Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 05 mei 2021 12:55

Arts zegt tijdens een consult dat je het vaccin moet halen, wil je dat niet zo zegt hij, dan ben je heel dom.

Maar die zelfde arts verwijst naar een website waarop staat dat
- ze verwachten dat het vaccin geen extra bijwerkingen heeft voor iemand met een verlaagde immuniteit ivm bepaald medicatie gebruik. (is dus niet bewezen maar je bent het proefkonijn)

- ze bijna zeker weten dat het vaccin minder, mogelijk zelfs geen, bescherming bied bij iemand die deze medicatie gebruikt maar dat ze toch aanraden om het vaccin te halen. (als het maar 40% of minder zou zijn, waarom zou je dan proefkonijn willen zijn)

- ze er vanuit gaan dat je geen schade oploopt aan je kwetsbare organen die al door een kleine griep kunnen verslechteren, maar ze dit ook niet meer zekerheid kunnen zeggen. (dus er is een kans dat je er alleen maar zieker van wordt)

Mijn mening, de arts is zijn boekje te buiten gegaan door op deze manier zijn eigen wens kenbaar te maken. Ze zeggen de feiten niet, maar gewoon: haal! die! prik!
De bijwerkingen in dit geval zijn niet verwaarloosbaar, een simpele koorts kan er al voor zorgen dat de medicatie niet werkt waardoor er een probleem ontstaat. Zo iemand moet heel goed de voors en tegens horen om een beslissing te maken. Maar de tegens van het vaccin worden niet verteld, weggestopt en gebagatelliseerd. Bizar!

En natuurlijk, corona kan ook dodelijk zijn, vooral in deze leeftijdscategorie met gezondheidsproblemen. Maar dat vaccin haal je vrijwillig op. Corona overkomt je. Of niet.
Je moet zelf de beslissing maken, een arts, je broer, zus, vader, moeder, partner, kind, kan dit niet voor je doen. Normaal gesproken al niet, maar in deze situaties helemaal niet.
In de thuiszorg kom ik regelmatig van dit soort situaties tegen. Ik laat me er nooit over uit, ik geef geen advies. Ik verwijs alleen maar de websites van het ziekenhuis zelf, over de aandoening. Er is veel informatie beschikbaar maar tegelijkertijd eigenlijk heel weinig. Want het zijn allemaal aannames.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2021 13:00

Maar wat vind je van de stelling:
Als iemand zich eerst wil laten testen om aan te tonen dat er antistoffen in het bloed zijn, zodat een vaccin dus overbodig is?
Sanquin heeft reeds onderzocht en berekend dat nu meer dan 30% van de Nederlanders antistoffen heeft en dat aantal stijgt per week.
Daar zitten dus ex covidpatiënten tussen.

Als de dokter tegen jou zegt: ga maar vast statines slikken. Ook al is je cholesterol nu prima, maar om te voorkomen dat het gaat stijgen.
Wat zeg jij dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2021 13:03

lammetje schreef:
En natuurlijk, corona kan ook dodelijk zijn, vooral in deze leeftijdscategorie met gezondheidsproblemen. Maar dat vaccin haal je vrijwillig op. Corona overkomt je. Of niet.
Je moet zelf de beslissing maken, een arts, je broer, zus, vader, moeder, partner, kind, kan dit niet voor je doen. Normaal gesproken al niet, maar in deze situaties helemaal niet.
In de thuiszorg kom ik regelmatig van dit soort situaties tegen. Ik laat me er nooit over uit, ik geef geen advies. Ik verwijs alleen maar de websites van het ziekenhuis zelf, over de aandoening. Er is veel informatie beschikbaar maar tegelijkertijd eigenlijk heel weinig. Want het zijn allemaal aannames.

Helemaal eens lammetje!
Een vriendin van me werkt op een zgn. gesloten afdeling van een verpleeghuis, daar brak helaas covid uit, vrijwel alle bewoners waren positief. Eentje heeft een paar dagen op bed gelegen met milde klachten, de rest hoestte niet eens.
Toch zijn ze - uiteraard - als een van de eersten ingeënt, en helaas brak het daarna weer uit op de afdeling.
Gelukkig werden ze er wederom niet echt ziek van. Maar nu wordt dus gesteld dat dit dankzij het vaccin is.
Maar dat is dus de halve waarheid, in dit geval!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 13:04

elbert schreef:Laat ik dan maar gaan citeren uit het artikel om aan te geven waar ik dit vandaan heb:
Kortom: kwetsbaren vaccineren is cruciaal om covid-19 uitbraken onder controle te houden. Heb je die kwetsbaren eenmaal voldoende gevaccineerd, dan heb je niet of nauwelijks aanvullende maatregelen meer nodig.
Daar hebben we dan een interpretatieverschil. In mijn optiek staat in die zin dat de nadruk moet liggen op de kwetsbaren, maar ik lees neit dat de vaccinatiestrategie daartoe beperkt moet blijven.
elbert schreef:"met testen in de weer blijven" klinkt als: ga toch vaccineren! Maar de Tweede Kamer heeft bepaald dat er geen vaccinatiedrang of -dwang mag zijn. Waarom zou je moeten testen als je geen klachten hebt? Dat is onzinnig. Onze premier zegt trouwens hetzelfde. From the horse's mouth:

Waarom zouden opeens andere regels moeten gelden voor ons als voor de premier? Maar ik ben bang dat men in Den Haag weer eens aan het draaien is op dit punt en er een testmaatschappij op wil tuigen met ruim 1 miljard aan overheidsgeld.
Tja, als je een tegenstander bent van de testmaatschappij (en dat ben ik voor de duidelijkheid ook): het staat je nog steeds vrij om je of te vaccineren, of niet te stesten.
Dat daar vervolgens bepaalde evenementen van zeggen: "prima, maar kom dan niet hier" is hun goed recht.
elbert schreef:Huh? Je verwart kritiek hebben op beleid met ongeloof aan staatjes. Die staatjes met gemeten waardes geloof ik meestal wel (daarom laat ik ze ook zien), het gaat mij om het beleid en de analyse waar ik regelmatig kritiek op heb. Hoe kun je trouwens geen kritiek hebben op het instituut dat krap 15 maanden geleden nog zei dat het virus ons land niet zou bereiken en als dat toch het geval was, we dat makkelijk aan zouden kunnen? Ik hoop niet dat covid-19 ons geheugen over alle miskleunen van dit instituut heeft aangetast.
Wellicht ben ik een groter criticus van het RIVM (ik geloof hun staatjes ook niet altijd, er zitten namelijk nogal eens zaken in die met vertraging verwerkt worden), maar met wat ze 15 maanden geleden zeiden kun je ze niet echt om de oren slaan.
Ze baseerden dat op de kennis die tot dan toe voorhanden was, en met name vanuit China was gedeeld.
elbert schreef:Even terug naar waar het bij de maatregelen om gaat: de overbelasting van de zorg. Hoe erg het ook is voor die paar mensen die er toch op terecht komen, maar een reductie van 90% op de IC (als alle 50 plussers gevaccineerd zouden zijn, of in elke geval de meerderheid) betekent meteen dat de zorg niet meer overbelast is. Je kunt niet 17,7 miljoen mensen aan allerlei beperkingen onderwerpen enkel omdat er 80 mensen op de IC's in ons land liggen. Helemaal terug naar 0 kan niet (dat kan bij de griep ook meestal niet), maar een forse afname kan wel en dat zonder dat iedereen met vrijheidsbeperkende maatregelen geconfronteerd wordt.
Ik sluit me volledig bij je mening aan als het gaat om de maatregelen. Een avondklok die aantoonbaar (zelfs volgens de RIVM cijfers) niet gewerkt heeft, een cijferoerwoud waar beleid op gemaakt werd (voor de duidelijkheid, als je in het grafiekje van aantallen besmettingen kijkt kom je de eerst golf eigenlijk niet tegen. Als je naar de sterfgevallen kijkt is de derde golf ineens verdwenen.
Blijkbaar is er in de meetmethodiek iets veranderd in de tussentijd. Maar daar hoor je de beleidsmakers niet over...
Toch denk ik dat je, als 15% van de IC-capaciteit op tit moment bezet wordt door de groep 50-, maar het overgrote deel daarvan door de groep 40+ juist door zou moeten zetten, en in elk geval iedereen ouder dan 40 een prik geven.
We kunnen aan de andere kant ook niet iedereen alles maar weer laten doen als de IC's vrijwel op hun maximale capaciteit draaien, en we in de afvlakking van een pandemie zitten.
elbert schreef:Het principe dat ik gezond ben totdat het tegendeel bewezen is, bedoel je? Want mijn principe is dat ik geen medisch toegangsbewijs nodig zou moeten hebben om ergens te komen. Dat is ook het principe van onze grondwet. Ik ben niet bereid om dat principe op te geven. Jij wel en dat is jouw keus, maar dat is niet de mijne.

Dat is helemaal prima, maar veel mensen die er zo instaan laten zich wel inenten voor ze op wereldreis gaan ;-)
Overigens is de stelling "gezond tot het tegendeel bewezen is" een fraaie parafrase op onze wetgeving, maar het staat nergens zo beschreven denk ik...

Maar prima dat jij je niet wilt laten ringeloren, maar dan moet je ook niet gek opkijken als je over een half jaar geweigerd wordt op een festival, bij een concert, een voetbalwedstrijd of een kerkdienst.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 13:12

lammetje schreef:Arts zegt tijdens een consult dat je het vaccin moet halen, wil je dat niet zo zegt hij, dan ben je heel dom.

Maar die zelfde arts verwijst naar een website waarop staat dat
- ze verwachten dat het vaccin geen extra bijwerkingen heeft voor iemand met een verlaagde immuniteit ivm bepaald medicatie gebruik. (is dus niet bewezen maar je bent het proefkonijn)

- ze bijna zeker weten dat het vaccin minder, mogelijk zelfs geen, bescherming bied bij iemand die deze medicatie gebruikt maar dat ze toch aanraden om het vaccin te halen. (als het maar 40% of minder zou zijn, waarom zou je dan proefkonijn willen zijn)

- ze er vanuit gaan dat je geen schade oploopt aan je kwetsbare organen die al door een kleine griep kunnen verslechteren, maar ze dit ook niet meer zekerheid kunnen zeggen. (dus er is een kans dat je er alleen maar zieker van wordt)

Mijn mening, de arts is zijn boekje te buiten gegaan door op deze manier zijn eigen wens kenbaar te maken. Ze zeggen de feiten niet, maar gewoon: haal! die! prik!
De bijwerkingen in dit geval zijn niet verwaarloosbaar, een simpele koorts kan er al voor zorgen dat de medicatie niet werkt waardoor er een probleem ontstaat. Zo iemand moet heel goed de voors en tegens horen om een beslissing te maken. Maar de tegens van het vaccin worden niet verteld, weggestopt en gebagatelliseerd. Bizar!

En natuurlijk, corona kan ook dodelijk zijn, vooral in deze leeftijdscategorie met gezondheidsproblemen. Maar dat vaccin haal je vrijwillig op. Corona overkomt je. Of niet.
Je moet zelf de beslissing maken, een arts, je broer, zus, vader, moeder, partner, kind, kan dit niet voor je doen. Normaal gesproken al niet, maar in deze situaties helemaal niet.
In de thuiszorg kom ik regelmatig van dit soort situaties tegen. Ik laat me er nooit over uit, ik geef geen advies. Ik verwijs alleen maar de websites van het ziekenhuis zelf, over de aandoening. Er is veel informatie beschikbaar maar tegelijkertijd eigenlijk heel weinig. Want het zijn allemaal aannames.

Welke feiten heeft de arts niet benoemd dan?
Hij heeft toch naar die site verwezen?

En hoe groot zijn die kansen die op die website benoemd staan?
In de discussie rond het tromboseverhaal bij Astra Zeneca viel me op dat de meeste Nederlanders echt totaal geen idee hebben van kansrekenen.
De kans op trombose bij een vlucht naar Barcelona is 3x groter dan de kans op trombose na vaccinatie.
De kans op overlijden aan corona is 3471x groter dan de kans op overlijden aan de gevolgen van een vaccinatie.

En waar heb jij de "tegens" van het vaccin vandaan?
Ze staan dus gewoon op di site waar die arts naar verwees.
Of is het weer een via-via kanaal met mensen die zwijgplicht opgelegd gekregen hebben, maar het toch in de facebookgroep gedeeld hebben (over het algemeen met zeer beprekte kennis van de casus).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 13:15

Chaya schreef:Helemaal eens lammetje!
Een vriendin van me werkt op een zgn. gesloten afdeling van een verpleeghuis, daar brak helaas covid uit, vrijwel alle bewoners waren positief. Eentje heeft een paar dagen op bed gelegen met milde klachten, de rest hoestte niet eens.
Toch zijn ze - uiteraard - als een van de eersten ingeënt, en helaas brak het daarna weer uit op de afdeling.
Gelukkig werden ze er wederom niet echt ziek van. Maar nu wordt dus gesteld dat dit dankzij het vaccin is.
Maar dat is dus de halve waarheid, in dit geval!

Want?
Jouw vriendin kent de volledige medische casus, en deelt dat dan met jou?
De meeste mensen die Covid krijgen zijn asymptomatisch (gelukkig).
En de meeste mensen die (zeker bij een broze gezondheid) een vaccin toegediend krijgen hebben daar een paardagen lichte klachten van.
Als er daadwerkelijk een volledige ingeente afdeling in een verpleeghuis voor de tweede maal corona gekregen had was het wel groot in het nieuws geweest, denk je niet ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 05 mei 2021 13:18

StillAwake schreef:Tja, als je een tegenstander bent van de testmaatschappij (en dat ben ik voor de duidelijkheid ook): het staat je nog steeds vrij om je of te vaccineren, of niet te stesten.
Het gaat me niet om de "vrijheid" om te vaccineren of te testen. Als mensen dat willen, is dat hun goed recht. Het gaat mij om de vrijheid om ergens te komen zonder een bewijs van gezondheid. De politici verkopen dit onder het mom van "vaccineren om vrijheid terug te krijgen". Vrijheid onder voorwaarden dus. Vrijheid die we vroeger zonder voorwaarden hadden en die we nu onder voorwaarden weer "terug kunnen verdienen". Er behoort niets terugverdiend te worden. De vrijheid komt ons toe en behoort niet terugverdiend te worden, maar teruggegeven.
StillAwake schreef:Dat daar vervolgens bepaalde evenementen van zeggen: "prima, maar kom dan niet hier" is hun goed recht.
Dat zeggen die evenementen niet. Dat zegt de regering. Organisatoren van evenementen zitten helemaal niet te wachten op dit soort extra checks die hun klanten gaan kosten. Mochten de organisatoren van evenementen zeggen: "prima, maar kom dan niet hier", dan wens ik ze een prettig faillissement toe omdat ik van zo'n ondernemer geen klant wil zijn.
StillAwake schreef:Wellicht ben ik een groter criticus van het RIVM (ik geloof hun staatjes ook niet altijd, er zitten namelijk nogal eens zaken in die met vertraging verwerkt worden), maar met wat ze 15 maanden geleden zeiden kun je ze niet echt om de oren slaan.
Ik ben geen expert, maar zag dit 15 maanden geleden wel aankomen (volgens mij ben ik 1 van de eersten op dit forum die over covid-19 begonnen is). Waarom de mensen van het RIVM dan niet? Dit is hun baan om dit goed te voorspellen.
StillAwake schreef:Dat is helemaal prima, maar veel mensen die er zo instaan laten zich wel inenten voor ze op wereldreis gaan
Dat voor internationale reizen er speciale maatregelen genomen moeten worden, dat vind ik niet zo gek. Je wilt niet dat een virus van het ene eind van de wereld naar het andere overspringt. Toch is dat de laatste maatregel die regeringen genomen hebben. Toen Trump vorig jaar het vliegverkeer vanuit China stillegde, werd hij nota bene voor racist uitgemaakt, terwijl de andere regeringsleiders onbekommerd vliegtuigen vol besmette reizigers lieten binnenkomen.
StillAwake schreef:Maar prima dat jij je niet wilt laten ringeloren, maar dan moet je ook niet gek opkijken als je over een half jaar geweigerd wordt op een festival, bij een concert, een voetbalwedstrijd of een kerkdienst.
Geweigerd bij een kerkdienst zal ik niet worden vanwege een coronapaspoort, zo bezorgd ben ik ook weer niet. Maar nogmaals: een ondernemer die zich door de overheid laat verplichten om met dit coronapaspoort in zee te gaan, mag wat mij betreft op de fles gaan.
Dit is een principekwestie: grondrechten zijn grondrechten en niet privileges die verdiend moeten worden met een vaccinatie of betaald met een test.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 13:19

Chaya schreef:Maar wat vind je van de stelling:
Als iemand zich eerst wil laten testen om aan te tonen dat er antistoffen in het bloed zijn, zodat een vaccin dus overbodig is?
Sanquin heeft reeds onderzocht en berekend dat nu meer dan 30% van de Nederlanders antistoffen heeft en dat aantal stijgt per week.
Daar zitten dus ex covidpatiënten tussen.

Als de dokter tegen jou zegt: ga maar vast statines slikken. Ook al is je cholesterol nu prima, maar om te voorkomen dat het gaat stijgen.
Wat zeg jij dan?

In een coronapaspoort (zoals het nu voorligt) zou inderdaad de aanwezigheid van antistoffen in je bloed gelijk staan aan een vaccinatie (dan sta je te boek als "genezen". Dat zal vast een ondergrens hebben, maar in principe is iemand die genezen verklaard is in de vaccinatiecampagne nu ook al een verhaal apart. Sowieso hoef je dan al geen tweede prik meer, en daar wordt op dit moment driftig onderzoek naar gedaan.

Als de dokter zegt: mevrouw: uw longen zien er nog gezond uit, maar ga toch maar vast stoppen met roken. Wat zeg jij dan?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2021 13:24

StillAwake schreef:Want?
Jouw vriendin kent de volledige medische casus, en deelt dat dan met jou?
De meeste mensen die Covid krijgen zijn asymptomatisch (gelukkig).
En de meeste mensen die (zeker bij een broze gezondheid) een vaccin toegediend krijgen hebben daar een paardagen lichte klachten van.
Als er daadwerkelijk een volledige ingeente afdeling in een verpleeghuis voor de tweede maal corona gekregen had was het wel groot in het nieuws geweest, denk je niet ;-)

Een casus is iets anders. Dan bespreek je een individuele patiënt.
Ik kom zelf zeer regelmatig in een verpleeghuis en ken dit fenomeen ook.
Jouw reactie bewijst dat je mijn posting niet goed gelezen hebt. De mensen kregen vóór de inenting al met een uitbraak te maken.

En er was een soortgelijk geval in het nieuws, paar dagen geleden:
"In een tehuis voor dementerende ouderen in het Gelderse Wehl zijn twaalf van de 29 bewoners positief getest op het coronavirus, terwijl alle bewoners zijn gevaccineerd. De besmette bewoners hebben milde klachten en worden gescheiden van de andere mensen in het tehuis verzorgd."
RTLnieuws
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2021 13:28

StillAwake schreef:Als de dokter zegt: mevrouw: uw longen zien er nog gezond uit, maar ga toch maar vast stoppen met roken. Wat zeg jij dan?

Ik had van jou een slimmere reactie verwacht. :roll:
Preventie maatregelen zoals stoppen met roken en meer bewegen heeft geen bijwerkingen.
Het onnodig innemen van medicijnen mogelijk wel.
Elke medische handeling, dus ook medicatie, bespreekt een arts met je en op basis daarvan neem je samen de beslissing.
Tenminste, zo gebeurt dat bij mij.
Dan neem ik ook voor een deel de verantwoording op me, want ieder medicijn kent nu eenmaal nadelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2021 13:32

Chaya schreef:Een casus is iets anders. Dan bespreek je een individuele patiënt.
Ik kom zelf zeer regelmatig in een verpleeghuis en ken dit fenomeen ook.
Jouw reactie bewijst dat je mijn posting niet goed gelezen hebt. De mensen kregen vóór de inenting al met een uitbraak te maken.

En er was een soortgelijk geval in het nieuws, paar dagen geleden:
"In een tehuis voor dementerende ouderen in het Gelderse Wehl zijn twaalf van de 29 bewoners positief getest op het coronavirus, terwijl alle bewoners zijn gevaccineerd. De besmette bewoners hebben milde klachten en worden gescheiden van de andere mensen in het tehuis verzorgd."
RTLnieuws


Wat kom je daar doen dan in dat verpleeghuis?
En verder....ieder mens maakt zijn eigen afwegingen op basis van van alles en nog wat en dat is ieders goed recht. Dus wees er voor jezelf blij en gelukkig en tevreden mee dat je er zelf voor gekozen hebt om de vaccinatie aan jou neus voorbij te laten gaan en leef je leven vrolijk verder, maar laat al die andere mensen er verder buiten die iets anders kiezen dan jou inzichten en wees vooral voorzichtig met het betreden van een verpleeghuis als jou zijnde niet gevaccineerde en denk aan de meer kwetsbare mensen aldaar....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 13:33

elbert schreef:Het gaat me niet om de "vrijheid" om te vaccineren of te testen. Als mensen dat willen, is dat hun goed recht. Het gaat mij om de vrijheid om ergens te komen zonder een bewijs van gezondheid. De politici verkopen dit onder het mom van "vaccineren om vrijheid terug te krijgen". Vrijheid onder voorwaarden dus. Vrijheid die we vroeger zonder voorwaarden hadden en die we nu onder voorwaarden weer "terug kunnen verdienen". Er behoort niets terugverdiend te worden. De vrijheid komt ons toe en behoort niet terugverdiend te worden, maar teruggegeven.
Daar ben ik het volledig mee eens. De term "terugverdienen" is absoluut onzinnig.
Toch hebben we op dit moment met een wereldwijd probleem te maken. En kunnen we moeilijk zeggen "weet je wat: ga lekker doen wat je altijd gedaan hebt, het loopt wel los". Voor de uitkomsten van dat experiment kan ik je naar Brazilie verwijzen.
We moeten op dit moment ons best doen de druk op de zorg binnen de perken te houden. Als we dat weer onder "controle" hebben is een corona-paspoort inderdaad niet heel zinnig meer. Gevolg zal dan zijn dat er ook nauwelijkw meer naar gevraagd zal worden. Ondernemers, handhavers en controleurs zitten echt niet op extra werk en kosten te wachten...
elbert schreef:Dat zeggen die evenementen niet. Dat zegt de regering. Organisatoren van evenementen zitten helemaal niet te wachten op dit soort extra checks die hun klanten gaan kosten. Mochten de organisatoren van evenementen zeggen: "prima, maar kom dan niet hier", dan wens ik ze een prettig faillissement toe omdat ik van zo'n ondernemer geen klant wil zijn.
Op het moment dat de pandemie onder controle is, hetzij door een mildere mutant die overheersend wordt (waarschijnlijk de reden van het uidoven van de Spaanse Griep), hetzij door groepsimmuniteit (al dan niet onder invloed van een vaccin) zal niemand (de overheid niet, maar ook organistaoren van evenementen niet) jou nog dwingen je coronapaspoort te tonen.
Tot die tijd moeten we even door de zure appel heenbijten.
En als een coronapaspoort daarin de uitweg uit de huidige impasse is: helemaal prima. En als de pandemie dan helemaal is overgewaaid mag ook jij vast wel weer zonder een geel boekje naar K3. ;-)
elbert schreef:Ik ben geen expert, maar zag dit 15 maanden geleden wel aankomen (volgens mij ben ik 1 van de eersten op dit forum die over covid-19 begonnen is). Waarom de mensen van het RIVM dan niet? Dit is hun baan om dit goed te voorspellen.
Dat zou kunnen, maar het RIVM kon niet op de gevoelsargumenten sturen, en diende zich bij de feiten te houden.
Dat feiten uit China wellicht wat gekleurd zijn hadden ze kunnen weten, maar ik vind het een beetje flauw om ze deze misrekening (waar ze overigens snel genoeg van terugkwamen) te blijven aanwrijven.
Wat dat betreft hebben ze ook fouten gemaakt met datasets die ze wel compleet hadden. Dat vind ik persoonlijk ernstiger.
elbert schreef:Geweigerd worden bij een kerkdienst zal ik niet worden met een coronapaspoort, zo bezorgd ben ik ook weer niet. Maar nogmaals: een ondernemer die zich door de overheid laat verplichten om met dit coronapaspoort in zee te gaan, mag wat mij betreft op de fles gaan. Dat is een principekwestie.

Een ondernemer die de regels aan zijn laars lapt mag wat mij betreft dan weer op de fels gaan. Dat is een principekwestie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 13:35

Chaya schreef:Een casus is iets anders. Dan bespreek je een individuele patiënt.
Ik kom zelf zeer regelmatig in een verpleeghuis en ken dit fenomeen ook.
Jouw reactie bewijst dat je mijn posting niet goed gelezen hebt. De mensen kregen vóór de inenting al met een uitbraak te maken.

En er was een soortgelijk geval in het nieuws, paar dagen geleden:
"In een tehuis voor dementerende ouderen in het Gelderse Wehl zijn twaalf van de 29 bewoners positief getest op het coronavirus, terwijl alle bewoners zijn gevaccineerd. De besmette bewoners hebben milde klachten en worden gescheiden van de andere mensen in het tehuis verzorgd."
RTLnieuws

Nogmaals: de claim van 100% is nooti gedaan, al helemaal niet door mij.
Daarnaast: iedereen die na een vaccinatie snotterig is test op dat moment positief (in elk geval bij Moderna en BionTech).
Dat is nu eenmaal hoe een RNA vaccin werkt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2021 13:38

Chaya schreef:Vraag maar eens aan iemand wat hij weet over de inenting die hij/zij gekregen heeft. Hoeveel bescherming die biedt en wat de werking precies is.


Iedereen weet wel dat de kans om ziek te worden veel kleiner is en de kans om als je het toch krijgt veel klachten te krijgen ook. Dat lijkt me voldoende en doorgaans beter onderbouwd dan bij de antivaxxers.

Die splitsing maak ik niet, maar dat is wat je leest op de social media.
Sommige mensen denken inderdaad er wel over na, maar opeens zijn alle principiële bezwaren, die ze voordien wel hadden, weg.
Ik sprak iemand die al die maanden een pertinent anti vaxxer was, no way, geen gif. Maar hij kreeg de oproep binnen en binnen 5 minuten had hij al een afspraak gemaakt.
Toen ik hem vroeg of al die bezwaren nu weg waren genomen, zei hij, "dat niet, maar je moet wel he".
Hoezo moet?


Misschien dat bij sommige mensen uiteindelijk het gezonde verstand toch gaat overheersen als puntje bij paaltje (of armpje) komt. En dat men zich dan toch iets meer op de feiten gaat richten.

Je bent met de beide inentingen niet volledig 100% beschermd. En ik hoop dat de mensen dat goed beseffen.


Dat is bekend. De kans om het te krijgen neemt alleen we enorm af en de kans om er dan veel last van te krijgen nog meer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2021 13:43

Marnix schreef:Misschien dat bij sommige mensen uiteindelijk het gezonde verstand toch gaat overheersen als puntje bij paaltje (of armpje) komt. En dat men zich dan toch iets meer op de feiten gaat richten.

Het RIVM spreekt zichzelf ook nogal eens tegen. Bovendien is het OMT ook niet eenduidig. En dat maakt dat er niet zoiets als DE waarheid is.
Dat is ook het ingewikkelde er aan.
Je moet als consument/patiënt zelf een weg zoeken in een labyrint van fake nieuws, complotdenkers, geitenwollensokkenfiguren, wetenschappelijk onderbouwde artikelen.
En ga je ook nog over de grens, lees je weer andere meningen.
Dus feiten zei je?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten