Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2020 14:07

MoesTuin schreef:@dorpeling, weleens gehoord en hopelijk ervaren...
van een geestelijk leven, verbonden geestelijk met allen die in Christus zijn en zo geestelijk verbonden met elkaar...

Deze tijd kan heel louterend zijn omdat de mens totaal op zich zelf nu teruggeworpen wordt...

Uiteindelijk gaat het ook enkel tussen ieder mens persoonlijk en God ...

Verder stoort het me (als zorgmedewerker) behoorlijk dat zelfs corona ook binnen kerken en hier ook zo gebagatelliseerd wordt....en dat het eigen belang voor gaat....zelfs christenvervolging als argument gebruikt wordt...

Op Social media gaat dit nu de wereld rond, vanuit de Ger Gem verkondigd afgelopen Zondag....

https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734


Je graaft dan in mijn ogen je eigen kuil tot ondergang....
We leven samen met vele andere mensen die nu nog gunnen, maar als dat niet wederzijds is dat ook terrecht ophoudt...
Ook is dit binnen een reformatorische gemeente op Zondag vanaf de kansel verkondigd.
Heel verdrietig...

Maar nu Heere, wat verwacht ik?
Mijn hoop die is op U


Ons resten dan Geloof Hoop Liefde.
Nu kijken we nog in een wazige spiegel.
Straks staan we oog in oog.
Nu is mijn kennen nog beperkt.
Straks zal ik volledig kennen....


De Liefde overheerst en overwint alles.

Ik heb het stukje beluisterd.
Niet de hele preek, want deze is offline gehaald.

Het stukje wat op Twitter is terecht gekomen is echter tenenkrommend.
Solidair zijn "met voetbal, het stadion, de kroeg en het theater"? Nee, met je medemens, zoals de Bijbel dat ook zegt.
Erg goedkope retorische trucjes: voorbeelden aanhalen die de kern van de zaak niet raken, maar waar je toehoorders je wel gelijk in gaan geven.
"Er moet een wonder gebeuren als er in deze kerk iemand besmet raakt" lijkt me slecht te rijmen met "God niet mogen verzoeken".
Jammer dat dit stukje goedkope kletspraat (en nogmaals: hiermee zeg ik niks over de rest van de preek, deze heb ik namelijk niet gehoord) het beeld van christenen en van de kerk gaat vormen voor veel mensen.

Jammer, maar aan dit soort retoriek (en het gedrag van HHK-Staphorst) resulteert nu in maatregelen voor alle kerken.

En ik weet ook wel dat Staphorst naar de letter van de wet niks fout gedaan heeft, maar ze hebben wel heel bewust de grenzen van de regelgeving opgezocht. En daarin bewust het risico genomen deze heisa te veroorzaken.
Natuurlijk hoef je niet van de Wereld te zijn, maar je leeft nog steeds wel IN diezelfde wereld.
Als ambassadeur van Christus, en daarin slaan zowel Staphorst als deze predikant een modderfiguur.
Jammer, maar niet geheel onverwachts...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2020 14:36

StillAwake schreef:Ik heb het stukje beluisterd.
Niet de hele preek, want deze is offline gehaald.

Het stukje wat op Twitter is terecht gekomen is echter tenenkrommend.
Solidair zijn "met voetbal, het stadion, de kroeg en het theater"? Nee, met je medemens, zoals de Bijbel dat ook zegt.
Erg goedkope retorische trucjes: voorbeelden aanhalen die de kern van de zaak niet raken, maar waar je toehoorders je wel gelijk in gaan geven.
"Er moet een wonder gebeuren als er in deze kerk iemand besmet raakt" lijkt me slecht te rijmen met "God niet mogen verzoeken".
Jammer dat dit stukje goedkope kletspraat (en nogmaals: hiermee zeg ik niks over de rest van de preek, deze heb ik namelijk niet gehoord) het beeld van christenen en van de kerk gaat vormen voor veel mensen.

Jammer, maar aan dit soort retoriek (en het gedrag van HHK-Staphorst) resulteert nu in maatregelen voor alle kerken.

En ik weet ook wel dat Staphorst naar de letter van de wet niks fout gedaan heeft, maar ze hebben wel heel bewust de grenzen van de regelgeving opgezocht. En daarin bewust het risico genomen deze heisa te veroorzaken.
Natuurlijk hoef je niet van de Wereld te zijn, maar je leeft nog steeds wel IN diezelfde wereld.
Als ambassadeur van Christus, en daarin slaan zowel Staphorst als deze predikant een modderfiguur.
Jammer, maar niet geheel onverwachts...


Ja, maar we moeten het ook niet helemaal uit het verband gaan rukken. De predikant wilde met dat laatste stukje vooral aangeven dat er zoveel veiligheidsmaatregelen in de kerk getroffen werden dat daardoor de kans op besmetting wel heel klein is geworden. Nou drukt hij zich inderdaad niet handig uit door te zeggen dat om besmet te raken er zo ongeveer een wonder moet gebeuren maar ik snap het wel een beetje. Verschillende ingangen, registratie, handen wassen bij inkomst, banken die leeg worden gelaten, kruislings zitten, dingen ontsmetten, kwart van de capaciteit van de kerk gebruiken enzovoorts enzovoorts. De kans op besmettingen is wel behoorlijk klein en dat blijkt ook wel als er wordt gekeken naar besmettingsoorzaken. Die zijn in de kerken nihil. Daarom ook niet zo vreemd dat daar in eerste instantie ook wel een uitzonering voor was. Maar goed, stellen dat er een wonder nodig is om een besmetting te krijgen is wel wat hoogmoedig als je ziet hoe snel het virus om zich heen kan grijpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2020 15:03

Marnix schreef:Ja, maar we moeten het ook niet helemaal uit het verband gaan rukken. De predikant wilde met dat laatste stukje vooral aangeven dat er zoveel veiligheidsmaatregelen in de kerk getroffen werden dat daardoor de kans op besmetting wel heel klein is geworden. Nou drukt hij zich inderdaad niet handig uit door te zeggen dat om besmet te raken er zo ongeveer een wonder moet gebeuren maar ik snap het wel een beetje. Verschillende ingangen, registratie, handen wassen bij inkomst, banken die leeg worden gelaten, kruislings zitten, dingen ontsmetten, kwart van de capaciteit van de kerk gebruiken enzovoorts enzovoorts. De kans op besmettingen is wel behoorlijk klein en dat blijkt ook wel als er wordt gekeken naar besmettingsoorzaken. Die zijn in de kerken nihil. Daarom ook niet zo vreemd dat daar in eerste instantie ook wel een uitzonering voor was. Maar goed, stellen dat er een wonder nodig is om een besmetting te krijgen is wel wat hoogmoedig als je ziet hoe snel het virus om zich heen kan grijpen.

Ik ben het volledig met je eens dat het laatste stukje lichtelijk uit het verband getrokken is. Maar niet meer of minder dan wat hijzelf doet in het vertalen van "solidariteit naar de medemens" (waar de maatschappij om vraagt) als "solidariteit naar voetbal, stadion, kroeg en theater (geen van allen mensen).
En zijn laatste opmerking is van het zelfde retorische niveau. Zaken uit het verband trekken en bagatelliseren.

De reden dat kerken in eerste instantie buiten schot bleven is omdat het erg ingewikkeld is om als overheid kerkdiensten te beperken (dat is namelijk een in de grondwet vastgelegde vrijheid). Heeft niks te maken met hoe de kerken er tot nog toe mee omgegaan zijn (al heeft dat tot nog toe (tot Staphorst) inderdaad ook nergens aanleiding gegeven tot al te veel kritiek).
Jouw opmerking dat er geen besmettingsoorzaken in kerken zijn: gelukkig niet veel, maar ze zijn er wel (ook in Nederland).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 06 okt 2020 18:06

StillAwake schreef:
En ik weet ook wel dat Staphorst naar de letter van de wet niks fout gedaan heeft, maar ze hebben wel heel bewust de grenzen van de regelgeving opgezocht. En daarin bewust het risico genomen deze heisa te veroorzaken.
Natuurlijk hoef je niet van de Wereld te zijn, maar je leeft nog steeds wel IN diezelfde wereld.
Als ambassadeur van Christus, en daarin slaan zowel Staphorst als deze predikant een modderfiguur.
Jammer, maar niet geheel onverwachts...


Marnix schreef:Dat is trouwens op alle gebieden het geval. En dat is niet leuk, maar die maatregelen worden natuurlijk niet zonder reden bedacht. Als het virus zich op de huidige manier verder ontwikkelt worden de maatregelen de komende tijd alleen maar strenger.


MoesTuin schreef:Voor iedereen, neem je verantwoording...
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder...


Bewust de grenzen opgezocht, risico genomen, verantwoording nemen, strengere maatregelen...
Okee, ik ga dat niet nogmaals herhalen, Staphorst handelde volgens de regels.

En deze dominee zei overigens ook meer, maar dat is weggelaten. Over selectief luisteren gesproken.

Maar dan het on-ge-loof-lijke nieuws, de grootste GRAPP die ik net las:

https://www.nd.nl/nieuws/varia/995870/b ... -ontvangen

Mensen, dit kan toch niet?! Hoezo meten met 2 maten.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2020 18:38

Dorpeling schreef:Bewust de grenzen opgezocht, risico genomen, verantwoording nemen, strengere maatregelen...
Okee, ik ga dat niet nogmaals herhalen, Staphorst handelde volgens de regels.

En deze dominee zei overigens ook meer, maar dat is weggelaten. Over selectief luisteren gesproken.

Maar dan het on-ge-loof-lijke nieuws wat ik net las:

https://www.nd.nl/nieuws/varia/995870/b ... -ontvangen

Mensen, dit kan toch niet?! Hoezo meten met 2 maten!

Reken er maar niet op dat die minimale openstelling van de kerken nu wél door gaat!

Je zult wellicht met me eens zijn dat de brabanthallen wat groter zijn dan het kerkgebouw waar het hier om gaat....
Maar goed: de dominee heeft meer gezegd. Wellicht kun jij vertellen wat hij vertelt heeft?
Als ik alleen dit stukje eruit haal (waarbij ik niet kan ontkennen dat het ongetwijfeld selectief geknipt is) kijk ik er erg negatief tegen aan.
Maar als hij het later genuanceerd heeft sta ik open voor een correctie.

En inderdaad: Staphorst heeft zich aan de regels gehouden (niet aan de adviezen), en heeft dus juridisch gezien binnen de lijntjes gekleurd.
Het beeld van mensen die alleen voor hun eigen belang gaan, en de volksgezondheid ondergeschikt vinden aan hun gewoonten is daarmee wel geschetst naar de buitenwacht.
En dat is jammer. Als Staphorst zich aan de adviezen had gehouden (omdat er in juridische zin geen regels voor kerken waren) had dat een beter beeld van christenen naar buiten gebracht dan nu.
En die jonge man die voor de kerk getuigde van zijn geloof straalt veel uit, maar die man die een camera probeert weg te slaan doet dat positieve beeld in 1 klap (letterlijk) weer teniet.

Staphorst heeft bewust de grenzen van het toelaatbare opgezocht (en in mijn ogen overschreden), en daarmee het risico opgezocht dat ze op deze wijze onder een vergrootglas zouden komen te liggen.
Een keuze (en aangezien het ministerie al op vrijdagavond contact gezocht heeft een bewuste keuze) waar alle kerken in Nederland nu onder te lijden hebben.
Puur volgens de regels juist, maar of het van wijsheid getuigde...?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2020 18:52

Dorpeling schreef:Bewust de grenzen opgezocht, risico genomen, verantwoording nemen, strengere maatregelen...
Okee, ik ga dat niet nogmaals herhalen, Staphorst handelde volgens de regels.

En deze dominee zei overigens ook meer, maar dat is weggelaten. Over selectief luisteren gesproken.

Maar dan het on-ge-loof-lijke nieuws, de grootste GRAPP die ik net las:

https://www.nd.nl/nieuws/varia/995870/b ... -ontvangen

Mensen, dit kan toch niet?! Hoezo meten met 2 maten.

Nou, ik ga het ook allemaal niet meer herhalen :wink:
mbt het laatste, dat vind ik ook niet kunnen in de huidige situatie Corona...

En er is ook niets grappigs aan.
Maar wat wil je ermee zeggen eigenlijk?
Hunnie wel, dus Staphorst ook? #-o
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 06 okt 2020 20:29

MoesTuin schreef:Hunnie wel, dus Staphorst ook? #-o

Nee hoor, tot dat soort jaloezie verlaag ik me niet.

Het is gewoon niet consequent. Er wordt willekeurig geselecteerd lijkt het wel. Het is hypocrisie ten top!

De ene dag valt heel Nederland over Staphorst met 600 personen. Dit moet snel terug gebracht naar 30.
De volgende dag krijgt een evenementenhal de vrijstelling van 30 naar 600 personen.

StillAwake schreef:
Je zult wellicht met me eens zijn dat de brabanthallen wat groter zijn dan het kerkgebouw waar het hier om gaat...

Dat weet ik nog zo niet. Ik ben nooit in de Brabanthallen geweest, maar ik lees hier en daar dat er zo'n 2600 zitplaatsen zijn?
Hoe dan ook, het slaat nergens op. Als daar blijkbaar versoepelingen mogen, dan moeten ze niet de dag ervoor alle kerken een (hele) grote beperkingen op gaan leggen. Dat is gewoon niet te rijmen.

Maar goed: de dominee heeft meer gezegd. Wellicht kun jij vertellen wat hij vertelt heeft?
Als ik alleen dit stukje eruit haal (waarbij ik niet kan ontkennen dat het ongetwijfeld selectief geknipt is) kijk ik er erg negatief tegen aan.
Maar als hij het later genuanceerd heeft sta ik open voor een correctie.

Deze gemeente heeft vast niet zonder reden de uitzending offline gehaald. Ik ga dus niet de rest invullen, maar er is inderdaad weer eens een mooi plakwerkje van gemaakt. Mag jij zeggen waarom.

En die jonge man die voor de kerk getuigde van zijn geloof straalt veel uit, maar die man die een camera probeert weg te slaan doet dat positieve beeld in 1 klap (letterlijk) weer teniet.

Vind je het gek? Wanneer je dorp elke keer weer op zo'n manier in de kijker gezet wordt, krijg je van elke camera spontaan braakneigingen. Niet goed, wel begrijpelijk.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2020 20:47

Dorpeling schreef:Nee hoor, tot dat soort jaloezie verlaag ik me niet.

Het is gewoon niet consequent. Er wordt willekeurig geselecteerd lijkt het wel. Het is hypocrisie ten top!

De ene dag valt heel Nederland over Staphorst met 600 personen. Dit moet snel terug gebracht naar 30.
De volgende dag krijgt een evenementenhal de vrijstelling van 30 naar 600 personen.
Ik begrijp je punt, maar als "Staphorst" teruggaat naar 30 man zitten ze procentueel nog hoger dan de Brabanthallen met 600 man...
"EDIT" getallen nagekeken, maar de Brabanthallen komen er dan iets gunstiger uit. 1,5% capaciteit t.o.v. 1,3%
Dorpeling schreef:
Dat weet ik nog zo niet. Ik ben nooit in de Brabanthallen geweest, maar ik lees hier en daar dat er zo'n 2600 zitplaatsen zijn?
Dat klinkt niet alsof je heel goed geinformeerd bent. de Brabanthallen hebben een oppervlakte van 55000m2, en een capaciteit van 40.000.
Beetje flauw om jezelf als kerk daarmee te gaan vergelijken...
Dorpeling schreef:Hoe dan ook, het slaat nergens op. Als daar blijkbaar versoepelingen mogen, dan moeten ze niet de dag ervoor alle kerken een (hele) grote beperkingen op gaan leggen. Dat is gewoon niet te rijmen.
Ik snap je dubbele gevoel hierbij. Het is inderdaad uitermate ongelukkig gepland, en in die zin getuigd het wellicht niet van wijsheid. Toch snap ik ook de overwegingen wel die geleid hebben tot dit besluit. Bovendien heeft de evenementenbranche aangetoond serieus met de volksgezondheid om te gaan, zodat de maatregelen daar iets meer verlicht kunnen worden (30 man in een accommodatie voor 40.000 (minder dan een promille van de capaciteit) is wellicht ook te streng geweest), waar juist een aantal kerken (en echt niet alleen Staphorst) de laatste weken lieten merken lak te hebben aan adviezen (omdat ze juridisch gezien geen regels opgelegd konden krijgen)...
Dorpeling schreef:
Deze gemeente heeft vast niet zonder reden de uitzending offline gehaald. Ik ga dus niet de rest invullen, maar er is inderdaad weer eens een mooi plakwerkje van gemaakt. Mag jij zeggen waarom.
Aha, dus jij roept dat er meer is gezegd over dit onderwerp zonder dat je er bij bent geweest...
Zou nog steeds kunnen, maar daarin ben jij als bron dus niet valide. Overigens net zo min als ondergetekende, die eveneens alleen het uitgeknipte deel gehoord heeft.
Ik geef dan ook nadrukkelijk mijn mening over datgene wat gezegd is (beseffend dat dat niet het hele verhaal is), waar jij mijn mening tegenspreekt met dingen waarvan jij vermoed dat ze gezegd zijn.

Nogmaals: wat deze man riep was retorisch gezien van een uitermate laag niveau (mensen vervangen door dingen (voetbal, stadions, kroegen en theaters), het besmettingsrisico bagatelliseren, en zijn eigen wijze van God dienen (eigenzinnige eredienst?) als de hoogste en enige juiste wijze te beschouwen).
Ik hoop echt dat je gelijk hebt, en dat deze predikant zich wat genuanceerder over de situatie heeft uitgelaten dan in het stukje naar buiten kwam, maar vooralsnog heb ik van niemand die het weten kon dergelijke geluiden gehoord.
En dat is jammer, want dat resulteert erin dat heel veel christenen ineens in een kwade reuk staan.
Dat resulteert erin dat veel christenen aan hun collega's mogen uitleggen waarom christenen te beroerd zijn om solidair te zijn met mensen met een broze gezondheid.
En dat deze dienst offline is gehaald geeft vast niet aan dat de strekking van het er uit geplukte stukje niet redelijk lading-dekkend was.
Als dat niet van hetzelfde niveau was hadden ze het vast wel laten staan, denk je niet?
Dorpeling schreef:
Vind je het gek? Wanneer je dorp elke keer weer op zo'n manier in de kijker gezet wordt, krijg je van elke camera spontaan braakneigingen. Niet goed, wel begrijpelijk.

Hoe vaak is Staphorst in de laatste jaren op deze wijze negatief in het nieuws geweest?
Valt wel mee toch? Onterecht negatief in het nieuws kan ik me al helemaal niet herinneren (al heb ik een poos buiten Nederland gewoond, dus ik kan een en ander gemist hebben).
Bovendien weet ik toevallig uit ervaring dat er in Staphorst nogal raar gereageerd kan worden op mensen die op zondag andere dingen doen dan dat de mensen daar zelf graag doen. Ben er ooit met de auto doorheen gereden op zondag (wat daar blijkbaar niet de gewoonte is), en ze gaan echt niet voor je aan de kant hoor...
Bovendien kan ik me in dit specifieke geval ook goed voorstellen dat Staphorst (en er zijn meer voorbeelden) zichzelf op deze wijze in de kijker zet.
Ik geneerde me ook toen ik het nieuwsbericht op de radio hoorde, en dat het volgende bericht was dat Amsterdamse moskeeën hun verantwoordelijkheid wel nemen...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 06 okt 2020 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2020 21:05

Dorpeling schreef:.(...)


Ik mis jou kijk op Corona in je reacties....

Morgen is het al weer woensdag...
Ondertussen sterven er mensen aan Corona, halve verpleeghuis afdelingen, waarbij ook personeelsleden besmet met Corona.

De ziekenhuizen geven al aan dat de druk steeds hoger wordt door toename Corona patiënten

Hoe zal het Zaterdag zijn? Kunnen de ziekenhuizen het dan nog aan?

Is het dan nog steeds zo dat je koste wat kost naar de kerk wil gaan, want een (binnen reformatorische kringen populaire ) dominee zei toch dat er een wonder moet gebeuren om als je naar de kerk gaat Corona te kunnen krijgen....(wat een zelfspot overigens)

Ken je iemand die corona heeft gehad in een ernstige vorm?
Ken je Zorgmedewerkers die met Corona patiënten gewerkt hebben...
Besef je dat Zorgmedewerkers met gelatenheid en verbazing kijken naar iedereen die in groepsverbanden samenkomen in de huidige tijd van corona samenkomen.
Besef je dat de Zorgmedewerkers het zwaar hebben binnen hun werkzaamheden en mede ook hierdoor, moe zijn, mentaal overbelast....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2020 21:12

MoesTuin schreef:Ik mis jou kijk op Corona in je reacties....

Morgen is het al weer woensdag...
Ondertussen sterven er mensen aan Corona, halve verpleeghuis afdelingen, waarbij ook personeelsleden besmet met Corona.

De ziekenhuizen geven al aan dat de druk steeds hoger wordt door toename Corona patiënten

Hoe zal het Zaterdag zijn? Kunnen de ziekenhuizen het dan nog aan?

Is het dan nog steeds zo dat je koste wat kost naar de kerk wil gaan, want een (binnen reformatorische kringen populaire ) dominee zei toch dat er een wonder moet gebeuren om als iemand die naar de kerk gaat Corona krijgt....(wat een zelfspot overigens)

Ken je iemand die corona heeft gehad in een ernstige vorm?
Ken je Zorgmedewerkers die met Corona patiënten gewerkt hebben...
Besef je dat Zorgmedewerkers met gelatenheid en verbazing kijken naar iedereen die in groepsverbanden samenkomen in de huidige tijd van corona samenkomen.
Besef je dat de Zorgmedewerkers het zwaar hebben hierdoor, moe zijn, mentaal overbelast....

En niet alleen zorgmedewerkers.
Scheepsbemanningen die niet afgelost kunnen worden omdat de regels zo streng zijn (ik sprak vanmorgen een man die in januari voor drie maanden naar zee ging en nu nog steeds aan boord zit.
Horecaondernemers die hun zorgvuldig opgebouwde bedrijf failliet zien gaan.
Mensen die een geliefde verloren hebben zonder zelfs maar bij de uitvaart aanwezig te kunnen zijn.

Op geen enkele wijze wil ik de indruk wekken dat zorgmedewerkers het niet zwaar hebben, het probleem is alleen heel veel groter.
De mentaliteit van mensen moet veranderen.
En waar in de grote steden juist de jongeren onverantwoord gedrag vertonen (wat, zonder dat ik dat goed wil praten, wellicht bij hun leeftijd past) zijn het in de Bible-belt juist mensen die verantwoordelijkheid hadden moeten en kunnen nemen die lak hebben aan adviezen.
Dat is het verschil tussen de grote steden en de bible-belt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2020 21:23

Een hele goede aanvulling Stille awake, en zeer terrecht.

Als zorgmedewerker blijf ik behoorlijk in m'n zorgbubbel hangen, mede ook omdat ik nu zie dat het teveel word voor vele Zorgmedewerkers ook in psychisch opzicht.
Dat is schrikbarend.
En helemaal begrijpbaar...
Je wilt niet weten hoeveel ik nu overwerk om zieke collega s te vervangen en de boel draaiende te houden, daarbij beseffend...dit heeft ook een grens...
Zelf doen we er ook alles aan om Corona buiten de deur te houden want je houdt van de mensen voor wie je zorgt....
En tegelijkertijd zie je om je heen binnen andere afdelingen dat Corona gewoon binnen druppelt, uit het niets... ineens is het er....en t slaat genadeloos toe.... :cry:
T is je werk, maar wel met mensen, dat doet je wel wat....

En het zou zo simpel zijn als iedereen beseft dat die maatregelen even nodig zijn, als iedereen dat nu gelijk deed, des te eerder zijn we er weer misschien.... Nederland doet het slecht TOV andere landen nu....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 06 okt 2020 21:31

StillAwake schreef:Ik begrijp je punt, maar als "Staphorst" teruggaat naar 30 man zitten ze procentueel nog hoger dan de Brabanthallen met 600 man...
"EDIT" getallen nagekeken, maar de Brabanthallen komen er dan iets gunstiger uit. 1,5% capaciteit t.o.v. 1,3% Dat klinkt niet alsof je heel goed geinformeerd bent. de Brabanthallen hebben een oppervlakte van 55000m2, en een capaciteit van 40.000.

Ai.. dan zal ik wel erg verkeerd. Feit blijft dat de timing niet perfekt is, zacht uitgedrukt. Of juist wel.
Aha, dus jij roept dat er meer is gezegd over dit onderwerp zonder dat je er bij bent geweest...
Zou nog steeds kunnen, maar daarin ben jij als bron dus niet valide. Overigens net zo min als ondergetekende, die eveneens alleen het uitgeknipte deel gehoord heeft.
Ik geef dan ook nadrukkelijk mijn mening over datgene wat gezegd is, waar jij mijn mening tegenspreekt met dingen waarvan jij vermoed dat ze gezegd zijn.

Ik was er inderdaad niet bij. Alleen is het van mijn kant geen vermoeden, ik heb de uitzending gisteren beluisterd. N.a.v de negativiteit hier over het gezegde, ga ik dat niet herhalen. Ik denk dat er wel weer genoeg met modder gegooid is.
Hoe vaak is Staphorst in de laatste jaren op deze wijze negatief in het nieuws geweest?

Gezien het verschijnen van een camera deze mate van agressie opwekt; te vaak.
En waar in de grote steden juist de jongeren onverantwoord gedrag vertonen (wat, zonder dat ik dat goed wil praten, wellicht bij hun leeftijd past) zijn het in de Bible-belt juist mensen die verantwoordelijkheid hadden moeten en kunnen nemen die lak hebben aan adviezen.
Dat is het verschil tussen de grote steden en de bible-belt.

Staphorst had geen lak aan de adviezen!! Maar ik ga het niet nog eens allemaal herhalen, lees maar terug als het je interesseert.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2020 21:44

Dorpeling schreef:Ai.. dan zal ik wel erg verkeerd.
Geeft niet. Het is een grote hal voor beurzen en dergelijke (vergelijkbaar met Amsterdam Rai, Utrecht Jaarbeurs en Rotterdam Ahoy
Dorpeling schreef: Feit blijft dat de timing niet perfekt is, zacht uitgedrukt. Of juist wel.
Over de timing zijn we het helemaal eens, die is uitermate ongelukkig.
Dorpeling schreef:Ik was er inderdaad niet bij. Alleen is het van mijn kant geen vermoeden, ik heb de uitzending gisteren beluisterd. N.a.v de negativiteit hier over het gezegde, ga ik dat niet herhalen. Ik denk dat er wel weer genoeg met modder gegooid is.
Dan ben ik toch benieuwd of het verder genuanceerd is, of dat dit het enige is wat er over solidariteit gezegd is. En als je dat niet op een openbaar forum wilt zetten: het mag ook in PB (ik hoef geen heel preekverslag, maar vraag me af hoe hier verder mee omgegaan is.
Dorpeling schreef:Gezien het verschijnen van een camera deze mate van agressie opwekt; te vaak.
Gezien de genuanceerde en getuigende reactie van die jonge man zal het wel meevallen met hoe vaak. Ik heb ook wel eens redelijk onverwacht een cameraploeg voor mijn neus gehad waar ik echt niet op zat te wachten. Toch heb je voldoende tijd om je primaire reactie van het wegslaan van die camera opzij te zetten.
Dorpeling schreef:Staphorst had geen lak aan de adviezen!! Maar ik ga het niet nog eens allemaal herhalen, lees maar terug als het je interesseert.

Staphorst had wel lak aan de adviezen, aangezien er gewoon gezongen werd.
Staphorst had wel lak aan de adviezen, aangezien er meer dan 100 man in de zaal zaten.
Staphorst had wel lak aan de adviezen, omdat het mondkapjesadvies van afgelopen vrijdag genegeerd werd.
Ze hadden geen lak aan de regels, omdat die er niet zozeer waren (en zijn, want ook de 30 man die nu "mag" is slechts een advies).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 07 okt 2020 06:14

Dat de Brabanthallen zo enorm groot zijn zal wel, maar de voorstellingen zijn vast in 1 hal en niet verspreid over de verschillende hallen. Dan komen er precies 600 mensen, zonder personeel want alle kaartjes worden verkocht. Daarnaast worden er bij zulke voorstellingen vaak ook gezongen enz.
In Staphorst zaten er max 430 mensen in de kerk. De mensen mogen daar op alfabet komen en iedereen wordt meegeteld, ook randkerkelijken die al nooit kwamen en ouderen die bij de kerktelefoon luisteren. De rest van de mensen was over de 2 gebouwen verdeeld. Er mocht gezongen worden omdat het een heel hoog gebouw is en er een heel goede afzuiging is.
Er was al enkele keren "controle" geweest en die gaven aan dat alles zeer veilig verliep. De mensen worden naar hun plaatsen gebracht, blijven daar zitten en mogen pas op aanwijzing van het personeel de kerk weet verlaten en moeten dan rechtstreeks naar buiten gaan. In een supermarkt komen mensen dichter bij je. De meeste besmettingen vinden thuis en in de relatiesfeer plaats.
In kerken is de besmetting nihil, alleen in maart, in het begin, zijn er in enkele kerken besmettingen geweest, nu al heel lange tijd niets. Om te vergelijken met andere landen is niet representatief. In Zuid Korea was bijv een dame die ondanks dat zij ziek was toch naar veel diensten ging.

Moestuin, ik snap dat jij je zorgen maakt maar het grootste probleem is de zorg is nu volgens mij, dat er te weinig personeel is. Er zijn nog geen 200 mensen met covid op de IC en nu kunnen ze het al niet meer aan, in het voorjaar lagen er meer dan 1000 op de IC. Ik snap dus ook niet dat ambtenaren nu geld krijgen omdat ze moeten thuiswerken en er geen extra geld naar de zorg kan. Sowieso moeten er meer handen aan het bed komen en geen extra geld naar de topmensen in de zorg.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2020 07:13

Memmem schreef:Dat de Brabanthallen zo enorm groot zijn zal wel, maar de voorstellingen zijn vast in 1 hal en niet verspreid over de verschillende hallen. Dan komen er precies 600 mensen, zonder personeel want alle kaartjes worden verkocht. Daarnaast worden er bij zulke voorstellingen vaak ook gezongen enz.
Daar heb je op zich een punt: de zaal waarin deze voorstellingen draaien is iets kleiner (28.500 personen capaciteit). En inderdaad, personeel komt er dan bij (overigens geldt dat laatste ook voor kerken, in het advies wat er nu ligt van 30 personen zijn de predikant, de koster, de mensen die de aanwezigen naar hun plaats leiden, de ouderlingen en diakenen en de organist niet meegenomen).
Dat er bij zulke uitvoeringen gezongen wordt door het publiek is niet juist. Het gaat voornamelijk om cabaret, en niet om massale samenzang.
En daarbij blijft het punt staan: deze sector heeft zijn zaken goed voor elkaar. Wellicht een voorbeeld aan nemen in plaats van kritiek op leveren?
En als je verderop in je verhaal de hoogte van het gebouw noemt: zelfs die is hoger in de Brabanthallen.
Memmem schreef:In Staphorst zaten er max 430 mensen in de kerk. De mensen mogen daar op alfabet komen en iedereen wordt meegeteld, ook randkerkelijken die al nooit kwamen en ouderen die bij de kerktelefoon luisteren. De rest van de mensen was over de 2 gebouwen verdeeld. Er mocht gezongen worden omdat het een heel hoog gebouw is en er een heel goede afzuiging is.
Er zaten 430 mensen in die kerk, terwijl het advies was om dat te beperken tot 100. daarbij zijn randkerkelijken niet meegeteld, het gaat om het aantal mensen wat echt in die zaal zat. En gelukkig is Staphorst niet echt een kern van Covid-gevallen (hoewel er 31 ziektegevallen zijn (180 per 100.000), en de mortaliteit per 100.000 hoger ligt dan die in Amsterdam en Rotterdam, steden waar nu veel om te doen is... (Staphorst 17.5 per 100.000, Rotterdam 14.3 per 100.000, Amsterdam 11.8 per 100.000)).
Memmem schreef:Er was al enkele keren "controle" geweest en die gaven aan dat alles zeer veilig verliep. De mensen worden naar hun plaatsen gebracht, blijven daar zitten en mogen pas op aanwijzing van het personeel de kerk weet verlaten en moeten dan rechtstreeks naar buiten gaan. In een supermarkt komen mensen dichter bij je. De meeste besmettingen vinden thuis en in de relatiesfeer plaats.
dat van die controle: daar zou ik graag een onafhankelijke bron van zien, ik ben het namelijk nog niet tegengekomen. En dan alsjeblieft niet het RD, maar een objectieve bron. Ik geloof er namelijk niet heel veel van (anders dan dat de kerk zelf controles uitvoert (die, hoewel terecht en noodzakelijk) een hoog "slager-vlees gehalte hebben). Voor zover ik weet zijn er nog nergens overheidscontroles van kerkgebouwen geweest, maar daarin kan ik het mis hebben.
En gezien het feit dat je controle zelf al tussen aanhalingstekens zet geeft me het idee dat je zelf ook niet echt vind dat dat een onafhankelijk onderzoek was...
Memmem schreef:In kerken is de besmetting nihil, alleen in maart, in het begin, zijn er in enkele kerken besmettingen geweest, nu al heel lange tijd niets. Om te vergelijken met andere landen is niet representatief. In Zuid Korea was bijv een dame die ondanks dat zij ziek was toch naar veel diensten ging.
De vergelijking met Zuid-Korea gaat niet op inderdaad, dat is cultureel gezien een totaal andere situatie. Maar net over de grens in Duitsland is helaas wel te vergelijken, en daar is wel het een en ander gebeurd in het afgelopen halfjaar. En een groot gedeelte van de eerste uitbraak in midden Nederland kon worden herleid op kerkdiensten (wat overigens gebeurd is voordat in Nederland uberhaupt maatregelen van kracht werden, dus persoonlijk vind ik het niet eerlijk om met deze getallen te schermen)
Memmem schreef:Moestuin, ik snap dat jij je zorgen maakt maar het grootste probleem is de zorg is nu volgens mij, dat er te weinig personeel is. Er zijn nog geen 200 mensen met covid op de IC en nu kunnen ze het al niet meer aan, in het voorjaar lagen er meer dan 1000 op de IC. Ik snap dus ook niet dat ambtenaren nu geld krijgen omdat ze moeten thuiswerken en er geen extra geld naar de zorg kan. Sowieso moeten er meer handen aan het bed komen en geen extra geld naar de topmensen in de zorg.
Helemaal mee eens. Bizar dat de mensen in de zorg extra geld krijgen toegewezen, maar nog geen cent gezien hebben, terwijl ambtenaren wel een extraatje krijgen.
Overigens verbaast de stelling dat er nog geen 200 mensen op de IC liggen me (en ik denk ook niet dat het waar is). Alleen vorige week al zijn er 122 IC-patienten bijgekomen, en met een gemiddelde verblijfsduur van 27 dagen zou dat doen vermoeden dat het getal richting de 470 moet liggen.
Maar wellicht heb je een bron?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten