Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2021 12:46

:cry:
irmo schreef:Protestanten houden meer van straf dan katholieken, d8 ik zo.


Of meer van genade die je niet van verdienen door boetedoening, weesgegroetjes enz ;-)

Maar goed, laten we weer ontopic gaan :P

Ik las dat de cijfertjes weer naar beneden zijn gegaan vandaag. Schijnbaar werkt de lockdown dus redelijk. Ik denk dat ze die nog wel een keertje gaan verlengen, ik begin er net een beetje aan te wennen.


Ligt aan wat de rest van de cijfers doen he. 4000 per dag is nog steeds vrij ernstig (nu vinden we het laag, in oktober was het heel hoog maar zoals bekend betreffen de zorgen vooral de nieuwe varianten. De R-Waarde is redelijk laag (onder de 1) maar als je naar de R-waarde van de Britse variant (eenderde van het aantal besmettingen nu) kijkt ligt die een stuk hoger (boven de 1) dus op basis vam de huidige cijfers loopt het aantal besmettingen vanzelf weer op als de Britse variant volgende maand dominant is. Ik denk dat er wel wat gaat veranderen aan de maatregelen (afhankelijk van onderzoek kinderen / Britse variant basisscholen weer open, evt na voorjaaravakantie dan) en afschaffing van de avondklok als de cijfers het toelaten. Maar veel anderen maatregelen zullen voorlopig inderdaad blijven, totdat het warmer en zonniger is...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2021 12:51

elbert schreef:Buitenlandse correspondenten hebben dit te zeggen over de Nederlandse aanpak van het coronavirus: "Nederland doet het echt heel slecht".
Aangezien het beleid alle kanten op gaat en Nederland vergeleken met andere landen hopeloos achterloopt qua vaccinatie en er bovendien grootschalige rellen uitbreken, is dit geen vreemde conclusie.
We gaan van debacle naar debacle. Lees bijvoorbeeld dit draadje van de techjournalist van RTL over de illegale datahandel met privacy gevoelige gegevens van de GGD. Volgens hem liegt minister de Jonge meerdere keren in het debat hierover, of in het beste geval weet hij niet waar hij het over heeft.


Ja polderen kan soms goed zijn, als je veel tijd hebt, maar het vertraagt processen en tijdens een pandemie heb je geen tijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 27 jan 2021 21:11

Marnix schreef::cry:

Of meer van genade die je niet van verdienen door boetedoening, weesgegroetjes enz ;-)

Die genade bereiken ze toch nooit. Bekering is namelijk een meerjarenplan.

Marnix schreef:Ligt aan wat de rest van de cijfers doen he. 4000 per dag is nog steeds vrij ernstig (nu vinden we het laag, in oktober was het heel hoog maar zoals bekend betreffen de zorgen vooral de nieuwe varianten. De R-Waarde is redelijk laag (onder de 1) maar als je naar de R-waarde van de Britse variant (eenderde van het aantal besmettingen nu) kijkt ligt die een stuk hoger (boven de 1) dus op basis vam de huidige cijfers loopt het aantal besmettingen vanzelf weer op als de Britse variant volgende maand dominant is. Ik denk dat er wel wat gaat veranderen aan de maatregelen (afhankelijk van onderzoek kinderen / Britse variant basisscholen weer open, evt na voorjaaravakantie dan) en afschaffing van de avondklok als de cijfers het toelaten. Maar veel anderen maatregelen zullen voorlopig inderdaad blijven, totdat het warmer en zonniger is...


Nu wel ja. De lockdown gaat eindelijk effect hebben. En ik weet niet of dat warmer nou een goed idee is. Bacterieen houden van warm en vochtig. En wat haten ze? Juist ja, kou. Ik denk dat als we een vrieswinter gehad hadden dat we nu minder last hadden gehad. Maar goed, dat is koffiedik kijken.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 27 jan 2021 22:13

Mijn dochter zei laatst toen het gevroren had, mooi dan vriest corona dood :wink: ik heb geen idee of het werkt zon6 maar fijn dat de cijfers in elk geval dalen. En het is ook weer wat rustiger in de steden! Wel grappig, normaal kwam ik met hardlopen bijna nooit iemand tegen, nu opeens tussen 20 en 21 ontzettend druk op straat. Mensen gaan toch nog even snel een rondje voor 21 uur

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2021 23:09

irmo schreef:Die genade bereiken ze toch nooit. Bekering is namelijk een meerjarenplan.


Mwah nee dat is hooguit in orthodoxe hoek, maar protestants is veel breder :-)



Nu wel ja. De lockdown gaat eindelijk effect hebben. En ik weet niet of dat warmer nou een goed idee is. Bacterieen houden van warm en vochtig. En wat haten ze? Juist ja, kou. Ik denk dat als we een vrieswinter gehad hadden dat we nu minder last hadden gehad. Maar goed, dat is koffiedik kijken.


Meen je dit serieus? Waarom is griep dan heel actief in de winter en nauwelijks in de zomer? Waarom was er in het voorjaar een coronagolf, in het najaar ook maar in de zomer niet? Verkoudheidsvirussen zijn gebaat bij koud weer en niet bij warm weer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2021 23:11

lammetje schreef:Mijn dochter zei laatst toen het gevroren had, mooi dan vriest corona dood :wink: ik heb geen idee of het werkt zon6 maar fijn dat de cijfers in elk geval dalen. En het is ook weer wat rustiger in de steden! Wel grappig, normaal kwam ik met hardlopen bijna nooit iemand tegen, nu opeens tussen 20 en 21 ontzettend druk op straat. Mensen gaan toch nog even snel een rondje voor 21 uur


Zie hierboven. Corona vriest niet dood (zelfs op Antartica is er een besmetting). Bij warm weer kan het zich juist niet goed verspreiden.

En ja, als de kids op bed liggen (8 uur) gaat een van ons ook nog even een uur naar buiten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 27 jan 2021 23:34

Marnix schreef:
Meen je dit serieus? Waarom is griep dan heel actief in de winter en nauwelijks in de zomer? Waarom was er in het voorjaar een coronagolf, in het najaar ook maar in de zomer niet? Verkoudheidsvirussen zijn gebaat bij koud weer en niet bij warm weer.


Ja, ik denk het. Maar waarom, geen idee. Ik heb er niet voor gestudeerd, ik zou het niet weten. Maar dit lijkt me plausibel. Hoe het zit met griep, geen idee.

Ik begin me wel steeds raarder te voelen trouwens, qua contact. Ik zt net een film te kijken en elke 5 minuten worden er handen geschud. En ik zit op de bank zo van "He? Dat mag toch helemaal niet" :P Ik heb steeds minder zin in echt contact met mensen, dus ik begin me een beetje autistisch te voelen hier. Ik praat de halve dag tegen de kat, die is heel verbaasd me zo lang thuis te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2021 08:42

Klopt ze vriezen niet dood. Maar vrieskou zorgt er vaak wel voor dat het even wat minder is. De meeste griep gevallen komen rond de herfst als het wat kouder wordt en bij regenachtig weer. Meestal na een goede vorst periode is het even wat minder. Daarna komt het gewoon weer terug inderdaad dus het is tijdelijk. En dat het op Antarctica ook voorkomt lijkt mij daarom ook logisch, of in de warme, vochtige klimaten, het is een soort gewenning. Bij uitschieters van kou en warmte lijkt het wel of het even moet wennen aan het klimaat en dan gewoon weer opleeft. Dus nee, verdwijnen doet het niet, maar ik denk zelf dat het wel even wat minder snel verspreid. In de zomer was het ook even rustiger, maar er waren nog steeds mensen die wel besmet raakten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2021 10:31

Zoiets ja.

Kan het coronavirus overleven in de vriezer?

"Dit is een vraag die bij virologen zoals ik een glimlach op het gezicht geeft. Dat is juist hoe wij virussen bewaren, in de vriezer", zegt Wensing. "De meeste virussen kunnen goed in de vriezer overleven. Het is wel zo dat als wij de virussen bewaren in de vriezer, we de omstandigheden optimaal maken. We doen het virus in een bepaalde vloeistof waarin het beter kan overleven."

Toch kan het virus ook zonder die vloeistof in leven blijven, zegt Wensing. "Als je een grote hoeveelheid virus zelf in de vriezer schuift, zou het enige tijd kunnen overleven."


https://www.nporadio1.nl/homepage/25823 ... de-vriezer

Uiteindelijk kan een virus misschien wel doodvriezen, maar een virus gaat ook dood als het niet vriest en het op een stoeptegel of zo belandt. Het probleem is dat het virus vooral in mensen zit. De buitenlucht is alleen maar een transportlocatie van de ene persoon naar de andere persoon en zolang het even kan overleven en dat kan bijna altijd wel maakt de temperatuur niet zoveel uit. Overigens zijn griep- en luchtweginfecties ook niet erger in de herfst dan in de winter. Enige is dat er wat factoren invloed hebben op je weerstand, waaronder zonlicht (vitamine d en op het vespreiden van virussen (meer binnen, bij elkaar, luchtvochtigheid, verwarming etcetera). Dat zorgt ervoor dat virussen zich in de zomer minder goed verspreiden dan in de herft en winter. Maar kijk je naar recente griepgolven, dan is het niet zo dat die er vooral in de herfst zijn en niet in de winter.

https://www.nationalgeographic.nl/weten ... ondermijnt

Het is overigens dus niet de kou zelf waardoor je ziek wordt (een van de grootste fabels die er nog steeds is is het "doe je jas dicht anders vat je kou") maar herfst / winter zorgt voor omstandigheden waardoor een virus beter verspreid wordt.
Laatst gewijzigd door Marnix op 28 jan 2021 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2021 10:32

irmo schreef:Ja, ik denk het. Maar waarom, geen idee. Ik heb er niet voor gestudeerd, ik zou het niet weten. Maar dit lijkt me plausibel. Hoe het zit met griep, geen idee.


Daarom kan je beter niet op basis van een gevoel dingen roepen, je hebt er idd niet voor gestudeerd dus laten we gewoon kijken wat de mensen zeggen die dat wel hebben gedaan ;-)

Ik begin me wel steeds raarder te voelen trouwens, qua contact. Ik zt net een film te kijken en elke 5 minuten worden er handen geschud. En ik zit op de bank zo van "He? Dat mag toch helemaal niet" :P Ik heb steeds minder zin in echt contact met mensen, dus ik begin me een beetje autistisch te voelen hier. Ik praat de halve dag tegen de kat, die is heel verbaasd me zo lang thuis te zien.


Bij mij werkt het averechts, ik heb steeds meer zin in echt contact met mensen. Ik denk dan ook niet "hey dat mag niet" maar juist "dat wil ik ook weer gewoon kunnen".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2021 10:50

Marnix schreef:Het is overigens dus niet de kou zelf waardoor je ziek wordt (een van de grootste fabels die er nog steeds is is het "doe je jas dicht anders vat je kou") maar herfst / winter zorgt voor omstandigheden waardoor een virus beter verspreid wordt.


Wordt inderdaad nog steeds heel vaak gezegd. Of blaasontsteking als je met een rokje op de fiets zit in de winter.

De tijd dat we nog met teenslippers in het verpleeghuis mochten werken liep ik er vaak ook mee in de sneeuw of bij vorst in de winter. Blote benen als ik een rok aan moest, uniform jasje met dun vest... heerlijk na zo'n warme dag in benauwde radiator omgeving van 25 plus graden :lol: kreeg altijd commentaar van de oudjes, zo ga je toch niet naar buiten :shock: straks wordt je ziek. Ik ben al die jaren vrijwel nooit ziek geweest. Volgens mij 2 keer met het noro virus mee gedaan en 1 keer echt griep gehad. Verkouden ben ik heel weinig gelukkig. In die tijd had ik het ook nooit koud. Helaas is dat nu anders, zulke gewoontes moet je eigenlijk niet afleren.

Maar als je lichaam er niet aan gewend is, heb je wel kans dat je vatbaarder wordt, je lichaam moet dan zo hard werken door het op temperatuur te houden dat je weerstand minder kan worden, dus massaal met blote benen naar buiten in de winter is niet heel verstandig :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2021 11:14

lammetje schreef:Wordt inderdaad nog steeds heel vaak gezegd. Of blaasontsteking als je met een rokje op de fiets zit in de winter.

De tijd dat we nog met teenslippers in het verpleeghuis mochten werken liep ik er vaak ook mee in de sneeuw of bij vorst in de winter. Blote benen als ik een rok aan moest, uniform jasje met dun vest... heerlijk na zo'n warme dag in benauwde radiator omgeving van 25 plus graden :lol: kreeg altijd commentaar van de oudjes, zo ga je toch niet naar buiten :shock: straks wordt je ziek. Ik ben al die jaren vrijwel nooit ziek geweest. Volgens mij 2 keer met het noro virus mee gedaan en 1 keer echt griep gehad. Verkouden ben ik heel weinig gelukkig. In die tijd had ik het ook nooit koud. Helaas is dat nu anders, zulke gewoontes moet je eigenlijk niet afleren.

Maar als je lichaam er niet aan gewend is, heb je wel kans dat je vatbaarder wordt, je lichaam moet dan zo hard werken door het op temperatuur te houden dat je weerstand minder kan worden, dus massaal met blote benen naar buiten in de winter is niet heel verstandig :wink:


Haha ja zelfde hier. In de herfst gingen we met jeugd van de kerk start van de jeugdclub doen, iets met springkussens en zwemmen en zo, kwamen er allemaal bezorgde vragen of dat wel handig was, straks werden ze ziek en konden ze dus niet naar school. Het was een graad of 18.

Ik sta na het sporten in de winter ook gerust in korte broek buiten of loop op blote voeten naar de schuur om wat uit de koelkast te halen. En ben haast nooit ziek. Het is juist goed voor je weerstand als je dat af en toe gaat doen. Ik ga af en toe naar de sauna en dan spring je na de sauna in een dompelbad, een meer... of je gaat een poos in je badjas op een stretcher liggen bij 5 graden. Heel gezond juist :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2021 12:19

Maar om als Wim Hof gewoon in ijswater te badderen.... Dat gaat me toch te ver, hoe goed en gezond het misschien is... 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2021 12:38

lammetje schreef:Maar om als Wim Hof gewoon in ijswater te badderen.... Dat gaat me toch te ver, hoe goed en gezond het misschien is... 8-[


Ja maar dat is ook niet normaal. Af en toe ff in heel koud water springen kan best goed zijn (tenzij je hartpatient bent) maar dat is wat anders dan een uur in een wak te gaan zitten .
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2021 18:28

"vrouw gevaccineerd ipv getest"
Zoals ik het lees in het nieuws denk ik dat ze het expres zo heeft gedaan om 'voor te dringen' :-k


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten

cron