Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 08 apr 2021 16:04

Ik heb een jaar gewerkt op de reguliere covid afdeling, en nu sinds 2 dagen op de ic met ook voornamelijk covid uiteraard
( ik ga de ic opleiding starten)

Vandaag is de geplande hartoperatie gecanceld op laatste moment want vannacht kwamen er teveel covids in dus geen bed beschikbaar. Het zal je vader of moeder maar zijn.....(patient lag al klaar uiteraard)

Zo worden alle reguliere ingrepen ook weer steeds meer gecanceld want het personeel is nodig op de covid afdelingen ( je hebt voor covid bedden nl meer personeel nodig dan reguliere bedden). Dat klinkt soms als klein, dan maar geen nieuwe heup; maar dat betekent wel nog langer zware pijnstillers met alle risico’s voor de patient, maar ook nog langer in de ziektewet , gevolg voor de samenleving
(Iedereen heeft vast ook gelezen van de transplantatie in LUMC die last minute niet doorging want geen ic bed)

In de zorg is het nu heel spannend nu of we naar ‘code zwart ‘ gaan (geen ic bed meer voor iedereen plus uitstel van heel veel andere zorg+ verlof weer ingetrokken enz enz). De scenarios liggen er klaar voor Dat is de reden dat er een wens is om zoveel mogelijk mensen te vaccineren. Het gaat niet om de individuen, maar om het grote geheel.

Overigens het aantal ic bedden wat in de 1e golf uiteindelijk beschikbaar werd gemaakt gaan we nu echt niet meer redden. Personeel liep toen op adrenaline en applaus. Mensen zijn nu opgebrande plus er is een bizarre toename van agressie to zorgpersoneel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 16:13

elbert schreef:Als je jong en gezond bent, is de kans dat je aan COVID-19 overlijdt, nagenoeg 0. Volgens mij zijn vrijwel alle doden door COVID-19 in Nederland 60-plussers.
Als het gevaar van trombose door het AstraZenica reeel is, dan wil ik de leeftijdsverdeling weleens zien, maar volgens mij is dat meer leeftijdsonafhankelijk dan van COVID-19. Dus dan kan vaccinatie weleens gevaarlijker zijn dan het virus, afhankelijk van je leeftijd.
Ik heb zelf het virus gehad, maar voor mij (ik ben 50-minner en verder gezond) was dat een kleinigheidje. In mijn familie is trombose daarentegen weldegelijk een issue (ik heb familieleden die daarmee op de IC hebben gelegen) en daarom ga ik geen onnodig risico nemen door me met AstraZenica te laten vaccineren.
Als je 60-plusser bent, is het allemaal heel simpel: laat je vaccineren tegen COVID-19. Dat is dan het verstandigste om te doen. Hoe jonger je bent, hoe meer je erover na kunt en moet denken, vind ik.


Zeker. Overigens in de kans op ernstige complicaties nav de vaccinatie ook nihil maar kritisch kijken en eventueel ook kijken naar alternatieve vaccins lijkt me goed. Wat leeftijdsverdeling betreft zijn er natuurlijk wel wat aannames te trekken op basis van een aantal feiten:

- De problemen die er zijn komen bijna alleen maar voor bij vrouwen
- De problemen die er zijn komen bijna alleen maar voor bij vrouwen onder de 55 jaar

Kortom, het is niet vreemd om daar een verband tussen te veronderstellen, zeker aangezien trombose een zeldzame bijwerking van de anticonceptiepil zelf is (en de kans daarop stukken groter is dan bij een vaccin maar goed) maar goed, het is inderdaad goed om hierin een afweging te maken. Maar het is wel goed om die afwegingen op basis van goede cijfers en hoe die vaccins zich tot elkaar verhouden, hopelijk wordt daar meer over duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 16:15

meribel schreef:Ik heb een jaar gewerkt op de reguliere covid afdeling, en nu sinds 2 dagen op de ic met ook voornamelijk covid uiteraard
( ik ga de ic opleiding starten)

Vandaag is de geplande hartoperatie gecanceld op laatste moment want vannacht kwamen er teveel covids in dus geen bed beschikbaar. Het zal je vader of moeder maar zijn.....(patient lag al klaar uiteraard)

Zo worden alle reguliere ingrepen ook weer steeds meer gecanceld want het personeel is nodig op de covid afdelingen ( je hebt voor covid bedden nl meer personeel nodig dan reguliere bedden). Dat klinkt soms als klein, dan maar geen nieuwe heup; maar dat betekent wel nog langer zware pijnstillers met alle risico’s voor de patient, maar ook nog langer in de ziektewet , gevolg voor de samenleving
(Iedereen heeft vast ook gelezen van de transplantatie in LUMC die last minute niet doorging want geen ic bed)

In de zorg is het nu heel spannend nu of we naar ‘code zwart ‘ gaan (geen ic bed meer voor iedereen plus uitstel van heel veel andere zorg+ verlof weer ingetrokken enz enz). De scenarios liggen er klaar voor Dat is de reden dat er een wens is om zoveel mogelijk mensen te vaccineren. Het gaat niet om de individuen, maar om het grote geheel.

Overigens het aantal ic bedden wat in de 1e golf uiteindelijk beschikbaar werd gemaakt gaan we nu echt niet meer redden. Personeel liep toen op adrenaline en applaus. Mensen zijn nu opgebrande plus er is een bizarre toename van agressie to zorgpersoneel


Precies. Dit soort signalen hoor ik van iedereen in de zorg. Daarom kan ik er ook slecht tegen als er vervolgens mensen roepen: Druk in de zorg? Welnee, ik hoor van anderen dat dat heel erg meevalt, dat het soms zelfs erg rustig is.... :shock:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 08 apr 2021 16:32

Overigens ken ik best veel mensen die er long covid aan hebben overgehouden (=nog zeer langdurig klachten)
Mijn gewoon gezonde neef van 34 zit al vijf maanden thuis, tien minuten wandelen en totaal buiten adem
Zo heb ik een collega van 39 , ze heeft het zes maanden geleden gehad en de symptomen bleven mild echter twee keer twee uur werken is echt de max. Helaas van haar kinderen die het allemaal gehad hebben ook een kind van 12 die zelfde problemen nog steeds heeft. Heel sneu voor een jong kind

Maar ook bij mijn man op het werk een jonge collega die long covid heeft nog steeds. Nooit een zkhuisopname nodig maar je leven volledig op zijn kop

Gelukkig verloopt voor de meesten corona gewoon mild en niets aan de hand, dus ik vind niet datje er angst voor hoeft te hebben. Maar dat geldt ook voor de mazelen, toch kan je net de pech hebben.

En ellendige is als een hele bevolking massaal een nieuwe ziekte krijg dan, ook al is de individuele kans klein, de hoeveelheid mensen die wel naar het zkhuis moet dat kan een zorgstelsel niet aan helaas

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2021 18:30

lammetje schreef:De logica hierachter is dat je mensen iets gaat inspuiten wat ze niet nodig hebben. En gewoon gezond mens heeft minder kans op complicaties door corona dan de kans op bijwerkingen van een vaccin.


'complicaties' doet hier heel veel werk, want is een pijnlijke plek op de injectielocatie of wat spierpijn een 'complicatie'? Geen relevante, in mijn ogen. Ik geloof dat het het EMA gekeken heeft naar 44 gevallen op 9.2 miljoen vaccinaties, oftewel 44/9.200.000*100 = 0.0005% van de gevallen. Je maakt mij niet wijs dat de kans op complicaties door corona kleiner is dan dat want dan zou er niemand van wakker liggen.

Dus waarvoor zou je een vaccin nemen? Niet voor over 3 jaar nog beschermd te zijn zoals bij polio, pokken etc.
Mijn halve dorp heeft het gehad, alle jonge mensen milde klachten. Er zijn een paar ouderen (70 plus) overleden en een enkele 60 plusser in het ziekenhuis.


Ik zeg absoluut niet dat je geen gelijk hebt; het verbaast me alleen wel want zoiets zou landelijk, nee, wereldwijd nieuws zijn.

En jij zegt dat er geen mechanisme inzit wat op langer termijn nog iets kwaads doet. Daar denkt een grote groep mensen anders over. Ook huisartsen en hoger opgeleiden in deze branche.


Dit is de drogreden van het onzichtbare koor, geloof ik. "een grote groep" anonieme mensen denkt dit, dus is het waar. Nogmaals, ik claim dat er geen mechanisme is. Die groep claimt van wel, nou, laat maar zien dan...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2021 18:36

elbert schreef:Als je jong en gezond bent, is de kans dat je aan COVID-19 overlijdt, nagenoeg 0. Volgens mij zijn vrijwel alle doden door COVID-19 in Nederland 60-plussers.


Dat 'nagenoeg' is belangrijk. Ik ken meerdere mensen die een broer of zus van tussen de 20-40 zijn verloren.

Als het gevaar van trombose door het AstraZenica reeel is, dan wil ik de leeftijdsverdeling weleens zien, maar volgens mij is dat meer leeftijdsonafhankelijk dan van COVID-19. Dus dan kan vaccinatie weleens gevaarlijker zijn dan het virus, afhankelijk van je leeftijd.
Ik heb zelf het virus gehad, maar voor mij (ik ben 50-minner en verder gezond) was dat een kleinigheidje. In mijn familie is trombose daarentegen weldegelijk een issue (ik heb familieleden die daarmee op de IC hebben gelegen) en daarom ga ik geen onnodig risico nemen door me met AstraZenica te laten vaccineren.
Als je 60-plusser bent, is het allemaal heel simpel: laat je vaccineren tegen COVID-19. Dat is dan het verstandigste om te doen. Hoe jonger je bent, hoe meer je erover na kunt en moet denken, vind ik.


Uiteraard, als trombose in je familie speelt, maak je een heel andere afweging.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 08 apr 2021 18:59

Mortlach schreef:
Ik zeg absoluut niet dat je geen gelijk hebt; het verbaast me alleen wel want zoiets zou landelijk, nee, wereldwijd nieuws zijn.


Deze opmerking plaats ik even niet, hoe bedoel je? Dit is toch 'wereld nieuws' ? Meeste overlijdens zijn 60/70/80 plus. Uitzondering daar gelaten... Meeste jonge mensen knappen gelukkig gewoon weer op. Dat is ook niets nieuws...

Mortlach schreef:Dit is de drogreden van het onzichtbare koor, geloof ik. "een grote groep" anonieme mensen denkt dit, dus is het waar. Nogmaals, ik claim dat er geen mechanisme is. Die groep claimt van wel, nou, laat maar zien dan...


Tja dat is iets wat op langer termijn zichtbaar gaat worden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2021 19:05

lammetje schreef:Deze opmerking plaats ik even niet, hoe bedoel je? Dit is toch 'wereld nieuws' ? Meeste overlijdens zijn 60/70/80 plus. Uitzondering daar gelaten... Meeste jonge mensen knappen gelukkig gewoon weer op. Dat is ook niets nieuws...


Als er in één dorp meerdere mensen direct na injectie overlijden, dan zou ik toch denken dat meer nieuwsmedia daar aandacht voor zouden hebben. Maar gezien het lage aantal problemen elders (0,0005%) zou ik dan eerder denken dat er specifiek iets mis is met die batch aan vaccins, een productiefout of iets dergelijks.


Tja dat is iets wat op langer termijn zichtbaar gaat worden.


Of niet, omdat er geen langetermijneffecten zijn behalve immuniteit tegen covid :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 20:45

Precies. Overigens wordt dat bij ieder nieuw vaccin aangevoerd en tot nu toe blijkt dat nog iedere keer ten onrechte te zijn. En is het ook niet zo dat, omdat er geen lange termijn na vaccinatie is, er niets over te zeggen is. Op basis van werking van het vaccin, onderzoeken en eerdere ervaringen etcetera is daar best wat over te zeggen en is het totaal niet aannemelijk dat er over een langer periode opeens iets helemaal misgaat in het lichaam.Het idee dat dat alle kanten op zou kunnen gaan omdat er niets over te zeggen is en de mensheid maar als een soort proefkonijnen wordt gebruikt is lichtelijk overtrokken :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2021 21:13

Inderdaad, met name omdat het genetische materiaal maar 2 dagen in je lichaam blijft en daarna wordt opgeruimd. En het vaccin bevat 0,5 ml actieve stof en wat hulpstoffen. Het is dus niet zo dat je weken of maandenlang elke dag actieve stoffen naar binnen aan het werken bent. Het grootste risico is nog dat je allergisch bent voor latex want het dopje van de ampullen van sommige fabrikanten bevat latex. Als dat zo is, moet je dat dus even navragen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 22:07

Overigens neemt het aantal jongere mensen in de ziekenhuizen toe. Je zou verwachten met het statement “het is een ouderdomsziekte” dat nu de mensen tot een jaar of 74 gevaccineerd zijn, de IC’s en ziekenhuizen leegstromen maar dat is niet het geval. 55% van de in de afgelopen vier weken in het ziekenhuis opgenomen coronapatienten is jonger dan 70 jaar, 33% is jonger dan 60 en 15% jonger dan 50. Dus ja onder de 50 ben je wel relatief safe maar het is niet zo dat de kans op veel / lang last hebben van corona nihil is. Er liggen best veel mensen in het ziekenhuis die niet heel oud of heel ongezond zijn. En hun overlevingskansen zijn dan ook wel veel groter omdat ze sterker en vitaler zijn maar je belandt daar niet zomaar en het kan ook wel weer een poos duren voor je weer helemaal fit bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 08 apr 2021 22:13

Mortlach schreef:Als er in één dorp meerdere mensen direct na injectie overlijden, dan zou ik toch denken dat meer nieuwsmedia daar aandacht voor zouden hebben. Maar gezien het lage aantal problemen elders (0,0005%) zou ik dan eerder denken dat er specifiek iets mis is met die batch aan vaccins, een productiefout of iets dergelijks.




Of niet, omdat er geen langetermijneffecten zijn behalve immuniteit tegen covid :-)



Staat er in 1 zin achteraan maar het ging om overlijden nav corona :wink: 'het' = corona. Meeste hier willen geen vaccin :-k eerlijk gezegd ken ik niemand in mijn dorp die het wel wil. En dan bedoel ik de mensen die ik ook echt zelf gesproken heb, moeders van school, mensen uit de kerk, directe buren, kapster....

En zelfs die langetermijn bijwerking is dus nog te betwijfelen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 08 apr 2021 22:41

lammetje schreef:En ja, misschien heb ik het eerder geschreven maar er zijn meerdere cliënten overleden binnen een maand na het toedienen van een vaccin. Zonder aanwijsbare oorzaak, ouderdom, algehele achteruitgang. In ons dorp hoorde ik deze week van iemand met trombose nav astrazeneca vaccin, gelukkig nog wel in leven. Dus is het wel de oplossing?

In onze kennissenkring iemand helaas wel overleden, een dag na inenting. Oorzaak, hoe voorspelbaar: niet het vaccin maar onderliggende problemen! [-(
lammetje schreef: Meeste hier willen geen vaccin :-k eerlijk gezegd ken ik niemand in mijn dorp die het wel wil. En dan bedoel ik de mensen die ik ook echt zelf gesproken heb, moeders van school, mensen uit de kerk, directe buren, kapster....

Ik ook niet. Zelf wil ik hem ook absoluut niet; ik kom hoe dan ook toch al zo ongeveer als laatste aan bod.

Mortlach schreef:Maar gezien het lage aantal problemen elders (0,0005%) zou ik dan eerder denken dat er specifiek iets mis is met die batch aan vaccins, een productiefout of iets dergelijks.

Dat 'nagenoeg' is belangrijk. Ik ken meerdere mensen die een broer of zus van tussen de 20-40 zijn verloren.

Zo zie je maar weer, we hebben dus allemaal onze ervaringen die meespelen in onze conclusies.
Voor jou reden om de problemen / sterfgevallen na vaccinatie te zien als 'lage problemen, productiefout, 0,0005%' (hoe kom je daarbij?), en de kans van 'nagenoeg 0 om als jong en gezond persoon aan covid te overlijden' wel belangrijk genoeg vind om mee te rekenen, omdat je daarvan meerdere mensen kent. Zo kan de ervaring van iemand anders dus precies het tegenovergetelde zijn.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 22:55

lammetje schreef:Staat er in 1 zin achteraan maar het ging om overlijden nav corona :wink: 'het' = corona. Meeste hier willen geen vaccin :-k eerlijk gezegd ken ik niemand in mijn dorp die het wel wil. En dan bedoel ik de mensen die ik ook echt zelf gesproken heb, moeders van school, mensen uit de kerk, directe buren, kapster....


Dat is denk ik wel een beetje je bubbel want ik hoor hier van bijna iedereen: kom maar door met die prikken, hoe eerder hoe beter. De vaccinatiebereidheid is nog steeds een procent of 70 (volgens laatste meting eind maart) trouwens. Maar in de Biblebelt is de vaccinatiebereidheid altijd we stukken lager dan gemidddeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 09 apr 2021 00:30

lammetje schreef:Staat er in 1 zin achteraan maar het ging om overlijden nav corona :wink: 'het' = corona. Meeste hier willen geen vaccin :-k eerlijk gezegd ken ik niemand in mijn dorp die het wel wil. En dan bedoel ik de mensen die ik ook echt zelf gesproken heb, moeders van school, mensen uit de kerk, directe buren, kapster....


O, dat verklaart wat. Ik dacht dat je met 'het' het vaccin bedoelde.

En zelfs die langetermijn bijwerking is dus nog te betwijfelen.


Het zal allemaal wel onderzocht worden, dus we wachten het rustig af.

Ik bedacht me wel vandaag dat tegen de tijd dat de volgende pandemie zich aandient, stel dan het rap is en het over 30 jaar al zover is, dan is de techniek die nu voor het coronavaccin wordt gebruikt zo standaard en veralgemeniseerd dat ze tegen die tijd misschien wel in een paar weken een vaccin in elkaar draaien i.p.v in een jaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten