geweest.
11
Er is geen herinnering aan de vroegere dingen. Ook aan latere dingen, die nog komen, zal geen herinnering zijn bij hen die daarna komen.
12
Ik, Prediker, was koning over Israël in Jeruzalem.
13
Ik legde mij met heel mijn hart erop toe met wijsheid te onderzoeken, en na te speuren alles wat er onder de hemel plaatsvindt. Dat is een treurige bezigheid, die God aan de mensenkinderen gegeven heeft om zich ermee te vermoeien.
14
Ik heb alle werkzaamheden gezien die er onder de zon plaatsvinden, en zie, het was alles vluchtig en najagen van wind.
15
Het kromme kan niet recht gemaakt worden en wat ontbreekt kan niet meegeteld worden.
16
Ik overwoog in mijn hart: Zie, ik heb mijn wijsheid vergroot en vermeerderd, meer dan allen die vóór mij in Jeruzalem geweest zijn de hunne. Mijn hart heeft veel wijsheid en kennis ontdekt.
17
Ik legde mij met heel mijn hart erop toe wijsheid te kennen, en onverstand en dwaasheid te leren kennen. Ik merkte dat ook dit slechts najagen van wind is.
18
Want in veel wijsheid zit veel verdriet. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed


Dan eindig je toch in stil worden / afhankelijkheid van de Bron van het Alomvattende....
hét Rustpunt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2021 23:26

Dorpeling schreef:Het RIVM doet wel meer oproepen, vraag is wat mensen ermee doen. Of niet.


Zelf weten hoor.


Ik beschouw mezelf als refo, maar heb toch echt het HPVbevolkingsonderzoek wel laten doen! En refo's bezoeken ook gewoon gyneacologie afdelingen. Why not?


Je bedoeld dat er een mogelijkheid is dat de partner van je dochter haar wens in deze niet zou respecteren? En dan?


Mijn tienerdochters hebben de HPV vaccinatie overigens ook niet gehad, dat was ook hun eigen keuze.


Ik krijg de indruk dat je alle mogelijkheden om ziek te worden of de kansen dat je iets overkomt in procenten berekend. Wat denk je hoeveel % je kans is om 150 jaar te worden? Of onsterfelijk? Je kunt je tegen alle mogelijke risico's indekken/ verzekeren/ vaccineren maar daarmee heb en krijg je het eeuwige leven niet.

Mijn enige zekerheid in dit leven is dat ik ooit ga sterven. En daarbij heb ik de allerbeste verzekering die er te krijgen is: noch dood, noch leven, noch engelen, noch machten, noch heden, noch toekomst, noch krachten, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel zal mij kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere.

Voor mij is dat het enige wat echt telt en waarop ik voor 100% mijn vertrouwen kan stellen. En daarom hoef ik niet krampachtig in het leven te staan en alles proberen om te voorkomen of op alles voorbereid te zijn. Omdat ik weet dat mijn hemelse Vader mijn hele leven in Zijn handen houdt. Ook ziekte en gezondheid.


Dat is heel mooi alleen hoef je die zaken niet tegen elkaar weg te strepen. Veel christenen geloven net zo stellig ale jij dat het leven in Gods hand is. Toch kiezen ze voor aan vaccin om veel minder kans te hebben ziek te worden of te overlijden aan alerlei ziekten. Of om niet te roken omdat ze weten dat het de kans op verschillende soorten kanker, hart- en vaatziekten etc enorm vermindert. Of om een gordel te dragen omdat dat levens rest bin ongelukken. Je kan dat soort dingen toch niet wegzetten tegenover hoeveel geloof mensen in God hebben? Sterker nog, ik geloof dat God van ons vraagt om serieus om te gaan met onze verantwoordelijkheid. Hij geeft ons leven en de opdracht om er verantwoordelijk mee om te gaan, om jezelf en anderen niet nodeloos in gevaar te brengen. Dat wil niet zeggen dat je niet op God vertrouwt. Integendeel. Het is juist luisteren naar Zijn opdracht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2021 23:49

Dorpeling schreef:Ik krijg de indruk dat je alle mogelijkheden om ziek te worden of de kansen dat je iets overkomt in procenten berekend. Wat denk je hoeveel % je kans is om 150 jaar te worden? Of onsterfelijk? Je kunt je tegen alle mogelijke risico's indekken/ verzekeren/ vaccineren maar daarmee heb en krijg je het eeuwige leven niet.


Waarom is dat toch altijd het doel bij christenen? Nee, je wordt niet onsterfelijk. Gelukkig niet zeg. Maar het is wel fijn dat mijn dochter niet op haar 5de in een ijzeren long terechtkomt vanwege polioverlamming, doof wordt vanwege de bof, op haar 25ste haar baarmoeder verliest of jong sterft aan pokken. Jij en anderen doen soms net alsof dat allemaal niks betekent.

Ik hoef echt geen 150 te worden, maar ik zal een tevreden mens zijn als ik mijn kleinkinderen nog eens mag ontmoeten, mogen die er ooit komen.

Mijn enige zekerheid in dit leven is dat ik ooit ga sterven. En daarbij heb ik de allerbeste verzekering die er te krijgen is: noch dood, noch leven, noch engelen, noch machten, noch heden, noch toekomst, noch krachten, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel zal mij kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere.

Voor mij is dat het enige wat echt telt en waarop ik voor 100% mijn vertrouwen kan stellen. En daarom hoef ik niet krampachtig in het leven te staan en alles proberen om te voorkomen of op alles voorbereid te zijn. Omdat ik weet dat mijn hemelse Vader mijn hele leven in Zijn handen houdt. Ook ziekte en gezondheid.


Helemaal geweldig! Ontzettend blij dat je niet krampachtig en polio-vrij in het leven staat dankzij Jezus en dankzij al die mensen om je heen die zich wel gewoon hebben laten vaccineren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 08 mei 2021 23:53

Maar wat is de werkelijke reden dat mensen zich niet vaccineren voor polio, hpv of corona

Ik denk de angst voor bijwerkingen


En dat is erg paradoxaal natuurlijk

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2021 02:57

meribel schreef:Maar wat is de werkelijke reden dat mensen zich niet vaccineren voor polio, hpv of corona

Ik denk de angst voor bijwerkingen


En dat is erg paradoxaal natuurlijk


Dat is inderdaad het lastige. We weten niet meer wat voor een gesel deze ziekten waren toen ze nog ongetemd rondgingen. We noemen het "kinderziekten" en dat betekent haast "onschuldig" tegenwoordig. Ach, mazelen, dat is maar een kinderziekte? Toch stierven er jaarlijks veel kinderen aan. En die foto van die polio-afdeling plaatste ik ook niet voor niks.

Maar we kennen geen polio meer, geen bof, geen mazelen, geen rode hond, etc. En omdat de gevaren die die ziekten met zich meedroegen zijn vervallen, zien we inderdaad alleen nog maar de bijwerkingen van de vaccins. De kans om aan de bijwerkingen van een coronavaccin te overlijden is geloof ik 2500 keer zo klein als de kans om aan corona te overlijden, dus die keuze zou toch vrij voor de hand moeten liggen.

Het helpt uiteraard niet dat er een stevige antivax-cultuur is ontstaan die zich dankzij de opkomst van het internet en sociale media in het bijzonder enorm heeft kunnen ontwikkelen. Ik vraag me nog steeds af waarom die mensen het doen. Geloven ze het echt? Proberen ze er op de een of andere manier geld uit te slaan? (Niet vaccineren! In mijn boek met begeleidende DVD leg ik uit hoe je jezelf op natuurlijke wijze kunt beschermen!) Andere nog veel grimmigere redenen? Ik weet het echt niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor gravo » 09 mei 2021 07:20

Mortlach schreef:(...) Ik vraag me nog steeds af waarom die mensen het doen. (...)

Ik denk: individualisme, postmodernisme en radicalisering:
Individualisme: het is helemaal aan jezelf om je koers te bepalen, je kansen te zien en te grijpen, en grip en begrip op de wereld om je heen te krijgen. Daarvoor is absolute vrijheid en onafhankelijkheid nodig. Niemand zegt mij wat.
Postmodernisme: de waarheid is subjectief en wordt bepaald door wie naar de wereld kijkt en hoe. Daarom zijn instituties die gaan over een zogenaamde objectieve waarheid verdacht: wetenschap, rechtspraak, journalistiek. Ook instituten als kerken of ideologieën worden om die reden gewantrouwd.
Radicalisering: verabsolutering van de eigen overtuiging leidt niet tot gesprek, maar tot botsingen en strijd. In die strijd is elk kritisch geluid een reden om de ander te demoniseren en te betichten van de deelname aan een collectief met kwade plannen en complotten.

Dit alles leidt tot een onbeheerste willen-is-kunnen mantra, waarbij men nauwelijks nog tot zinnen te brengen is. Het heeft religieuze trekjes, doordat alle mogelijke narratieven bekleed worden met een schijn van feitelijkheid.

Op de achtergrond speelt ongetwijfeld de stuurloosheid in het Westen, nu men alle levensbeschouwelijke, ideologische, maatschappelijke en economische ankers heeft gelicht, waardoor een hele cultuur langzaam de haven uitdrijft en tot haar schrik te maken krijgt met de harde wetten en golven van een onstuimige werkelijkheid buitengaats.
Het laatste anker dat wordt opgehaald is dat van de hoop. Daarom is de werkelijke reden voor het irrationele handelen van tegenwoordig angst. Angst voor de werkelijkheid.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 09 mei 2021 08:22, 5 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 09 mei 2021 07:29

meribel schreef:Maar wat is de werkelijke reden dat mensen zich niet vaccineren voor polio, hpv of corona

Ik denk de angst voor bijwerkingen


En dat is erg paradoxaal natuurlijk


Precies....dat is het.....ten diepste ligt daar uiteindelijk de angst voor......achter.
Dat hoor je in gesprekken er zo doorheen als je goed luisterd en ook in dit topic lees je dat zo tussen de regels door hier en daar.....

iets met vele zaken wantrouwen of vertrouwen hebben....

uiteindelijk komen we hier toch niet uit met zn allen en dat is nu net de bedoeling wellicht...

kleine betweterige mensjes tegenover de grote alwetende God

dat de mens uiteindelijk het in Geloofs vertrouwen bij God mag overlaten......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten